Kirjoittaja Aihe: MINT!! ykköseksi  (Luettu 11714 kertaa)

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: Linux Mint vs. Ubuntu
« Vastaus #20 : 08.11.11 - klo:11.34 »
Mint on saavuttanut suosituimman jakelun listalla ykkös sijan ainakin http://distrowatch.com/ -sivuston mukaan.
Niinkuin olen tässä ketjussa jo useampaan otteeseen maininnut, tuolla listalla ei ole _mitään_ merkitystä. Mintin aktiivinen fanikunta sivulla käy sivulla, että saisivat nähdä oman lempi distronsa nousevan. Sama on nähty aikasemmin PCLinuxOS:illa. Todellisuudessa käyttäjä kunta on varmaan korkeintaan viidennes Ubuntun vastaavasti, ehkä merkittävästi vähemmän. Canonicalin oma arvioi oli, että Ubuntulla on tällä hetkellä 20 miljoonaa käyttäjää. Jos jollain muulla distrolla olisi edes lähelle näin paljon käyttäjiä siitä puhuttaisiin jatkuvasti ja toisekseen, jos jostain olisi ilmestynyt niin paljon uusia Linux käyttäjiä se näkyisi tilastoissa.. Tämä on triviaalia, tästä ei pitäisi tarvita edes puhua.

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #21 : 08.11.11 - klo:12.11 »
Joo, niin tai näin.

Omaa (muistin varaista) havaintoa:
2007 aloitteassani Ubuntun puolenvuoden 'suosio'  määrät oli jotain 1k kpl luokkaa. Tuolloin oli useammalla distrolla tiukkaa just tuossa 1k määrän kohdalla.

DistroWatch sivulta näkee jossain määrin 'trendiä', mutta mikä tärkeintä: sieltä on hyvä luntata ja kokeilla eri lakeluita.   
:-)
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #22 : 08.11.11 - klo:20.35 »
Onko Mint julkaissut jonkin uuden jakelun, vai mitä on tapahtumassa?..  ???

13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #23 : 08.11.11 - klo:22.40 »
Onko Mint julkaissut jonkin uuden jakelun, vai mitä on tapahtumassa?..  ???
Niinkuin olen jo USEAAN kertaan maininnut distrowatch sivun top lista on kävijämäärä mittari. Se, että Mintistä tuli distrowatch sivun ykkönen on innostanut näitä Mint käyttäjiä käymään siellä vielä entistä enemmän, tämä tietenkin lisää sivulatauksia ja täten ranking vaan kasvaa ja kasvaa. Suosittelen lukemaan listan alla olevan pätkän:
Lainaus
H.P.D = käyntejä päivässä
Koska Ubuntu on mainstream distro, ei sen käyttäjät paljoa Distrowatchissa pyöri. Oli Mint kuinka paljon helpompi käyttää tahansa, sillä ei ole mitään markkinointi strategiaa, siitä ei puhuta blogeissa, uutisisvustoissa, lehdissä, sitä ei tule tietokonelehtien mukana CD:llä eikä sillä ole vastaavia yhteyksiä rautavalmistajiin kuten Ubuntulla. Tällöin sen käyttäjä kunta muodostuu lähinnä enemmän tekniikasta kiinnostuneista ihmisistä. Tämäkin haloo kertoo sen käyttäjäkunnasta valitettavan paljon.

Joskus menneisyydessä PCLinuxOSin pieni fanikunta teki saman tempun, tuhatkunta fania kävi sivulla päivittäin ja näin siitä tuli ykkönen vaikka todellinen "markkinaosuus" oli ehkä sadasosa siitä mitä suosituilla distroilla.
« Viimeksi muokattu: 09.11.11 - klo:10.51 kirjoittanut Teho »

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #24 : 09.11.11 - klo:09.16 »
luultavasti ja varmastikkin Ubuntun idioottimainen muuttuminen sai ihmiset mintin pariin koska mint näyttää vielä oikealta eikä miltään lippuautomaatin näytöltä niiku ubuntu nykyään, mikähän ihme saanu ubuntun väen viemään omansa hautaan
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #25 : 09.11.11 - klo:10.46 »
luultavasti ja varmastikkin Ubuntun idioottimainen muuttuminen sai ihmiset mintin pariin koska mint näyttää vielä oikealta eikä miltään lippuautomaatin näytöltä niiku ubuntu nykyään, mikähän ihme saanu ubuntun väen viemään omansa hautaan
Hämärästi muistelen, lukeneeni jostain taloussanomista tms, miten Ubuntu haluaa tarjota Nokian älypuhelimiin soveltuvan nopean työpöydän. En tiedä sitten miten onnistui..

