Kirjoittaja Aihe: Unity - huonoko?  (Luettu 63277 kertaa)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #140 : 10.10.12 - klo:13.03 »
Joo, olen samaa mieltä, että tuo logiikka milloin ei toimi, on hämärää. Se, että asia voisi liittyä ikkunoihin, jotka ovat (jotenkin) lähellä reunoja, voi hyvinkin olla totta, ja sitä kautta asia välillisesti liittyy "puolikokoisten" ikkunoiden käyttöön. Täytyypä seurata tuota asiaa ... asia tietysti tuskin on yksi-dimensioinen - eli niin että jos on lähellä mitä hyvänsä reunaa niin bugittaa ... paremminkin voisi kuvitella, että asia liittyy ikkunan kahteen dimensioon ja ruudun kuvasuhteen tulkintaan versus ikkunan muotoon ... tai jotain, jossa matematiikka on lähtenyt ohjelmoijan käsistä.

Yleensä kun aloitan työskentelyn jollakin ohjelmalla, niin toimii ensin ihan oikein. Myöhemmin, kun ikkunoita on juuri - mihin viittasit - säädetty, eli siirretty lähelle reunaa ja optimoitu paikkaa työpöydällä, niin sitten alkaa häröilemään kun työpöytiä vaihtaa. En sinänsä juurikaan käytä puolikokoisia ikkunoita näillä koneilla, joten suoranaisesti ei ole tästä kiinni, mutta joka tapauksessa ikkunani voivat hyvin olla periaatteessa samalla tavalla rajoittuneena työpöydän johonkin reunaan.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #141 : 16.10.12 - klo:00.07 »
Annoin tänään illalla Unitylle uuden mahdollisuuden.
Ja täytyy sanoa että ei tässä nyt uudella kierroksella (12.10 beta käytössä) ainakaan täystyrmäystä tule. Eteenpäin on menty mm. monen näytön tuessa ja ehkä tässä on ehtinyt jo hetken sulatellakin toimintaperiaatessa taustalla. Nyt kun ei ole toimivasta Gnome 2:sta enää kunnollisia muistikuvia taustalla niin Unityn tietyt puutteet eivät hyppää suoraan naamalle (lue: on joutunut tottumaan kankeuteen Windowsin kanssa). Katsellaan miten tämä tästä kehittyy...
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

voi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #142 : 16.10.12 - klo:15.38 »
Kaikki Vista/7 siirtyneet käyttäjät kehuu Unitya helppokäyttöiseksi ja että kaikki tärkeä on heti näkyvillä; oikean yläkulman valikko, Unity-valikko ja ohjelmien kuvakkeet. Kaikki täysin linux ummikkoja, mutta niin se käyttö vain alkaa heti sujua ilman opastusta.
Windows -maailman tapahtumat reaaliajassa: http://worldmap3.f-secure.com/

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #143 : 16.10.12 - klo:15.48 »
Kaikki Vista/7 siirtyneet käyttäjät kehuu Unitya helppokäyttöiseksi ja että kaikki tärkeä on heti näkyvillä; oikean yläkulman valikko, Unity-valikko ja ohjelmien kuvakkeet. Kaikki täysin linux ummikkoja, mutta niin se käyttö vain alkaa heti sujua ilman opastusta.

Tuo on minunkin kokemukseni - ei siltä puolelta mitään valituksia tule  :)

15 minuutin opastus ei silti tekisi pahaa, koska onhan Unity sinänsä varsin erilainen.

voi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #144 : 16.10.12 - klo:16.07 »
15 minuutin opastus ei silti tekisi pahaa, koska onhan Unity sinänsä varsin erilainen.
Itsekin olen tällä kannalla mutta käyttäjät ovat tyytyväisiä eivätkä kaipaa opastusta 2 minuutin esittelyn lisäksi; Ubuntun sovellusvalikoima, unity-valikko ja ohjelman avaaminen klikkaamalla kerran, siinäpä ne. Kaikki asetukset, liitännäiset ja muut olen tehnyt valmiiksi joten tarvitsee keskittyä vain käyttöön. Muut asiat ilmeisesti helppo oppia itsenäisesti. Ikähaarukka käyttäjillä on 19-68 vuotta..
Windows -maailman tapahtumat reaaliajassa: http://worldmap3.f-secure.com/

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #145 : 16.10.12 - klo:16.10 »
...
Ikähaarukka käyttäjillä on 19-68 vuotta..

