Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Hajakenttä

Sivuja: [1] 2 3 ... 76
1
Yleistä keskustelua / Vs: Ikä, näkö ja valaistus
« : 17.04.25 - klo:16.56 »
Valaistuksen mittaamisesta:

Joskus työsuojelutoimikunnassa olleena muistan luksimittarin, jolla mittailtiin työpisteiden valaistuksen riittävyyttä. Pieni kädessäpidettävä laite. Se oli jostain lainattu kun olivat vielä silloin kovin kalliita.

Wikipediastakin selviää hyvin, mutta sanotaan nyt tässäkin: Tarkkaan tyhön työpöydällä tarvitaan 1500 luksia eli 1500 luumenia per neliömetri. Yleisvalaistuksen vaikka tavallisessa toimistossa tarvitaan 300 – 500 luksia ja normaalin öisen kadun valaistukseen 20 – 50 luksia.

Tässä kädessäni on lamppupaketti: Himennettävä LED-lamppu E27 kannalla 10 W 820 luumenia lämmin valkoinen. Jos onnistun katosta jollain heijastimella suuntaamaan sen valo alas niin, että se valaisee, ainakin teoreettisesti, työtason korkeudella olevaa pintaa 5 m x 5 m alueen, siis 25 nelötä, niin siinä on silloin n. 33 luksia, sillä pöydällä, ei tosin aivan tasaisesti. Ei se silti riitä kun kävelyyn kadulla. Tarvitaan siis enemmän lumeneita tai piemepi pinta-ala.


Edit: Rakenna se plafondi, tai kaksikin, tukevan jalkalanpun varteen ja suuntaa valo kattoon.



2
Yleistä keskustelua / Vs: Ikä, näkö ja valaistus
« : 15.04.25 - klo:14.59 »
Noita samoja näkövaikeuksia on tullut vastaan kun on ikää jo kertynyt ja kaihikin vaivaa. Kaihileikkausta odotellaan. Isäni esimerkillä muistan hyvin kuinka kaihileikkauksen jälkeen varsinkin vaivasi se valon vaihtelu ja pistevalojen häkäisy. Kauhulla odotan sitä vaihetta.

Kuvailun perusteella saan sen käsityksen, ja kyllä se noin meni isäpapan kanssakin, että kyllä sen huonevalaistuksen on oltava epäsuoraa. Siis kattovalaisin, jossa on halutun värinen ja halutun tehoinen valonlähde. Ei sillä ole väliä mitä mittausarvoja niistä lähtee. Vain sillä on merkitystä, miltä ne tuntuu. Tärkeää on että huoneen katto on maalattu mattavalkoiseksi ja valaisimen valo suunnataan vain ja ainoastaan kattoon, ei lainkaan alas huoneeseen. Katosta valo siroaa mahdollisimman tasisesti koko huoneeseen niin llajalta alueeta, että varjot lähes katoavat. Sellaisia valaisimia on kyllä saatavana monenlaisilla lampuilla ja kannoilla. Led-lampuilla, jotka ovat E14 tai E27 kantaan suoraan sopivia, saa suuren valikoiman ja monilla värilämpötilan vaihtoehdoilla. Niitä valitessa täytyy tarkistaa niiden sopivuus valon himmentimen kanssa käytettävyydestä, jos himmennys on tarpeen, otaksun että on.

Olen rakentanut itse led-nauhoista erinomaisia valaisimia, säädöllä ja ilman. Lämmin valkoinen on yleensä paras. Rautakaupasta jalopuulistaa ja alumiinilevyä ja niistä runko. Kannattaa käyttää alummiinsta, siihen tarkoitettua led-nauha-kiskoa ja opaalilasia siinä, (led-nauha jäähtyy paremmin ja kestää monia vuosia). 12 V:n virtalähde kannattaa mitoittaa tuplaten isommaksi teholtaan.
https://ledtek.fi/catalog/led-tarvikkeet/
Led-nauha tyyppisellä ratkaisulla saa suunnattua valon tasisesti suurelle alalle kattoon. Suunnittelijasta riippuen, voi tehdä vaikka koko katon laajuisen hillityn valopinnan. E24 tai E14 kantaan sopiviila led-lampuilla, muutaman lampun valaisimella, tulee muutaman neliön valoläiskiä, mutta toimii sekin.