..totta, aivan samaa mieltä olen uudesta ubuntun lippuautomaatista. En tiedä ketään joka oikeasti olisi Unitysta pitänyt.. eiku olikin yksi, aina pitää olla oppositiota. ..mutta kai gnomen saa takaisin, ainakin osittain. Akunsäästön nimissä olen pitäytynyt vain keveissä distroissa, enkä täyttä Ubuntua enää koneeseeni asenna. Näinollen asia ei minua kosketa kuin kuriositeettina.
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #26 : 09.11.11 - klo:17.28 »
Olen tuota minttua ajellut ja muitakin jakeluita kokeillut. Minusta Mint ei ole mitenkään erilainen Ubuntuun verrattuna. Paitsi nyt se Unity, joka taitaa näitä mielipiteitä jakaa. Vielä vuosi sitten piti Ubuntuun asennella paljon kaikenlaista lisuketta, että se palveli kunnolla. Se oli kai jonkinlainen lisenssikysymys. Mint oli kerralla käyttökunnossa asennuksen jälkeen. Nyt näyttää tilanne muuttuneen. Ubuntuun ei tarvinnut varsinaisesti mitään lisätä, ellei ihan erikoistarpeita ole. Kaikki siinä toimi heti asennuksen jälkeen.

Kun Unityä olen käyttänyt uhmakkaasti 11.10 jakelussa, olen pannut merkille sen muutamat puutteet, joiden toivon korjaantuvan kevääseen mennessä. Periaatteessahan Unity on helppokäyttöinen. Jos se olisi ensimmäinen ympäristö, jonka opettelee, se saattaisi olla Gnomea helpompi. Ihan varmasti se on Windows 7:aa helpompi, olen sitäkin koittanut.

Jaa... ne Unityn puutteet. Ehkä en vain osaa, mutta tahtoisin jotenkin nähdä: mitä työtehtäviä on auki samaan aikaan. Siis jotain merkkiä avoimista ikkunoista paneelissa. 9.04 netbook remiksissä oli esimerkillinen pikkukuvakejono paneelissa. Älkääkä sanoko, että onhan siinä vasemman pilarin kuvakkeessa pienet merkit siitä, että se on auki. Ei se minulle riitä. Eikä sekään, että näkeehän sen työpöydältä mitä siinä on. Sekään ei minulle riitä. Myöskin tahtoisin liikkua kätevästi eri työtilojen välillä. Se vaihdin siis olisi sijoitettava paneeliin. Paneeliin pitäisi oikeastaan voida sijoittaa yhtä ja toista. Muutenhan koko paneelia ei lainkaan tarvita. Tahtoisin myös avata kätevästi tiedostoselaimelle kaksi rinnakkaista ikkunaa, jotta voisin helposti järjestellä tiedostojen sijainteja.

Hupsita! Jos nuo toiveet täyttyisivät työpöytäympäristö muistuttaisikin läheisesti Xubuntua, jonka alapaneeli vaan on nostettu vasemmalle.

