Todellinen syy useimmille peruskäyttäjille ostaa / warettaa Windows on kuitenkin se, että pelit pitää saada pyörimään. Yrityksillä tietysti vielä parempia syitä, kun kaikista ohjelmista ei Linux-versioita ole ja muutenkin ammattitaito on suunnattu enemmän Windows-puolelle.
Habbon lisäksi ihan nämä normaalit WoWit ja muut toimivat kuitenkin paljon paremmin ihan Windowsilla kuin jollain emulaattorivirityksellä (vaikka wine ei olekaan emulaattori
). Sitten kun DirectX10:ä vaativat pelit yleistyvät, niin se voi olla liian iso pala jopa
Cedegalle. Tosin Cedegallakaan en ole vielä saanut toimimaan Babylon 5 - I've found her -peliä. Uutta B5 peliä, joka tulee mm. uudella MB:n huvi- ja hyötyrompulla en ole vielä edes testannut. Se perustuu kuitenkin avoimeen koodiin, joten olkaa hyvä vaan ja vääntäkää siitä Linux-versio jos siltä tuntuu. Kelpaisi minulle
Mitä tulee dvd-ohjelmiin ja muihin ei-vapaita koodekkeja vaativiin mediatiedostoihin, niin Ubuntussa ollaan sillä tiellä mitä itse olen toivonut jo jonkin aikaa (tosin tämänkin tekniikan takana on Linspire, mutta yhtä kaikki):
http://www.ubuntu.com/news/LinspirePartnershipKäytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että jos esim. dvd:tä tai mp3:sia ei saa laillisesti katsoa/kuunnella avoimilla ohjelmilla (molemmat patentoituja), niin tehdään mahdolliseksi ostaa ohjelmat tai koodekit millä nämä saadaan näkyviin. Kaupallisista versioista on sitten kaikki lisenssit maksettu ja niitä voi hyvällä omallatunnolla käyttää. Samalla ilmeisesti helpotetaan tällaisten asentamista - jos vain omistaa luottokortin
Vistassakin noiden eri versioiden hinnaneroa voi osin selittää sillä, että Premiumissa on jo suoraan mukana DVD:n katseluun soveltuvat ohjelmat, joista on jollekin täytynyt jotain maksaakin. Tosin tuo DRM-systeemi vesittää koko ideaa multimediakoneesta, mutta tähän suuntaanhan on jo pitkään oltu menossa (muistaakseni puhetta jo foorumin alkuaikoina uuden tekijänoikeuslain yhteydessä).
Maailma on kuitenkin kaupallinen paikka ja niin kauan kuin kaikki eivät avoimia tiedostomuotoja käytä, niin pelkillä avoimilla ohjelmilla ei pitkälle pötkitä. Siksi täytyy sopeutua tai luovuttaa kokonaan. Onneksi sentään enenevässä määrin näitä avoimia tiedostomuotoja käytetään, mutta sellaista aikaa tuskin tulee, että jossain musiikkiverkkokaupassa myytäisiin kappaleita ogg-muodossa ja kauppa vieläpä toimisi pelkällä selaimella, käyttöjärjestelmäriippumattomasti (ja vaikka tulisikin, niin minä kyllä ostan musiikkini ihan CD-levyinä, kiitos vaan
).
Mutta tosiaan Vista tuntui jossain vaiheessa kokeilemisen arvoiselta, mutta jos jotkut pelit vaativat dual boottia, niin ehkä sitten mieluummin XP kuin Vista. Muutenhan sitä ei kotona tosiaan tarvita ja dual boot nyt muutenkin nostaa verenpainetta, mutta minkäs teet. Pelikonsoleillekaan ei juuri avaruuslentosimuja / Baldur's gateja julkaista, vaikka aika paljon hyvää tavaraa sielläkin puolella on.
Mikko