Jos mahdollista niin ikkunat tietenkin pohjoiseen suuntaan. Jos ei ole mahdollista niin ikkunaan valoverho, siis ohutta valkoista kangasta, josta valo siroaa läpi mahdollisimman tasaisesti. Ikkunan yläosasta alkaen alas laskettava valoa läpäismätön kaihdin, jolla saa säädetyksi auringon paisteen suoraa valoa vähemmäksi.

Kaihileikkausta odotellessa...

3
Yleistä keskustelua / Vs: Rivikomento
« : 03.04.25 - klo:12.22 »
Sellainen komentohan on yksinkertaisesti 'cp lähde polkuineen kohde polkuineen' .

EDIT: Oikeastaan 'cp -ua' kun halutaan nimenomaan inkrementaalinen kopiointi entisen päälle lisäten.

Se kopioi entisen tiedoston samannimisen päälle kyselemättä, jolloin entinen tuhoutuu uuden alta siten, että uudet tietueet lisääntyvät siihen, mutta pois ei lähde muuta kuin muuttunet tietueet. Siksi kai nuo sovellukset kysyvätkin, että oltaisiin varmoja, että sitä entistä ei enää haluta säilyttää. Jos entinen pitää säilyttää cp komennon alta niin sen vanhan nimi nimi täytyy muuttaa toiseksi. Tämä täytyy sitten aina harkita erikseen.

Jos aina tehtäisiin täysin uusi kopio ja vanhaan ei koskettaisi lainkaan niin aika pian täyttyisi kaikki tallentimet.

Olen tehnyt varmuuskopioinnista skriptinpätkän jolla olen jo pitkään hoitanut asian kopioimalla koko kotikansion nopeaan 32 GB:n muistikorttiin. Muistikortti kun mahtuu mukavasti piiloon läppärin kylkeen ja todennäköisesti säilyy ehjänä konen kiintolevyn rikkoutuessa. Koneen joutuessa tulipaloon tai varastetuksi se varmuuskopio tietysti menee siinä myös.

Olen tehnyt myös pikakäynnistinkuvakkeen, jolla saan varmuuskopioinnin tapahtumaan yhdellä klikkauksella milloin vain vaivattomasti. Pienellä skriptin viilauksella voisi tietysti tehdä asian automaattisesti ajoitetuksikin, mutta silloin en ehkä tulisi harkinneeksi juuri sitä, että täytyykö siitä vanhasta jokin tiedosto ehdottomasti säilyttää entisellään. Varmuuskopiokortti myös näkyy kätevästi aina tiedostonhallinnassa ja on siitä käytettävissä.

Myöskin koko talletuksen voisi tehdä vaikka pilveenkin pienellä koodin lisäsuunnittelulla. Olen tyytynyt vain tuohon sd-korttiin ja siirrän tärkeitä tiedostoja pilvipalveluun tarvittaessa, joskus koko varmuuskopionkin.

Tässä on se skripti. Saa käyttää ja kehittää.

Koodia: [Valitse]
#!/bin/sh
if ! mount | grep -qE '^/dev/[^ ]+ on /media/timo/backupkortti'
then
    echo "Kohdetta bacupkortti ei löytynyt, tai se ei ole mountattu. Laita muistikortti kiinni, tai mounttaa se."
sleep 10
    exit 1
fi
mkdir -p /media/timo/backupkortti/Arkisto
if
cp -ua /home/timo/ -t /media/timo/backupkortti/Arkisto/ | echo "Tehdään varmuuskopiota kohteeseen backupkortti, odota!"
then
echo "Tehty!"
else
echo "Hups. Jotain meni väärin."
fi
sleep 5
exit
# Tämä tekee kotihakemiston varmuuskopion sd-kortille
# inkrementaalisesti.
# kortin on oltava nimeltään backupkortti ja ext4 formatoitu.
# Jos backupkortti on formatoitu johonkin muuhun tiedostojärjestelmään, vaikka
# fat32, niin kopiointi kestää kauan ja tulee paljon virheilmoituksia.
# Käynnistä tämä päätteessä komennolla:
# ./tbackup.sh
# Tämä kylläkin kannattaa siirtää sudona rootin hakemistoon:
# /usr/bin
# Silloin se käynnistyy komennolla:
# tbackup.sh
# Muista ajaa komento: chmod a+x tbackup.sh ensin, jotta tulee käyttöoikeus.


