Kirjoittaja Aihe: Vista  (Luettu 54840 kertaa)

Qwerty

  • Vieras
Vista
« : 22.09.06 - klo:08.05 »
Tämän aiheen alle voisi pistää Vista-keskustelua jos sellaista syntyy.

Tässä (taas yksi) Vista RC1 arvostelu:
The Windows Vista RC1 Monster Review

Itse en vieläkään päässyt tuota kokeilemaan, mutta mielenkiinnolla odottelen.
Jenny Lam sanoi kerran haastattelussa, että Vistan lopullinen ulkonäkö selviää
vasta julkaisu vaiheessa. Noh, tuosta on nyt ollut aika ristiriitaista kommentointia ...

Qwerty

  • Vieras
Re: Vista
« Vastaus #1 : 22.09.06 - klo:14.31 »
Täällä asiaa Vistan käyttöliittymästä: http://shellrevealed.com/

What happened to the menu bars?

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #2 : 22.09.06 - klo:15.57 »
Mä olen mielipiteeni jo sanonut tossa sun edellisessä Vista hypetyksessä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=4197.0
Eiköhän nämä kaksi aihetta riitä Windblows Vista käyttöjärjestelmästä :P
« Viimeksi muokattu: 22.09.06 - klo:15.59 kirjoittanut Osku »

Qwerty

  • Vieras
Re: Vista
« Vastaus #3 : 22.09.06 - klo:16.05 »
Mä olen mielipiteeni jo sanonut tossa sun edellisessä Vista hypetyksessä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=4197.0
Eiköhän nämä kaksi aihetta riitä Windblows Vista käyttöjärjestelmästä :P

Heh juu varmasti riittää, mutta onpahan nyt ainakin oikeassa alueessa.

M$, Winblows, yms. ... no mitä noihinkaan kirjoitustyyleihin oikein voi sanoa :).
Toki kaikki tietää, että "M$ on iivil, koska se firma haluaa vain rahaa" jne.

Mutta uskon, että tähän ketjuun saadaan ihan asiallista keskustelua aikaan.
Varsinkin kun Vista ilmestyy, niin tulee ihan mielenkiintoista seurattavaa.
Vaikuttaako esimerkiksi GNOME/KDE/yms. kehitykseen jollain tavalla. Joku
GNOME-kehittäjä ehtikin jo mainita, että GNOME tarvitsee uuden oletusteeman
sen jälkeen kun oli Vistaa kokeillut...

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #4 : 22.09.06 - klo:16.09 »
Toki kaikki tietää, että "M$ on iivil, koska se firma haluaa vain rahaa" jne.
No mistää iivilistä en tiedä, mutta toki ne rahaa haluaa koska se on voittoa tavoitteleva liikeyritys, se on aivan luonnollista. Se ei toki ole syy miksen k.o käyttöjärjestelmästä tykkää.

Monopolit on huono asia, se hiertää eniten. Lisäksi itse käyttöjärjestelmä on mielestäni niin huono, etten sitä aio enää koskaan koneelleni asentaa. Se ei johdu siitä että se on M$, vaan siitä että se vaan on niin huono käyttöjärjestelmä. Jumituksia, kaatumisia ja huonoa tietoturvaa ei ole ikävä. Toki vistaa en ole kokeillut, enkä koe mitään tarvetta sitä ostaakkaan. Ilmaiset käyttöjärjestelmät täyttävät loistavasti tarpeeni.

muoks: yritin Vista betaa testata avoimin mielin koska se oli ilmaiseksi jakelussa, mutta se kokeilu loppui siihen kun installeri kaatui heti ensimmäiseen vaiheeseen.
« Viimeksi muokattu: 22.09.06 - klo:16.12 kirjoittanut Osku »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #5 : 22.09.06 - klo:16.16 »
M$, Winblows, yms. ... no mitä noihinkaan kirjoitustyyleihin oikein voi sanoa :).
Toki kaikki tietää, että "M$ on iivil, koska se firma haluaa vain rahaa" jne.

no, itse asiassa MS on aika iivil, mutta toisaalta kaikki suuren markkina-aseman tietokonefirmat ovat käyttäytyneet ja käyttäytyvät edelleenkin aika paskasti kuluttajia kohtaan. tai siis eivät tietty sellaisia kuluttajia joilla on uusin softa ja rauta ko. firmalta eivätkä välitä muusta, mutta kaikkia muita jotka toivovat vähääkään yhteistoimintaa eri softilta.

Mutta uskon, että tähän ketjuun saadaan ihan asiallista keskustelua aikaan.

voipi olla, jos ketjuun tulee muitakin keskustelijoita joita windows kiinnostaa.

