Heheh, näyttää syntyvän . No ihan hyvä juttu kyllä. En minäkään mikään Windows-intoilija
ole, mutta mielestäni on ihan mielenkiintoista kuulla porukan mielipiteitä ja ajatuksia.
Nayttaa tulevan monenmoista vastustusta
Kylla minun mielestani Vista on ihan mielenkiintoinen kayttojarjestelma siina missa melkein mika tahansa muukin uutuus. Toivoisin vain, etta Vista ei saisi kuin max. 80 % kayttajista "omakseen". Loput voisi jakaa Linux 10 % ja OSX 10 %
Kylla oikeasti toivoisin isompaa osuutta tietty Linuxille, mutta olisin todella tyytyvainen myos tuohon.
Windows on mielestani kaytannossa ihan ok systeemi (XP ja 2k) tyokaytossa. Tama siis ihan kaytannon kokemuksen perusteella. Ei oikein loista missaan, mutta on minun kaytossani ollut melko vakaa ja ongelmaton, ei missaan nimessa taydellinen kuitenkaan. Muutamia
erittain arsyttavia ominaisuuksiakin on tietty saatu mukaan, kuten automaattinen uudelleenkaynnistys paivitysten jalkeen (jonka saa kai kylla pois, mutten ole jaksanut perehtya). Lisaksi 2k:n kanssa oli joskus jotain bugaamista. Kun vaihtaa selaimen FF:iin ja Outlookin Thunderbirdiin, niin homma luistaa aika kivasti. Cygwin auttaa kans. Viruksia tai vastaavia ongelmia ei ole ollut ollenkaan, tosin tahan vaikuttanevat kalliit virustutkat (Norton on aivan hanurista IMO) ja firman palomuurien takana oleminen.
Ei ole tarkoitus arsyttaa ketaan kertomalla, etten varsinaisesti vihaa Windowsia vaan tuoda myos toisenlaista nakokulmaa keskusteluun. Kotiin ei Windowsia tule sen tylsyyden ja kurjan suljetun luonteen vuoksi (mm. teeman vaihto ei-MS -teemaksi vaati sellaista kikkailua, etta oksat pois ja muutenkin jarjestelman konffaaminen ja tyokaluvalikoima on melko surkea, IMO). Mutta siis tyokaytossa kun teen rajattuja hommia ja kaikki pelaa, niin ihan sama mika systeemi kunhan se ei ala rajoittaa tyoskentelya. Toivottavasti tulevaisuus tuo myos Linuxin useammille tyopaikoille seka kouluihin ja mm. avoimet office-tiedostoformaatit (ja toivottavasti kaikki muutkin tiedostoformaatit) helpottavat yhteensopivuusongelmia.
Lisaksi sietanen Windowsia siksi melko hyvin kun olen sita kayttanyt 15 vuotta. Vasta vajaan vuoden olen kayttanyt ainoana kayttiksena kotona Ubuntua.
Olen harkinnut myos Maccia kotiin, mutta jotenkin sekin tuntuu rajoittuneelta Linuxiin verrattuna, olkoonkin, etta siina varmaankin "kaikki toimii heittamalla" ja Linuxin kanssa saan monesti guuglata ainakin ennenkuin toimii ja jos osaan sittenkaan. Opin kuitenkin koko ajan lisaa ja kun haluan tehda jotain erikoisempia virityksia, on mainiota kun kayttis ei rajoita ja lisenssisopimus kiella (olen tainnut tehda tyokoneestani laittoman "rikkomalla" systeemia, jotta sain "apple-teeman" kayttoon...
).