Jep, ei ole iästä mitenkään kiinni, olen huomannut.

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #146 : 05.11.12 - klo:18.24 »
Niin, todettiin että Unity on huono? Mutta entäs sitten Windows 8? Yllättäen Unity ei tunnu enää niin huonolta.

Mulla on myös yhdessä testikoneessa Unity ja kyllähän sen kanssa pärjäilee. Joskus tulee niitä pieniä eksymisiä, kun on suhteellisen pieni ruutu ja rupeaa metsästämään sen valikkoa. Menee aina hetki tajuta että se valikko luuraa siellä ylärivissä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #147 : 05.11.12 - klo:18.55 »
Niin, todettiin että Unity on huono? Mutta entäs sitten Windows 8? Yllättäen Unity ei tunnu enää niin huonolta.
Makuasioita. Itse pidän 8:a paljonkin toimivampana kuin Unityä.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #148 : 05.11.12 - klo:18.59 »
Kun on tottunut siihen, että ikkunan fokus seuraa hiirtä niin Unityn käyttäminen ei ole mahdollista (koska valikot eivät ole enää ikkunoissa). Mutta onneksi on vaihtoehtoja, joten eipä tuo sen suurempi ongelma ole.
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #149 : 05.11.12 - klo:19.53 »
Niin, todettiin että Unity on huono? Mutta entäs sitten Windows 8? Yllättäen Unity ei tunnu enää niin huonolta.
Makuasioita. Itse pidän 8:a paljonkin toimivampana kuin Unityä.

Nyt käytössä Win8, ja on kyllä vaikea verrattuna Unityyn, johtuneeko siitä että Unityä on tullut jonkin verran enemmän käytettyä. Saa nyt nähdä kuinka kauan winukka pysyy tässä koneessa, toistaiseksi ei vakuuta kovin paljoa.
73's de Kari OH2BNE

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #150 : 05.11.12 - klo:20.00 »
Niin, todettiin että Unity on huono? Mutta entäs sitten Windows 8? Yllättäen Unity ei tunnu enää niin huonolta.

Mulla on myös yhdessä testikoneessa Unity ja kyllähän sen kanssa pärjäilee. Joskus tulee niitä pieniä eksymisiä, kun on suhteellisen pieni ruutu ja rupeaa metsästämään sen valikkoa. Menee aina hetki tajuta että se valikko luuraa siellä ylärivissä.

Onhan nämä makuasioita - itse en tottunut 17 vuoden käytön jälkeen Windowsin nykyversioiden surkeuteen. Win 8 on vielä selkeästi huonompi pikaisen käytön jälkeen. Näkyy lehdistö miettivän samaa, että mitä järkeä on sahata työpöydän ja käynnistysvalikoiden väliä koko ajan? Ei tietenkään mitään ja ihmettelen miksei asialle ole tehty mitään ... sitten kuulin, että laitevalmistajat ovatkin asian havainneet ja muuttaneet työpöydän erilaiseksi. Tämä on loistavaa markkinointia - voidaan rummuttaa uutta mutta lopulta 90% ihmisistä on tyytyväisiä siihen, että mitään ei muutettukaan. Tällainen olisi tietysti ollut Canonicalille hyvä lähestymistapa - toisaalta tällainen markkinointi-hulabaloo ei minua kiinnosta, koska haluan oikeasti modernimman järjestelmän ja siihen Unity vastaa hyvin.

Unityssä kieltämättä valikot olivat alussa hukassa. Nykyään harmittaa käyttää jotakin muuta kuin Unityä, koska pystysuunnassa jää törkeän vähän tilaa varsinaiselle työnteolle - sivuillahan on tilaa vaikka kuinka. Dashillä löytyy ohjelmat tosi helposti kun sen löytää. Tiedostojen hakuunhan - itselläni on esim. 160 000 tiedoston kirjastoja - Dash on tosi hyvä työkalu - turha käyttää erillisiä hakuohjelmia, joita käytin Gnome 2 aikoina. Sinänsä nekin toimivat sen ajan mittapuun mukaan hyvin, mutta oikeasti paljon vaivalloisemmin.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #151 : 05.11.12 - klo:21.31 »
Minusta tuntuu eri koneiden (low-tech) jälkeen että Unity käyttää aika paljon muistia hyväkseen eikä jaa työtä graphiikkakortin kanssa.