4
Lainaus
Tein yksinkertaisen säännön "Localsend", käytäntö salli, suunta ulos, protokolla molemmat ja portti 53317.

Nythän mä sen hoksasin! Pitää tehdä tuo yksinkertainen sääntö, mutta kaksi kertaa, siis sekä sisään, että ulos. Sitten toimii.


EDIT: Tarkemmin katsoen, on tietysti katsottava asiaa tästä palomuurista päin, siis ei tarvita kahta sääntöä, riittää sääntö: localsend – käytäntö salli – suunta sisään – protokolla molemman – portti 53317. Suuntaan ulos ei tietenkään tarvita sääntöä kun siihen suuntaan on muuri auki, jos on oletusasetus.


5
Pitää vaan panna Ubuntun palomuuri alas jakamisen ajaksi, mutta pieni vaiva sekin. Palomuurin sääntöä en saanut toimimaan. Onhan myös sanottu, että Gufw ei ole tarpeellinenkaan
Tämä oli aika yllättävä kuulla. Itsellä Mintissä jako toimi ihan out-of-box ja siinä on kyllä gufw päällä oletuksena. Itsellä on profiili koti ja ufw luokitus asetus on matala.

*edit*
Heti korjaus perään. Katsoinpa muuten ihan väärin. Ei ollutkaan aktiivisena palomuuri ja tosiaan kun laittaa päälle, niin blokkaa liikenteen LocalSendille.
*Edit2*
https://github.com/localsend/localsend
Tuolta löytyy portit. Tein yksinkertaisen säännön "Localsend", käytäntö salli, suunta ulos, protokolla molemmat ja portti 53317. Tuon jälkeen näytti toimivan ihan ok.

Toi Localsend pitäisi kyllä sinänsä olla aika turvallinen kun tieto kulkee salattuna ja liikenne muutenkin mahdollista vain jos sovellus on auki laitteissa. Itselle tämä ainakin on "vuoden löytö" luokan softa. Aika paljon monenlaisia laitteita ja tosi tympeä aina tehdä verkkojaot tai lähettää jonkin pilvipalvelun kautta pahimillaan joku tiedosto. Nyt on helppo jakaa vaikka joku kuva puolison kannettavalle, puhelimeen jne. ihan hetkessä ilman kikkailuja. Tämä on se mitä iOS:n Airdrop ja Androidin mikä se nyt olikaan se pikajakosovellus pitäisi olla, softa jolla saa jaettua oikeasti kaikille dataa  :)

Pelkkä yksinkertainen sääntö ei auta. En keksi miksi... Jos laittaa palomuurin asetuksiin, sekä saapuva, että lähtevä 'sallittu' niin sitten toimii heti ilman mitään eri sääntöjäkin kumpaankin suuntaan. Oletusasetuksena han on saapuva 'estä' ja lähtevä 'sallittu'. Tällöinkin kyllä Ubuntusta (tai tässä tapauksessa Xubuntusta) siirtyy puhelimeen ihan sujuvasti. Toisin päin puhelin jää odottamaan vastausta. Puhelin ei myöskään löydä vastaanottavaa tietokonetta helposti, sitä saa rämpätä pitkään, mutta jos molemmat suunnat on sallittu niin heti löytyy, vaikka palomuuri muuten olisikin päällä.

Silti pidän mieluummin saapuvan estettynä, koska mikä palomuuri se sellainen olisi, joka sallii kaikki sisääntulevat mukisematta?

Vaikka pitääkin käydä tekemässä palomuuriin tuollainen pikku asetuksen tilapäinen muutos niin silti se on vain esteettinen haitta verrattuna kaikkeen vaihtoehtoiseen pelleilyyn.




