En väitä että Windows olisi mitenkään parempi kuin Linux, päinvastoin, itsekin juuri yrittämässä vaihtaa kokonaan linuxille.
Mutta se riippuu täysin käyttäjästä. Tavallisille ihmisille Vista on monella tavalla parempi järjestelmä kuin XP tai moni muu.
Esim:
Ubuntun kanssa minä olen taistellut jo viikon verran. Ensinäkin asennus oli helvettiä. Aluksi innostuneena yritin asentaa 6.10 AMD64 version, joka oli aika toivotonta. 6.06 i386 tekstasennuksella lopuksi sain sen koneelleni. Heti ekana huomasin että MP3set eivät soi, piti mennä hakemaan kodekkeja, sitten selvisi vielä ettei niitä niin helposti asennetakaan. DVD elokuvat eivät toimineet, enkä vielä yrittänyt saada kuntoon, koska näytönohjainkaan ei toimi. Joutuu käyttämään "vesa" "nvidia":n sijaan.
Perus käyttäjä (eli enemmistö!) ei lähtisi ikinä edes yrittämään tällaista. Jos minä antaisin Ubuntu levyn minun äidilleni ja sanoisin että "asennappa tämä omalle koneellesi", niin se yritys tyssaisi asennusvaiheeseen.
Windows Vista toimii heti. Asennus oli vaivaatonta. Kaikki ainakin aluksi näytti olevan kunnossa. Musiikki soi, DVD leffat pörii, näyttää hienolta ja on nopea. Toisin kuin XP, Vista tunnisti minun SATA kovalevytkin (kylläkin linux osasi tämän jo ennestään).
Eli minun mielestäni Vista on parempi järjestelmä perus käyttäjille, joilla ei ole aikaa istua tuntikausia lukemassa manuaaleja, foorumeja ja yms. Jopa parempi kuin XP. Tosiaan, OS X on ehkäpä vielä parempi