Kirjoittaja Aihe: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta  (Luettu 53098 kertaa)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #20 : 22.12.08 - klo:12.58 »
Edelleen tuntuu olevan openSUSEssa sama vika kuin ennenkin: näyttöresoluution muuttaminen oikeaksi on tehty tajuttoman vaikeaksi.
Minusta se on varsin helppoa. Oikea reso on pääsääntöisesti oletuksena käytössä.

Lainaus
Ensin näyttöajuriksi asetetaan koneella kuin koneella ”VESA Framebuffer Graphics” ja resoluutioksi käpäinen 1024×768. Tosi hienoa 1920×1200 LCD-monitorissa...
Mulla oletusajurina tulee 'nv' joka toimii heti oikealla 1680x1050 resolla. NV on ollut oletuksena niin kauan kun olen opensusea käyttänyt. ATIn kortilla oletuksena on (11.1 alkaen) vapaa radeonhd ajuri joka myös toimii heittämällä oikealla resolla. Aikasemmin oli VESA ajuri jonka kanssa laajakiulma resot ei pelittänyt. Radeonhd:n myötä sitäkään ongelmaa ei ole.

Lainaus
Nvidiaa ei tietenkään ohjelmavarastoista löydy (paitsi jokin tuulettimen säätösovellus). Missään ei näy myöskään ”rajoitettujen ajurien hallintaa” tms.
Niin, on se törkeetä että sitä ei ole toteutettu samalla tavalla kun Kubuntussa.

Lainaus
Ensin on osattava eksyä openSUSEn englanninkieliseen Wikiin ja löydettävä sieltä muutaman nakautuksen takaa yritä ja erehdy -tekniikalla paikka, jossa kerrotaan, ettei näyttöajureita ole lisenssisyistä voitu ottaa mukaan openSUSEn jakelupakettiin mutta että ne voi 1-Click-asentaa samalta sivulta.
Ohjeet löytyy kyllä suomeksikin.

Lainaus
Sen jälkeen ajurit ovat ilmeisesti asentuneet – mutta tilanne on kuitenkin täysin ennallaan! Edelleen SaX2 kertoo, että käytössä on VESA Framebuffer Graphics eikä mitään ole tehtävissä. (Joo joo, yritin myös roottina ”sax2 -r”.)
Käynnistihän X:n uudelleen asennuksen jälkeen? Mulla toi 1-click on toiminut aina.

Lainaus
Ainoa keino saada oikea resoluutio käyttöön on perin wanhanaikainen: editori käteen ja puukottamaan /etc/x11/xorg.confia. Sinne vain nvidia ajuriksi ja potkaistaan X uudelleen käyntiin ja hei presto.
openSUSEssa tarvitsee puukottaa tekstitiedostoja huomattavasti vähemmän kuin Ubuntu distroissa. Tässäkään yhteydessä sitä ei todellakaan tarvitse puukottaa kuin poikkeustapauksissa, eli ei ole mikään ainoa keino.

Kaikenkaikkiaan jos sinulla on ongelmia ja haluat openSUSEa käyttää, tule kysymään opensuse yhteisöstä apua ja älä yritä tehdä asioita samalla tavalla kuin Ubuntuissa koska se ei ole Ubuntu.


« Viimeksi muokattu: 22.12.08 - klo:13.07 kirjoittanut Owdy »

Rantarosvo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #21 : 23.12.08 - klo:13.28 »
Ei miunkaan tarvinnut puukotella eikä ulkolaisia wikejä kahlata läpi, kun Nvidian ajurit oon asentanut. Homma on tominut hyvinkin yksinkertaisesti kotimaisen wikin ja foorumin ohjeilla. Nvidia ajurin asensin linkissä olevalla 1-click toiminnolla. 2 näyttöä käytössä het,oitis. Tosin jostain syystä ristissä, mutta en oo jaksanut asiaan perehtyä. Kirjautumisruutu tulee siis vasempaan näyttöön kun pitäs tulla oikeeseen ja miulla kone auki 24/7 joten ei kauheesti oo haitannu :)