6
Localsend on tosiaan käyttökelpoinen. On pitkään ollut toiveena jotain, millä saa jaettua perheen sisällä omassa wifi verkossa kuvia ym. tauhkaa ilman mitään letkujen ja usb-tikkujen kanssa värkkäämistä. Helppokäyttöinen ja toimiva.

Pitää vaan panna Ubuntun palomuuri alas jakamisen ajaksi, mutta pieni vaiva sekin. Palomuurin sääntöä en saanut toimimaan. Onhan myös sanottu, että Gufw ei ole tarpeellinenkaan, jos käytetään wifi jakoa reitittimeltä. Tiedä sitten... Meillä on taloyhtiössä valokuitu ja sitä jaetaan joka huoneistosta (taloyhtiön omistamalla, kiinalaisella) reitittimellä, johon kyllä olen asettanut uudet tunnukset oletusten tilalle.

Puhelimen Android jakaa kyllä ilman mukinoita toiseen Androidiin, kunhan vaan ovat samassa lähiverkossa. Joku sanoi, että Androidissakin on natiivisti palomuuri Linuxin ytimessä. Ei se ainakaan tässä kummittele. Tai – kysyyhän se luvan – saako jakaa – asennuksen yhteydessä. Ehkä se siinä tekee palomuuriin oman aukon.



7
Olen myös tehnyt päivitykset 24.04 Xubuntulle aina komentopäätteen avulla, en tykkää automaatista. Mitään vaikeuksia en ole huomannut, enkä osaa vastata varsinaiseen kysymykseen: mikä vika komennossa on?

Olen tehnyt aliaksen päivityskomennosta. Se on kyllä hiukan erilainen kuin em.

Koodia: [Valitse]
sudo apt update && sudo apt dist-upgrade && sudo snap refresh
Teen siivoksen myöskin aina erikseen sitten kun tiedän, että siinä lähtee vain tarpeetonta. Siitäkin tein aliaksen, jonka sisältö on:

Koodia: [Valitse]
sudo apt autoremove --purge && sudo apt-get autoclean


8
Gigantin mainoksesta päättelin: USB liittimiä on tarpeeksi, SD-korttipaikkaa ei taida olla, SSD-kiintolevyn 512 G riittää tosiaan vaikka mihin, eikä mitään kikkailua tarvita. (Jos on vanhempi malli ja pienempi SSD niin saahan sen halvalla isomman. MS-tililtä vaan imuroi sitten uuden Windowsin ja asentaa samalla tavalla kuin Linuxinkin.)

Googlettamalla tietenkin löytyy pelkät ongelmat, mitäpä kukaan onnistumisista kertoisikaan, ehkä pitäisi...

Olen monia kertoja asentanut toisen käyttiksen rinnalle ja ilman vaikeuksia. On niitä vaikeuksiakin ollut, mutta omasta syystä kun en ole malttanut olla huolellinen. Aina ne on kuitenkin selvitetty, kiitos hyvien ihmisten täällä foorumilla.

Tekisin näin:
– Katsoisin tämän Ubuntu-Suomen sivulta (välilehti, asenna Ubuntu) sopivan jakelujulkaisun (Ubuntu, Xubuntu, jne...) ja lataisin sen .iso tiedoston omalle kiintolevylle.
– Valmistaisin .iso tedostosta levykuvan (image) jollain levynpoltto-ohjelmalla tyhjälle USB-tikulle.
– Sammutettuun tietokoneeseen asettaisin sen tikun paikoilleen ja käynnistäisin koneen. Jos boottijärjestys on oikein, laite käynnistyy siltä tikulta. Muussa tapauksessa korjaisin boottijärjestystä ja sammuttaisin laitteen ja käynnistäisin uudelleen, nyt se todennäköisesti lähtee tikulta.
– Bootin jälkeen tulee valikko: haluatko kokeilla ilman asennusta, vai asentaa. Valitsisin kokeilun ja ajelisin kaikkea mahdollista kunnes olisin varma toimivuudesta. (Joitakin asioita ei ehkä voi käyttää ilman ensimmäisten päivitysten asennusta, sellainen on usein ollut juuri wifi.)
– Koeajosta siirtyisin asennukseen työpöydällä olevasta kuvakkeesta.
– Seuraten asennusohjelman neuvontaa valitsisin vaihtoehdon: asenna rinnalle Windowsin kanssa.
– Edelleen ohjeistusta seuraten tekisin tilaa levylle loppupäästä hiirellä vetäen. Jos on tuo 512 G niin ottaisin siitä n. 100 G. Jos on pienmepi niin sitten vähemmän. Jos on ihan koekäyttö mielessä niin kyllä 50 G riittää jo pitkälle.
– Myös ruksaisin luvat kolmannen osapuolen suljetuille.
– Kun asennus on tehty ajaisin hetimmiten päivitykset. Niitä on aika iso kasa.

