Kirjoittaja Aihe: Palindromi -datani ja Hikipedian aktiivisuus 2021  (Luettu 1284 kertaa)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Ylläpidin joitain vuosia AMK-opintojeni aikana aloitettua tuntikirjuri.net -sivustoa, mutta päätin lopettaa tämän suht epäkaupallisen sivuston ylläpitämisen jokin aika takaperin ja ilmoitin noin 7 vuotta palaavana ja maksavana asiakkaana ollen verkkoisännälleni, että lopetan palvelintilavuokran maksetun laskutuskauden loputtua, kun en enää jaksanut melko suureksi epäkaupalliseksi sisällöksi paisunutta sivukokonaisuutta ylläpitää.

Jonkin aikaa opintojeni loppupuolella ohjelmoin PHP:llä jonkinlaisen Palindromi-koneen sivulleni, johon kuka tahansa sai syöttää avimeen 255 merkkiä mahdollistavaan avoimeen tekstikenttään HTML-lomakkeessa oman palindrominsa, ja sitten ohjelma tarkasti, onko palindromi jo tietokannassa, ja jos oli, piti keksiä uusi, eikä sitä lisätty sinne.

Panostin siinä määrin turvallisuuteen, että varmaan kaikki, jotka löysivät palindromikoneeni, yrittivät jotain haxia siihen, niin ainakin SQL-injektiolta olin suojautunut ohjelmallisesti, kun panostin jossain määrin turvallisuuteen, ja kone ei ollut eikä sivuni alhaalla missään kohtaa tuon palindromikoneeni takia.

Sain lopulta kerättyä 593 -erilaista palindromia, joka lienee yksi tällä hetkellä Suomen suurimmista palindromi-tietokannoista, ja ennen kuin poistin sivuni ja koneeni netistä, talletin tekstitiedostoon 593 erilaista palindromia ja järjestin ne aakkosjärjestyksessä laskevaan järjestykseen.

Mielessäni kävi, kun katselin noita "Palindromi kone" -hakutermillä hakukoneella, niin Hikipediassa taitaa olla vielä suurempi määrä noita eri Internet-käyttäjien sinne lisäämiä palindromeja, kuin tuo 593. Ohjelmointiputkassakin tämä palindromikoneesta keskustelu oli, ja totesin siellä, että ei ole mieltä alkaa itse ylläpitämään täysiveristä palindromikone-palvelua netissä, koska jos poissulkee mainostulot ja eikä ole valmis tekemään kaupallista yhteistyötä jonkin yrityksen kanssa, niin nettipalvelulla on vaikeaa tehdä rahaa, koska Palindromi-datalla, vaikka olisikin Suomen tai vaikka Maailman suurin tietokanta omistuksessa, palindromidatalla ole mitään kaupallista arvoa, sitä lienee mahdoton myydä kenellekään, koska en tajua, kenelle sitä voisi myydä.

Päätysin siihen, että ainoastaan, jos verkkopalvelulle löytää jonkin sopivan ostajan, niin voi toimittaa SAAS -toimintaperiaattella laskuttaa ohjelmistosta jotain, ja sitten ylläpidosta voitollisesti, vaikka itse ulkoistaisi johonkin pilvialustalle sen, ja sitten työllistyisi sen palvelun ohjelmiston kehittämisessä ohjelmistokehittäjä/yrittäjänä, mutta Suomessa on tasan kaksi tahoa käsittääkseni, jotka voisivat olla kiinnostuneita moisesta, lähetin saatekirjeen tarjousluonnoksen kera Sanasepot Ry:lle ja Erkki Vuokilan perustamalle Sanaris Oy:lle, ja sain vastauksen aika piankin Sanasepoilta, ja he kertoivat, että idea on mielenkiintoinen, mutta ei oikein heidän alaa, ja hekin vinkkasivat, että ainoa, joka saattaisi olla kiinnosunut on Sanaris Oy. Sieltä ei lopulta tullut mitään vastausta, ja tästä on nyt jo ei ihan vuotta aikaa, kun lähetin sinne sähköpostin.

Ajattelin, että voisin lähettää Hikipedian ylläpidolle tuon Palindromi-aineistoni, kun olen jakanut sen julkisesti Dropboxissa kaikille avoimeksi, mutta ongelma on se, että tuo tiedosto siinä on kaikki yhtä suomihalpahevosmakkaraa, eli merkkijonot pitäisi rivi riviltä parseroida tyhjät välilyönnit sanojen väliin ja sitten karsia sieltä sellaiset pois, joita Hikipediassa jo on.

Hikipediassa ihan jees artikkeleita, mitä olen sitä lukenut jonkin verran, mutta en löytänyt mistään Hikipedian ylläpidon yhteystietoja, että oisin lähettänyt mailiosoitetta tai viestinyt jotenkin muun välineen kautta tuon Dropbox-jakolinkkini, ja ehdottanut, että parseroisivat ja lisäisivät Hikipediassa jo olevat ja tuossa käyttäjien toimesta tietokantaani lisätyt sieltä puuttuvat palindromit Hikipediaan. Tuohon listaani lopulta päätyi ihan mielenkiintoisiakin.

