Kirjoittaja Aihe: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta  (Luettu 53177 kertaa)

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #100 : 04.01.09 - klo:19.23 »
Eiköhän olisi lukon paikka aiheelle OpenSuse 11.1 saatavana funetilta.  :)

mielestäni ei. Kunhan jokainen keskustelija tajuaa ettei henkilökohtaisuuksiin meno ole kovinkaan kannattava ajatus.

Pidetään keskustelu rakentavana ja pyritään siihen että se johtaa johonkin, jookosta?!

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #101 : 04.01.09 - klo:19.36 »
niin itse olen entinen Kubuntun käyttäjä, ja se on huonoin KDE distro mitä olen kokeillut.

Tuo on totta, mutta asiat on onneksi korjattavissa yksinkertaisesti lausahtamalla ”sudo apt-get install kde”.

Toisaalta niin Ubuntun kuin Kubuntun perusasennusten etuna pitäisin siisteyttä: asennuksen jälkeen työpöydällä sen paremmin kuin valikoissakaan ei ole turhaa roinaa, mistä on tullut useimpien distrojen riesa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #102 : 04.01.09 - klo:19.40 »
Älä nyt Owdy polta hihojasi.
Heh, osalla tästä porukasta on kummallinen kyky olla näkemättä peilissä mitään vikaa. Ensin yksi vakiojäsen heittää provokatiivisia viestejä toisesta distrosta ja sitten kun niihin vastataan samalla asenteella, sitten ihmetellään ja päivitellään miksi distrosodat syttyvät. Jos minä puhuisin täällä Ubuntusta samalla sävyllä, se leimattaisiin heti flamettamiseksi jne, mutta kun kirjoittajana on Ubuntun käyttäjä, kyseessä on vain toisen distron "kiriittistä arvointia" tms. Sitten sinä kehoitat minua olemaan polttamatta hihojani, muistuttaisin sinua omasta avauksestasi tähän keskusteluun:

Miksette etsi siellä omalla foorumillanne vastauksia ihmisten kyselyihin, vaan mekkaloitte täällä naama kateudesta vihreänä?


Ja ei, en minä ole polttanut hihojani, tämähän on vaan hauskaa. Ainakin siihen saakka kun popkornit loppuu O0


mielestäni ei. Kunhan jokainen keskustelija tajuaa ettei henkilökohtaisuuksiin meno ole kovinkaan kannattava ajatus.
Painottaisin sanaa jokainen...

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #103 : 04.01.09 - klo:19.43 »
niin itse olen entinen Kubuntun käyttäjä, ja se on huonoin KDE distro mitä olen kokeillut.

Tuo on totta, mutta asiat on onneksi korjattavissa yksinkertaisesti lausahtamalla ”sudo apt-get install kde”.
Ubuntun päällekkö sen asentelet vai miten?  :) Sitten ne valikot vasta täynnä turhaa kamaa onkin. Kun mulla oli Gnome ja KDE samaan aikaan kokeilussa Ubuntu aikoina, sillon ne valikot vasta sillisalaattia olikin. Varsinkin KDE puolella. Tosin mä asensin aina sen Kubuntu-desktop pakettikasan siihen aikaan.

muoks:
Mutta se itku mikä nousi Greg Kroah-Hartmanin arvosteltua Canonicalia kuvastaa asiaa hyvin, ei Canonicalia/ubuntua saa kritisoida tai kaikki aivopestyt ubunterot lähtevät ristiretkelle.
Heh, näin ensimmäistä kertaa tuo kirjoituksen, se kertoo Canonicalin panostuksesta Linuxin kehittämiseen aika paljon. Tämä nyt yhtään provoamatta, luvut vaan puhuu puolestaan.

Tää kuvaus kahdenlaisista distroista on myös mainio:
Lainaus
Then there are the community based distros, gentoo, debian, fedora, mandriva, slackware, and opensuse. These move much quicker, pulling in the packages at a 6-8 month cycle and integrating things together. Usually fixes flow much quicker back into the upstream packages as the developers doing this kind of work know that they need to push things upstream otherwise they will just be seeing the same problems and issues in another 6 months.

Then there are the distros that base themselves off of other distros, like ubuntu and centos. These distros have yet another layer between them and the original developers. Patches rarely, if ever flow backwards into an upstream distro, and the developers are very unlikely to push their changes into the upstream packages as they don't feel the need, or don't realize the issues involved as they rely on the upstream distro so tightly.
Eli toiset luo ja tekee itse ja toiset vaan käyttää muiden luomuksia. Ja toki niin saa tehdäkkin, avointa koodiahan se on. Tämä vaan kannattaa pitää mielessä kun distroja vertailee ja Ubuntua hypettää. Ilman toisten kehitystyötä Ubuntua ei olisi edes olemassa.

