Kirjoittaja Aihe: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle  (Luettu 5056 kertaa)

Hupser

  • Vieras
Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« : 28.04.13 - klo:17.54 »
Minulla on ollut Ubuntu käytössä jo vuosia, mutta se ei ole koskaan päässyt korvaamaan pääkoneen Windowsia. Nyt teillä on hyvä tilaisuus myydä minulle Ubuntu-puoli ja kertoa miten saan kaiken tehtyä vain ja ainoastaan sillä. En halua kuulla Winen kaltaisista virityksistä, joiden avulla tuodaan Windowsin puolelta jotain - tänään ei huijata.

Olen pelaaja sydämeltäni ja toivottavasti tulevaisuudessa myös ammatiltani. Pelaan paljon ja teen pelaamisistani videoita kahdelle aktiiviselle suomalaiselle kanavalle. Tiedän, ettei suurin osa uusista ja isojen pelitalojen peleistä ole Linuxille, mutta unohdetaan se ongelma toistaiseksi.

Pelaan pääasiassa Minecraftia ja indiepelien demoja. Viikottain kaverien kanssa Team Fortress 2. Pelaan myös paljon pelejä, jotka tuskin toimii Linuxilla, mutta voin aina pitää varalla Windowsia. Tällä hetkellä siis Windows pöytäkoneessa ja Ubuntu molemmissa läppäreissä.

Fraps on ehdottomasti paras ohjelma Windowsin puolella videon tallentamiseen. Ei ole koskaan tuottanut ongelmia, poislukien peleistä johtuvat. Nykyään ei syö edes tehoja liikaa. Ainut ongelma siinä on, ettei voi samalta kiintolevyltä ajaa ja tallentaa (aiheuttaa lagia). Eli mitä ehdottaisitte tämän tilalle? RecordMyDesktop? Ohjelman pitää olla mahdollisimman kevyt eikä saa raiskata videomateriaalia. Siinä pitää myös olla vaihtoehtona oman mikin poistaminen, koska tallennan ääneni Audacityllä (helpompi pistää oma ja muiden ääni balanssiin).

Videoiden editointiin AVS Video Editor on mielestäni tehokas, mutta samalla tarpeeksi simppeli. En halua mitään vaikeaa ohjelmaa vaan yksinkertaisen kokonaisuuden, jolla on voi duunata päällekkäisiä videoita ja äänitiedostoja sekä lisätä videoiden väliin tummennuksen/häivytyksen/mikälie. Olen selannut aika monia vaihtoehtoja, mutta en ole löytänyt rakasta Linuxin puolelta. Ohjelman tulee tukea videon tallennukseen käytetyn ohjelman tuottamaa videomuotoa (kaikki videoeditorit eivät tue esim. avia enkä halua joka kerta kääntää ensin avi -> joku muu -> lopullinen editointi toisella ohjelmalla).

Gimp on kaiketi ainut Photoshopin haastaja Linuxin puolella? Löytyykö muita yhtä tehokkaita?

Verkkosivustojen säätämiseen on riittänyt hyvin gedit + normaali Files-hakemistosysteemi. Resurssihallinnaksi taitavat Wintoosan puolella kutsua. Tukee hienosti sftp-yhteyttä.

Toimiiko Logitechin G35 Headset, Gamepad F310 ja Webcam C600 ohjelmistoineen Ubuntulla? Joskus aikaisemmin en saanut G35 toimimaan. En saa tilaääniä kuulumaan oikeista paikoista eikä Ubuntu tarjoa edes paljon mahdollisuutta.

