Kirjoittaja Aihe: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?  (Luettu 90367 kertaa)

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #280 : 22.02.11 - klo:12.26 »
Päälle rakennetut ohjelmistot ja käyttöliittymät eivät ole samanlaisia kuin vaikkapa tässä Ubuntu pöytäkoneessa - onneksi. Joten Android ei ole samantyyppinen ohjelmistojärjestelmä kuin mitä pöytäkoneiden Linux-jakelut tyypillisesti ovat, esim. Ubuntu ja Fedora. Mutta Linux-jakeluna se on sinänsä "yhtä paljon Linux" kuin kaikki muutkin.
Heh. Android on muistutus asiasta, että koko höskä jopa Linuxilla voi olla melko umpinaisen kankea (ellei sitten tosissaan omaa jumalallisia kykyjä säätää systeemiä). Vanhemmille tuli Soneralta nopeuden nosto ja IPTV-purkki alempaan kuukausihintaan. Ei se Linux-laatikko kovinkaan himoittava ole. Lähinnä mahdollisuus tehdä heräteostoksia DRM-kuorrutuksella. Onhan siinä muutakin avointa koodia esim. KHTML, mutta sinällään aika tylsä ja varma vekotin.
« Viimeksi muokattu: 22.02.11 - klo:12.45 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #281 : 22.02.11 - klo:12.43 »
Linuxin käytön ensimmäisenä vaiheena pidän Unix-käyttöä. Siinähän ei hirveästi muuta eroa ole kuin, että Unixissa ei silloin ollut graafista työpöytää eli Ubuntun perus- X / Gnome -juttua. Jotain graafisia virityksiä oli Unixiin jo tuloillaan 90-luvulla, mutta niillä ei oikeasti tehnyt mitään (jossakin muussa Unix-ympäristössä saattoivat olla ihan OK). Ai miksi Unixia silloin käytettin - Digital VAXin minikoneet olivat kalliita ja alkoivat olla hyvin tehottomia työasemiin nähden ja Microsoftin DOS-pohjaisilla käyttöjärjestelmillä (Win 3.1.x, Win 9x) ei tehnyt mitään missään vaativammassa käytössä ja Maceja käyttivät vain hörhöilijät pienimuotoisessa työssä. Jonkin verran oli vielä erikoisempia käyttöjärjestelmä virityksiä, jotka aika tappoi melko nopeasti (esim. Prime, Computervision, IBM:n jutut, Apollo).

Varsinaisen Linux-käytön aloitin 2000-luvun alussa kun piti rakentaa reititin taloyhtiöön hoitamaan Internet-liikennettä. Kaupasta saatavat purkit olivat silloin törkeän huonoja ja se, että purkkia olisi pitänyt käydä boottailemassa vähän päästä, ei tullut tuossa tapauksessa kyseeseen.

Ensimmäinen Linux jonka ostin oli Best Linux 2000, joka oli huono ja kallis. Siihen saatava tukikin oli viratonta, koska ei huonosta tuotteesta saa hyvää yksinkertaisen tuen avulla.

Reitittimen rakensin muistaakseni Mandrake Linuxin avulla. Rakentamiseen meni aika kauan, koska mitään Foorumia ei ollut josta olisi voinut kysellä. Linuxin käytössä oli useita perustavaa laatua olevia hankaluuksia, jotka piti vain tietää, jos aikoi saada toimimaan. Tarkoitan hankaluuksia, joita Ubuntussa en ole havainnut nykyään lainkaan - mutta onhan tässä välissä monta vuotta. Lopputulos toimi kuitenkin ihan hyvin, joten ei Mandrakessa mitään vikaa ollut, puutteita vain.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #282 : 22.02.11 - klo:23.33 »
Halusin tutkia mikä se on tämä Linux juttu. Kun talouden ainoasta koneesta oli ainainen riita: kuka sitä käyttää, ja piti hankkia yksi kone lisää, luikerteli vanha kehno puseroon ja käski ostaa jonkinlaisen Linux koneen. Sitten saisin ihan itse sitä käyttää.

En edes tiennyt, että lähes koneeseen kuin koneeseen voi ihan itsekin asentaa jonkin Linux jakelun. Toki tiesin, että se on vapaan lähdekoodin ja vapaan kehittämisen mahdollistava ja aika moderni.