Näin se suunilleen on aina onnistunut. Mitään vaikeuksia minkään grubin kanssa en ole kohdannut, paitsi joissakin kikkailuissa, joissa on aina ollut myös jonkin aseista tössimistä.

Onnea harrastukseen.  ;)

E. Typo

9
Tuanoinnii – olen minä usein asentanut koetäyttöön toisen Linuxin dualboottiin USB-tikkuun tai vielä kätevämmin SD-korttiin. Ne on aika tilavia ja nopeita nykyään. Systeemin nopeudesta en osaa sanoa, mutta ei se erityisen hidaskaan ole ollut. SD-kortti on kätevin kun se on piilossa slotissaan ekä aina tarvitse poistaa.



10
Tuollaista on tapahtunut muutaman kerran.

Siltä varalta, että laite olisi kaapattu ulkopuolelta kannattaa katksiata verkkoyhteys irrottamalla eternet kaapeli tai sammuttamalla Wi Fi-reititin. Tosin se on epätodennäköistä. Jos tilannee siti jatkuu, vaikka verkkoyhteys on katkaistu, tulee häiriö laitteen sisältä ohjelmistoperäisesti.

Minulla tilanne on ollut kuvatun kaltainen aina siksi, että käytetty tietokone on vanhaa mallia ja sen prosessori tai muisti on ylikuormittunut. Kun laitteen toiminta on alkanut hidastua on käyttäjä vaistomaisesti heluttanut ja pyörittänyt hiirtä ja samalla ihmetellyt, että mikäs tässä nyt taas mättää...

Silloin jokin rekisteri puskuri tjsp on tullut täyteen sitä hiiren sekalaista komentoa ja jumissa oleva laite tekee saamiaan tehtäviä tilausjärjestyksessä hidastuneesti. Se näyttä siltä kuin hiiren osoitin liikkuisi omavaltaisesti, vaikka jokainen liike onkin sinne itse käsketty.

Tilanne rauhoittuu aikanaan kun prosessori ehtii purkaa ruuhkan. Jos käyttäjä on kärsimätön ja tekee laitteelle uuden bootin niin tilanne tietenkin korjaantuu; alkaakseen uudelleen taas seuraavassa ylikuormituksessa.

Mahdollisia syitä ylikuormitukseen on mahdoton maallikon määrittää, varsinkin tuntematta laitekokoonpanoa. Luulisi kuitenkin, että laite on jo vanhenpaa mallia ja alimittainen prosessoriltaan tai muistiltaan. Siihen lääkkeenä on tietenkin vaihtaa jakelu johonkin kevyempään. Voi ollaa myös niin, että laitteen jäähdytinilmankanava ja -suodatin ovat tukeentuneet vuosien kuluessa ja prosessori kuumenee ja alentaa nopeuttaan siksi. Puhdistaminen auttaa siihen.


Edit: Tätä kirjoittaessa tuli myös toinen vastaus. Näytönohjain saattaa tosiaan olla myös se vikapää...



11
Koska kysymyksestä ei selviä mitä usb muistilla on, tulee mieleen muutama vaihtoehto:

1. USB muistilla on käyttöjärjestelmä. Sille annetaan sen salasana...

2. USB muistilla on asennusmedia ja se aloittaa asennuksen. Se ei kai ole tarkoitus...

3. Tietokone ei käynnisty USB muistilta lainkaan vaan tietokoneen sisältämä käyttöjärjestelmä käynnistyy ja kysyy salasanaa, sitä alkuperäistä, kuten pitääkin...

