näyttöresoluution muuttaminen oikeaksi on tehty tajuttoman vaikeaksi.
Minusta se on varsin helppoa. Oikea reso on pääsääntöisesti oletuksena käytössä.
Jos se siis toimii, onhan se paras mahdollinen ratkaisu. Toivoisi vain jakelun tekijän miettivän etukäteen myös tilannetta, jossa näytönohjainta ei syystä tai toisesta tunnisteta
Mulla oletusajurina tulee 'nv' joka toimii heti oikealla 1680x1050 resolla. NV on ollut oletuksena niin kauan kun olen opensusea käyttänyt.
Nähtävästi ei kuitenkaan toimi integroiduilla piireillä – vai mikä lieneekään ollut syynä? Kahdella kokeilemallani koneella tuli sama VESA Framebuffer -ajuri käyttöön, kummassakin on (eri) Nvidian integroitu näytönohjain.
Nvidiaa ei tietenkään ohjelmavarastoista löydy (paitsi jokin tuulettimen säätösovellus). Missään ei näy myöskään ”rajoitettujen ajurien hallintaa” tms.
Niin, on se törkeetä että sitä ei ole toteutettu samalla tavalla kun Kubuntussa.
Minulle on yhdentekevää, toimitaanko tavalla X, Y vai Z, kunhan toimintatapa olisi käyttäjälle
ilmeinen. Ubuntun toimintatapa on esimerkki hyvästä, koska järjestelmä välittömästi tarjoaa rajoitettua ajuria. SUSE jättää käyttäjän miettimään, onko mitään tehtävissäkään, kun järjestelmästä ei apua löydy.
Käynnistihän X:n uudelleen asennuksen jälkeen?
Itse asiassa käynnistin koko koneen, koska tässäkin openSUSEen on valittu outo toimintastrategia. Jos kirjautuu ulos ja palaa kirjautumisikkunaan, siinä ei enää olekaan valittavissa X:n uudelleenkäynnistystä vaan ainoastaan
koneen sammutus tai uudelleenkäynnistys. Myöskään Ctrl-Alt-Backspace ei kirjautumisruudulla toimi. Ilmeisesti ”oikea” toimintatapa olisi (sulkea kaikki ohjelmat itse ja) painaa Ctrl-Alt-Backspacea kirjautumatta ensin ulos? Vähän arkaaisen oloista sekin.
Mulla toi 1-click on toiminut aina.
Se on hienoa se.
Kaikenkaikkiaan jos sinulla on ongelmia ja haluat openSUSEa käyttää, tule kysymään opensuse yhteisöstä apua ja älä yritä tehdä asioita samalla tavalla kuin Ubuntuissa koska se ei ole Ubuntu.
Et tajunnut pointtiani. Olen käyttänyt SuSEa (en niinkään openSUSEa enkä Sunin omistamaa SUSEa vaan vanhaa maksullista SuSEa) luultavasti edelleen melkein yhtä kauan kuin Ubuntua. Tunnen foorumit ja olen niissä piipahdellutkin. Halusin kuitenkin kokeilla sitä, miltä tuntuisi olla Teppo Taviskäyttäjä ja asentaa ensi kertaa distro koneelleen. Kaikissa distroissa on totta kai ongelmia, mutta yleensä ihminen rauhoittuu kyselemään saatuaan ensin toimivan työskentely-ympäristön alleen. Sen takia pidän tärkeänä, että ensiasennuksen jälkeen ympäristö on mahdollisimman toimintakelpoinen tai ainakin järjestelmä tarjoaa tyypillisimpiin ongelmiin jotain mielekästä ratkaisua.
Minusta openSUSE vaikuttaa edelleen Ubuntua viimeistellymmältä ja ”kiillotetummalta” jakelulta, mutta tämä näyttöresoluution vaihtamisen ongelma tulee vastaan turhan usein ja turhan korostuneesti. Jos kuitenkin valtaosa koneista (?) menee suoraan oikeaan resoon oikealla avoimella ajurilla, mene tiedä...?