Sattumalta olin lehtimainoksista huomannut Asus eee PC-System pikkukoneen. Ajattelin, että tuon kanssa on hyvä sohvalla rönöttää ja siinähän se Linux juttu tulee sitten opeteltua. Semmonen sitten tilattiin ja saatiin. Ihmettelin kyllä, että hinta oli ihan sama kuin samalla koneella Windowsilla. Käyttö oli niin johdonmukaista ja suorastaan helppoa, että jouduin katkerana kysymään itseltäni: miksi olen uhrannut aikaa ja vaivaa aivan tolkuttomia määriä pelkän peruskäytön kurssien käymiseen Windowsille? Koulutuksen ovat järjestäneet ja kustantaneet työnantajat, työntekijät, järjestöt ja yhteiskunta. Ei kai koskaan Microsoft. Sama meno tuntuu jatkuvan kansalaisopistoissa. Niissä ei taida olla Ubuntun kursseja.

Asus kuitenkin ampui itseään jalkaan sen Xandrosista kehitetyn kaupallisen järjestelmänsä kanssa. Se ei sopinut kaikkiin oheislaitteisiin, lähinnä tulostimeen ja skanneriin. Sen langaton oli tolkuttoman hidas netissä, ei voinut Hesarin näköislehteä lukea. Isojen poikien avustuksella linux.fi foorumilla yritin asiaa korjata, ja taisin saada hyvän alkeiskoulutuspaketin. Ilman omaa syytään onnettomaksi joutunut jakelu sai sitten parin kuukauden tössimisen jälkeen väistyä ja asensin Ubuntun, josta en ollut ennen kuullutkaan - foorumilla suositeltiin.

Olen koko ikäni värkännyt elektroniikan parissa. Rakensin ensimmäisen transistoriradioni (peräti kolmella transistorilla) 12-vuotiaana. Kuitenkin 40 vuoden ajan olen aina tuntenut selittämätöntä vastenmielisyyttä kaikkeen tietokonesoftaan. Mitä tahansa muuta kyllä on tullut rakennettua, korjattua ja huollettua. (Isoimmat vehkeet joutuvat jo ruostumaan ulkomuseoissa.) Myös Windowsin olen aina tuntenut vastenmieliseksi epäjohdonmukaisuutensa takia. Sitä on vain jouduttu käyttämään vaihtoehtojen puutteesta. Kaiken sen softapuolen huoltamisen olen aina nakittanut muille, jos mahdollista.

Ubuntun eräs "vika" on juuri se: Siitä tulee harrastus. Sitä joutuu säätämään. Sitä pitää virittää ja tuunata. Ei se tietenkään kenellekään pakko ole. Mutta kun sen voi tehdä. Kun siinä on johdonmukainen juoni. Kun sitä voi opiskella vapaista lähteistä. Ja - ennen kaikkea - siinä voi kokea onnistumisen iloa. Niin tämä vanha jäärä alkoi vähitellen kohottaa tietämyksensä tasoa.

Vanha koneemme kotona höyrysi XP:nsä kanssa ja kansa napisi sen pitkää käynnistymisaikaa ja jopa sammutusaikaa. Pikkuläppärini alkoi olla aina varattu ja XP vapaana. Niinpä sitten putsasin XP:n oikein hyvään kuntoon ja asensin sen rinnalle Ubuntun. XP käy uudessa huolletussa asussaan oikein näppärästi ja nopsasti, koska siinä ei ole mitään muuta sille vierasta softaa kuin virusskanneri. Silti sitä ei käytä kukaan muu kuin minä, pari kertaa vuodessa, jotta se saa ajella päivityksensä.

Ubuntuja on meillä nyt ollut jo kolmea jakelua ja Lucid on nyt päivittäisessä käytössä. Myös muutamille tuttavilleni olen suositellut ja hekin ovat tyytyväisiä. Olen näköjään joutunut olemaan lähipiirini Ubuntutuki, mutta ei se vaikeaa ole. Kaikki ovat oppineet asiat kerralla. Myös naapurini Windows 7 on tullut minulle tutuksi, kun vanhempi pariskunta sai sellaisen joululahjaksi. Heitä opettaessa olen usein ajatellut: kuinka paljon helpompaa heilläkin elämä olisi Ubuntun kanssa.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

