Kirjoittaja Aihe: Vista  (Luettu 54838 kertaa)

gefa

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #160 : 06.02.07 - klo:16.06 »
 ;D No se,siksi otankin aina kaikki tärkeät Usbilevylle ja ajan yleensä koneeseen puhtaan asennuksen,
      oli kyseessä sitten mikä käyttis tahansa,häipyy samalla kaikki turha moska kovoilta ;)

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #161 : 06.02.07 - klo:16.19 »
Ei ubuntuun tule moskaa. ;)

Lisataan viela senkin verran, etta koskahan toimisi taas Ubuntun versiopaivitys ilman ongelmia... toivottavasti huhtikuussa :)
Minulla on aina toiminut ilman ongelmia. :)
« Viimeksi muokattu: 06.02.07 - klo:16.27 kirjoittanut Elias Julkunen »
alias vililikku

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #162 : 06.02.07 - klo:17.58 »
Kyllä sitä moskaa tahtoo kertyä, ainakin minulla, kun kokeilen kaikenlaista ja joskus jäävät
sitten uinumaan koneen kätköihin  ;D
Jotkut omat kansiot ihan vaan vanhenevat odotellessaan lisäyksiä joita ei enää tule.
Poistuu taka vasemmalle - - -

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #163 : 07.02.07 - klo:20.14 »
Vista on varmaan ihan hyvä niille, jotka eivät halua säätää paljoa koneen kanssa. Mutta Ubuntu on sellaisille, jotka eivät lannistu, vaikka tulisi ongelmia. Asensin 433 mhz, 256 mt, 4Gb koneeseeni Ubuntun syksyllä, siskon kovasta vastaväitöstä huolimatta. Mutta eipä ole tullut kaduttua vielä kertaakaan, tuskin edes siskon. En oikeastaan edes tiedä, miten Windowsiin asennetaan kodekit leffoja varten, mutta Ubuntussa kirjoitin paketinhallintaan vain sanoja ja kappas leffat toimii :D.  Eli Vista tekee varmasti monille ihmisille sen, minkä pitääkin, mutta ehkäpä Ubuntu vielä enemmän. :D
Ubuntu 8.10

filo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #164 : 07.02.07 - klo:22.53 »
Olen kovasti mieltynyt ubuntuun. Distro ollut koneella tuollaiset pari kuukautta ja XP:n käyttö on todella satunnaista. Ubuntun säätäminen on mielestäni kyllä selvästi helpompaa kuin Wintoosan, paketinhallinnasta on tähän saakka löytynyt kaikki tarpeellinen. Ja tältä foorumilta olen saanut apua tarvittaessa ja vieläpä nopeasti. No, XP:n käyttö ilmeisesti lisääntyy, koska hankinnassa on Canonin 8600F -skanneri. Tälle ei ainakaan SANE-projektissa ole vielä linux ajureita, mutta kenties jonain päivänä. Vistaa en kuvittelisi hankkivani enää hurjimmissa unelmissanikaan. Karkkia en kaipaa, käytännöllisyyttä ja toimintavarmuutta kylläkin. Nämä ubuntu on tarjonnut ainakin toistaiseksi ja toivottavasti vielä pitkälle tulevaisuudessakin.

tmp

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #165 : 02.03.07 - klo:08.40 »
Pari hienoa WPF demoa.

http://www.youtube.com/watch?v=gX4mwK09KxQ
http://www.youtube.com/watch?v=gYh_D_XSwtw

Vaikuttaa erittäin tehokkaalta ja kätevältä.


tmp

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #167 : 02.03.07 - klo:09.36 »
http://youtube.com/watch?v=Yx9FgLr9oTk
http://www.youtube.com/watch?v=2eDI4-IH58s

Juu Beryl videot nähty miljoonaan kertaan...moni efekti olisi toteutettavissa pelkällä XML:llä Vistassa (XAML).
DWM/WPF kykenee asioihin joihin Xgl/AIXGL/Compiz/Beryl/Cairo/etc. eivät vielä pysty.
« Viimeksi muokattu: 02.03.07 - klo:09.56 kirjoittanut tmp »

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #168 : 02.03.07 - klo:11.44 »
http://youtube.com/watch?v=Yx9FgLr9oTk
http://www.youtube.com/watch?v=2eDI4-IH58s

Juu Beryl videot nähty miljoonaan kertaan...moni efekti olisi toteutettavissa pelkällä XML:llä Vistassa (XAML).
DWM/WPF kykenee asioihin joihin Xgl/AIXGL/Compiz/Beryl/Cairo/etc. eivät vielä pysty.

