Kirjoittaja Aihe: Miten määritellään vihapuhe tai -posti foorumilla?  (Luettu 11816 kertaa)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Miten määritellään vihapuhe tai -posti foorumilla?
« Vastaus #40 : 17.08.11 - klo:17.43 »

En ole kenenkään poliitikon taikka kenenkään tosissaan otettavan julkisuuden henkilön väittäneen Halla-ahoa rasistiksi.

Suomessa ei esiinny rasismia vaikka stallarit niin haluavat väittää. Toki yksittäisiä tapauksia esiintyy mutta Suomi ei ole rasistinen maa kenellekkään. Suomi on stallarien luvattu maa jossa ei osata taika haluta keskustella oman maan historiasta.


Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

eelis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 187
    • Profiili
Vs: Miten määritellään vihapuhe tai -posti foorumilla?
« Vastaus #41 : 17.08.11 - klo:17.49 »
No se siitä, tarinaa voisi varmaan jatkaa, mutta kuten Jani tuossa esitti pyynnön, että nämä puheet lopetettaisiin. Minulle se sopii. Ehdottaisin kyllä vielä, että SuperOscarin teksti korjattaisiin muotoon:
Lainaus
Vihapuhetta ei siis olisi sanoa Halla-ahoa rasistiksi (jos sen voisi asiaväittein osoittaa.

Oletko siis sitä mieltä, ettei Halla-Ahon kirjoituksista löydy rasismia? http://fi.wikipedia.org/wiki/Rasismi#Rasismin_m.C3.A4.C3.A4ritelmi.C3.A4

En. Mutta en myöskään ole sitä mieltä, että sieltä löytyy rasismia. Käsittääkseni, jos asian muotoilee noin kuin sen korjasin jätetään mahdollisuus rasismin löytymiselle, mutta ei väitetä, että sitä löytyisi.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Miten määritellään vihapuhe tai -posti foorumilla?
« Vastaus #42 : 17.08.11 - klo:18.28 »
Joo-o. Jatkakaa... Minä olen asiasta (laajemmin) vääntänyt reilut puoli vuotta kaverin kanssa, en jaksa alkaa samaa alusta täällä.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Miten määritellään vihapuhe tai -posti foorumilla?
« Vastaus #43 : 17.08.11 - klo:19.03 »
Hyvät foorumiveljet (ja -siskot?), tämä keskustelu lähti liikkeelle yksinkertaisesta kysymyksestä, jonka esitin. Olen saanut tyydyttävän vastauksen kysymykseeni. Toivon, että keskitymme Linuxiin ja varsinkin Ubuntuun tällä foorumilla. Jätetään politikointi muille palstoille. Tätä pyydän kohteliaimmin, terveisin Timo.
"Linux, made in Finland"

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten määritellään vihapuhe tai -posti foorumilla?
« Vastaus #44 : 17.08.11 - klo:19.13 »
Toivon, että keskitymme Linuxiin ja varsinkin Ubuntuun tällä foorumilla. Jätetään politikointi muille palstoille. Tätä pyydän kohteliaimmin, terveisin Timo.

Olen samaa mieltä ja hyväksyn, mutta pieni kommentti paitsi tähän myös edellä esitettyihin:

Jonkun henkilön tai hänen esittämänsä kannan poliittisuus ei ole mikään syy pitää sitä epäilyttävänä, päinvastoin. Jokaisella meistä on poliittinen kanta – ihminenhän on ”h o m o politicus” (pakko kirjoittaa ’ihmistä’ tarkoittava sana noin!). Itse asiassa minkä tahansa asiaväitteen luotettavuutta lisää se, että väittäjä avoimesti myöntää myös poliittisen taustansa.

(Myös Linux on politiikkaa!)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Miten määritellään vihapuhe tai -posti foorumilla?
« Vastaus #45 : 17.08.11 - klo:21.06 »
Kuten edellä huomattiin tämä lähti liikkeelle kysymyksestä koskien minun tekstiäni. Olen vastannut kysymykseen ja esittänyt perustellut syyt miksi tekstini on ollut asiallista ja tarpeellista. Mitään uutta asiassa ei ole ilmennyt vähään aikaan.

Näillä perusteilla katson omistavani tätä keskustelua riittävästi joten lukitsen tämän aiheen. Alkuperäinen keskustelu liittyi Foorumin sääntöihin ja oli sikäli tarpeellista.