Mietteitä, ideoita, vaihtoehtoja? Tämä ei auta niiden pelien kanssa, jotka eivät ole Linuxille, mutta muuten voisi saada mielenkiintoni. Olen aina pitänyt Linuxista, etenkin Debianista ja Ubuntusta, mutta pelituki on pelaajalle tärkeä osa kokonaisuutta. Myös tiettyjen ohjelmistojen puute on ennen hidastanut toimintaa.
« Viimeksi muokattu: 28.04.13 - klo:19.01 kirjoittanut Hupser »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« Vastaus #1 : 28.04.13 - klo:18.41 »
Itse pelaan harvoin. Win7 on käynnistetty peliä varten yli puolivuotta sitten. Käynnistäminen siihen siirtyy aina kun ajattelen niitä päivityksien määriä mitä pitää asentaa ennen kuin pääsee pelaamaan. Jos tykkää pelata Windows pelejä niin sitten käyttää sitä ympäristöä. Jotkut tykkää pleikkarista toiset taas Xboxista. Pääsee heti pelaamaan kun lyö levyn sisälle. Eikä kukaan urputa että pelit ei toimi Linuxissa.

Gamepad F310 toimivuudesta en osaa sanoa. Halpa peliohjain pari toimi kun pisti vaan koneeseen. Pelaan sillä joskus kaverin kanssa SuperTuxKart kun lapsettaa isolla TV:llä. Nyt  OpenStreetMap mahdollistaa ajelun vaikka kotikulmilla. Jos vain jaksaisi säätää. Speed Dreams on kokeilematta. jo TORCS oli minusta niin vaikea että vaatisi kai ratin, että pysyisi radalla.

Hupser

  • Vieras
Vs: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« Vastaus #2 : 28.04.13 - klo:19.00 »
Jotkut tykkää pleikkarista toiset taas Xboxista. Pääsee heti pelaamaan kun lyö levyn sisälle.
Tämähän ei pidä enää paikkaansa. Ainakin Pleikalla saa olla asentamassa tai päivittämässä aina kun yrittää uutta peliä pelata. Muista konsoleista en tiedä.

Ajattelin siis lähinnä voivani käyttää Ubuntua muuten kuin tiettyjen pelien pelaamiseen. Tällä hetkellä tulee pelattua eniten Minecraftia ja Team Fortressia, jotka molemmat toimivat Linuxilla (ainakin pitäisi toimia kunnolla). Siihen päälle Amnesiaa. Sitten muutamaa tukematonta. Voisin siis muuten majailla Ubuntun puolella, paitsi silloin kuin en pelaa tuommoisia ei-tuettuja - jos siis löytyy sopivaa välineistöä videoiden editointiin, grafiikkaan ja videoiden tallentamiseen. Videon tallennuksessa pitäisi olla myös vaihtoehtona poistaa oma mikki, koska tallennan sen äänen Audacityllä.

Minecraft voisi myös toimia paremmin/tehokkaammin Ubuntun puolella. Team Fortress 2 on vähän siinä ja siinä, koska en tiedä ajureistani. GeForcen 550 tai jotain semmosta (olen läppärillä, joten en voi tarkistaa).

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« Vastaus #3 : 28.04.13 - klo:19.20 »
Minecraft voisi myös toimia paremmin/tehokkaammin Ubuntun puolella. Team Fortress 2 on vähän siinä ja siinä, koska en tiedä ajureistani. GeForcen 550 tai jotain semmosta (olen läppärillä, joten en voi tarkistaa).

Nvidian ajureilla suorituskyky on aikalailla 1:1 Windowsin ja Linuxin välillä, sillä ajureilla on paljon yhteistä koodipohjaa. Silloin erot tulevat enemmänkin itse peleistä. Intelillä ja AMD:llä vaihtelua näyttäisi olevan enemmän. Intelin ajurit eivät perustu ollenkaan samaan koodiin kuin Windowsin puolella ja AMD:n suorituskyky on muuten vain toisinaan heikompi. Vertailuja voi lukea Phoronixista.

TF2 vaikutti pyörivän ihan sulavasti GTX460:lläni, kun viimeksi pelasin sitä, mitä en tee kovin usein nykyään. Minecraftia en ole kokeillut Windowsilla ihan äsken, mutta itse en sitä viitsi kannettavalla pelata (Thinkpad T61, Nvidia Quadro NVS140, joka vastaa GeForce 8400M GS). Minusta Minecraft on joka tapauksessa hidas ulkonäköön suhteutettuna, oli alla mitä tahansa, mutta se ei kuulu tähän aiheeseen.