Varsinkin kun Vista ilmestyy, niin tulee ihan mielenkiintoista seurattavaa.

varmaan se on kiinnostavaa niistä joita kiinnostaa seurata sitä.

Vaikuttaako esimerkiksi GNOME/KDE/yms. kehitykseen jollain tavalla.

minua kiinnostaa enemmän kuinka paljon Gnome/KDE-kehitys vaikuttaa windowsin kehitykseen, mutta ei sekään niin paljoa, että siitä jaksaisi juurikaan innostua.

Joku GNOME-kehittäjä ehtikin jo mainita, että GNOME tarvitsee uuden oletusteeman
sen jälkeen kun oli Vistaa kokeillut...

niin, ihmisiä on erilaisia. minusta clearlooks on erittäin hyvä teema, enkä oikein osaa edes kuvitella parempaa. mutta toisaalta voin olla vähemmistössä, sillä minua eivät läpinäkyvyydet ym. viileät efektit liiemmin kiinnosta. toimivuus ja tietynlainen huomaamattomuus on paljon tärkeämpää kuin visuaalinen kikkailu.
Janne

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #6 : 22.09.06 - klo:16.18 »
Mä olen mielipiteeni jo sanonut tossa sun edellisessä Vista hypetyksessä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=4197.0
Eiköhän nämä kaksi aihetta riitä Windblows Vista käyttöjärjestelmästä :P

Heh juu varmasti riittää, mutta onpahan nyt ainakin oikeassa alueessa.

No eikä ole, tämä alue on varattu muiden Linux jakeluiden ympärillä pyöriville keskusteluille :P  ;)

Lainaus
Keskustelua ja kysymyksiä muista (lähinnä avoimista) käyttöjärjestelmistä. Esim. Debian, FreeBSD, openSUSE, Fedora Core, Mandriva.

Qwerty

  • Vieras
Re: Vista
« Vastaus #7 : 22.09.06 - klo:16.21 »
Heh juu varmasti riittää, mutta onpahan nyt ainakin oikeassa alueessa.
No eikä ole, tämä alue on varattu muiden Linux jakeluiden ympärillä pyöriville keskusteluille :P  ;)

Muut käyttöjärjestelmät / Linux-jakelut
Ymmärsin tuon otsikon sitten ehkä väärin. No ehkei ketään haittaa jos tänne
Windowsiin liittyvää keskustelua tulee myös.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #8 : 22.09.06 - klo:16.22 »
Windows on kaikkea muuta kuin avoin :D No menköön ;D

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #9 : 22.09.06 - klo:16.25 »
Windows on kaikkea muuta kuin avoin :D No menköön ;D
Ei ole Windows avoi, mitä sitten? On se silti käyttöjärjestelmä. Kuvauksessa sanotaan että keskustelua (lähinnä avoimista) käyttöjärjestelmistä.
alias vililikku

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Re: Vista
« Vastaus #10 : 22.09.06 - klo:16.27 »
Mielenkiintoni wintoosaa kohtaan voi ilmaista yhdellä sanalla: EVVK

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #11 : 22.09.06 - klo:16.31 »
Ei ole Windows avoi, mitä sitten? On se silti käyttöjärjestelmä. Kuvauksessa sanotaan että keskustelua (lähinnä avoimista) käyttöjärjestelmistä.
No voe perhana, sitten sitä pitää tarkentaa. O0

Qwerty

  • Vieras
Re: Vista
« Vastaus #12 : 22.09.06 - klo:16.37 »
Vaikuttaako esimerkiksi GNOME/KDE/yms. kehitykseen jollain tavalla.

minua kiinnostaa enemmän kuinka paljon Gnome/KDE-kehitys vaikuttaa windowsin kehitykseen, mutta ei sekään niin paljoa, että siitä jaksaisi juurikaan innostua.

No tuo on hyvä pointti. Saa tosiaan nähdä miten vaikuttaa, jos vaikuttaa.

niin, ihmisiä on erilaisia. minusta clearlooks on erittäin hyvä teema, enkä oikein osaa edes kuvitella parempaa.

Uskoisin, että monet ovat tuohon teemaan tyytyväisiä. Mutta aina toki voi parantaa,
tai itse en ainakaan usko, että tuo on tällä hetkellä parasta mitä voidaan tarjota.
Sehän oli vain yhden kehittäjän heitto, eikä kukaan mielestäni siihen postiin omissa
blogeissaan edes viitannut, saatika sitä kommentoinut.

Eikä teeman tarvitse sisältää mitään läpinäkyvyyksiä ja muita kikkoja ollakseen näyttävä
ja samalla käytettävä. Taitaa myös Vistan mukana tulla teemoja, joissa ei efektejä ole.

mutta toisaalta voin olla vähemmistössä, sillä minua eivät läpinäkyvyydet ym. viileät efektit liiemmin kiinnosta. toimivuus ja tietynlainen huomaamattomuus on paljon tärkeämpää kuin visuaalinen kikkailu.