tobotti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 136
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #283 : 24.02.11 - klo:03.06 »
..blaa blaa..
Aloitin linukan käytön koska uteliasuus voitti ( ja ihan kokeilun takia winukka-serveriin iski wirus ) ..
..no siinäpä se.. 8)
One man alone can be pretty dumb sometimes, but for real bona fide stupidity, there ain't nothin' that can beat teamwork.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #284 : 24.02.11 - klo:03.14 »
itse aloitin Linuxin käytön kun Windowsin lisenssi koneeseen jonka ostin ilman käyttistä olisi maksanut aivan liikaa, sen jälkeen on moneen kertaan tullut todettua että hyvä kun kokeilin ja tykkäsin, varsinkin kun Linux -osaaminen saattaa jopa ratkaista koulutuspaikan jota olen hakemassa, ensi viikolla nähdään miten kävi.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #285 : 24.02.11 - klo:08.29 »
Vielä miksi varsinaisesti aloitin Ubuntun käytön:

Syitä on useampia:

1.
Naapuri hermostui täysin uuteen, kalliiseen business läppäriin, jossa Vista toimi törkeän hitaasti heti uutena. Taustalla ilmeisesti oli Microsoftin ja Intelin yhteinen petos (josta muistaakseni on jo langetettu tuomiokin) rauta-asioiden merkinnöissä - tosin sitä ei silloin tiedetty.

Hän pyysi asentamaan Linuxin ja tämä oli ensikoskemus Ubuntuun.

2.
Oma pääkoneeni alkoi sekoilla XP:ssä puolen vuoden jälkeen vaikka sitä oli käytetty taiten. Tämä oli viimeinen pisara katsella tuollaista käytöstä koneessa. Sitä ennen se oli jo hidastunut tajuttomasti.

3.
Töissä virtualisointiin tarvittiin enemmän muistia kuin 2, 3,3, 4 GB tai mitä nyt milloinkin, milläkin emolla, 32-bit XP:hen sai. Asiasta oli kärsitty jo pitkään, koska XP:n muistinhallinta on törkeän huonoa ja noin pienillä muistimäärillä ei yksinkertaisesti enää pärjää.

64-bit XP:stä oli erittäin huonoja kokemuksia ja serverikäyttikset ovat järkyttävän kalliita ja niiden sopiminen normaaliin työasemarautaan oli hyvin kyseenalaista (esim. emolevydrivereita ei ole kaikkiin käyttiksiin tarjolla).

Ubuntu 64-bit on tässä käytössä ollut erinomainen. 10.10 on ollut käytössä jo jonkin aikaa.

peltsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #286 : 24.02.11 - klo:09.26 »
Oma kokeiluni taisi alkaa v. 2004 kun porukalla siivottiin koulun kellaria. Löydettiin sieltä iso kasa käytöstä poistettuja pöytäkoneita joita sitten halukkaat saivat ottaa omaan käyttöön. Nämä olivat niitä ARC-merkkisiä ja Win95-koneita joita melkein joka koulussa oli aikoinaan. Siinä jonkun aikaa ihmeteltyäni mitä mä sillä nyt sitten tekisin, kaveri vieressä ehdotti miksen kokeilisi Linuxia. Olin joskus aikaisemmin lukenut siitä joitain artikkeleita, mutta minulla ei ollut hajuakaan mistä sen saa. Varsinkin kun nettiyhteydestä ei ollut tietoakaan... Siitä kaverin saattamana kirjastoon ja mukaan tarttuikin "For Dummies"-sarjan Linux-kirja, jonka mukana tuli RedHat 6... Viikon opettelun jälkeen käänsinkin jo omaa kerneliä eikä sen jälkeen ole ollut paluuta ;D
« Viimeksi muokattu: 24.02.11 - klo:16.38 kirjoittanut peltsi »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3411
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #287 : 24.02.11 - klo:10.26 »
Lienen selitellyt tässä ketjussa aiemmin joitain järkeviltä kuulostavia selityksiä Linuxiin vaihtamisen syistä, mutta oikeasti syynä oli uteliaisuus ja seikkailunhalu. Ja oivallus siitä, että elämää on Windowsin ulkopuolellakin. Sitten kun vielä huomasin, että Linux on myös oikein toimiva systeemi, niin minkäänlaista haikailua entiseen ei ole ollut. Mitään erityisiä ongelmia Windowsinkaan kanssa ei tosin ollut.   

