Minkä vuoksi aloititte käyttämään Linuxia tietokoneen käyttöjärjestelmänä?
Minulla se oli uteliaisuus, joskin jatkopäätös käytön suhteen perustui siihen, että tämä on paljon joustavampi järjestelmä. Eikä maksa mitään, toki sekin vaikuttaa.
No, minulla se lähti siitä, että eräs nimeltä mainitsematon käyttöjärjestelmä ja kone alkoi olla tiensä päässä ja piti saada uusi. Tein kuten Sulo Vilen tankki täyteen sarjassa, kun "Sain halvalla", niin ostin Verkkokauppa.comista yhden roskan eli Acerin, jossa oli Linpus.
Kaveri on sitä räpeltänyt muutamat kerrat ja pisti siihen Ubuntun ja se on nyt tullut maksamaan (rahana, aikana yms) yhtä paljon, kuin se kannettava, mitä haaveilin Stockmannilla. Viimeisen kerran jälkeen se on ollut vakaampi, kuin ennen, eikä kaadu niin usein.
Nyt olen suht tyytyväinen, sillä minun ei TODELLAKAAN tarvitse miettiä tietoturvajuttuja yms. Vielä kun ehtisi opiskelemaan noita ylläpitojuttuja tarkemmin. Mulla on yksi kone, jonka bitit meinaan pistää palasiksi (eli olla välittämättä, mitä koneelle tullaan asentamaan) ja säädellä sitä oikein urakalla ja opetella ylläpitoa. Sen "uuden" koneen meinaan pitää ihan koskemattomana netti yms. koneena ja toista aion sitten hiukka kiusata.
Aikaisempaan nimeltä mainitsemattomaan järjestelmään verrattuna tässä on hyvänä puolena "päivitykset". Niitä tulee vähän väliä ja kone hakee ne automaattisesti. Ikinä ei tarvitse niiden kanssa pelleillä. Kaikki menee hyvin.
Ja saihan tuon ilmaiseksi.
Jos huonoja puolia on pakko mainita, niin tuo terminaalipuoli ja sudot yms ovat kuin mustaa magiaa, jota pitää vain opetella.