Prelude:
Aloitin koneiden kanssa pelleilyn aikoinaan C64:n kanssa. Siitä siirryttiin PC-puolelle DOS/4DOS-pohjalla, jota käytin sitten sitkeesti, kunnes oli pakko ostaa Windows 98
. Windowsia käyttelin vuosituhannen vaihteen yli, kunnes M$ julkaisi päivityksen jonka takia kovalevyni lopettivat toimimisen
. V-käyrä kohosi sen verran, että kokeilin muita vaihtoehtoja.
Episode 1:
Kokeilin jo silloin kuollutta OS/2:sta ihan mielenkiinnosta...
MAC:ä lainasin kaverilta, mutta en kerennyt sillä lailla tutustumaan...
Linuxeista kokeilin Fedoraa, mutta ei oikein napannut, en oikein osannut, enkä löytänyt kunnollisia wiki-sivuja. Palasin lopulta windowsille, koska pelit kiinnostivat siinä vaiheessa sen verran paljon.
Episode 2:
Sitten taas tuli niitä päiviä, että Windows-päivitys lopetti koneen käynnistymisen. Päätin heittää sillä lopullisesti vesilintua, kun en ollut mokomasta ikinä niin paljoa pitänyt. Menin suoraan linuxiin, ja silloin juuri ilmestyneeseen Ubuntu 4.10 Wartyyn. Toisin kun aikoinaan Fedorassa, löysin yksinkertaiset wiki-sivut, jotka neuvoivat terminaalin käytön. Terminaali sai vanhan DOS-miehen sydämmen lämpeemään. Linuxissa oli kaikki mitä olin jäänyt kaipaamaan Windowsia edeltävältä ajalta. Vaikka äänet ei toiminut suoraan kunnolla ja CD-aseman nappi sai koko järjestelmän jähmettymään, olin myyty. Windows sai olla vielä dual boottina pelaamisen varalta, mutta sitä käynnisteltiin koko ajan vähemmän.
Episode 3:
Lähes jokaista Ubuntua on tullut käytettyä, vaikka hetkeksi kävin Slackware-pohjaisten distrojen puolella hajotettuani taas Ubuntun epämääräsillä virityksilläni. Sieltäkään ei jäänyt käteen mitään negatiivista. Ubuntu 7.04 Feistyn ilmestyttyä palasin taas Ubuntun pariin. En tiedä miksi. Windows ei enää löytynyt Ubuntun rinnalta, sillä pelattavaa löytyi jo riittävästi linuxin omasta arsenaalista ja winen tuettujen softien listasta.
Epilogue:
Ubuntu 8.04 menossa. Tuskin vaihdan pois linuxista tai "open source"-softasta. Sain jopa luvan asentaa Ubuntun työläppärilleni, kun näytin kuinka nopeasti tiettyjä asioita voi tehdä, jos ne tehdään oikein oikeilla välineillä käskyriviä hyväksikäyttäen. Olen tähän asti käännyttänyt kaksi (ehkä kolme - ei myönnä
) ihmistä linuxin puolelle.
Viva revolution!