Totta on, että vain tunne on todellinen. Kehittäjät tekevät Ubuntusta koko ajan parempaa ja kaikki kunnia heille siitä. Ajatelkaapa muutamaa vuotta taaksepäin... kuinka valtavan edistyksen Ubuntu on jo kokenut? Ja kaikki tämä vain hyvien ihmisten ansiosta.  :)
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #27 : 09.11.11 - klo:18.32 »
Hupsita! Jos nuo toiveet täyttyisivät työpöytäympäristö muistuttaisikin läheisesti Xubuntua, jonka alapaneeli vaan on nostettu vasemmalle.
Eikä paljon poikkeaisi Ubuntusta (gnome 2), jossa yläpaneeli on käännetty pystyyn vasemmalle ja alapaneeli oikealle. Tällaisella työpöydällä olen pelannut jostain 7.10-versiosta lähtien, ja tyytyväisenä!
Unityyn verrattuna vain säätövaraa on enemmän: voin helposti laittaa pystypalkkiin minkä ohjelman käynnistimen kulloinkin haluan (ne vaihtuvatkin usein), palkki on hoikempi kuin Unityn möhkäle ( Compizilla pystyin pienentämään Unityn palkin 32pikseliin, ei pienemmäksi), lisäksi Sovellukset-Sijainnit-Järjestelmä-valikot ovat valmiina harvemmin käytettyjen ohjelmien käynnistämiseen. Gnome kakkosen yläpaneeli on myös toiminut hyvin (nyt U10.04); sen sijaan alapalkki(oikealla pystyssä) nikottelee. Siinä pitäisi näkyä avoimena olevat ohjelmat, virtuaalityöpöydät ja alunperin roskakori. Välillä ne katoavat eikä "alapalkki" osaa kääntää tekstejä 90 astetta kuten yläpalkki. Aina silloin tällöin joudun poistamaan ja lisäämään juttuja alapalkkiin, välillä se häviää kokonaan.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #28 : 09.11.11 - klo:22.32 »
Mintin kasvanut suosio johtunee osittain siitä, että sen työpöytää ei muutella jatkuvasti ja tietyt Ubuntussa huonosti dokumentoidut asiat on siinä valmiina.

Muuten Mintin työpöytä kun sitä kokeilin vaikutti ergonomialtaan hieman huonommalta kuin Gnome 2:ssa. Tosin olihan se enemmän XP:n kaltainen joten monelle ehkä sikäli "tutumpi".

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #29 : 11.11.11 - klo:16.30 »
HUomasiteko että Mint menossa voit poistaa hiiren oikealla olevasta valikosta ohjelman asennuksen. Pikku juttu mutta toisaalta ihan kiva, ainakin mun mielestä. Toinen mistä pidän mintistä on värimaailma joka ubuntussa on varsinkin unityn myös ikävä. Mutta kenenkään ei tarvitse olla mun kanssa samaa mieltä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #30 : 11.11.11 - klo:16.48 »
Jaa... ne Unityn puutteet. Ehkä en vain osaa, mutta tahtoisin jotenkin nähdä: mitä työtehtäviä on auki samaan aikaan. Siis jotain merkkiä avoimista ikkunoista paneelissa. 9.04 netbook remiksissä oli esimerkillinen pikkukuvakejono paneelissa. Älkääkä sanoko, että onhan siinä vasemman pilarin kuvakkeessa pienet merkit siitä, että se on auki. Ei se minulle riitä. Eikä sekään, että näkeehän sen työpöydältä mitä siinä on. Sekään ei minulle riitä.

Tulevissa julkaisuissaan ainakin Mint ja PinguyOS ovat lisänneet ikkunaluettelon paneeliin. Kyseessä siis kustomoitu Gnome Shell noissa tapauksissa, ei Unity. Molemmista jakeluista on jo ladattavissa kehitysversio, jos haluaa kokeilla. Mint12:sta kokeilin pikaisesti livelevyltä, Pinguylla olen ajellut viikon verran. Molemmat tuntuisivat toimivan jo varsin hyvin.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #31 : 11.11.11 - klo:20.00 »
HUomasiteko että Mint menossa voit poistaa hiiren oikealla olevasta valikosta ohjelman asennuksen. Pikku juttu mutta toisaalta ihan kiva, ainakin mun mielestä. Toinen mistä pidän mintistä on värimaailma joka ubuntussa on varsinkin unityn myös ikävä. Mutta kenenkään ei tarvitse olla mun kanssa samaa mieltä.

MintMenu:n haku toiminnolla voit myös asentaa ohjelmia. Ihan pätevä menu on MintMenu. Kyseinen paneeli on koodattu pythonilla.

Esimerkiksi LMDE:ssä on paljon enemmän LinuxMintin omia työkalua. Esimerkiksi oma update-manager, joka oli aikoinaan vanhassa LinuxMintistä (pohjautui Ubuntu Hardy Heroon). Mainittakoon vielä että oma paketointi ohjelma, millä saadaan .mint paketteja.