Mihin?

jaldemar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 288
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #169 : 02.03.07 - klo:14.15 »
Minusta asiallinen suhtautuminen ja keskustelu tällä foorumilla myös Windows ja muihin käyttöjärjestelmiin voisi pitkällä aikavälillä olla järkevin vaihtoehto, sillä asiallinen suhtautuminen ja mahdollinen opastus voi houkutella lisää uusia ihmisiä näille sivuille, jolloin mahdollinen ubuntu tietoisuus lisääntyy ja saamme mahdollisesti uusia Ubuntu käyttäjiä sitäkin kautta.

Tosin pieni irvistely on varmaankin sallittua.

Joko muuten huomasitte, että Mikrobitin huvi ja hyötyrompusta 2007 löytyy ubuntu" EdgyEft"

Vistan Mikrobitissä 3/ 2007 mainittu ominaisuus jolla usb muistitikkua voi käyttää välimuistina voisi olla kiinnostava ominaisuus myös Ubuntussa, jollain lailla toteutettuna.

tmp

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #170 : 02.03.07 - klo:15.07 »
Mihin?

Kun katsot videot, niin huomaat että ominaisuuksia on käytetty ohjelmien käyttöliittymien (2D/3D) tekemiseen eikä ainoastaan kokonaisten ikkunoiden animointiin kun niitä availlaan, suljetaan, liikutellaan tms. XML:ää pystytään hyödyntämään hienosti vaikka 3D mallien kanssa.
Toki käyttämällä QT4:ää saa jo kivaa aikaan ja kunhan Glitz saadaan vielä kunnolla käyttöön...
Ensimmäiset hyllyvät ikkunat, läpinäkyvyydet yms. näin Microsoftin esittelevän vuonna 2003.

moonstone

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #171 : 02.03.07 - klo:18.38 »
Juu Beryl videot nähty miljoonaan kertaan...moni efekti olisi toteutettavissa pelkällä XML:llä Vistassa (XAML).
DWM/WPF kykenee asioihin joihin Xgl/AIXGL/Compiz/Beryl/Cairo/etc. eivät vielä pysty.

Hohhoh... nuohan on ihan puhtaita markkinointiklippejä... Windows Vista ja DWM/WPF eivät ole vielä näyttäneet mitään sellaista konkreettisesti, johon Beryl ei pysty.

Noh, ehkä vistan jälkeisessä Windowssissa..

tmp

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #172 : 02.03.07 - klo:18.59 »
Hohhoh... nuohan on ihan puhtaita markkinointiklippejä...

Faktaa? :).Ainakin mitä itse nähnyt XAML:n ja 3D:n käytössä ohjelmissa, niin ovat olleet käytännöllisiä ja toimivia ratkaisuja.

Täällä paljon asiaa ja demoja WPF:stä: http://channel9.msdn.com/ShowForum.aspx?ForumID=14&TagID=105

Toki kertokaa ihmeessä jos vastaavia ominaisuuksia löytyy Linuxille. Varsinkin jos tiedätte miten saan 3D objektin pintaan widgettejä, niin olisin kiitollinen.

Tottakai toivottavasti olen tässä(kin) asiassa väärässä.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #173 : 02.03.07 - klo:23.47 »
Hohhoh... nuohan on ihan puhtaita markkinointiklippejä...

Faktaa? :).Ainakin mitä itse nähnyt XAML:n ja 3D:n käytössä ohjelmissa, niin ovat olleet käytännöllisiä ja toimivia ratkaisuja.

Täällä paljon asiaa ja demoja WPF:stä: http://channel9.msdn.com/ShowForum.aspx?ForumID=14&TagID=105

Toki kertokaa ihmeessä jos vastaavia ominaisuuksia löytyy Linuxille. Varsinkin jos tiedätte miten saan 3D objektin pintaan widgettejä, niin olisin kiitollinen.

Tottakai toivottavasti olen tässä(kin) asiassa väärässä.

Joo.. Niin tuon tyyliset kikat on vähän sivu suun, kun gtk ja qt ei vielä tue mitään 3d kamaa... niistähän tuo nyt on kiinni.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #174 : 03.03.07 - klo:00.01 »
Todellinen syy useimmille peruskäyttäjille ostaa / warettaa Windows on kuitenkin se, että pelit pitää saada pyörimään. Yrityksillä tietysti vielä parempia syitä, kun kaikista ohjelmista ei Linux-versioita ole ja muutenkin ammattitaito on suunnattu enemmän Windows-puolelle.

