Kirjoittaja Aihe: Vista  (Luettu 54985 kertaa)

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #120 : 31.01.07 - klo:19.43 »

Meidän koulussa jokainen, joka asentaa kotiin Ubuntun, saa ATK:sta kympin. Vistan ostajat korkeintaan 6.

gefa

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #121 : 31.01.07 - klo:20.07 »

Meidän koulussa jokainen, joka asentaa kotiin Ubuntun, saa ATK:sta kympin. Vistan ostajat korkeintaan 6.
Lisäksi olisi Vistan ostajalle hyvä laittaa tukiopetusta,jossa katsellaan ruudulta kaikkien Winkuloiden asennusruutujen propagandat,jossa kehutaan miten hyvä,vakaa ja hieno aina se uusin Windows onkaan  ;D

AkuKalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 211
    • Profiili
    • ict manuaali
Vs: Vista
« Vastaus #122 : 31.01.07 - klo:20.11 »
ja taas päästiin perinteiselle "fanboys" linjalle

Stupido

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 176
  • Gutsy Gibbon
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #123 : 31.01.07 - klo:20.28 »

Meidän koulussa jokainen, joka asentaa kotiin Ubuntun, saa ATK:sta kympin. Vistan ostajat korkeintaan 6.
Toivottavasti toimii meilläkin ;D

Ubuntun käyttäjä jo vuodesta 2006.

tomidez

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #124 : 31.01.07 - klo:22.02 »
Täällä on turha puolustella Vistaa, koska kaikki Linux fanboyt heti kimpussa, mutta sanon nyt että ei kannata arvostella jos ei oo kokeillu. Tänään hain kannettavan jossa Windows Vista Home Premium, ja on kyllä hieno käyttöjärjestelmä.
Xubuntu 6.06

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #125 : 31.01.07 - klo:22.23 »
ja taas päästiin perinteiselle "fanboys" linjalle

Täällä on turha puolustella Vistaa, koska kaikki Linux fanboyt heti kimpussa, mutta sanon nyt että ei kannata arvostella jos ei oo kokeillu. Tänään hain kannettavan jossa Windows Vista Home Premium, ja on kyllä hieno käyttöjärjestelmä.

Ma oon samaa mielta. Fanboyt sais ampuu kaikki.

Kaipa täällä sallitaan huulenheitto. Enemmistö lukijoista on jo valintansa tehnyt... Itsekin aion kokeilla Vistaa, huomenna jos luoja suo ja asennuskoodit löytyvät, mutten silti vaihda kotona saati töissä takaisin MS-tuotteisiin.

Vistan hehkutus (MS:n taholta siis tietysti) sen saamasta kritiikistä (mm. tietoturvayhtiöt) huolimatta/siitä välittämättä, hinnoittelu ja ko. yhtiön edellisten tuotteiden laatu ja markkinointitaktiikka antavat sitä paitsi oikeuden olla "hieman kyyninen".

Uskon (ja toivon tätä "aikuisten-oikeesti"), että Vista kuitenkin lunastaa lupauksiaan ja on XP:tä parempi. MS on kumminkin aina onnistunut parantamaan käyttistään uusien versioiden myötä. (pl. se DRM-juttu  >:( )

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #126 : 31.01.07 - klo:23.19 »
Olen kuullut vain semmosen, etta Linux-budjetti on nolla euroa ja avioero.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #127 : 01.02.07 - klo:08.18 »
Olen kuullut vain semmosen, etta Linux-budjetti on nolla euroa ja avioero.

joo, pitää varmasti paikkansa, kysy vaikka Linusilta  ;D
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

gefa

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #128 : 02.02.07 - klo:13.19 »
En arvannut,että näin nopeasti,veikkasin vasta ensiviikkoa...
http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=15&news_id=20072811 ;D ;

tmp

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #129 : 02.02.07 - klo:13.25 »
En arvannut,että näin nopeasti,veikkasin vasta ensiviikkoa...
http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=15&news_id=20072811 ;D ;

Vaikuttaa äärimmäisen vaaralliselta ;).

2.6.19.2 Linux kerneli paikkasi 6 tietoturva-aukkoa. Kumma kun ei Linuxin aukoista koskaan mainita ;)...

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #130 : 02.02.07 - klo:13.41 »
En arvannut,että näin nopeasti,veikkasin vasta ensiviikkoa...
http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=15&news_id=20072811 ;D ;

Vaikuttaa äärimmäisen vaaralliselta ;).

2.6.19.2 Linux kerneli paikkasi 6 tietoturva-aukkoa. Kumma kun ei Linuxin aukoista koskaan mainita ;)...
no joo, johtuu varmaan siitä, että Windows on jotain tuhat kertaa tunnetumpi, ja että Windows maksaa liikaa sisältääkseen aukkoja, kun taas Linux on päosin ilmainen, ja sitä saa kuka vain parannella, joten aukot eivät ole yhtä pysyviä kuin Windowsissa.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #131 : 02.02.07 - klo:14.39 »
En arvannut,että näin nopeasti,veikkasin vasta ensiviikkoa...
http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=15&news_id=20072811 ;D ;

Vaikuttaa äärimmäisen vaaralliselta ;).