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Vs: Linux Mint vs. Ubuntu
« Vastaus #32 : 13.11.11 - klo:20.44 »
Mint on saavuttanut suosituimman jakelun listalla ykkös sijan ainakin http://distrowatch.com/ -sivuston mukaan.
Niinkuin olen tässä ketjussa jo useampaan otteeseen maininnut, tuolla listalla ei ole _mitään_ merkitystä. Mintin aktiivinen fanikunta sivulla käy sivulla, että saisivat nähdä oman lempi distronsa nousevan. Sama on nähty aikasemmin PCLinuxOS:illa. Todellisuudessa käyttäjä kunta on varmaan korkeintaan viidennes Ubuntun vastaavasti, ehkä merkittävästi vähemmän. Canonicalin oma arvioi oli, että Ubuntulla on tällä hetkellä 20 miljoonaa käyttäjää. Jos jollain muulla distrolla olisi edes lähelle näin paljon käyttäjiä siitä puhuttaisiin jatkuvasti ja toisekseen, jos jostain olisi ilmestynyt niin paljon uusia Linux käyttäjiä se näkyisi tilastoissa.. Tämä on triviaalia, tästä ei pitäisi tarvita edes puhua.

Toki näinkin, mutta samaa muistan ihmisten sanoneen silloin, kun ubuntu oli uusi ja nousi ykköseksi. Tuo nousu vaan ei sitten jäänytkään pelkäksi piikiksi, eli ei näistä voi oikein tietää. Ei esim ubuntun 20 miljoonasta käyttäjästä kaikki välttämättä ubuntussa pysy, tokikin tuo muutos vaatisi radikaalin käyttäjäkadon. Muutoin toki samaa mieltä, ei tuo Distrowatch sijoituskaan kyllä sinänsä kerro muusta, kuin korkeintaan siitä, että vipinää on Mintin puolella ollut, sen pysyvyys, suuruus ym. jää nähtäväksi.

Lainaus käyttäjältä: Karvameduusa
MintMenu:n haku toiminnolla voit myös asentaa ohjelmia. Ihan pätevä menu on MintMenu. Kyseinen paneeli on koodattu pythonilla.

Esimerkiksi LMDE:ssä on paljon enemmän LinuxMintin omia työkalua. Esimerkiksi oma update-manager, joka oli aikoinaan vanhassa LinuxMintistä (pohjautui Ubuntu Hardy Heroon). Mainittakoon vielä että oma paketointi ohjelma, millä saadaan .mint paketteja.

Kuulostaa osin hyvälle (tuo valikko osuus esim). Mutta toisaalta taas, miksi kaikilla pitää olla omat pakettinsa? Miksi ei panosteta ennemminkin yhtenäisyyteen, eli tässä tapauksessa pysyttäisiin tiukasti Debian yhteensopivissa .deb paketeissa? Käsittääkseni ubuntukaan ei ole täysin yhteensopiva noilta osin, vaikkakin varmaan suuri osa paketeista ristiinkin toimii.
Linux: Be root
Windows: Reboot

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #33 : 24.11.11 - klo:17.46 »
Nähtävästi Suomen IT mediakin on uutisoinut tilannetta:http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/ubuntu+menettaa+suosiotaan/a728451

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #34 : 27.11.11 - klo:11.35 »
OMGUbuntu ärähtää.

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/11/dare-to-be-different-ubuntus-popularity-is-not-declining/

Täytyy kyllä sanoa että taitaa OMGn kritiikki olla aiheellista.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #35 : 27.11.11 - klo:12.15 »
Kokeilin tuota vielä hieman kesken eräistä Mint 12 Rc:tä koneella. Ja Gnome 3:han siellä. Jos mintin suosio on ollut tuossa työpöydässä niin tuolla perusteella tuntui että nousu ei taida jatkua. Olihan siinä lisättu perinteinen menu. Mutta yhdistelmä tuntui hieman crakatyltä ja ikkunoiden hallinta oli enemmän kuin sekavaa juuri tuon menun takia. Mutta ei tehdä loppupäätelmiä keskeneräisen version perusteella.