Esim eräässä P4 1 G koneessa kovalevy rutisee koko ajan swapin käyttäen takia. Voi olla että Dash on hyvä mutta tuo sivupalkki on jotakin facepalmia.

Joo itse käytän cairo-dock.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #152 : 05.11.12 - klo:22.54 »
Unity on kehittyvä työpöytäympäristö. Jotkut toiminnot hoituvat vielä vanhoin työkaluin.
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Quantal#User_Administration
Lainaus
Users and Groups
Note: The Unity user interface does not currently have a GUI method to modify user and group settings. For an introduction to managing users and groups from the CLI (command-line interface) see the Ubuntu Server Guide and this brief tutorial.
Manage Users and Groups with the Gnome2 GUI
Tämä lainaus on 12.10 Ubuntu oppaasta, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #153 : 05.11.12 - klo:23.25 »
Onhan nämä makuasioita - itse en tottunut 17 vuoden käytön jälkeen Windowsin nykyversioiden surkeuteen. Win 8 on vielä selkeästi huonompi pikaisen käytön jälkeen
Voisi sanoa ihan samaa kuin Unityn puolustelijat, eli ei kannata tyrmätä heti tai oletko yrittänyt opetella käyttämään uudella tavalla?

Lainaus
Näkyy lehdistö miettivän samaa, että mitä järkeä on sahata työpöydän ja käynnistysvalikoiden väliä koko ajan?
Mitä tarkoitat tällä? Eihän MUI:ita tarvitse käyttää käytännössä lainkaan jos ei halua? Jos osaat niin voit kyllä käyttää "Työpöytää" ihan koko session ajan. Tietysti Linux maailmasta tuttu "jos et tykkää niin vaihda" pätee myös tässä. Myönnettäköön että itse vahingossa meinasin hyppiä, siis ilman tarvetta näiden välillä alkuun ja asensinkin itselleni Classic Shellin. Nyt on "perinteinen työpöytä" käynnistävalikkoineen ja työpöydältä pääsee MUI:ta käyttään oikeastaan vain jos painan shiftiä ja "orbia" ruudulla tai näppäimistöllä. Eli nyt on perinteinen höystettynä MUI:n ominaisuuksilla ja merkittävästi parantuneine varmuuskopiointi optioineen yms.

Jos käytän vaikkapa jotain ohjelmaa "normaalisti työpöydällä" ja haluan käyttää selain MUI:lla, niin vaihdan sovelluksien välillä viemällä hiiren vasempaan ylänurkaan ja klikkaamalla kerran. Vaikeaa sahaamista se kait tuokin sitten on. Ennen ei ollut mahdollista pienentää perinteistä työpöytää lainkaan. Nyt voi periaatteessa (ja käytännössä) käyttää vaikka MUI:lla höystettyä viestintä varastamalla siivun tästä "perinteisestä työpöydästä" ja käyttämällä niitä yhdellä työpöydällä.

Lainaus
kuulin, että laitevalmistajat ovatkin asian havainneet ja muuttaneet työpöydän erilaiseksi.
Laitevalmistajat muuttaneet työpöytää? Meni vähän ohi.

Lainaus
Unityssä kieltämättä valikot olivat alussa hukassa. Nykyään harmittaa käyttää jotakin muuta kuin Unityä, koska pystysuunnassa jää törkeän vähän tilaa varsinaiselle työnteolle - sivuillahan on tilaa vaikka kuinka.
Haukut kasin ominaisuutta, missä se MUI:n osalta hakkaa Unityn 10-0. Sovelluksethan pyörii siinä täysin fullscreen tilassa ja UI on kokoajan piilossa. Ei vie tilaa _missään_ kun ei ole sitä valikkorivistöä tai sivupaneelia koskaan näkyvissä jos et sitä erikseen avaa.

Lainaus
Dashillä löytyy ohjelmat tosi helposti kun sen löytää. Tiedostojen hakuunhan - itselläni on esim. 160 000 tiedoston kirjastoja - Dash on tosi hyvä työkalu - turha käyttää erillisiä hakuohjelmia
Minusta kasissa on paljon parempi. Alat vain kirjoittaan joitain MUI:ssa ja sovellukset tulee oletuksena ruutuun valittaviksi ja oikealla voi tehdä erittelyn Sovellukset, Asetukset tai Tiedostot välillä. Siitä alempaa voit alkaa hakea suoraan myös erikoisempia kohteita mm. kartat, henkilöt tai vaikkapa uutisia kyseisellä hakusanalla ja hiirtä ei tarvitse käyttää lainkaan.