http://opensuse.fi/Nvidia#1-Click_Install-asennus_-_openSUSE_10.3.2C_11.0_ja_11.1
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #22 : 23.12.08 - klo:17.56 »
Näytön ylösalaisin kääntö on hyvä jäynä. Meni itseltänikin jauhot ja pippurit sekaisin vähäksi aikaa. Piti kumminkin kokeilla  ;D ;D terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #23 : 27.12.08 - klo:13.09 »
näyttöresoluution muuttaminen oikeaksi on tehty tajuttoman vaikeaksi.
Minusta se on varsin helppoa. Oikea reso on pääsääntöisesti oletuksena käytössä.

Jos se siis toimii, onhan se paras mahdollinen ratkaisu. Toivoisi vain jakelun tekijän miettivän etukäteen myös tilannetta, jossa näytönohjainta ei syystä tai toisesta tunnisteta

Lainaus
Mulla oletusajurina tulee 'nv' joka toimii heti oikealla 1680x1050 resolla. NV on ollut oletuksena niin kauan kun olen opensusea käyttänyt.

Nähtävästi ei kuitenkaan toimi integroiduilla piireillä – vai mikä lieneekään ollut syynä? Kahdella kokeilemallani koneella tuli sama VESA Framebuffer -ajuri käyttöön, kummassakin on (eri) Nvidian integroitu näytönohjain.

Lainaus
Lainaus
Nvidiaa ei tietenkään ohjelmavarastoista löydy (paitsi jokin tuulettimen säätösovellus). Missään ei näy myöskään ”rajoitettujen ajurien hallintaa” tms.
Niin, on se törkeetä että sitä ei ole toteutettu samalla tavalla kun Kubuntussa.

Minulle on yhdentekevää, toimitaanko tavalla X, Y vai Z, kunhan toimintatapa olisi käyttäjälle ilmeinen. Ubuntun toimintatapa on esimerkki hyvästä, koska järjestelmä välittömästi tarjoaa rajoitettua ajuria. SUSE jättää käyttäjän miettimään, onko mitään tehtävissäkään, kun järjestelmästä ei apua löydy.

Lainaus
Käynnistihän X:n uudelleen asennuksen jälkeen?

Itse asiassa käynnistin koko koneen, koska tässäkin openSUSEen on valittu outo toimintastrategia. Jos kirjautuu ulos ja palaa kirjautumisikkunaan, siinä ei enää olekaan valittavissa X:n uudelleenkäynnistystä vaan ainoastaan koneen sammutus tai uudelleenkäynnistys. Myöskään Ctrl-Alt-Backspace ei kirjautumisruudulla toimi. Ilmeisesti ”oikea” toimintatapa olisi (sulkea kaikki ohjelmat itse ja) painaa Ctrl-Alt-Backspacea kirjautumatta ensin ulos? Vähän arkaaisen oloista sekin.

Lainaus
Mulla toi 1-click on toiminut aina.

Se on hienoa se.

Lainaus
Kaikenkaikkiaan jos sinulla on ongelmia ja haluat openSUSEa käyttää, tule kysymään opensuse yhteisöstä apua ja älä yritä tehdä asioita samalla tavalla kuin Ubuntuissa koska se ei ole Ubuntu.

Et tajunnut pointtiani. Olen käyttänyt SuSEa (en niinkään openSUSEa enkä Sunin omistamaa SUSEa vaan vanhaa maksullista SuSEa) luultavasti edelleen melkein yhtä kauan kuin Ubuntua. Tunnen foorumit ja olen niissä piipahdellutkin. Halusin kuitenkin kokeilla sitä, miltä tuntuisi olla Teppo Taviskäyttäjä ja asentaa ensi kertaa distro koneelleen. Kaikissa distroissa on totta kai ongelmia, mutta yleensä ihminen rauhoittuu kyselemään saatuaan ensin toimivan työskentely-ympäristön alleen. Sen takia pidän tärkeänä, että ensiasennuksen jälkeen ympäristö on mahdollisimman toimintakelpoinen tai ainakin järjestelmä tarjoaa tyypillisimpiin ongelmiin jotain mielekästä ratkaisua.