Mainitsenpa tässä sivussa, että en tiedä mitä tilaäänien tuella tarkoitat, mutta ainakin minulla huomaa kyllä miltä puolelta ammutaan peleissä. Tosin tämä on vain mutuilua, kun en noista ihan hirveästi perusta. Peliohjainten ja webkameroiden voi kyllä odottaa toimivan, tosin joskus esimerkiksi Skypen kanssa voi tarvita kikkailla, kun se tykkää laahata jäljessä. Itselläni on Logitechin Cordless Rumblepad 2, joka edustaa vanhempaa liipaisimetonta sukupolvea, eikä tue Windowsilla XInputtia. Linuxissa ohjain toimii hyvin joidenkin pelien kanssa, mutta jotkut on ilmeisesti tehty niille uudemmille, kuten Serious Sam 3, jossa näppäimet ja tattien akselit ovat ihan väärässä järjestyksessä (ainakin olivat, kun viimeksi testasin). Eli lopullinen toimivuus on kiinni pelistä, mutta periaatteessa toimii. :P
« Viimeksi muokattu: 28.04.13 - klo:19.28 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« Vastaus #4 : 28.04.13 - klo:19.22 »
Itse pelaan harvoin. Win7 on käynnistetty peliä varten yli puolivuotta sitten. Käynnistäminen siihen siirtyy aina kun ajattelen niitä päivityksien määriä mitä pitää asentaa ennen kuin pääsee pelaamaan. Jos tykkää pelata Windows pelejä niin sitten käyttää sitä ympäristöä. Jotkut tykkää pleikkarista toiset taas Xboxista. Pääsee heti pelaamaan kun lyö levyn sisälle. Eikä kukaan urputa että pelit ei toimi Linuxissa.

Gamepad F310 toimivuudesta en osaa sanoa. Halpa peliohjain pari toimi kun pisti vaan koneeseen. Pelaan sillä joskus kaverin kanssa SuperTuxKart kun lapsettaa isolla TV:llä. Nyt  OpenStreetMap mahdollistaa ajelun vaikka kotikulmilla. Jos vain jaksaisi säätää. Speed Dreams on kokeilematta. jo TORCS oli minusta niin vaikea että vaatisi kai ratin, että pysyisi radalla.

Konsolit nyt eivät ole mikään vaihtoehto esimerkiksi simulaattorien tai strategiapelien ystävälle. Ja edelleenkin pidän esim. 3d-räiskintään hiiri+näppis yhdistelmää parempana kuin pädiä...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3411
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« Vastaus #5 : 28.04.13 - klo:19.54 »
Gimp on kaiketi ainut Photoshopin haastaja Linuxin puolella? Löytyykö muita yhtä tehokkaita?

Tällainenkin löytyy http://www.corel.com/corel/product/index.jsp?pid=prod4670071&cid=catalog20038&segid=6000006&storeKey=us&languageCode=en


Hupser

  • Vieras
Vs: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« Vastaus #6 : 28.04.13 - klo:19.57 »
en tiedä mitä tilaäänien tuella tarkoitat, mutta ainakin minulla huomaa kyllä miltä puolelta ammutaan peleissä.
Onhan se ero kuin yöllä ja päivällä jos kuulee kuulokkeista vain vasemman ja oikean tai jos kuulee seitsemästä eri paikasta, kuten noilla kuulokkeilla Windowsin puolella. Sen kanssa oli muistaakseni jotain ongelmaa, koska Logitech on tunnettu Linux-ystävällisyydestään. Pitää joku ajuri siihen löytää.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« Vastaus #7 : 28.04.13 - klo:20.04 »
Gimp on kaiketi ainut Photoshopin haastaja Linuxin puolella? Löytyykö muita yhtä tehokkaita?