Noh, onhan minulla koko ajan Windows toisella levyllä dual boottina ikään kuin kaiken varalta, mutta ei siellä tule käytyä juuri ollenkaan.

raips

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #288 : 24.02.11 - klo:11.26 »
Edit: Ettei aivan OffTopicksi mene

Linuxin käyttö lähti liikkeelle joskus 90-luvun alussa muutama vuosi Linuxin syntymän jälkeen. Mielenkiinnon ja käyttötarpeiden vuoksi.  Kunnolla ensisijaiseksi käyttöjärjestelmäksi se siirtyi vasta 90-luvun lopussa. Tarpeeksi paljon kun oli saanut tapella NT4, Windows 95 ja Windows 98 järjestelmien kanssa.

Työpöydille lähdin suosittelemaan Linuxia vasta Windows XP:n ilmestymisen päivänä. Tuolloin taisi olla S.U.S.E (silloinen nimi) ja versio 6.4 sekä Mandriva 8.1. Moni ihasteli käytön helppoutta ja modernia ulkonäköä verrattuna Windows XP:hen (jonka sininen oletusteema ärsytti monia...). Pienellä osalla ihmisistä tuli oikeasti vaikeuksia Linuxin kanssa koska jotkin oheislaitteet eivät kunnolla toimineet, kuten silloin paljon hankaluuksia ja vielä harvinaiset webkamerat.

Tänä päivänä Linuxin voi antaa melkein kelle vain kunhan ei vain oikeastaan ole pelonomaista kiintymystä Windowsiin tai jotain pakollista harvinaista sovellusohjelmaa joka pitää toimia.

Tässähän se vastaus tulikin, miksi Android ei ole täysverinen linux. Androidissa kaikki ohjelmat ajetaan Dalvikin päällä. Eikä siinä voi ajaa (ainakaan ilman roottausta) tavallisia linux-sovelluksia.

Kyllä se 100% täysiverinen Linux on. Ei Linux ole Linux vain silloin kun se pyörittää yleisiä työpöydille tarkoitetuista jakelupaketeista tarkoitettuja järjestelmäkirjastoja, järjestelmäsovelluksia ja järjestelmäpalveluita jotta voidaan käyttää tyypillisiä työpöydille tarkoitettuja sovellusohjelmia.

Linux on Linux ilman mitään väliä mitä se oikeasti operoi. Olkoot se sitten vaikka Dalvik virtuaalikone, JVM-virtuaalikone, Qt ohjelmistoalusta, X11/Xorg ikkunointiympäristö tai vaikka pelkkä sh komentotulkki.

Ubuntu on ohjelmistojärjestelmä jonka käyttöjärjestelmänä toimii Linux.
Android on ohjelmistojärjestelmä jonka käyttöjärjestelmänä toimii Linux.
Molemmat on aivan yhtä täysverisiä "Linuxeja".

Linux ei ole mitään muuta kuin monoliittinen käyttöjärjestelmä. Siihen ei kuulu mitään muuta. Tällä tavoin on väärin kutsua Ubuntua Linuxiksi koska Ubuntussa on paljon enemmän muita ohjelmistoja kuin vain Linux. Mutta Ubuntu on yksi Linux käyttöjärjestelmän jakelupaketeista. Ubuntu ei ole käyttöjärjestelmä, Linux on. Ubuntu on ohjelmistojärjestelmä, Linux ei ole. Ubuntu on yksi Linuxin jakelupaketeista, Linuxista on useita satoja jakelupaketteja.

Sillä perustelulla että Linux ei ole Linux jos se ei aja samoja sovellusohjelmistoja kuin mitä mm esim. Ubuntussa on käytettävissä niin voi perustella että Linux ei ole Linux koska Linux ei aja ADSL-modeemeissa samoja sovellusohjelmistoja, se ei supertietokoneissa aja samoja sovellusohjelmistoja jne.

Yrittäkää jo ymmärtää että Linux ei ole mitään muuta kuin monoliittinen käyttöjärjestelmä jonka jokainen voi ladata ihan itse lähdekoodeineen kernel.org sivustolta, kääntää sen halutulla tavalla ja virittää käyttöjärjestelmäksi haluamaansa tarpeeseen. Linux käyttöjärjestelmään ei kuulu yhtään mitään muita ohjelmistoja, ei GNU projektista tai muusta vastaavasta.

