Kirjoittaja Aihe: Airas v.s DAS näppäimistöasettelu.  (Luettu 12831 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Airas v.s DAS näppäimistöasettelu.
« Vastaus #20 : 31.01.17 - klo:16.40 »
Kuinka nopeesti muuten oppii kirjottamaan sujuvasti jollain uudella näppäimistöasettelulla? Tottakai nyt riippuu ihmisestä, mutta meneekö päiviä, viikkoja, kuukausia vai jopa vuosia.

Poisoppiminen vanhasta on työlästä. Jos on vuosikymmeniä kirjoittanut sujuvasti (sokkona) QWERTY:llä, uskoisin siirtymisen toiseen järjestykseen aika hankalaksi. Saati sitten, että sillä uudella asettelulla tekstin tuotteliaisuus olisi suurempi.

Kyllä sitä voi poisoppia, mutta jos välillä joutuu vaihtamaan toiseen koneeseen, jossa on qwerty, niin menee uudestaan nakit solmuun. Sen takia olen pysytellyt qwertyssä.

Toki muutama vuotta sitten kokeilin DAS:sia, mutta tosiaan palasin koeretkeltäni takaisin qwertyyn.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Airas v.s DAS näppäimistöasettelu.
« Vastaus #21 : 31.01.17 - klo:16.49 »
Olen nyt käyttänyt DASia jo useamman vuoden ja sillä sekä QWERTYllä ihan sujuvasti vaikken mitään kymmensormijärjestelmää olekaan opetellut varsinaisesti. Olen nuori, joten se voi toki vaikuttaa siihen, että olen oppinut DASin sujuvasti. DASin parhaana puolena pidän sitä, että kirjoittaminen tuntuu pitemmän päälle mukavammalta ja väsyttää vähemmän. Käytännössä kirjoitan varmaan likimain yhtä nopeasti molemmilla, QWERTYllä sormet vain joutuvat liikkumaan enemmän. Ehkä se johtuu siitä, että ajattelutyö kuitenkin hidastaa kirjoitustahtia.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Airas v.s DAS näppäimistöasettelu.
« Vastaus #22 : 08.11.21 - klo:21.05 »
Ilta-Sanomien artikkelin näppäimistöistä innoittamana lähdin etsimään lisää tietoa. Täältä Ubuntu-foorumilta löytyi mielenkiintoinen keskustelu. Totean näihin, että opin itse muutamassa kuukaudessa kyrllisen näppäimistön asettelun siten, että puolisokkona pystyy kirjoittamaan venäläistä tekstiä. Kiinalaisessa näppäimistöasettelun käytössä olen nähnyt, että pinyinin kirjoitettua pitää vielä valita, mikä kiinalainen merkki otetaan. Yhtä pinyiniä voi vastata useampi kiinalainen merkki. Arabian kielisessä asettelusta ei ole vielä tarpeeksi kokemusta, jotta haluaisi sanoa mitään. Arabian kielessäkin on useampi murre ja asettelueroja (syyrialainen, marokkolainen, jne.).
« Viimeksi muokattu: 08.11.21 - klo:21.09 kirjoittanut ilkant »