Olen tuota minttua ajellut ja muitakin jakeluita kokeillut. Minusta Mint ei ole mitenkään erilainen Ubuntuun verrattuna. Paitsi nyt se Unity, joka taitaa näitä mielipiteitä jakaa. Vielä vuosi sitten piti Ubuntuun asennella paljon kaikenlaista lisuketta, että se palveli kunnolla. Se oli kai jonkinlainen lisenssikysymys. Mint oli kerralla käyttökunnossa asennuksen jälkeen. Nyt näyttää tilanne muuttuneen. Ubuntuun ei tarvinnut varsinaisesti mitään lisätä, ellei ihan erikoistarpeita ole. Kaikki siinä toimi heti asennuksen jälkeen.
Kun Unityä olen käyttänyt uhmakkaasti 11.10 jakelussa, olen pannut merkille sen muutamat puutteet, joiden toivon korjaantuvan kevääseen mennessä. Periaatteessahan Unity on helppokäyttöinen. Jos se olisi ensimmäinen ympäristö, jonka opettelee, se saattaisi olla Gnomea helpompi. Ihan varmasti se on Windows 7:aa helpompi, olen sitäkin koittanut.
Jaa... ne Unityn puutteet. Ehkä en vain osaa, mutta tahtoisin jotenkin nähdä: mitä työtehtäviä on auki samaan aikaan. Siis jotain merkkiä avoimista ikkunoista paneelissa. 9.04 netbook remiksissä oli esimerkillinen pikkukuvakejono paneelissa. Älkääkä sanoko, että onhan siinä vasemman pilarin kuvakkeessa pienet merkit siitä, että se on auki. Ei se minulle riitä. Eikä sekään, että näkeehän sen työpöydältä mitä siinä on. Sekään ei minulle riitä. Myöskin tahtoisin liikkua kätevästi eri työtilojen välillä. Se vaihdin siis olisi sijoitettava paneeliin. Paneeliin pitäisi oikeastaan voida sijoittaa yhtä ja toista. Muutenhan koko paneelia ei lainkaan tarvita. Tahtoisin myös avata kätevästi tiedostoselaimelle kaksi rinnakkaista ikkunaa, jotta voisin helposti järjestellä tiedostojen sijainteja.
Hupsita! Jos nuo toiveet täyttyisivät työpöytäympäristö muistuttaisikin läheisesti Xubuntua, jonka alapaneeli vaan on nostettu vasemmalle.
Totta on, että vain tunne on todellinen. Kehittäjät tekevät Ubuntusta koko ajan parempaa ja kaikki kunnia heille siitä. Ajatelkaapa muutamaa vuotta taaksepäin... kuinka valtavan edistyksen Ubuntu on jo kokenut? Ja kaikki tämä vain hyvien ihmisten ansiosta.