Oma käyttö alkoi sattuman oikusta.
Olin aikeissa kokeilla Ubuntua, Dapperin aikaan, koska se tuntui olevan suosituin ja täten helpoin, ajattelin. Lähdin vaihto-opiskelemaan vanhemman läppärin kanssa, johon asensin juuri ennen lähtöä Windows XP:n, OEM version, joka oli jo asennettu toiseen koneeseen - siis minun oli kierrettävä aktivointi. Koneessa oli myös joku toinen Windows versio, jota en juuri nyt muista - ehkä NT pro tai jotain. Poltin ubuntu -cd:n, asensin XP:n, tein jonkun aktivoinnin kierron ja lähdin matkaan.
Ekoina päivinä ostin sitten wlan PCMCIA -kortin, jonka kanssa tapahtui kaikki nettisurffailu. Kuukauden jälkeen huomasin, että aktivoinnin kräkkäys oli pettänyt - en päässyt enää kirjautumaan sisään. Ei auttanut muu kuin asentaa XP uusiksi... Mutta se ei enää onnistunutkaan! Windows löysi kiintolevyltä joitain virheitä niin, ettei se suostunut formatoimaan levyä eikä siis myöskään asentumaan. Tässä vaiheessa mietin jo sitä, kuinka vaihtaisin uuteen läppäriini suomenkielisen näppäimistön, kun uusi läppäri pitäisi kerran ostaa. Minulla oli kuitenkin ubuntu -cd, joten ei muuta kuin kokeilemaan.
Se pentele asentui ihan sujuvasti, hieman oli häikkää sen kanssa, millä tunnuksella kirjautuisin aluksi sisään, mutta toisen koneen netin kautta löysin tietoa ja homma onnistui. Silloin en vielä ymmärtänyt hirveästi tietokoneista, ja pidin uskomattomana sitä, että netti toimi samantien (kun piuha oli asennushetkellä kiinni). Seuraava ongelma oli wlan -kortti... Sen kanssa painin hieman, vaikka itseasiassa sen olisi pitänyt toimia suoraan (oli joku rt2500 pohjanen kortti?). Kun viimein sain senkin toimimaan, en voinut todeta muuta kuin että ubuntu > windows. Huomasin pian, että kaikki toimii ja käyttis on itseasiassa ylivertainen Windowsiin nähden.
(Dapper on muuten ollut ainakin minusta paras Ubuntu tähän mennessä, silloin kaikki toimi ja vähän vahingossakin silloin päivitin Edgyyn, heti tuli kaikennäköistä pientä ongelmaa... Heti jäin kaipamaan systeemiä, joka toimi täydellisesti.)
Siitä kaikki lähti, ihan kuin sattuma olisi puuttunut asioiden kulkuun. Nykyään Linux on vain osa kokonaisvaltaisessa ajatusmaailmassa, joka minulle vuosien varrella on muotoutunut.
Tämä tapaus oli vain 1,5 vuotta sitten! Sen jälkeen on tullut omaksuttua mieletön määrä tietoa koskien tietokoneita ja käyttöjärjestelmiä. Sillä tiellä ollaan yhä. On ollut hienoa nähdä Ubuntun kehitys tänä aikana, ja on ollut hienoa huomata, kuinka ihmisen yhteistyö voi tuottaa jotain, mitä rahalla ei saa.