Koita käynnistää laite BootRepair muistilta tai levyltä. Jos ei ole, se on helppo tehdä. Sillä saat korjatuksi käynnistyksen ja myös tiedostot talteen ulkopuoliselle medialle.

https://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/

12
Tuanoinnii – voisiko olla mahdollista uudistaa koko tietokone? Tarkoitan, että ylikirjoittaisi koko kiintolevyn ja biosinkin laittaisi kokonaan uuden. Olisiko edes mahdollista asentaa uutta BIOS järjestelmää? Olen joskus lukenut, että voisi imuroida jostain lähteestä bios tiedoston ja asentaa sen laitteeseen tikulta. Lieneekö edes mahdollista? Kiintolevyn ylikirjoituksen osaisin kyllä tehdä. Aika paljon täällä kysellään juuri tämän BIOS/EFI asettelun perään. Onkohan nämä "pika/varmuusbootti" konstit jotenkin tinattu emolevylle omana sirunaan? Ihan vaan kaverin puolesta kyselen...



13
Laitealue / Vs: Akun latauksen rajoitus?
« : 03.11.24 - klo:12.34 »
Tietääkö joku, onko nämä läppäreiden akut siten mitoitettu, että 100% varaustaso onkin itse fyysisen akkupaketin 85% tai jotain? Saattaa olla hyvinkin niin. Muutenhan akku kestäisi käyttöä vain aika lyhyen ajan, koska käyttötapa on juuri kuten tässäkin on ilmennyt: aina kiinni töpselissä.

En tunne useita merkkejä, mutta tässä Dellin kannettavasa, kuten jo monta laitesukupolvea ennenkin, on akku sijoitettu laitteen sisälle aika tukevasti. Poistaminen edellyttää työkaluhommia ja laitteen purkamista osittain. En siihen halua mennä koska: älä korjaa ehjää! on perussääntö.

Puhelimille on tosiaan asetuksissa tuo akun suojausasetus. Olen sitä käyttänyt kun sekin kapasiteetti riittää tällä käytöllä. Jos olisi aina some auki kädessä 24/7 niin sitten ehkä olisi toisin. Jos laitteelle on vakiovarusteeena ns. pikalaturi, kuten uusimmalle puhelimelleni, niin silloin kyllä varauksen rajoitus on aiheellinen. Eihän autoakaan ladata pikalaturissa umpitäyteen, juuri siksi, että kallis akku kestäisi pitempään. Vain pienellä virralla voi ladata täyteen.

Kaupasta saa ns. pikalatureita tai teholatureita mobiileille laitteille, ilman että on edes mahdollista tarkastaa yhteensopivuutta. En kyllä suosittele. Tulipaloriski on selvä.

Kun akku tulee kapasiteettinsa täyteen varaustilaan ja varausvirta on edelleen suuri se latausenergia lakkaa muuttumasta kemialliseksi energiaksi. Se alkaa muuttua lämmöksi. Siksi se lataustapahtuma ei ole mikään yksinkertainen juttu. Muistan vuosien takaa kuinka eräs metodi katkaista lataus tapahtui juuri mittaamalla tuo lämmön nousu. Akku siis kuumeni joka latauskerralla. Ne olivatkin silloin lyhytikäisiä akkuja.


14
Käykö tuo Ubuntun App-Center:in tarjoama gpt-desktop? Kokeilin sitä ja onhan se aika puppugenerattori. Se käy kyllä tekstin oikolukuun, minulla kun tulee näitä kirjoitusvirheitä. On ainakin helppo käyttää.

On siellä myös PyGPT-AI Desktop Assistant. En ole kokeillut, enkä varmaan osiaisi edes käyttää. Vaikuttaa niin monimutkaiselta, mutta ehkä se siten on myös monipuolinen.

Molemmat ovat kuitenkin Ubuntun omassa repositoryssa ja siten varmaankin turvallisia.