« Viimeksi muokattu: 04.01.09 - klo:20.06 kirjoittanut Owdy »

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #104 : 04.01.09 - klo:20.07 »
Testasin viime yönä OpenSUSE 11.1 asennusta:  salai: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta. Syynä testaukseen oli se, etten löytänyt ohjetta buuttaavan tikun tekemiseen SUSEn foorumilta(kaan) ja halusin auttaa, kun keksin menetelmän.

Hämmästyin kovasti, kun asennus ei osannut lainkaan kirjoittaa grubia levylle, antaen käsittämättömiä virheitä. Kun poistin XP:n ja (ja kaikki muutkin SUSEn tekemät partitiot), asennus onnistui.

Kysymys: Onko tarkoitus, että OpenSUSE asennetaan ainoaksi käyttöjärjestelmäksi, ilman dualbuuttia? Vai pitääkö ennen asennusta tietää jotain ylimääräistä?

PS. Jonkin verran pettyneenä SUSEn asennuksen ongelmiin, testasin  samaa tekemälläni Fedora 10 usb-tikulla. Asennus sujui ilman ongelmia ja tällä kertaa koodekitkin löytyivät muutamassa minuutissa. Tämän ja entisten kokemuksien syvällä rintaäänellä väitän Fedoraa paremmaksi distroksi (ainakin aloittelijalle) kuin SUSEa. Helpoin asentaa ja käyttää on kyllä Ubuntu.


Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #105 : 04.01.09 - klo:20.09 »
Lainaus
Eli toiset luo ja tekee itse ja toiset vaan käyttää muiden luomuksia. Ja toki niin saa tehdäkkin, avointa koodiahan se on. Tämä vaan kannattaa pitää mielessä kun distroja vertailee ja Ubuntua hypettää. Ilman toisten kehitystyötä Ubuntua ei olisi edes olemassa.
Jep, OpenSusekaan ei olisi ilman linux kerneliä.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #106 : 04.01.09 - klo:20.17 »
Lainaus
Eli toiset luo ja tekee itse ja toiset vaan käyttää muiden luomuksia. Ja toki niin saa tehdäkkin, avointa koodiahan se on. Tämä vaan kannattaa pitää mielessä kun distroja vertailee ja Ubuntua hypettää. Ilman toisten kehitystyötä Ubuntua ei olisi edes olemassa.
Jep, OpenSusekaan ei olisi ilman linux kerneliä.
Ei tietenkään. Taas missasit pointin, kannattaa lukasta tuo artikkeli läpi. Toki suse käyttää kerneliä mutta se MYÖS kehittää sitä. Ubuntu ei sitä käytännössä tee:

Lainaus
From the 2.6.15 kernel release to the present, there have been 99324 patches made to the Linux kernel.

In the past 3 years, from the 2.6.15 kernel to 2.6.27-rc6, Canonical has had 100 patches in the Linux kernel.

So, to place Canonical's contribution into perspective, that means they did 00.10068% of all of the kernel development for the past 3 years.
« Viimeksi muokattu: 04.01.09 - klo:20.22 kirjoittanut Owdy »

Rantarosvo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #107 : 04.01.09 - klo:20.33 »

PS. Poistin USB-ohjeeni SUSEn foorumilta, koska tämä foorumi tuntuu kiinnostavan teitäkin enemmän ja luultavasti käyttäjätkin löytävät täältä parempia ohjeita.

 ::) hohhoijaa
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #108 : 04.01.09 - klo:20.39 »
Lainaus
Taas missasit pointin.
En, tein samanlaisen esimerkin kuin te/artikkeli.

Minun mielestäni Ubuntu kehittää kokoajan ainakin tämän puu:n perusteella ainakin valinnanvaraa on.  ;D
Suse taas ei ole kehittänyt kuin nimeään Slackwaren pohjautumisen jälkeen vuodesta 1994-2009.
« Viimeksi muokattu: 04.01.09 - klo:20.53 kirjoittanut Karvameduusa »

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #109 : 04.01.09 - klo:21.01 »

PS. Poistin USB-ohjeeni SUSEn foorumilta, koska tämä foorumi tuntuu kiinnostavan teitäkin enemmän ja luultavasti käyttäjätkin löytävät täältä parempia ohjeita.

 ::) hohhoijaa
Kyllä minuakin väsyttää, kun yökaudet testaan näiden "vihreänaamojen" tekelettä. Itse eivät näköjään kerkeä tekemään muuta kuin mekkaloida täällä suureen ääneen.
« Viimeksi muokattu: 04.01.09 - klo:21.02 kirjoittanut salai »

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #110 : 04.01.09 - klo:21.01 »
Lainaus
Taas missasit pointin.
En
Kyllä missasit, tuntuu että tässä jälkimmäisessä vielä pahemmin.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #111 : 04.01.09 - klo:21.04 »
Lainaus
Taas missasit pointin.
En
Kyllä missasit, tuntuu että tässä jälkimmäisessä vielä pahemmin.

