Näin on,itse olen kikkaillut Winkulan kanssa sen alumetreiltä asti,tosin nykyisin enää vain pakon edessä.
Linuxin aloittelin muutama vuosi sitten sen aikaisella Mandrakella,oli joku 9 tai sellainen,ennen sen nimen muuttumista mandrivaksi.
Alkuun oli paljon juuri niitä "miten pirussa" tämäkin tähän saadaan,kun Winkulassa valmiina,mutta tähän pitää kauhealla kikkailulla asentaa ja juuri tämän vuoksi on oli pitkän aikaan Dualboot koneessa.
Dapperin myötä siirryin täysin kokonaan Linuxiin,jo ennen kuin dapper oli virallisesti vakaa,kun huomasin miten helppoläyttöinen Ubuntu on.
Ainut mikä on jäänyt niin sanotusti päälle,on KDE,sitä olen aina linuxissa käyttänyt pöytänä,se muistuttaa enempi Winkun työpöytää kuin Gnome,joka mielestäni on jotenkin suttuisen epäselvä,valikot jotenkin "väärin päin" ja niin poispäin.Työkseen kun on tullut tehtyä tuota rautapuolen huoltohommaa ja myöskin sitten painittua eri Mikkisoftan ongelmien kanssa ihan korvausta vastaan,täytyy sanoa,että vähemmällä vaivalla näillä nykyisillä Ubuntuilla pääsee,nopeammin kone täysin tulilla ja itseasiassa paljon vähemmän säätöä,kuin esim XP:n kaikki virittelyt,jos molemmat laitetaan puhtaana asennuksena.
Tästä huolimatta,en ole kovin halukas asentamaan Ubuntua sellaisen käyttäjän koneeseen,joka on koko ikänsä kikkaillut Windowsin kanssa,jos käyttäjä on sitä sorttia,joka ei pärjää kunnolla edes sen Xp;n kanssa,ilman jatkuvaa apua.
Tämä kertoo yleensä,tämä jakuvan avun tarve siitä,että ei edes yritetä opetella asioita,vaan vedetään alahuuli otsanahan päälle tyyliin "nämä on niitä nörttien hommia,minä näitä opi" ja jos tälläiselle tyypille yrittää rautalangasta asti vääntää mallia siitä,miten Winkulan taustakuvan voi vaihtaa,se on olevinaan liian teknistä se.
Näille tälläisille käyttäjille ei voi muuta suositella,kuin Winkulaa,koska silloin voi aina kieltäytyä kunniasta,kun ko henkilö kysyy miljoonatta kertaa sitä taustakuvan vaihtoa,voit aina syyttää vaikka Mikkisoftaa ja Gatesin Willeä siitä,että kone ei osaa lukea käyttäjänsä ajatuksia,mutta jos tälläiselle asennat Linuxin,on tämän ihmistyypin mukaan jopa itsestään selvä,että juuri sinä "nörtti ja linux guru" olet henkilökohtaisesti vastuussa joka pikku ongelmasta,joka tämän henkilön koneesta milloinkin esiin putkahtaa.
Itse siis käytän "koehenkilö X" tyyppeinä vain pirtin emäntää ja pikku pilttejä,niin ei tarvitse olla koko ajan leikkimässä mikrotukea ja selittämässä milloin mitäkin älytöntä Nokialaiseen.Eli tuota,kyllä se Mikkisofta on kuitenkin joillekin käyttäjille se ainoa järkevä valinta ja joskus on myös niitä ihmisiä,joille pitäisi antaa ainakin lähentymiskielto tietokoneille,jos alle 100m matkaa,niin smurffinväriset sedät tulee ja vie pois diskovaloilla varustetulla autolla