Se mitä Halla-aho tekee ei liity tähän keskusteluun. Jos joku haluaa välttämättä koetella mode+:n ja administraattorien pinnan kestävyyttä, niin uuden keskustelun voi avata näistä aheista. Kuten aiemmin kirjoitin, päätöksenteot näiden aiheiden käsittelystä eivät kuulu minulle, kunhan keskustelu säilyy asiallisena, muutoin se on kaikkien moderaattoreidenkin asia.
« Viimeksi muokattu: 17.08.11 - klo:21.11 kirjoittanut Ganymedes »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Miten määritellään vihapuhe tai -posti foorumilla?
« Vastaus #46 : 18.08.11 - klo:19.56 »
Tähän asiaan on tullut jonkin verran palautetta ja edellä esitettiin myös joitakin toteamuksia. Seuraavassa selvennystä näihin asioihin omasta puolestani, tämä ei ole mikään Ubuntu-Foorumin virallinen kanta. Jos joku haluaa keskustella näistä asioista, avatkoon uuden säikeen. Tämä ei myöskään pyri olemaan asiasta kattava selvitys, vaan tässä kirjoitetaan asioista, jotka tässä yhteydessä ovat olleet esillä.

Moderoinnin säännöt ovat siksi, että jäsenet osaisivat niitä noudattaa ja jotta moderointia voi tehdä etukäteen hyväksyttävällä, yhtenäisellä tavalla. Sääntöjen on hyvä olla kattavat e.m. tarkoituksessa - ei ensi sijaisesti siksi, että olisi olemassa joitakin konkreettisia uhkakuvia.

Moni varmaankin miettii, että onko tämä nyt niin tarpeellista. Voin kokemuksesta sanoa, että kyllä se on. Olen ollut erilaisilla kansainvälisillä Foorumeilla 10+ vuotta ja olen nähnyt useamman Foorumin tuhon johtuen: hajoamisesta ristiriitoihin tai aktiivisten jäsenten kaikkoamisesta ja pienimmilläänkin keskustelu on lopahtanut monien jäsenten erotessa ristiriitojen vuoksi. Nämä ristiriidat ovat käytännössä aina johtuneet siitä, että keskustelua ei ole hillitty riittävän tarmokkaasti. Yleensä jotkut jäsenet provosoituvat ja alkavat lopulta käyttäytyä kehotusten vastaisesti aivan tarkoituksellisesti - ainoa keino on estää tuollainen käytös heti samantien, tavalla tai toisella.

Se, että tietyt lait koskevat Foorumeita on oma asiansa ja tuomioita on jo jaettukin eräiden Foorumeiden jäsenille. Foorumin ylläpitäjillä on myös omat vastuunsa, jotka ovat käsittääkseni keskustelun alla lainsäätäjillä.

Moderoinnin tehtävä on kuitenkin mielestäni etupäässä se, että Foorumi pidetään käyttökelpoisena jäsenistölle - nuo muut asiaanliittyvät asiat eivät oletettavasti kovin usein realisoidu tällä Foorumilla.

Se mitä moderointi ei ole, on keskustelun ohjailu. Moderaattoreille on turha esittää pyyntöjä hillitä "vääriä mielipiteitä" tai "tarkentaa epätarkkuuksia". Foorumien keskustelu on hyvin tyypillisesti epätarkkaa ja arkikielellä käytävää. Olisi pikkumaista vaatia tarkkaa tieteellisesti perusteltua tekstiä jotta voisi mitään sanoa. Arkikieli on jo lähtökohtaisesti epätarkkaa. Mikäli esitetyt väitteet eivät ole aiemmin esitettyjen periaatteiden vastaisia, eivät moderaattorit niihin puutu - tämä jää keskustelijoiden itsensä vastuulle.

(Tosin tähän täytyy lisätä se, että virheisiin ja epätarkkuuksiin puututaan tyypillisesti hyvin kärkkäästi silloin kun keskustelu koskee teknisiä asioita ja erityisesti Ubuntua. Tällainen puuttuminen on tärkeää teknisellä tukifoorumilla, jotta jaettava tieto ei ole virheellistä. Puuttuminen ei useinkaan johdu suoranaisista virheistä vaan siitä, että arkikielellä kirjoitettu teksti saattaa mahdollistaa virheelliset tulkinnat. Tämä puuttuminen ei ole kuitenkaan moderointia, vaikka moderaattori saattaisikin olla kirjoittamassa, koska vastineita esittävät lähtökohtaisesti ne henkilöt joilla on asiasta parempaa tietoa.)

Yleensäkin se, että moderaattori puuttuu keskusteluun, merkitsee sitä, että joku keskustelijoista on tehnyt ison virheen. Normaalissa keskustelussa moderaattorit eivät puutu siihen mitä kukakin kirjoittaa - tosin tahallinen provosointi voi tällaisella teknisellä tukifoorumilla olla kuitenkin jonkinlaisen moderoinnin kohde, koska sekin voi häiritä tämän Foorumin pääasiallista tehtävää: toimia tukifoorumina Ubuntun käyttäjille.
« Viimeksi muokattu: 20.08.11 - klo:16.27 kirjoittanut Ganymedes »