Habbon lisäksi ihan nämä normaalit WoWit ja muut toimivat kuitenkin paljon paremmin ihan Windowsilla kuin jollain emulaattorivirityksellä (vaikka wine ei olekaan emulaattori  ;)). Sitten kun DirectX10:ä vaativat pelit yleistyvät, niin se voi olla liian iso pala jopa Cedegalle. Tosin Cedegallakaan en ole vielä saanut toimimaan Babylon 5 - I've found her -peliä. Uutta B5 peliä, joka tulee mm. uudella MB:n huvi- ja hyötyrompulla en ole vielä edes testannut. Se perustuu kuitenkin avoimeen koodiin, joten olkaa hyvä vaan ja vääntäkää siitä Linux-versio jos siltä tuntuu. Kelpaisi minulle  ;D

Mitä tulee dvd-ohjelmiin ja muihin ei-vapaita koodekkeja vaativiin mediatiedostoihin, niin Ubuntussa ollaan sillä tiellä mitä itse olen toivonut jo jonkin aikaa (tosin tämänkin tekniikan takana on Linspire, mutta yhtä kaikki): http://www.ubuntu.com/news/LinspirePartnership

Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että jos esim. dvd:tä tai mp3:sia ei saa laillisesti katsoa/kuunnella avoimilla ohjelmilla (molemmat patentoituja), niin tehdään mahdolliseksi ostaa ohjelmat tai koodekit millä nämä saadaan näkyviin. Kaupallisista versioista on sitten kaikki lisenssit maksettu ja niitä voi hyvällä omallatunnolla käyttää. Samalla ilmeisesti helpotetaan tällaisten asentamista - jos vain omistaa luottokortin  ;)

Vistassakin noiden eri versioiden hinnaneroa voi osin selittää sillä, että Premiumissa on jo suoraan mukana DVD:n katseluun soveltuvat ohjelmat, joista on jollekin täytynyt jotain maksaakin. Tosin tuo DRM-systeemi vesittää koko ideaa multimediakoneesta, mutta tähän suuntaanhan on jo pitkään oltu menossa (muistaakseni puhetta jo foorumin alkuaikoina uuden tekijänoikeuslain yhteydessä).

Maailma on kuitenkin kaupallinen paikka ja niin kauan kuin kaikki eivät avoimia tiedostomuotoja käytä, niin pelkillä avoimilla ohjelmilla ei pitkälle pötkitä. Siksi täytyy sopeutua tai luovuttaa kokonaan. Onneksi sentään enenevässä määrin näitä avoimia tiedostomuotoja käytetään, mutta sellaista aikaa tuskin tulee, että jossain musiikkiverkkokaupassa myytäisiin kappaleita ogg-muodossa ja kauppa vieläpä toimisi pelkällä selaimella, käyttöjärjestelmäriippumattomasti (ja vaikka tulisikin, niin minä kyllä ostan musiikkini ihan CD-levyinä, kiitos vaan ;)).

Mutta tosiaan Vista tuntui jossain vaiheessa kokeilemisen arvoiselta, mutta jos jotkut pelit vaativat dual boottia, niin ehkä sitten mieluummin XP kuin Vista. Muutenhan sitä ei kotona tosiaan tarvita ja dual boot nyt muutenkin nostaa verenpainetta, mutta minkäs teet. Pelikonsoleillekaan ei juuri avaruuslentosimuja / Baldur's gateja julkaista, vaikka aika paljon hyvää tavaraa sielläkin puolella on.

Mikko

Mikko Saarinen

chiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #175 : 06.03.07 - klo:17.28 »
Nojoo, itselläni sitten taas on windowsin suhteen hiukan sekin ogelma että parin vuoden ubuntun käytön jälkeen olen unohtanut aika paljon asioita windowsista. Isäni osti just koneen jossa xp, ja pari kertaa joutunu oikein miettimään kun se on neuvoja kysellyt. Vistaa tuskin tulen koskaan edes kokeilemaan, ehkä käyttäjänä joskus jos olosuhteet (työ) sen vaatisi,. Onhan se mielenkiintoista seurata mitä MS duunailee, kieltämättä.

gefa

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #176 : 06.03.07 - klo:20.58 »
Ei oo,ei tuu ;D
Emänän koneessa kävi XP proffa tässä välillä pari viikkoa,ihan sillä,kun piti saada Canonin yleiskone toimimaan.
Lopputulos oli,että meni hermot,sekä emännällä,että allekirjoittaneella koko mikkisoftan kanssa ja nyt tuolla eukon koneessa Edgy uudelleen asennettuna ;)

Se tuntui joskus aikanaan,että ei ole mitään varteenotettavaa käyttistä kilpailemaan W2K;lle ja sittemmin XP;lle,nykyisellä tuntuu taas ettei niiden kanssa mahdu samaan pirttiin.

Siispä Canonin tilalle tuli Brotherin laser kierrätysmarketista ja siskonmies toi kassillisen itäsuomailaista Lamamarlboroa ja vei Canonin mennessään,sillä kun XP käytössä ja sitkeästi,vaikka sille olen yrittänyt linuxia ehdotella...