Btw. Tuo modern UI soveltuu minusta varsin hyvin HTPC käyttöön esim. natiivin Netflix ohjelman kanssa. Käytettävyys minusta ihan samaa luokkaa kuin XBMC:ssä ja tämä on iso kohteliaisuus MUI:lle. Käyttääpä perus winukan työpöytää HTPC käytössä. Kyllä olen käyttänyt, enkä ole pitänyt kokemuksesta ennen kasia. Nyt voi esim. bootin jälkeen päästä katsomaan elokuvaa nuolinäppäimillä ja enterillä. Netflix ja leffa on auki lyhimmillään neljän näppäimen painalluksen jälkeen jos ei lueta sopivan leffan vierittelemisiä tms. Käyttömukavuus "hiukan" eriluokkaa kuin tihrustaa pientä fonttia tiedostonhallinnan kansioissa tiedostojen nimiä. Tämä siis ilman säätämistä. Ei minusta ollenkaan huono saavutus työpöydältä venyä tuollaiseen HTPC skenaarioon oletuksilla.

Olen yrittänyt antaa Unitylle mahdollisuuden monesti, mutta aina olen löytänyt siitä jotain niin pahaa sanottavaa käytettävyydeltään, että olen vaihtanut sen käytännössä ihan sama mihin muuhun käyttöliittymään. Kasia olen käyttänyt nyt julkaisupäivästä lähtien ja toki alkuun oli paljonkin haparointia, mutta mitään Unitymäisiä tappajia en ole löytänyt, vaan kasi ihan aidosti alkaa tuntumaan näppärältä käyttikseltä, joka muuten boottaa käyttökuntoon pilkulleen samaan aikaan kuin Unity. Että se siitä winukan raskaudestakin sitten. Kasi tuntuu ensin tyhmennetyltä windowsilta ja tuntuu, että ominaisuuksia on lähinnä poistettu, mutta kun aikansa viitsii opetella, niin tästä löytyy aika paljon vaan näppäriä ominaisuuksia.

Mutta ettei ihan mäsäilyksi mene, niin KDE ja XFCE hakkaa nuo kummatkin ;)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #154 : 06.11.12 - klo:08.04 »
Se mitä haukuin olivat Windowsin perinteiset työpöytäominaisuudet lähtien Windows 95 -betasta.

Windows 8:sta sanoin, että se on hyvä markkinointikikka ja että tekninen toteutus vaikuttaa omituiselta. Olen jo useasti sanonut, että oletan, että tämä oletuskäyttöliittymä piilotetaan kuluttajilta (esim. kuulemma laitevalmistajien versioissa), jolloin tällaista paljon mainostettua Metroa ei enää näy missään. Hyvä markkinointikikka.

Sinänsä minulla ei ole pienintäkään tarvetta sille että Win 8 olisi huono - sujuvin käyttötapa selviää myöhemmin ja se tulee joka tapauksessa päivittäiseen käyttöön ja enempäänkin myöhemmin. Mielenkiintoista, että sitä voi käyttää jo nyt samoin kuin edellisiäkin.

Joo, on se tosiaan ihmeellistä, että tällä Canonicalin Foorumilla, joku oikeasti pitää Canonicalin tuotteita hyviä ja jopa edistyksellisinä. Missähän näitä Ubuntun hyviä piirteitä ja siten vinkkejä niiden käyttöön oikein pitäisi sitten käsitellä - salaa suljettujien ovien takana kun kerran Canonicalin omalla Foorumilla nämä herättävät närää.

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #155 : 06.11.12 - klo:11.59 »
Tuota Canonicalin haukkumista olen itsekin ihmetellyt. Ollaan sentään Ubuntu-foorumilla. Eikö tosiaan Suomessa ole muita hyviä linux-foorumeita kun pitää täällä Canonicalia haukkua.