Suora linkki Palindromi-aineistooni, joka sisältää 593 erilaista palindromia aakkosjärjestyksessä, löytyy jakamastani osoitteesta suora URL:
https://www.dropbox.com/s/5efa6j1c6t11fx2/593_Palindromia.txt?dl=0

Katselin tuosta Hikipedian "Ajankohtaista" -sivua, niin sielläkin on viimeiset päivitykset ja ylläpidon tiedotteet vuodelta 2010, joten onko Hikipedia enää 2021 edes aktiivinen? Harmi, jos ei ole. Hikipedia on vaihtoehto-wikitietosanakirja vailla vertaa!

Syy, miksi en ole kiinnostunut kaupalliseen yhteistyöhön netissä, koska en pidä erityisemmin mainoksista, kuten olen aiemminkin sanonut, että mielummin ad-blockeria käytetään, että ei tarvitse mainontaa selata ja seurantaevästeiden myötä minulle tuputettaisiin kaikenlaista, mutta elämä on pitkä, ja Internet on ikuinen, niin minulla ei ole juridisia valmiuksia tai koulutusta seurata niitä mainoskumppanuussopimuksia, joihin pitäisi sitoutua jos tuollaisen Palindromikoneen aloittaisi itse ylläpitämään kaupallisessa mielessä tai minkä tahansa muun verkkopalvelun, jonka ansaintalogiikka perustuu mainostuloihin.

Siis, tarjoilen tuossa 593 erilaista suomen kielen palindromia, joka käsittääkseni on Hikipedian jälkeen suomen Toiseksi suurin palindromi-aineistotietokanta, joka on kerätty eri Internet-käyttäjien toimesta, joiden alkuperäistä henkilöllisyyttä en edes tiedä. Palindromikoneeni oli avoin kaikille. Lisäksi pari tiedustlua tässä säikeen avauspostauksessa liittyi Hikipediaan, onko se yhä aktiivinen, ja miten tavottaisi ylläpidon, niin voisi lähettää tuon palindromiaineiston sinne, jos tykkäävät vähän nähdä ohjelmointityön vaivaa saadakseen palindromit -tietosanakirjan wikisivustostaan laajemman.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Palindromi -datani ja Hikipedian aktiivisuus 2021
« Vastaus #1 : 07.11.21 - klo:00.44 »
Wikiquoteen on kerätty useampi tuhat palindromia, joskaan kaikki eivät ole suomeksi: https://fi.wikiquote.org/wiki/Palindromi

Palindromikirjoista löytyy lisää.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Palindromi -datani ja Hikipedian aktiivisuus 2021
« Vastaus #2 : 07.11.21 - klo:08.08 »
Onhan noita lähteitä, mistä niitä saa makusteltavaksi.

Joskus, kun radiosta vielä tuli Alivaltiosihteerin virallinen ohjelma, set tamperelaisten sosiologitrion huumorikuunnelma, en tiedä, kun se siirtyi Yle puheelle, tuotetaanko ja julkaistaanko sitä enää, mutta ajan hengessä voisi olla jokin Alivaltiosihteerin virallinen podcast ehkä enemmän tätä päivää jo vuonna 2021.

Tuossa Alivaltiosihteeri-ohjelmassahan oli aina viikon virallinen palindromi, ja ne oli yleensä koko lauseen mittaisia, ja joskus niissä oli jokin järkevä merkityskin sisällytettynä, sellaisia on aika vaikeaa kehittää. Niitä oli joskus tuolla Alivaltiosihteerin ohjelman kotisivuillakin julkaistuna, mutta varmaan noissa kyseisen kolmikon kirjoittamissa teemaan liittyvissä kirjoissakin on palindromit painetun tekstin dokumentaationa.

Tuollainen palindromikone toimii lähinnä kepenä ohjelmointiharjoituksena, ja julkaistuna tosiaan netissä koin, että lähinnä pientä lisäviihdearvoa tuottava funktio, kun itse olen puhuttujen luonnollisten kielien suuri ystävä, ja suomen kieli on minulle tärkeä, vaikka vieraitakin kieliä harrastuksena makustelen ja väännän ja otan niistä selvää ja luen painettuja tekstejä eri kielillä itsekseni muutakin sisältoa, kuin pelkästään kielen oppikirjoja. painetut kirjat ja tekstit ovat lähinnä siihen tarkoitukseen nettiä paremmin soveltuvia, ja kirjasto on mielekäs paikka tutustua kielien maailmaan. Sitten lisäinformaatiota nettihaulla.
« Viimeksi muokattu: 07.11.21 - klo:08.10 kirjoittanut Jere Sumell »
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)