Tällainenkin löytyy http://www.corel.com/corel/product/index.jsp?pid=prod4670071&cid=catalog20038&segid=6000006&storeKey=us&languageCode=en

After Shot Pro != Gimp ja After Shot Pro != Photoshop.
Kuten sivuillakin sanotaan kyseessä on valokuvien hallintaohjelma (Photo Management Software) eli sillä ei ole tarkoitus luoda kuvia, vaan muokata valokuvia. No, en nyt sitten tiedä mitä kysyjä tarvitsee, mutta näin olen kuitenkin asian ymmärtänyt.

en tiedä mitä tilaäänien tuella tarkoitat, mutta ainakin minulla huomaa kyllä miltä puolelta ammutaan peleissä.
Onhan se ero kuin yöllä ja päivällä jos kuulee kuulokkeista vain vasemman ja oikean tai jos kuulee seitsemästä eri paikasta, kuten noilla kuulokkeilla Windowsin puolella. Sen kanssa oli muistaakseni jotain ongelmaa, koska Logitech on tunnettu Linux-ystävällisyydestään. Pitää joku ajuri siihen löytää.

Juu, siis tarkoitin, että kyllähän nuokin pyrkii tilaääniin siinä mielessä, että vaikutelmana on saada ääni kuulumaan esimerkiksi takaa. Kyseessä on kuitenkin joka tapauksessa vain kaksi kaiutinta ja kaksi kanavaa (yksi johto, kolme johdinta). Normaalit kuulokkeet eivät myöskään tarvitse mitään ajureita itse, vaan jos jollekin ne ajurit tarvitaan niin äänikortille.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« Vastaus #8 : 28.04.13 - klo:21.41 »

Konsolit nyt eivät ole mikään vaihtoehto esimerkiksi simulaattorien tai strategiapelien ystävälle. Ja edelleenkin pidän esim. 3d-räiskintään hiiri+näppis yhdistelmää parempana kuin pädiä...

No en minäkään osaa Half-livea pelata pädillä. Kaksinpelissä näppäimistö on vaan hankala.
Laitoin Minecraftin asentumaan ssh:lla mediamyllyyni. Sen teho on kyllä vaatimaton voihan
sitä kokeilla. Valokuvien järjestelyyn DidiKam on kyllä monipuolinen - käy LightRoomin vastineeksi.
XBMC hyvä mediakeskus. Se hoitelee täällä elokuvien valokuvien, TV-ohjelmien ym. näytön. TV:ssä
ei ole enää edes antennipiuhaa edes kiinni. Kaikki katselu/tallennus tapahtuu TV-korttien kautta.
TV-kortti on yksi asia mitä en saanut Windows-systeemissä toimimaan.

presidentti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« Vastaus #9 : 29.04.13 - klo:07.59 »
Steam?
Muutoinhan ohjelmistopuoli alkaa olemaan kunnossa ja myöskin laadukasta sellaista, mutta itse kaipaisin eniten CorelDRAW tapaista vektorointiohjelmaa, joka siis olisi käytettävyydeltään samaa luokkaa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« Vastaus #10 : 29.04.13 - klo:14.48 »
Steam?
Muutoinhan ohjelmistopuoli alkaa olemaan kunnossa ja myöskin laadukasta sellaista, mutta itse kaipaisin eniten CorelDRAW tapaista vektorointiohjelmaa, joka siis olisi käytettävyydeltään samaa luokkaa.

Onko Inkscapea kokeiltu? Itse en ole kokeillut, mutta kehuja olen lkenut

aho

  • Vieras
Vs: Vaihtoehtoisia ohjelmistoja pelaajalle
« Vastaus #11 : 01.05.13 - klo:12.58 »
Linux ei mielestäni sovellu vielä kunnolliseen pelaamiseen. Hyviä pelejä toki löytyy mutta valikoima on edelleen hyvin suppea ja monia kiinnostavat AAA-pelit puuttuvat vielä kokonaan. Etenkin nyt loppuvuodesta kun uuden sukupolven konsolit ja pelimoottorit tulevat, niin Linuxin olisi toivottavaa olla tuettuna - aikalailla Valven ja Steamboxin käsissä.



"Lightworks is a professional NLE system for editing and mastering of movies in 2K and 4K resolutions as well as television productions in PAL, NTSC and high-definition formats. Lightworks was an early developer of computer-based non-linear editing systems, and has been in development since 1989." - Wikipedia

Lightworks Linux Public Beta Is Now Available To Download
« Viimeksi muokattu: 01.05.13 - klo:13.05 kirjoittanut aho »