Valaise vähän, että mikä tuossa on pöyristyttävää.
EDIT: Itse luen tuon suunnilleen niin, että hän tarkoittaa lähinnä sitä, ettei sananvapauden nimissä voi sanoa toiselle sentään ihan mitä tahansa. En jaksa uskoa, että tarkoitti kirjaimellisesti sitä, että ei saa sanomisillaan loukata muita.
Miten sen haluaa ymmärtää ja millä tarkkuudella Halosta on siteerattu. Artikkelin mukaan Halonen toivoo kahta kappaletta aikaisemmin puhuessaan nimellä kirjoittamisesta, mutta puhuessaan ihmisoikeuksista hän ei enää toivo, vaan hän tuntuu esittävän väitteensä yleisenä totuutena, kuin sanoen ”näin asia on”. Presidentti Halonen on sanomisen ammattilainen, eikä voida ajatella, että hän puhuu yhtä ja tarkoittaa toista – tai varmasti voidaan, mutta ainakin itse pidän turvallisempana olla panematta presidenttien suuhun muuta kun mitä he itse nähtävästi ovat sanoneet.
Nähdäkseni presidentti ottaa tässä oikeuden omiin käsiinsä ja vetää sanavapauden rajan siihen, jonka jälkeen joku tai jotkut voisivat ottaa asiasta nokkiinsa. Halonen ei ainoastaan mitätöi ihmisoikeuden artiklan 19 merkitystä, vaan tuleepa tohkeissaan sorvanneeksi sinne ihan omin nokkinensa lisäartiklojakin (”…mutta se ei saa loukata…”).
Tässä vielä ilmeisesti Haloselle tuiki tuntematon YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus:
http://www.fredman-mansson.fi/yknioj.htmPs. Ai niin vastaus kysymykseesi: Pöyristyttävää tässä presidentti Halosen lausunnossa on se, että juuri työväenluokasta lähtöisin oleva oikeustieteen kanditaatti tipauttelee näin huolettomasti tällaista tekstiä. Voisihan asian muuten ymmärtää Halosen kannalta parhain päin, kuten teit, mutta muistetaan, että hänhän nimenomaan patisteli hallitusta ryhtymään syksyllä käytännön toimiin tässä vihapuhe-asiassa.
Ellei se olisi vihapuhetta, niin saattaisin sanoa, että näen sieluni silmin Halosen päähän kasvaneet sarvet, mutta nykymaailmassa ei enää oikein uskalla.
No, näinhän ne aina alkaa, hyvistä aikomuksista…