Minusta openSUSE vaikuttaa edelleen Ubuntua viimeistellymmältä ja ”kiillotetummalta” jakelulta, mutta tämä näyttöresoluution vaihtamisen ongelma tulee vastaan turhan usein ja turhan korostuneesti. Jos kuitenkin valtaosa koneista (?) menee suoraan oikeaan resoon oikealla avoimella ajurilla, mene tiedä...?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Rantarosvo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #24 : 28.12.08 - klo:12.55 »
Et tajunnut pointtiani. Olen käyttänyt SuSEa (en niinkään openSUSEa enkä Sunin omistamaa SUSEa vaan vanhaa maksullista SuSEa) luultavasti edelleen melkein yhtä kauan kuin Ubuntua. Tunnen foorumit ja olen niissä piipahdellutkin. Halusin kuitenkin kokeilla sitä, miltä tuntuisi olla Teppo Taviskäyttäjä ja asentaa ensi kertaa distro koneelleen.

Kun Tepolle tulee ongelma, mikä on todennäköisin tapa millä hän etsii tietoa.

- Etsii ulkolaisen wikin
- Etsii ulkolaisen foorumin
- Tulee natisemaan ubuntufoorumille
- Etsii kotimaisen wikin
- Etsii kotimaisen foorumin

Kyllä tästä aika selvästi paistaa läpi tarve moittia toista jakelua  "seläntakana"  ;)
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #25 : 28.12.08 - klo:13.50 »
Kyllä tästä aika selvästi paistaa läpi tarve moittia toista jakelua  "seläntakana"  ;)

Pikemminkin vaikuttaa siltä, ettei openSUSEsta saisi löytää moitteen sijaa tai on viheliäinen pahantekijä :P

Ja vastauksena kysymykseesi: veikkaisin, että Tepon ensimmäinen toimi on guuglaus, mitä kautta selvittää itsensä varsin vikkelään ”ulkolaisiin” wikeihin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jmp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #26 : 28.12.08 - klo:15.28 »
Njoo, ihan muutamia huomioita kommenteistasi

Toivoisi vain jakelun tekijän miettivän etukäteen myös tilannetta, jossa näytönohjainta ei syystä tai toisesta tunnisteta

Varmaan tuokin vaihtoehto on ajateltu. Tässä tapauksessa käyttäjä vain itse aiheutti ongelman, olettamalla osaavansa vaikka ei sitten osannutkaan.

Lainaus
Nähtävästi ei kuitenkaan toimi integroiduilla piireillä – vai mikä lieneekään ollut syynä? Kahdella kokeilemallani koneella tuli sama VESA Framebuffer -ajuri käyttöön, kummassakin on (eri) Nvidian integroitu näytönohjain.

Ilmeisesti kyseessä on LiveCD asennus?
Vaikea sanoa missä mättää.
Itse yleensä muokkaan järjestelmän sellaiseksi kun sen haluan olevan, ja asennan vasta sitten.
DVD:ltä tehty asennus toimii paremmin, varsinkin jos ei käytä automaattista määritystä.

Lainaus
Minulle on yhdentekevää, toimitaanko tavalla X, Y vai Z, kunhan toimintatapa olisi käyttäjälle ilmeinen. Ubuntun toimintatapa on esimerkki hyvästä, koska järjestelmä välittömästi tarjoaa rajoitettua ajuria. SUSE jättää käyttäjän miettimään, onko mitään tehtävissäkään, kun järjestelmästä ei apua löydy.