Näin jo muutaman linux distron nousun ja tuhon nähneenä. Minusta on aika turhaa höyrytä jonkin disron ykkös paikasta. Linuxin menestyminen on aina hyvä asia oli distro sitten mikä tahansa. Minusta Linux ihmisten on turha kuppikuntaitua vaikka kehitystyötä ja käyttäjiä onkin eri distroilla. Hyvä jos Mint on keksinyt keinon saada lisää käyttäjiä, niissä on varmasti niitäkin jotka ei ole aikaisemmin käyttäneet linuxia. Yritetään säillyttää positiivinen asenne kun kuitenkin on kyse Linuxin menestymisestä.  
« Viimeksi muokattu: 27.11.11 - klo:12.36 kirjoittanut Daneli »

Maula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #36 : 27.11.11 - klo:12.27 »
Minulla on Debian Wheezy ajossa (eli testing-versio) ja tässä tulee Gnome 3 oletuksena. Parin viikon käytön jälkeen minulle on päivänselvää että tämä on se mitä tulen käyttämään. Debian-pohjaisia nuo luettelemanne ovat melkein kaikki. Minulle se kysymys oli: "miksen sitten käyttäisi sitä oikeaa Debiania kun Debian-pohjaisilla muutenkin menen?"

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #37 : 27.11.11 - klo:13.38 »
Minulla on Debian Wheezy ajossa (eli testing-versio) ja tässä tulee Gnome 3 oletuksena. Parin viikon käytön jälkeen minulle on päivänselvää että tämä on se mitä tulen käyttämään. Debian-pohjaisia nuo luettelemanne ovat melkein kaikki. Minulle se kysymys oli: "miksen sitten käyttäisi sitä oikeaa Debiania kun Debian-pohjaisilla muutenkin menen?"

Debian on hyvä distro. Itseltäni löytyy muuta tietokone myös Debianilla (serveri ja läppäri). Tosin Debian Squeeze työpöydällä ja ilman työpöytää. Tykkään Debianin muokattavuudesta ihan ensimmäisestä asennusikkunasta lähtien. Ubuntu on taas Debianin unstable johdannainen, mutta ei ole kuitenkaan Debian. Ubuntu paketoi kuitenkin omalla tavalla paketit lopuksi kasaan. Itse en kutsuisi Ubuntua Debian pohjaiseksi. Linux Mint on sama asia kuin Ubuntu. Eroaa toki muutamalla omalla paketillaan ja paneelillaan. Linux Mint:stä löytyy myös Debian testing jakeluun pohjautuva LMDE. Tosin olen yllättänyt kuinka paljon LMDE on mukautettu Debian testing jakelusta. Nykyisin distroon löytyy omat lähteet ja muita muokauksia. Hyvä esimerkki siitä, että Linux Mint kehittäjät eivät ole enää riippuvaisia Ubuntusta.
« Viimeksi muokattu: 27.11.11 - klo:13.40 kirjoittanut Karvameduusa »

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #38 : 27.11.11 - klo:18.08 »
Sama Gnome 3 täälläkin. Ei hyvä. Noista käyttöliittymistä on poistettu olennainen ominaisuus eli kustomoitavuus. Kaikissa sovelluksissa tuo on ollut perussettiä ikuisuuden, mutta nyt se ollaan poistamassa käyttöliittymän tärkeimmiltä osa-alueilta. Ei voi kannattaa moista kehitystä millään.

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: MINT!! ykköseksi
« Vastaus #39 : 27.11.11 - klo:20.10 »
Noista käyttöliittymistä on poistettu olennainen ominaisuus eli kustomoitavuus.
Onneksi meillä on KDE, joka vain lisää sitä julkaisu julkaisulta. Ei sillä, Gnome Shell on periaatteessa erittäin helposti muokattavissa lisäosien avulla, joiden asentamisesta tulee kohta todella helppoa ja joiden määrä luultavasti kasvaa räjähdysmäisesti lähitulevaisuudessa niiden koodamisen ja jakamisen helppouden takia. Myös Unityn kehittäjiltä on tullut sellaista kommenttia, että säätömahdollisuuksia tulee lisää.