15
Lakitekstin nimike lienee tahallinen vahingonteko.

Kyllä poliiisi siitä tekee lopun ihan "neuvontapuhelulla". Tarvitaan vain tutkintapyyntö poliisille. Aika, jolloin vningonteko on alkanut. Numero, johon soitot tulevat. Päiväkirja, jossa sekunnintarkat ajat joltain aikaväliltä, jolloin niitä on tapahtunut. Kun poliisi näkee kuinka paljon niitä tulee niin syntyy selvä käsitys, että se on haitantekoa. Vapaamuotoinen kertomus mukaan: miksi puheluihin ei voi olla vastaamatta ja miksi se on erityisen vahingollista.



16
Laitealue / Vs: Akun latauksen rajoitus?
« : 31.08.24 - klo:12.05 »
Lähinnä ajattelin, että jossainhan se on tuolla koodissa asetettuna se 100%, jossa lataus nytkin katkeaa ihan laitteen omilla eväillä. Siitä tulee etsimättä mieleen, että sen arvon muuttaisi sinne koodiin vaikka 90%:iin. Nämä akkukapasiteetit kun on jo kotikäyttäjälle aivan riittävän pitkiä jo nytkin, vaikka sen 10% siitä typistäisikin. Varsinkin tällä Dell laitteella kun akku on aika arvokas uusia ja vain oma merkki käy. Niistä kopioistakin on kokemusta, ei kannata. Ja ainakin minulla käyttö ja laitteiden kohtelu on sen verran hellävaraista,että nämä kestävät aika pitkään ja akku on se mikä ensinnä loppuu.

Tuon skriptin mainitsin puoli huolimattomasti vain siksi, kun en kodaamisesta mitään ymmärrä, paitsi skriptillä olen jotain saanut aikaan. Sen varmuuskopioinninkin sain toimimaan yhteisön avustuksella ja hyvin se on toimimutkin ja on ihan päivittäisessä käytössä.

Taitaa kuitenkin olla niin, että se akun latauksen ohjaus ei ole avointa koodia vaan Dellin omaa firmware tuotosta ja umpisuljettua.

Ei ole kummoinenkaan transistorikytkentä vahtia akkujännitettä ja katkoa latausvirtaa sen avulla. Jokaisen ammattikoulupojankin pitäisi periaatteessa sellainen osata. Pieni kytkentähimmeli hyvin mahtuisi läppärin sisällekin johonkin nurkkaan. En kuitenkaan siihen rupea. Jos ei asiaa ohjelmallisesti ja hienostuneesti voi tehdä niin joudan kyllä nyppimään tuota virtaplukia.

Sitä paitsi – olen tutkinut näitä akkuja muissa yhteyksissä ja todennut, että jännite on aika huono parametri litiumrautafosfaatti akun varaustilan toteamiseen. Se jännite varaustilan funktiona kuvaajan kaltevuus on niin kovin loiva. Ainoastaan aivan alussa ja lopussa on jyrkemmät nosu ja lasku, jotka on helppo indikoida jännitteestä, mutta silloin on jo kyseessä tuo 5%–100% kapasiteetti. Ainoastaan mittaamalla milliamppeeritunti määrät latauksessa ja purkauksessa, paljonko menee ja paljonko otetaan, voidaan sanoa paljonko akussa on. Siihen tarvitaan jo ohjelma.




17
Laitealue / Vs: Akun latauksen rajoitus?
« : 29.08.24 - klo:19.32 »
Jep jep. Kyllä tarkistin kaiken asiaan liittyvän bios asetuksista. Juuri tuota treshold asetusta kaipaisin. Löysin myös tuon Dell Command Configure palikan ja latasinkin sen, mutta en uskalla asentaa kun siinä lataussivulla on keltainen varoitus, että harmillisesti ei koske juuri tätä Latitude 7490 laitemallia, eikä tämä ole myöskään tuettujen luettelossa.