Androidin käyttöjärjestelmänä toimii Linux. Se että Google on kääntänyt Linuxin siten että siinä ei ole mm. X11 tukea, ominaisuuksia joita tarvitaan palvelimissa, työpöytäkoneissa tai missään muussa laitekannassa/ympäristössä kuin älypuhelimissa. Juuri se on Linuxin vahvuus että se voidaan räätälöidä juuri sopivaksi mitä erilaisimpiin käyttötarkoituksiin. Yhdestä käyttöjärjestelmästä saadaan sen lähdekoodin avulla  1000+n1 eri käyttötarpeisiin soveltuvaa versiota. Kaikki kehittää sitä yhdessä, kaikki tutkii sitä yhdessä ja käyttää sitä yhdessä.

« Viimeksi muokattu: 24.02.11 - klo:11.37 kirjoittanut raips »

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #289 : 24.02.11 - klo:22.14 »
itse aloitin Linuxin käytön kun Windowsin lisenssi koneeseen jonka ostin ilman käyttistä olisi maksanut aivan liikaa, sen jälkeen on moneen kertaan tullut todettua että hyvä kun kokeilin ja tykkäsin, varsinkin kun Linux -osaaminen saattaa jopa ratkaista koulutuspaikan jota olen hakemassa, ensi viikolla nähdään miten kävi.
Toivotaan, että saat paikan :)

Itse aloitin ihan uteliaisuudesta Linuxin käytön. Ilmainen käyttis ilman viruklsia herätti mielenkiinnon. Päivääkään en ole katunut Linuxiin siirtymistä. Pojan pelejä varten on yhdessä koneessa Windows7 ja se vain vahvistaa kiintymystä Ubuntuun/Linuxiin. Elämässä voi päästä helpollakin :)
« Viimeksi muokattu: 24.02.11 - klo:22.15 kirjoittanut Minna Serula »

Linux user # 406601

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #290 : 27.02.11 - klo:11.04 »
Parin vuoden ikäinen Windows XP.tä ajanut työasema  oli hidastunut ja hidastunut ja lopulta ei enää edes käynnistynyt. Aloin harkita uuden koneen ostamista.

Mutta joku tuttu ehdotti kokeilemaan koneeseen ensin Ubuntua, mistä en ollut aiemmin kuullutkaan. Silloin sai kirjastosta jonkun v.6.04 Ubuntun jakelun lainaksi. Se asentui tumpeloltakin aivan mainiosti. Ihmettelin kun koneen internet-yhteyskin alkoi toimia ja selainta saattoi käyttää jo asennuksen aikana. Aikanaan tuon XP:n kanssa oli saanut tehdä töitä ennen kuin internet ja selain alkoivat toimia.

Kuulin myös, että 8.04 Ubuntu-jakelu oli tullut saataville, ja hankin sen. Tämä 8.04 oli vielä paljon parempi. Ubuntuunhan saattoi asentaa vaikka mitä ohjelmistoja ja aivan ilmaiseksi. Sain musiikit, YouTuben ja DVD:den katselun toimimaan, mistä lapset olivat iloisia. Samoin mesen.

Tietysti tumpelolla joka tutustuu uuteen linux-maailmaan oli alussa kompastelua ja ongelmia, mutta näistä foorumeista saa paljon apua, ja taas: ilmaiseksi, kuten käyttiksen ja softankin. Ainoa asia, mistä olen Linux-harrastelussani maksanut ovat muutamat linux-lehdet ja pari kirjaa mitkä hankin aiheesta.

Se työasema hajosi aikanaan laitteiston pettäessä, mutta linuxiin tutustumisen takia kun hankin itselleni miniläppärin, otin sen linuxilla, Linpus:illa, minkä tilalle laitoin sittemmin Ubuntun, nyt ajan 10.04:sta, mikä on edelleen parempi kuin 8.04. Ubuntu kehittyy hienosti!

Linux on selkeä, varma ja heikko pikkukonekin boottaa nopeasti ja pyörittelee ihan kivasti sellaisia sovelluksia mitä käytän.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #291 : 27.02.11 - klo:20.17 »
Ei toimi kirjoituskoneessa.
Poistuu taka vasemmalle - - -

nikotiini3

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
  • Ubuntu Natty Narwhal & Linux Mint Katya
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #292 : 28.02.11 - klo:09.14 »
Läppäristä meni Vista jumiin (eräs viheliäinen virus lukitsi internetselaimet, eikä sitä voinut millään poistaa), joten googlettelin ilmaista käyttöjärjestelmää ja löysin Ubuntun ja pistin tilaukseen. Asentelin sen sitten parin vaikeuden kautta ja poistin syöpäisen Vistan ja ei ole sen jälkeen tullut kaduttua. Asensin nyt Ubuntun ulkoiselle kovalevylle, jotta on oma käyttis mukana missä tahansa konetta tarvitseekin. Ei tarvitse kitua Visvan kanssa. :D
01001001001000000110110001101111011101100110010100100000011000010110111001101001011011010110010100100001

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #293 : 28.02.11 - klo:10.14 »
Läppäristä meni Vista jumiin (eräs viheliäinen virus lukitsi internetselaimet, eikä sitä voinut millään poistaa)
...