Joo, joo, vapaa maa, vapaa foorumi. Jatketaan  :P

PS. itse olen erittäin tyytyväinen pure-Unityyn. Mitään ongelmia ei ole ollut aikoihin ja koneen käyttö on sujuvaa niin työ kuin myös kotikäytössä.

kuutio

  • Vieras
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #156 : 06.11.12 - klo:15.27 »
Tuota Canonicalin haukkumista olen itsekin ihmetellyt. Ollaan sentään Ubuntu-foorumilla. Eikö tosiaan Suomessa ole muita hyviä linux-foorumeita kun pitää täällä Canonicalia haukkua.
Niin no, kyseessähän on nimenomaan Ubuntu-foorumi eikä Canonical-foorumi, eikä Ubuntu ole sama asia kuin Canonical. Kyllä Ubuntusta voi pitää ja sitä käyttää vaikka suhtautuisikin Canonicaliin (tai joihinkin sen toimiin) kriittisesti.

Yhteisö, johon ei mahdu kriittisiä mielipiteitä, ei ole yhteisö vaan uskonto.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #157 : 06.11.12 - klo:15.35 »
No ilman muuta pitää voida kritisoida, ja kyllähän niin voi tehdäkin tällä foorumilla. Mikään/kukaan ei estä. Kritiikin mukana pitää sitten tulla myös järkevät perustelut, muuten sillä ei ole mitään arvoa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #158 : 06.11.12 - klo:15.46 »
...
Yhteisö, johon ei mahdu kriittisiä mielipiteitä, ei ole yhteisö vaan uskonto.

Edellä käytettiin termiä "haukkuminen". Siitä päätellen tarkoitus oli sanoa, että Unity kommentit:

"Käytin sitä 15 minuuttia, se oli surkea enkä aio käyttää sitä koskaan enää" ovat näitä "kritiikkejä" joita täällä esitetään. Tällaiset ovat aivan yhtä tyhjän kanssa ja näiden esittämisen motiivi on aivan jotain muuta kuin Linuxin tai Ubuntun kehittäminen - sen varmasti jokainen tajuaa kun hetken miettii asiaa.

Tällaisille tyhjänpäiväisille kommenteille etsitään täällä ihan turhaan jotakin "suurempaa tarkoitusta" (mikä on sinänsä uskonnollisen konseptin fanittamista sekin) - aivan kuin näillä olisi Ubuntun kehittäjien kannalta jotain merkitystä. Ainakin toivon että näillä ei ole merkitystä, vaan kehittäjät analysoivat itse ohjelmaa ja todellisia käyttötapoja.

Perusteltua krittiikkiäkin on tässä säikeessä ollut - ihan hyvä koska sen kautta on löytynyt uusia tapoja tehdä asioita ... tosin sitäkään ei olisi eräiden kommenttien mukaan "turhaan" saanut tehdä, vaan pitäisi suosiolla siirtyä käyttämään jotakin muuta kuin Unityä, jos sillä ei suoraan voi tehdä juuri tällä yhdellä tavalla.

kuutio

  • Vieras
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #159 : 06.11.12 - klo:16.17 »
Edellä käytettiin termiä "haukkuminen". Siitä päätellen tarkoitus oli sanoa, että Unity kommentit:

"Käytin sitä 15 minuuttia, se oli surkea enkä aio käyttää sitä koskaan enää" ovat näitä "kritiikkejä" joita täällä esitetään. Tällaiset ovat aivan yhtä tyhjän kanssa ja näiden esittämisen motiivi on aivan jotain muuta kuin Linuxin tai Ubuntun kehittäminen - sen varmasti jokainen tajuaa kun hetken miettii asiaa.
Totta (mutta motiiveja en lähtisi yleistämään, niistä kun ei tiedä kuin postaaja itse).

Jotta kritiikistä olisi mitään hyötyä, se vaatii toki perusteluja, mutta on aivan yhtä "hyödytöntä" kommentoida tyyliin "Unity on hyvä" ilman perusteluja...kyllä yhteisöön pitää mahtua myös "hyödyttömiä" mielipiteitä, niin positiivisia kuin negatiivisiakin. "Hyödyttömät" mielipiteet voi kukin sitten jättää omaan arvoonsa.

Alkuperäinen kommenttini ei ole mitenkään yleisesti yhteisöä tai tätä foorumia vastaan (eihän täällä juurikaan sensuuria harrasteta), kommentoimastani mielipiteestä vaan sai aika helposti sellaisen käsityksen, ettei "kunnon" ubuntu-käyttäjän kuulu kritisoida canonicalia, ja tästä olen vahvasti eri mieltä.