Siis sinä oletit osaavasi, kyllä suljettua ajurin käyttöönottoa ehdotetaan ;)

Lainaus
Myöskään Ctrl-Alt-Backspace ei kirjautumisruudulla toimi. Ilmeisesti ”oikea” toimintatapa olisi (sulkea kaikki ohjelmat itse ja) painaa Ctrl-Alt-Backspacea kirjautumatta ensin ulos? Vähän arkaaisen oloista sekin.

Kyllä toimii. Paina sitä Backspacea kaksi kertaa.

Lainaus
Et tajunnut pointtiani. Olen käyttänyt SuSEa (en niinkään openSUSEa enkä Sunin omistamaa SUSEa vaan vanhaa maksullista SuSEa) luultavasti edelleen melkein yhtä kauan kuin Ubuntua. Tunnen foorumit ja olen niissä piipahdellutkin. Halusin kuitenkin kokeilla sitä, miltä tuntuisi olla Teppo Taviskäyttäjä ja asentaa ensi kertaa distro koneelleen.

Teppo Taviskäyttäjänä?

Tiesin myös osaavani selvittää asian itse, sen verran monta distroa olen ehtinyt käydä läpi. Minusta vain tällaiseen etsimis-kysymis-selvittämisrumbaan ei perusjutuissa pitäisi nykyään olla edes tarvetta!

Siis tiesit osaavasi vai Teppo Taviskäyttäjänä?

Pikemminkin vaikuttaa siltä, ettei openSUSEsta saisi löytää moitteen sijaa tai on viheliäinen pahantekijä :P

Totta kai virheistä/ongelmista pitää kertoa.
Mutta oletko sitä mieltä että ubuntun keskustelualue on siihen oikea paikka?

Lainaus
Ja vastauksena kysymykseesi: veikkaisin, että Tepon ensimmäinen toimi on guuglaus, mitä kautta selvittää itsensä varsin vikkelään ”ulkolaisiin” wikeihin.

Tepon olettaisi huomaavan että ensimmäisten linkkien joukosta löytyy myös suomen kieltä.

Rantarosvo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #27 : 28.12.08 - klo:15.41 »
Kyllä tästä aika selvästi paistaa läpi tarve moittia toista jakelua  "seläntakana"  ;)

Pikemminkin vaikuttaa siltä, ettei openSUSEsta saisi löytää moitteen sijaa tai on viheliäinen pahantekijä :P

Kyllä mie tiedän OpenSusessa montakin moitittavaa asiaa. Historiassa niitä on ollut ja tulevaisuudessakin tulee olemaan. ubuntussakin tiedän moitittavaa ja olen sitä ääneenkin moittinut, mutta en OpenSusen foorumilla vaan täällä.

Ja vastauksena kysymykseesi: veikkaisin, että Tepon ensimmäinen toimi on guuglaus, mitä kautta selvittää itsensä varsin vikkelään ”ulkolaisiin” wikeihin.

Tulos listauksen 5 oli Suomen OpenSuse wiki
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #28 : 28.12.08 - klo:16.56 »
Tässä tapauksessa käyttäjä vain itse aiheutti ongelman, olettamalla osaavansa vaikka ei sitten osannutkaan.

Kertoisitko vielä, miten minä sen aiheutin? Oliko mielessäni epäkunnioittavia ajatuksia Novellia kohtaan vai jätinkö esikoispoikani uhraamatta ennen asennusta?

Lainaus
Ilmeisesti kyseessä on LiveCD asennus?

Ei, vaan DVD-.

Lainaus
kyllä suljettua ajurin käyttöönottoa ehdotetaan ;)

Minulta nähtävästi puuttuvat openSUSEn asentajalta vaadittavat telepaattiset kyvyt.

Lainaus
Lainaus
Myöskään Ctrl-Alt-Backspace ei kirjautumisruudulla toimi. Ilmeisesti ”oikea” toimintatapa olisi (sulkea kaikki ohjelmat itse ja) painaa Ctrl-Alt-Backspacea kirjautumatta ensin ulos? Vähän arkaaisen oloista sekin.