Tuon olen huomannut olevan varsin tavallinen syy: Kyllästyminen nyky-Windowsien surkeuteen siinä käyttötilanteessa, missä niitä pitäisi pystyä käyttämään.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #294 : 28.02.11 - klo:19.34 »
Lainaus
Läppäristä meni Vista jumiin
Vista oli, omasta mielestäni, linuxin paras markkinointitempaus.  ;D terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #295 : 28.02.11 - klo:20.07 »
Lainaus
Läppäristä meni Vista jumiin
Vista oli, omasta mielestäni, linuxin paras markkinointitempaus.  ;D terveisin Timo
kyllä seiska on parempi, Ubuntu toimii läppärissä vähän niin ja näin joten seiskalla olen tätä käyttänyt, ME on saanut varteenotettavan kilpailijan sarjassa "surkein käyttöjärjestelmäksi kutsuttu viritelmä"
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #296 : 28.02.11 - klo:23.18 »
Lainaus
Läppäristä meni Vista jumiin
Vista oli, omasta mielestäni, linuxin paras markkinointitempaus.  ;D terveisin Timo
Onhan tuo kyllä noin. Vistaa pitää oikeasti osata säätää jo aika paljon, että siitä saa nopeahkon. Niin järjettömästi kaikkea indeksointia yms. tauhkaa pyörimässä taustalla. Taisivat mikkisoftan suunnittelijat yliarvioida aika rajusti koneiden tehot, joihin sitä aiottiin asentaa valmistumisen jälkeen. Seiska on kyllä todella merkittävä parannus Vistan jälkeen. Suorastaan ilo käyttää vrt. edeltäjäänsä.

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #297 : 01.03.11 - klo:18.52 »
Vista oli ilmestyessään ja todella pitkään sen jälkeenkin aivan kesken, mutta ei mielestäni nyky-Vistalla ja Seiskalla ole merkittäviä eroja enää, molempia on tullut käytettyä.

Ubuntua kokeilin ihan mielenkiinnosta samoin kuin Mac OS X:ää. Toistaiseksi jokin Windows-versio on pysynyt ns. ykköskäyttiksenä vaikka niissäkin tulee käytettyä todella paljon open source -softaa (GIMP, VLC, FireFox ja mitä milloinkin).
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

JakeStyles

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
  • Cold, So Cold...
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?
« Vastaus #298 : 08.03.11 - klo:21.28 »
Meikäläinen asensi aikanaan Red Hat 5.2:n yhteen työkoneeseen 1996, koska wintoosa oli läpikaluttu. Siinä sitten opeteltiin kaikkea mahdollista ja vaikealta tuntui elämä. Rinnalla pidin linuxkonetta kunnes 2002 Windows XP tuntui mukavalta. Vuoden päivät taistelin ja taas rinnakkaiskoneeksi linux, nyt suse.

Aikaa kului, tuli Vista ja siirryin käyttämään rinnakkaiskoneessa Ubuntua. Jotenkin tuli yhä enemmän ubuntun kanssa leikittyä kun windowsin.

Sitten Windows 7 tuli ja asensin pääkoneeseen. Yksi päivä päässä napsahti ja formatoin kaikki ja asensin 10.04 LTS. Ei ole kaduttanut, mitä nyt joitain ammattiohjelmia ei ole linukalle.

Sanotaan että kun Win7 tilttasi, niin ensimmäistä kertaa elämässäni hymyilytti windowsin tilttaus. Silloin vain jotenkin tiesin että oli aika jatkaa eteenpäin, jättää vaipat taakse. Levittää siivet ja lentää pois, jättää kakkakikkare maahan kuivumaan.

Silloin hymyilin ja hymy oli huulilla koko ubuntun asennuksen ajan. Nyt olen rauhassa.  ;D
"Who is General Failure and who is he reading my hard disk?"