Onhan nämä makuasioita - itse en tottunut 17 vuoden käytön jälkeen Windowsin nykyversioiden surkeuteen. Win 8 on vielä selkeästi huonompi pikaisen käytön jälkeen
Voisi sanoa ihan samaa kuin Unityn puolustelijat, eli ei kannata tyrmätä heti tai oletko yrittänyt opetella käyttämään uudella tavalla?
Näkyy lehdistö miettivän samaa, että mitä järkeä on sahata työpöydän ja käynnistysvalikoiden väliä koko ajan?
Mitä tarkoitat tällä? Eihän MUI:ita tarvitse käyttää käytännössä lainkaan jos ei halua? Jos osaat niin voit kyllä käyttää "Työpöytää" ihan koko session ajan. Tietysti Linux maailmasta tuttu "jos et tykkää niin vaihda" pätee myös tässä. Myönnettäköön että itse vahingossa meinasin hyppiä, siis ilman tarvetta näiden välillä alkuun ja asensinkin itselleni Classic Shellin. Nyt on "perinteinen työpöytä" käynnistävalikkoineen ja työpöydältä pääsee MUI:ta käyttään oikeastaan vain jos painan shiftiä ja "orbia" ruudulla tai näppäimistöllä. Eli nyt on perinteinen höystettynä MUI:n ominaisuuksilla ja merkittävästi parantuneine varmuuskopiointi optioineen yms.
Jos käytän vaikkapa jotain ohjelmaa "normaalisti työpöydällä" ja haluan käyttää selain MUI:lla, niin vaihdan sovelluksien välillä viemällä hiiren vasempaan ylänurkaan ja klikkaamalla kerran. Vaikeaa sahaamista se kait tuokin sitten on. Ennen ei ollut mahdollista pienentää perinteistä työpöytää lainkaan. Nyt voi periaatteessa (ja käytännössä) käyttää vaikka MUI:lla höystettyä viestintä varastamalla siivun tästä "perinteisestä työpöydästä" ja käyttämällä niitä yhdellä työpöydällä.
kuulin, että laitevalmistajat ovatkin asian havainneet ja muuttaneet työpöydän erilaiseksi.
Laitevalmistajat muuttaneet työpöytää? Meni vähän ohi.
Unityssä kieltämättä valikot olivat alussa hukassa. Nykyään harmittaa käyttää jotakin muuta kuin Unityä, koska pystysuunnassa jää törkeän vähän tilaa varsinaiselle työnteolle - sivuillahan on tilaa vaikka kuinka.
Haukut kasin ominaisuutta, missä se MUI:n osalta hakkaa Unityn 10-0. Sovelluksethan pyörii siinä täysin fullscreen tilassa ja UI on kokoajan piilossa. Ei vie tilaa _missään_ kun ei ole sitä valikkorivistöä tai sivupaneelia koskaan näkyvissä jos et sitä erikseen avaa.
Dashillä löytyy ohjelmat tosi helposti kun sen löytää. Tiedostojen hakuunhan - itselläni on esim. 160 000 tiedoston kirjastoja - Dash on tosi hyvä työkalu - turha käyttää erillisiä hakuohjelmia
Minusta kasissa on paljon parempi. Alat vain kirjoittaan joitain MUI:ssa ja sovellukset tulee oletuksena ruutuun valittaviksi ja oikealla voi tehdä erittelyn Sovellukset, Asetukset tai Tiedostot välillä. Siitä alempaa voit alkaa hakea suoraan myös erikoisempia kohteita mm. kartat, henkilöt tai vaikkapa uutisia kyseisellä hakusanalla ja hiirtä ei tarvitse käyttää lainkaan.
Btw. Tuo modern UI soveltuu minusta varsin hyvin HTPC käyttöön esim. natiivin Netflix ohjelman kanssa. Käytettävyys minusta ihan samaa luokkaa kuin XBMC:ssä ja tämä on iso kohteliaisuus MUI:lle. Käyttääpä perus winukan työpöytää HTPC käytössä. Kyllä olen käyttänyt, enkä ole pitänyt kokemuksesta ennen kasia. Nyt voi esim. bootin jälkeen päästä katsomaan elokuvaa nuolinäppäimillä ja enterillä. Netflix ja leffa on auki lyhimmillään neljän näppäimen painalluksen jälkeen jos ei lueta sopivan leffan vierittelemisiä tms. Käyttömukavuus "hiukan" eriluokkaa kuin tihrustaa pientä fonttia tiedostonhallinnan kansioissa tiedostojen nimiä. Tämä siis ilman säätämistä. Ei minusta ollenkaan huono saavutus työpöydältä venyä tuollaiseen HTPC skenaarioon oletuksilla.
Olen yrittänyt antaa Unitylle mahdollisuuden monesti, mutta aina olen löytänyt siitä jotain niin pahaa sanottavaa käytettävyydeltään, että olen vaihtanut sen käytännössä ihan sama mihin muuhun käyttöliittymään. Kasia olen käyttänyt nyt julkaisupäivästä lähtien ja toki alkuun oli paljonkin haparointia, mutta mitään Unitymäisiä tappajia en ole löytänyt, vaan kasi ihan aidosti alkaa tuntumaan näppärältä käyttikseltä, joka muuten boottaa käyttökuntoon pilkulleen samaan aikaan kuin Unity. Että se siitä winukan raskaudestakin sitten. Kasi tuntuu ensin tyhmennetyltä windowsilta ja tuntuu, että ominaisuuksia on lähinnä poistettu, mutta kun aikansa viitsii opetella, niin tästä löytyy aika paljon vaan näppäriä ominaisuuksia.
Mutta ettei ihan mäsäilyksi mene, niin KDE ja XFCE hakkaa nuo kummatkin