Kyllä toimii. Paina sitä Backspacea kaksi kertaa.

Kokeilin Ctrl-Alt-Backspacea n. kymmenen–kaksikymmentä kertaa. Vai tarkoitatko, että olisi pitänyt painaa Ctrl-Alt-Backspace-Backspace? Hyvin omaperäistä.

Lainaus
Totta kai virheistä/ongelmista pitää kertoa.
Mutta oletko sitä mieltä että ubuntun keskustelualue on siihen oikea paikka?

Täällähän tämä säie on! Mitenkäs minä tämän täältä muualle siirrän, openSUSE-asentajan maagisin taikavoiminko?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #29 : 28.12.08 - klo:17.14 »
Ja vastauksena kysymykseesi: veikkaisin, että Tepon ensimmäinen toimi on guuglaus, mitä kautta selvittää itsensä varsin vikkelään ”ulkolaisiin” wikeihin.
opensuse+nvidia+ajuri

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #30 : 28.12.08 - klo:17.52 »
ettette nyt vaan keskustelisi eri käyttiksistä - Oskari SLED:stä (Suse linux entrprise desktop) ...ehkä omista lähtökohdistaan tai tarkoitushakuisuudestaan johtuen ja vastaajat/kommentoijat opeSuse:sta. Kysyjällä ilmeisesti hiukka vanhempi (perässälaahava, kaupallinen, 'stabiili' versio) ja kommentoijilla uutukainen tai uudemmat Sussut mielessään...

Kuule Oskari, mitäs jos tutustuisit puheeksesi ottamaan aiheeseen edes hiukka paremmin ;)
On inhottavaa levittää disinformaatiota muista distroista vain sen 'oman' distron puutteiden lieventämiseksi.

Mutt kullakin tapansa 'tyytyväisyyden' levittämisessä omassa katraassaan...
« Viimeksi muokattu: 28.12.08 - klo:17.54 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

jmp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #31 : 28.12.08 - klo:17.58 »
Kertoisitko vielä, miten minä sen aiheutin? Oliko mielessäni epäkunnioittavia ajatuksia Novellia kohtaan vai jätinkö esikoispoikani uhraamatta ennen asennusta?

Älä nyt hermostu, sinähän sanoit tietäväsi mitä teet.
Siitä että et sitten tiennytkään et oikeastaan voi syyttää ketään muuta kuin itseäsi.

Lainaus
Ei, vaan DVD-.

Ja ilmeisesti automaattisella määrityksellä?
En koskaan ole luottanut siihen että mikään ohjelma osaisi päättää täysin puolestani mitä haluan.  
Näyttölaitteiden määritys kuuluu ehdottomasti tähän luokkaan, automaattinen ehdotus voi olla ihan hyvä pohja, mutta haluan kuitenkin itse päättää valinnoista.

Lainaus
Minulta nähtävästi puuttuvat openSUSEn asentajalta vaadittavat telepaattiset kyvyt.

Ilmeisesti.

Lainaus
Kokeilin Ctrl-Alt-Backspacea n. kymmenen–kaksikymmentä kertaa. Vai tarkoitatko, että olisi pitänyt painaa Ctrl-Alt-Backspace-Backspace? Hyvin omaperäistä.

Kyllä -> Ctrl+Alt+Backspace+Backspace

Kun painoit Ctrl + Alt + Backspace tuliko tunne että järjestelmä yrittää kertoa sinulle jotain?

Lainaus
Täällähän tämä säie on! Mitenkäs minä tämän täältä muualle siirrän, openSUSE-asentajan maagisin taikavoiminko?

Jos haluat että löytämiäsi virheitä korjataan tai että muutosehdotuksesi huomioidaan, niin ymmärrät varmaan että tämä ei ole oikea paikka.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #32 : 28.12.08 - klo:18.15 »
Älä nyt hermostu, sinähän sanoit tietäväsi mitä teet.
Siitä että et sitten tiennytkään et oikeastaan voi syyttää ketään muuta kuin itseäsi.