Taitaa olla tekemätön paikka... Ellei sitten ole mahdollista löytää komento, jolla saa latauksen päälle ja pois ohjelmallisesti. Jos voisi tehdä skriptin, joka kävisi ajoittain katsomassa – jostain – latauksen tilaa, siis tuota %-lukua, joka myös patterin indigaattoria osoittaessa näkyy, ja vertailun jälkeen kytkisi – jostain – latauksen päällee/pois ja jatkaisi taas, jne... Tuntuuko liian poikamaiselta haaveilulta?  ;D


18
Laitealue / Akun latauksen rajoitus?
« : 28.08.24 - klo:11.29 »
Kun olen monissa laitteissa, auto ja moottoripyörä mukaan lukien, pyrkinyt siirtymään pois lyijyakuista ja suosinut litiumakkuja, olen oppinut, että akkua ei saa päästää täysin tyhjäksi, eikä myöskään vähääkään yliladata. Kun näitä tilanteita saa varotuksi, niin akku kestää käytössä pitkään. Puhelimille on akun suojausasetus jossa asetetaan varauksen ylärajaksi 80%, olen sitä käyttänyt pitkään.

Nyt olisi kuitenkin kyse kannetavan tietokoneen akusta. Sen tyjäksi pääseminen on estettävissä kyllä ihan helposti asetukissa. Sen sijaan ylilatausta ei tunnu millään saavan estetyksi mistään. Minun nykyinen uusiokäytetty yritysläppäri Dell Latitude 7490 ja uuden uutukainen Xubuntu 24.04 toimivat loistavasti, mutta akun lataus näyttää aina olevan hiukan ylilatauksen puolella kun se on ladattu 100%. Suunniteltu varaus on 42,7 Wh ja täysi varaus on silti aina n. 43,5 Wh. (Tiedossani ei ole miten tarkka ja millä menetelmällä mitattu on tuo arvo.) Aina tulee tunne, että ollaan yliladattu. On kovin työlästä vahtia lataustilaa ja ottaa sitten virtajohto pois kun on 80%. Silloinkin parin minuutin päästä indikaattori näyttää varaustilaa 90 – 99%, varmaankin koska akun absorptio vaatii hiukan aikaa.

Biosin asetuksissa on kyllä latauksen nopeudelle asetus pika/tavallinen ja jopa aikataulutusta sähkön hinnan mukaisesti. Samoin varausen alarajalle on asetus sielläkin, mutta ylärajalle ei ole misään mitään, vai enkö vain osaa etsiä?

Olisiko siis mitään konstia asettaa akun varaukselle ylärajaksi jotain muuta kuin 100%, vaikka 90% tai 80%? Että ei tarvitsisi itse aina vahtia...

Vai – olisiko mahdollista, että olisi jo talon puolesta valmiiksi suunniteltu akulle se näennäinen 100% niin, että se onkin oikeasti vasta 90% juuri akun käyttöiän maksimoimiseksi?


19
Allekirjoitin ja laitoin asian jakoon.

En minä pelejä pelaa, enkä edes tiedä niistä mitään, mutta asia on paljon laajempi. Kaikki vähänkin tekninen tavara toimii nykyisin jonkinlaisen ohjelmistokoodin varassa ja usein on pilviriippuvainenkin. Kun sitten ohjelmistoyrityksiä myydään tai lopettaa liiketoimintansa, tai jonkun valtion kanssa joudutaan kauppasotaan tai muuhun vihanpitoon niin jonain aamuna herätään kasakan nauruun.



20
Jos kuitenkin haluat itse tehdä sen niin on minulla vielä tallessa kytkentäkaavio. Saat sen tarvitessa. Toiminut käytössä vuosikymmeniä. RIAA korjaus 20 dB/oct ja yksinkertaisen rakenteen ansiosta pienin mahdollinen kohina. Siinä on vain kaksi transistoria kanavaa kohti. Esim. operaatiovahvistimessa on pienimmilläänkin 33 kpl transistoreja ja jokainen pn rajapinta kohisee. Opampin nousuaika ei myöskään aina takaa HiFi luokan ääntä vaikka ylärajataajuus olisi yli 20 kHz. Se nim. saavutetaan kolmioaallolla kyllä, mutta ei välttämättä siniaallolla. Nollaylityksen lähellä nousuaika edustaa satojen kHz:ien taajuutta. Sen saa vain hyvällä transistorilla. Analogisesta ääniurasta äänilevyltä analogisella mahdollisimman yksinkertaisella vahvistinlinjalla syntyy paras analoginen tulos hyviin kaiuttimiin.

Onnea harrastukseen.  ;)


Sivuja: [1] 2 3 ... 76