2.6.19.2 Linux kerneli paikkasi 6 tietoturva-aukkoa. Kumma kun ei Linuxin aukoista koskaan mainita ;)...
no joo, johtuu varmaan siitä, että Windows on jotain tuhat kertaa tunnetumpi, ja että Windows maksaa liikaa sisältääkseen aukkoja, kun taas Linux on päosin ilmainen, ja sitä saa kuka vain parannella, joten aukot eivät ole yhtä pysyviä kuin Windowsissa.
Niin, Windowsissa nuo aukot olisivat olleet varmaankin puolivuotta paikkaamatta...  ;)
alias vililikku

gefa

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #132 : 02.02.07 - klo:15.31 »
Kyllä vain,ensin niitä olisi pimitetty sen puoli vuotta ja toisen mokoman olisi kestänyt se paikkaus.
Mitä noihin kuuteen nk reikään tulee,niin vanhana Winkulan käyttäjänä ja pitempiaikaisena  ammattilaisena eräällä tämän alan saralla voin sanoa,että Winkulassa kun pitää paikata aina ja kokoajan ja silti se vuotaa ja on aina tehnyt niin,sekä tulee aina myöskin niin tekemään,siinä ei enää paljoa pari pikku aukkoa linux kernelissä tunnu.
Suurin syy kokonaan Linuxiin siirtymiseeni oli juuri nämä aukot ja se että teet mitä hyvänsä,niin aina on kone ja kaista tukossa,joko tietoturva päivittelee itseänsä tai sitten winkula lataa päivityksiänsä,(joilla yleensä paikataan jatkuvia bugeja tai aukkoja),niin tuota ei sellaisen koneen kanssa elä pirukaan.Kone ja käyttis on sitä varten,että niitä käytetään,eikä jonotusta varten,jos haluan jonottaa,menen vaikka pankkiin,siellähän se nykyään on muotia...

taj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #133 : 02.02.07 - klo:15.58 »
En väitä että Windows olisi mitenkään parempi kuin Linux, päinvastoin, itsekin juuri yrittämässä vaihtaa kokonaan linuxille.
Mutta se riippuu täysin käyttäjästä. Tavallisille ihmisille Vista on monella tavalla parempi järjestelmä kuin XP tai moni muu.

Esim:
Ubuntun kanssa minä olen taistellut jo viikon verran. Ensinäkin asennus oli helvettiä. Aluksi innostuneena yritin asentaa 6.10 AMD64 version, joka oli aika toivotonta. 6.06 i386 tekstasennuksella lopuksi sain sen koneelleni. Heti ekana huomasin että MP3set eivät soi, piti mennä hakemaan kodekkeja, sitten selvisi vielä ettei niitä niin helposti asennetakaan. DVD elokuvat eivät toimineet, enkä vielä yrittänyt saada kuntoon, koska näytönohjainkaan ei toimi. Joutuu käyttämään "vesa" "nvidia":n sijaan.

Perus käyttäjä (eli enemmistö!) ei lähtisi ikinä edes yrittämään tällaista. Jos minä antaisin Ubuntu levyn minun äidilleni ja sanoisin että "asennappa tämä omalle koneellesi", niin se yritys tyssaisi asennusvaiheeseen.

Windows Vista toimii heti. Asennus oli vaivaatonta. Kaikki ainakin aluksi näytti olevan kunnossa. Musiikki soi, DVD leffat pörii, näyttää hienolta ja on nopea. Toisin kuin XP, Vista tunnisti minun SATA kovalevytkin (kylläkin linux osasi tämän jo ennestään).

Eli minun mielestäni Vista on parempi järjestelmä perus käyttäjille, joilla ei ole aikaa istua tuntikausia lukemassa manuaaleja, foorumeja ja yms. Jopa parempi kuin XP. Tosiaan, OS X on ehkäpä vielä parempi ;)

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Vista
« Vastaus #134 : 02.02.07 - klo:16.45 »
Esim:
Ubuntun kanssa minä olen taistellut jo viikon verran. Ensinäkin asennus oli helvettiä. Aluksi innostuneena yritin asentaa 6.10 AMD64 version, joka oli aika toivotonta. 6.06 i386 tekstasennuksella lopuksi sain sen koneelleni. Heti ekana huomasin että MP3set eivät soi, piti mennä hakemaan kodekkeja, sitten selvisi vielä ettei niitä niin helposti asennetakaan. DVD elokuvat eivät toimineet, enkä vielä yrittänyt saada kuntoon, koska näytönohjainkaan ei toimi. Joutuu käyttämään "vesa" "nvidia":n sijaan.

Nämä 'viathan' eivät itseasiassa ole Ubuntusta johtuvia: jos laitevalmistaja ei anna tietoja tuotteistaan yhteisön käyttöön, ei yhteisö voi muuta kuin antaa olla tai yrittää itse rakennella toimivia systeemeitä reverse engineeraamaalla. Ja codekkipuolella juttuhan taas johtuu maksullisista jutuista: eli jos sinä maksaisit Linuxista, maksaisi ko. Linuxin valmistaja niille, jotka ko. lisenssejä hallitsevat ja näin saisit mp3:t ja DVD:t suoraan asennuksessa toimimaan.

