Kautta koko 1969 alkaneen ja 2005 päättyneen IT-sekatyöläisurani ajan on OS/2 ollut lempparikäyttikseni - monoliitti-Windowsiin en ole vieläkään saanut makua, vaikka mulla on yhdessä huoneessa Windows-kone - just in case. Ekan oman PC:n ostin 1984. Työkoneessa on nyt Ubuntu (teen eläkeläisharrastuksena sukututkimusta ja geneettistä geneologiaa ja olen administraattorina eräässä FTDNA:n sukunimiprojektissa). Warp.4 oli ihan jees, paitsi, ettei siihen koskaan tullut USB-tukea, joka on nykyisin aika "must". Jouduin siis etsimään korvaavaa käyttistä. IBM kehitti tuolloin Warp 4.5:ta, jopa suomalaisversiota, jota olin tekemässä, mutta se ei koskaan tullut markkinoille, koska IBM luopui siitä. Softan ostanut yhtiö, jonka nimeä en muista (tilasin sen kuitenkin Hollannista Mensys-nimiseltä firmalta) mokasi oikein kunnolla kehitystyön kanssa. Tiputtivat pois juuri niitä osia, jotka tekivät Warpista sen mitä se oli ja lisäsivät toimintoja, joista ei ollut kuin haittaa. Jo asennus, joka Warpissa oli sujuva ja joustava ja salli käyttäjän valita, mitä osia asennetaan, oli tosi takkuista. Esim. kun sen yritti lisätä toimivaan Linux- tai Win-koneeseen, ilmoitti se 'file system corrupted'. Onneksi silloin vielä oli OS/2-faneja niin että toimivaa apua löytyi netistä. Käyttiksen asentamiseksi muuhun kuin tyhjään koneeseen täytyi tilata maailmalta erään bittinikkarin CD, jossa oli mainioita palikoita tiedostojärjestelmien sörkkimiseen, mm. yhteensovitus EComStationin kanssa. Seuraava kynnys oli salasanojen syöttäminen, jotka tulivat paperilipukkeella asennusmedian mukana, mutta eivät kelvanneet sellaisenaan. Nettiapu osasi onneksi kertoa, että tunnarin ja salasanojen eteen piti kirjoittaa 'USERID' ja 'PASSWORD' tms. Tätä ei kerrottu missään, eikä asennusohjeita ollut. Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka, mutta käynee jo selville, ettei käyttiksellä ollut tulevaisuutta. Kun en löytänyt parempaakaan nilkutin kuitenkin sen kanssa 2-3 vuotta, vaikkeivat kaikki kirjoittamani palikat toimineetkaan sinällään, kunnes kone hajosi, enkä halunnut ruveta taistelemaan asennuksen kanssa. Googlasin juuri 'EComStation' ja yhä sieltä tulee houkuttelevia vaihtoehtoja, pitäisi katsoa, jos ehtisi. Liian paljon menee aikaa ympäristön rassaamiseen, kun tekemistäkin olisi.