Minä tiedän mitä teen. Mutta sinä väitit, että tein jotain väärin. Kerro nyt siis vielä, missä se virhe oli – päätöksessä kokeilla openSUSEako pahoin aikein?

Lainaus
Lainaus
Ei, vaan DVD-.

Ja ilmeisesti automaattisella määrityksellä?

Totta mooses! Halusinhan nimenomaan kokeilla, kuinka openSUSE ilman vietävänmoista etukäteistutkiskelua ja esikoispoikien uhrauksia asentuu ja nousee pystyyn.

Lainaus
Näyttölaitteiden määritys kuuluu ehdottomasti tähän luokkaan, automaattinen ehdotus voi olla ihan hyvä pohja, mutta haluan kuitenkin itse päättää valinnoista.

Kunhan järjestelmä sitten jotenkin tarjoaa noita valintoja. Mielestäni Yastin Näytön asetukset -dialogin asetuspainike oli lähinnä hupaisa esimerkki siitä, miten asioita ei pitäisi tehdä.

Lainaus
Kun painoit Ctrl + Alt + Backspace tuliko tunne että järjestelmä yrittää kertoa sinulle jotain?

Ei, en edelleenkään ole kehittänyt niitä openSUSEn käyttöön vaadittavia telepaattisia kykyjä.

Lainaus
Jos haluat että löytämiäsi virheitä korjataan tai että muutosehdotuksesi huomioidaan, niin ymmärrät varmaan että tämä ei ole oikea paikka.

Tuskinpa openSUSEn Suomi-foorumikaan siihen erityisen hyvä paikka on. Tässä tapauksessa halusin kuitenkin vain raportoida openSUSEa koskevassa Ubuntu-foorumin säikeessä, miltä openSUSE nykyään näyttää.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jmp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #33 : 28.12.08 - klo:19.00 »
Minä tiedän mitä teen. Mutta sinä väitit, että tein jotain väärin. Kerro nyt siis vielä, missä se virhe oli – päätöksessä kokeilla openSUSEako pahoin aikein?

Jos nyt niin haluat ajatella.
Virheesi:
Nvidiaa ei tietenkään ohjelmavarastoista löydy (paitsi jokin tuulettimen säätösovellus). Missään ei näy myöskään ”rajoitettujen ajurien hallintaa” tms. Ilmeisesti näyttöajurin valinnasta ja näyttöresoluution säätämistä halutaan openSUSEssa syystä tai toisesta salatiedettä?

openSUSEn OSS-asennuslähde ja DVD  eivät sisällä mitään "rajoitettuja" ohjelmia tai ajureita (muutamien wlan laitteiden firmwaret tekevät poikkeuksen)
Koska tuo on "rajoitettu" ajuri niin asennuslähde pitää olla käytössä.
Tämä tapahtuu joko asennuksen aikana kun suorittaa internet-päivityksen (jos muistan oikein tämä ei ole mukana Automaattisessa määrityksessä)
Lisäämällä se YaST2 > Ohjelmisto >Ohjelmistolähteet-moduulin kautta
Komentamalla zypper ar http://download.nvidia.com/opensuse/11.1 NVIDIA
Käyttämällä 1-Clickkiä

Lainaus
Ensin on osattava eksyä openSUSEn englanninkieliseen Wikiin ja löydettävä sieltä muutaman nakautuksen takaa yritä ja erehdy -tekniikalla paikka, jossa kerrotaan, ettei näyttöajureita ole lisenssisyistä voitu ottaa mukaan openSUSEn jakelupakettiin mutta että ne voi 1-Click-asentaa samalta sivulta.

Tee google-haku nvidia+opensuse ja ei tästäkään olisi tarvinnut täällä mesota.