Perus käyttäjä (eli enemmistö!) ei lähtisi ikinä edes yrittämään tällaista. Jos minä antaisin Ubuntu levyn minun äidilleni ja sanoisin että "asennappa tämä omalle koneellesi", niin se yritys tyssaisi asennusvaiheeseen.

Pakko tuohon on sanoa että enpä usko että Vistankaan asennus olisi paljoa helpompi. Alkuun laittaa sen perus-vistan, tämän jälkeen vähinätään sen Officen. Virussofta, palomuuri, kuvankäsittely jne jne jne. Eli jos tosiaan lähdetään nollasta (nollataidot ja puhdas kone sekä asennuslevyke) niin väitän että Ubuntu nousee nopeammin ja vähemmällä vaivalla (edellyttäen tosissaan että laitteisto tunnistuu...).

Laitteistotuki on ehkä tällainen 'akilleen kantapää' ja on vain laitevalmistajista kiinni: yhteisö kyllä vääntää ajureita kunhan valmistaja vain kertoo laitteistaan riittävästi: http://ubuntu-fi.org/blog/2007/ilmaista-laiteajurikehitysta-tarjolla/

Niinpä ns. 'perusraudalla' (lue: vaikkapa pari vuotta vanhaa rautaa) Ubuntu pelaa tykisti ja nätisti. Vista ei ehkäpä suostu edes asentumaan. Hmm.. Eli olenko sanomassa että Vista uuteen koneeseen, Ubuntu vanhaan? Eli ne, jotka PC:llä pelaavat (miksi ihmeessä pelaisivat, eikös pelionsolit hanskaa homman paremmin?) lienevät Vistan perässä uusien DirectX:ien takia - ne jotka konettaan johonkin järjelliseen käyttävät, pärjäisivät Linuxillakin, ilman suuria rauta&softainvestionteja.

Letkeetä, letkeetä.


Voisko tän ketjun nyt nimetä jo 'virallinen ubuntu/windows - taisteluareena' tai jotain ;)


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

gefa

  • Vieras
Vs: Vista
« Vastaus #135 : 02.02.07 - klo:17.52 »
Nyt pitää tulla ulos kaapista :o
On mullakin täällä käytössä Mikkkisoftaa,pelikäytössä...
X-Boxissa on,meillä kun pelit on nykyisin konsolissa ja luulot ja tiedot koneissa.
Tähän ratkaisuun on tultu sillä,että vaikka konsolin alkuperäispelit ovatkin hintavia,jatkuvan peliraudan päivitys kaikkine näyttiksine ja vermeineen tulee maksamaan enemmän,kuin konsolin vaihto uudempaan aika ajoin ja pelien osto siihen.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #136 : 02.02.07 - klo:17.53 »
Niin

Kaupasta ostetun Acerin veivaaminen normaali toimistokäyttökuntoon yhden naisen yritykselle vei seitsemän tuntia XP:llä kaikkine päivityksineen ja varmistuksineen. Tuskin Vista on sen helpompi, ajuriongelmatkin saattaavat kiusata vielä pitkään ;)

T: Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Vista
« Vastaus #137 : 02.02.07 - klo:17.53 »
Meidän koulussa jokainen, joka asentaa kotiin Ubuntun, saa ATK:sta kympin. Vistan ostajat korkeintaan 6.

Heh tuohan on hyvä. :D Kelpais mulle! ;D Ois kyllä muut vähän kateissaan kun ei niitä linux kiinnosta. ;D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

taj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #138 : 02.02.07 - klo:19.52 »
Risto kirjoitti "Nämä 'viathan' eivät itseasiassa ole Ubuntusta johtuvia". Ei niin, mutta mitä väliä sillä on mistä ne johtuvat? Tosiasia on se, että ne ovat olemassa ja ne koskevat nimenomaan Ubuntua, eivätkä esim. Windowsia. Se on Ubuntun (tai sen käyttäjien) ongelma, eikä kenenkään muun.

Enpä halua lähteä väittelemään näistä rauta asiousta sen enempää, se on kuitenkin jokaisen oma valinta että käyttäkö vanhaa vai uutta rautaa tai ostaako pleikkarin vai eikö osta. Minä olen viimeksi päivittänyt koneeni vajaat pari vuotta sitten minun pienellä opiskelijän budjetilla. Ei liene mikään huippu uusi tehomylly.

Tämä postaus kyllä meni vähän ohi aiheesta (joka on Vista!), antakaa anteeksi modet :D

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Vista
« Vastaus #139 : 02.02.07 - klo:21.02 »
Koodia: [Valitse]
Ei niin, mutta mitä väliä sillä on mistä ne johtuvat? Sitä, että Ubuntu ei voi tehdä asialle mitään. Kaikki kodekit voi silti asentaa todella helposti pakettivarastosta. http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Suljetut_tiedostomuodot

Ja voisit tehdä uuden aiheen (vai oletko jo tehnyt) näytönohjainongelmasta, sekin saadaan toimimaan. ;)
alias vililikku