No nyt alkaa olemaan käyttöjärjestelmissä kunnon mahdollisuudet kehittää efekteillä
myös jotain oikeasti hyödyllistä. Uskon itse ainakin, että niitä tullaan näkemään.

En itse edes vielä Vistaa päässyt käyttämään, joten omia kokemuksia ei sen suhteen ole.
Joutuu lukemisiin vielä turvautua, mutta en viitsi teilata Vistaa heti kättelyssä. Oĺisihan se
ikävää jos Linux teilattaisiin ennen kuin sitä edes kokeillut (varmaan ikävän moni niin myös
tekee).
Ei, enkä usko, että Vista tulisi säästymään viruksilta tms. Uskoisin Vistan olevan kuitenkin
huomattava edistysaskel XP:hen verrattuna myös tietoturvankin kannalta. Hyvin mahdollista,
että Vista on "asennuskelpoinen" vasta esimerkiksi SP2:n jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 22.09.06 - klo:18.06 kirjoittanut Qwerty »

sieda84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #13 : 22.09.06 - klo:18.02 »
Vista on vitsi. Muka uusia mullistavia ominaisuuksia. Hah. Samat ovat jo nyt OS X:ssä. Laitteistovaatimukset ja tietoturva olevat varmasti olemaan haitarista.
Lyhyesti: YÖK!
Kotona win xp -pelikoneena ja Macci läppäri hyötykäyttöön (Mac OS X). Olen kokeilumielessä asentanut KAVERILLE windowsin rinnalle Ubuntun, joka on ENSIMMÄINEN askeleeni Linux -maailmaan.
---Linux: Beginner/Newbie, Win: Advanced, Mac: Advanced---

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #14 : 22.09.06 - klo:18.04 »
Muka uusia mullistavia ominaisuuksia. Hah. Samat ovat jo nyt OS X:ssä.
Mitä nää samat on?

hpne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #15 : 22.09.06 - klo:18.14 »
Tämän aiheen alle voisi pistää Vista-keskustelua jos sellaista syntyy.

Kuten Qwerty huomaat, Vista-keskustelua kyllä syntyy. Mitäs sorkit muurahaispesää  ;)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #16 : 22.09.06 - klo:18.17 »
mutta toisaalta voin olla vähemmistössä, sillä minua eivät läpinäkyvyydet ym. viileät efektit liiemmin kiinnosta. toimivuus ja tietynlainen huomaamattomuus on paljon tärkeämpää kuin visuaalinen kikkailu.

No nyt alkaa olemaan käyttöjärjestelmissä kunnon mahdollisuudet kehittää efekteillä
myös jotain oikeasti hyödyllistä. Uskon itse ainakin, että niitä tullaan näkemään.
Minkälaisia ne vois olla?

sieda84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #17 : 22.09.06 - klo:18.28 »
Muka uusia mullistavia ominaisuuksia. Hah. Samat ovat jo nyt OS X:ssä.
Mitä nää samat on?

http://lifehacker.com/software/top/windows-vista-beta-a-lot-like-mac-os-x-179909.php

Ääniohjaus, Widgetit, iPhoto... Ja vaikka mitä. Kysy fanaattisemmalta Macistiltä niin hän nimeää enemmän. Ohan netissä joku video jossa joku (ääni) kehuu vistaa ja toinen (kuva) tekee OS X:llä samat temput.
Kotona win xp -pelikoneena ja Macci läppäri hyötykäyttöön (Mac OS X). Olen kokeilumielessä asentanut KAVERILLE windowsin rinnalle Ubuntun, joka on ENSIMMÄINEN askeleeni Linux -maailmaan.
---Linux: Beginner/Newbie, Win: Advanced, Mac: Advanced---

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Vista
« Vastaus #18 : 22.09.06 - klo:18.36 »
Ok, en o koskaan mäkkiä käyttänyt. Onhan se kiva että Windows hakee vaikutteita Unix pohjaisista käyttöjärjestelmistä ;D

Qwerty

  • Vieras
Re: Vista
« Vastaus #19 : 22.09.06 - klo:19.48 »
Tämän aiheen alle voisi pistää Vista-keskustelua jos sellaista syntyy.

Kuten Qwerty huomaat, Vista-keskustelua kyllä syntyy. Mitäs sorkit muurahaispesää  ;)

Heheh, näyttää syntyvän ;). No ihan hyvä juttu kyllä. En minäkään mikään Windows-intoilija
ole, mutta mielestäni on ihan mielenkiintoista kuulla porukan mielipiteitä ja ajatuksia.