Lainaus
Sen jälkeen ajurit ovat ilmeisesti asentuneet – mutta tilanne on kuitenkin täysin ennallaan! Edelleen SaX2 kertoo, että käytössä on VESA Framebuffer Graphics eikä mitään ole tehtävissä. (Joo joo, yritin myös roottina ”sax2 -r”.)

Oikea komento olisi ollut "sax2 -r -m 0=nvidia"

Lainaus
Ainoa keino saada oikea resoluutio käyttöön on perin wanhanaikainen: editori käteen ja puukottamaan /etc/x11/xorg.confia. Sinne vain nvidia ajuriksi ja potkaistaan X uudelleen käyntiin ja hei presto.

Jos yllä olevasta ymmärsit niin tuo mainostamasi tapa ei todellakaan ole ainoa keino.

Lainaus
Totta mooses! Halusinhan nimenomaan kokeilla, kuinka openSUSE ilman vietävänmoista etukäteistutkiskelua ja esikoispoikien uhrauksia asentuu ja nousee pystyyn.

Välillä sanot halunneesi kokeilla Teppo T;nä ja välillä selität että tiedät mitä teet. Lopputulos ei vain puhu puolestasi.
Teppo T. ymmärtää jossain vaiheessa kysyä apua ja kuten tässä sinulle on useampaan kertaan mainittu missään vaiheessa ei tarvitse "eksyä openSUSEn englanninkieliseen Wikiin", missään vaiheessa ei tarvitse tehdä temppuja joita sinä teit.


Lainaus
Kunhan järjestelmä sitten jotenkin tarjoaa noita valintoja. Mielestäni Yastin Näytön asetukset -dialogin asetuspainike oli lähinnä hupaisa esimerkki siitä, miten asioita ei pitäisi tehdä.

;D

Lainaus
Ei, en edelleenkään ole kehittänyt niitä openSUSEn käyttöön vaadittavia telepaattisia kykyjä.

Niin sen täytyy olla, toki aika moni tuon 11.x on saanut asennettua koneelleen ilman suurempia ongelmia.

Lainaus
Tuskinpa openSUSEn Suomi-foorumikaan siihen erityisen hyvä paikka on. Tässä tapauksessa halusin kuitenkin vain raportoida openSUSEa koskevassa Ubuntu-foorumin säikeessä, miltä openSUSE nykyään näyttää.

En muuten maininnut että opensuse.fi olisi oikea paikka siihen, sitä se varmasti ei ole.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #34 : 28.12.08 - klo:19.38 »
openSUSEn OSS-asennuslähde ja DVD  eivät sisällä mitään "rajoitettuja" ohjelmia tai ajureita (muutamien wlan laitteiden firmwaret tekevät poikkeuksen)
Koska tuo on "rajoitettu" ajuri niin asennuslähde pitää olla käytössä.

Et siis tajua vieläkään ::)

Minulle on samantekevää, mitä ajuria käyttäen ongelma ratkeaa. Olisi kuitenkin kauhean kiva, jos järjestelmä edes ehdottaisi ratkaisua sen sijaan, että sitä joutuu kissojen ja koirien kanssa metsästämään. Esim. Ubuntussa tämä tapahtuu niin, että ensikäynnistyksen jälkeen ehdotetaan rajoitetun ajurin käyttöönottoa. SUSEssa käyttäjä jää siis guuglaustaitojensa varaan?

Lainaus
ei tästäkään olisi tarvinnut täällä mesota.

Mitä ihmeen ”mesoamista” on se, että huomaan openSUSEn perusasennuksessa ongelman ja kerron siitä openSUSEa käsittelevässä säikeessä? Onko openSUSE uskonto, josta vain oppeihin vihkiytyneet ja hiljaisuudenvalan vannoneet saavat sanoa mitään?

Lainaus
Oikea komento olisi ollut "sax2 -r -m 0=nvidia"

Onko tämä nyt oikea paikka mesota englanninkielisestä openSUSEn wikistä löytyneestä virheestä?