En, tämä on trollaamista mitä sinäkin harrastat.

Edit:

Eli voidaan palata aiheeseen: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Viimeksi muokattu: 04.01.09 - klo:21.07 kirjoittanut Karvameduusa »

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #112 : 04.01.09 - klo:21.06 »
Lainaus
Taas missasit pointin.
En
Kyllä missasit, tuntuu että tässä jälkimmäisessä vielä pahemmin.

En, tämä on trollaamista mitä sinäkin harrastat.
Toi trollikortti on aina hyvä nykästä esiin kun omat argumentit loppuvat ja faktat kaatuu päälle. Pisteet sinne.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #113 : 04.01.09 - klo:21.08 »
Tuo on totta, mutta asiat on onneksi korjattavissa yksinkertaisesti lausahtamalla ”sudo apt-get install kde”.
Ubuntun päällekkö sen asentelet vai miten?  :) Sitten ne valikot vasta täynnä turhaa kamaa onkin.

Joo, Ubuntun tai tarkemmin kubuntu-desktop-paketin päälle. Ei tässä mielestäni niin paljon turhaa kamaa tule, vaikka jokaista mukana tullutta peliä en nyt ole pelannutkaan :)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #114 : 04.01.09 - klo:21.09 »
Lainaus
Toi trollikortti on aina hyvä nykästä esiin kun omat argumentit loppuvat ja faktat kaatuu päälle. Pisteet sinne.
Jep, kannattaisi käyttää samaa tyyliä. Yleensä hiljentää turhan jauhamisen.
« Viimeksi muokattu: 04.01.09 - klo:21.12 kirjoittanut Karvameduusa »

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #115 : 04.01.09 - klo:21.12 »
Tuo on totta, mutta asiat on onneksi korjattavissa yksinkertaisesti lausahtamalla ”sudo apt-get install kde”.
Ubuntun päällekkö sen asentelet vai miten?  :) Sitten ne valikot vasta täynnä turhaa kamaa onkin.

Joo, Ubuntun tai tarkemmin kubuntu-desktop-paketin päälle. Ei tässä mielestäni niin paljon turhaa kamaa tule, vaikka jokaista mukana tullutta peliä en nyt ole pelannutkaan :)
Ok, miten tuo muuttaa käytännössä koneella olevaa KDEta? Asentuuko sillon jotain puuttuvia 'core' paketteja vai miten?

Lainaus
Toi trollikortti on aina hyvä nykästä esiin kun omat argumentit loppuvat ja faktat kaatuu päälle. Pisteet sinne.
Jep, kannattaisi käyttää samaa tyyliä.
Sori, mä pysyn faktoissa ja passaan. Onneksi te Ubuntu käyttäjät ette trollaa ollenkaan, muutenhan tämä menis ihan mahottomaksi. ^-^

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #116 : 04.01.09 - klo:21.22 »
Älä nyt Owdy polta hihojasi. Olisiko kuitenkin parempi keskittyä välillä auttamaan käyttäjiä tuon typerän distrosodan sijaan.

PS. Poistin USB-ohjeeni SUSEn foorumilta, koska tämä foorumi tuntuu kiinnostavan teitäkin enemmän ja luultavasti käyttäjätkin löytävät täältä parempia ohjeita.

Kukahan tässä on polttanut hihansa kun ruvetaan jo poistamaan omia viestejä toiselta forumilta :D

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #117 : 04.01.09 - klo:21.26 »
Ok, miten tuo muuttaa käytännössä koneella olevaa KDEta? Asentuuko sillon jotain puuttuvia 'core' paketteja vai miten?

Nimenomaan. Tosin vaikutus näyttää olevan vähäisempi KDE 4:ssa kuin KDE 3:ssa, mutta se johtuu siitä, että KDE 4:ta Kubuntu ei ole samalla lailla (ainakaan vielä!) rampauttanut. Tässä kde-paketin kuvaus (apt-cache show’sta):

Lainaus
This metapackage includes all the official modules released with KDE that are not specific to development. In addition to the core KDE modules, this includes multimedia, networking, personal information manager (PIM), graphics, education, games, web development, system administration tools, and other artwork and utilities.

Muoks: korostus lisätty.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #118 : 04.01.09 - klo:21.27 »
Ah, ok. No onneksi sen saa "korjattua" noinkin helposti ;D

letkume

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #119 : 04.01.09 - klo:21.35 »
Kyllä minuakin väsyttää, kun yökaudet testaan näiden "vihreänaamojen" tekelettä. Itse eivät näköjään kerkeä tekemään muuta kuin mekkaloida täällä suureen ääneen.

Koitit kerran ja sinulta meni yöunet kun et osannut. Sitten kitiset kun sinua ei autettu sillä sekunnilla?