Lainaus
kuten tässä sinulle on useampaan kertaan mainittu missään vaiheessa ei tarvitse "eksyä openSUSEn englanninkieliseen Wikiin", missään vaiheessa ei tarvitse tehdä temppuja joita sinä teit.

...vaan... mitä? Hyppiä alasti vasemmalla jalalla Novellin kirkon ympäri vastapäivään kuutamolla?

Lainaus
Niin sen täytyy olla, toki aika moni tuon 11.x on saanut asennettua koneelleen ilman suurempia ongelmia.

En epäile. En myöskään ole missään vaiheessa sanonut, että tämä olisi ”suurempi ongelma”. Selvä ja kiusallinen ongelma kyseessä kuitenkin on, joka taatusti saa ensiasentajan repimään ihokkaansa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Storck

  • Vieras
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #35 : 28.12.08 - klo:20.56 »
Ikiliikkuja on keksitty   :D

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #36 : 28.12.08 - klo:21.10 »
Joo, anteeksi vain kaikille – distrosodaksihan tämä menee, vaikkei sitä edes yrittäisi.

Jos nyt vielä aiheen kunniaksi panisin tämmöisen loppukaneetin:

Minusta openSUSE on hyvä ja viimeistelty distro. Viimeisteltyys näkyy yksityiskohdissa kuten virtuaalikonsoleiden näyttötilan automaattisessa asettamisessa ja SUSEn oman ilmeen näkymisessä kaikkialta. Ennen kaikkea olen aina pitänyt SUSEn ideasta sijoittaa hallintatyökalut mahdollisimman pitkälti yhteen paikkaan eli Yastiin. Kokemani näyttöresoluutio-ongelma on pikkujuttu, mutta häiritsevä kauneusvirhe.

Jos johonkin Kubuntusta tosissani vaihtaisin, SUSE on edelleen ykkösvaihtoehto.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #37 : 28.12.08 - klo:23.10 »
Joo, anteeksi vain kaikille – distrosodaksihan tämä menee, vaikkei sitä edes yrittäisi.

Jos nyt vielä aiheen kunniaksi panisin tämmöisen loppukaneetin:

Minusta openSUSE on hyvä ja viimeistelty distro. Viimeisteltyys näkyy yksityiskohdissa kuten virtuaalikonsoleiden näyttötilan automaattisessa asettamisessa ja SUSEn oman ilmeen näkymisessä kaikkialta. Ennen kaikkea olen aina pitänyt SUSEn ideasta sijoittaa hallintatyökalut mahdollisimman pitkälti yhteen paikkaan eli Yastiin. Kokemani näyttöresoluutio-ongelma on pikkujuttu, mutta häiritsevä kauneusvirhe.

Jos johonkin Kubuntusta tosissani vaihtaisin, SUSE on edelleen ykkösvaihtoehto.

Piste.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #38 : 29.12.08 - klo:01.56 »
Oikea komento olisi ollut "sax2 -r -m 0=nvidia"

Onko tämä nyt oikea paikka mesota englanninkielisestä openSUSEn wikistä löytyneestä virheestä?
Toi loitsuminen Nvidian kohdalla on vähän kumma juttu. Yleensä sitä ei tarvi tehä kuin poikkaustapauksissa. Nvidian repoista/tai 1-clickillä kun olen asentanut, ajurit on lähteneet toimimaan ilman loitsuja. Pelkkä äxän buutti on riittänyt. Nyt mulla on käytössä beta ajuri (koska siinä on korjattu se KDE4 bugi), ja se lähti toimimaan ihan perinteisellä sax2- r komennolla.

letkume

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: OpenSuse 11.1 saatavana funetilta
« Vastaus #39 : 29.12.08 - klo:20.17 »
Tervehdys afrikanserkut!

Piti laittaa tämä ubuntu lataukseen, kun vaikuttaa niin ylivertaiselta opensuseen verrattuna.

Katsotaan kuinka käy.