Kirjoittaja Aihe: Kuinka tutustuin Ubuntuun  (Luettu 13551 kertaa)

vestis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Kuinka tutustuin Ubuntuun
« : 23.01.15 - klo:00.04 »
Voisi melkein aloittaa "Oli synkkä ja myrskyinen yö.....". No minä tutustuin yleensäkin Linux-maailmaan vuonna 2008. Jouduin luopumaan niin rakkaasta Windowsistani pojan koneen hajottua ja kilttinä äitinä annoin koneeni hänelle.
Miehelläni oli 2 konetta joista toisen hän antoi minun käyttööni. "Tässä on sulle tämmönen Linux" "Jaa, että MIKÄ?"
Kerroin että tapojeni mukaan en osaa sitä käyttää, kaatuu kuitenkin....olin onnistuneesti saanut winkkariini sen Loves Lettersin joskus ja kiltti kaupan mies sen sitten ehjäsi.. Onnistuin muuten kaatamaan koko masiinan pariinkin kertaan, ennenkuin sain langan päästä kiinni.

No aloin sitä käyttämään ja kaikki asiat piti opetella ihan alusta ja se "MUSTA AUKKO" pelotti kaikista eniten, nyt jo ihan kivasti osaan täältä saatujen oppien mukaan kirjoittaa loitsuja päätteeseen ilman tuskanhikeä.
Nyt kerron jo sujuvasti kaikille haluttomille ja halukkaille Ubuntusta ja osaan neuvoa perusjutut. Toki kokeiltua on tullut Fedora, Mint,Manjaro ja moni muukin, aina kuitenkin palaan tuttuun turvalliseen Ubuntuun.

Suurin kiitos kuuluu kuitenkin tämän palstan ohjeille ja äärettömän pitkäpinnaisille guruille.
Ammattitaidon ylläpitämiseksi sitä Winkkaria täytyy käyttää työ/ opiskelu asioissa, mutta omassa kotikäytössä on Ubuntu.

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #1 : 23.01.15 - klo:01.08 »
Itse sain Huuto.netistä ostetun koneen mukana Ubuntun asennuslevyn. Joskus myöhemmin tuli sitä kokeiltua mutta silloinen mokkula ei siinä toiminut. Pika googlauksen jälkeen huomasin että kyseinen versio oli jo pahasti vanhentunut. No ei muuta kuin asensin silloin tuoreimman 9.04 version ja se oli menoa sen jälkeen. Mokkulakin lähti toimimaan heittämälle. Aluksi mulla oli winukan kanssa dualboot, mutta nykyään pelkästään Linux-jakeluja. Varakoneella makaa vielä windows jolle harvoin on mitään käyttöä. Itsellenikin tällä palstalla on ollut suuri merkitys ongelmien ratkomisissa ja yleensä ne on saatu ratkottuakin. Kiitos myös itseltänikin palstan auttajille. Taitojen karttuessa olen sitten itsekin päässyt auttamaan muita Ubuntun käytössä.

juyli

  • Vieras
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #2 : 23.01.15 - klo:21.55 »
Voisi melkein aloittaa "Oli synkkä ja myrskyinen yö.....".
Olen aina asennellut Linux-jakeluja Redhat/Fedora Core/Fedoran kylkiäisiksi. Käytettyäni Mepis-jakelua, ja muita Debianiin perustuneita jakeluja, etsiskelin Gnome-työpöytäympäristöön sopivaa jakelua. Kun rukouksiini syyskuussa 2004 vastattiin Ubuntu-jakelulla 04.10, laitoin tuon koneelle. Koskapa root-tunnusta ei tuntunut heti löytyvän, aktivoin ko. tunnuksen ;)
Aikani ko. jakelua käytettyäni, asensin uuden Ubuntu 5.04 -koneelle, enkä enää aktivoinut root-tunnusta, vaan käytin sujuvasti sudo-komentoa.
Kaikki Ubuntu-jakelut ovat olleet koneellani, ja nykyisin päivittelen jakelut - en siis asenna uudelleen kuin levyille, joissa ei Linux-jakelua ole.
Joudun nyt kuitenkin toteamaan, että käytössä on yhä (testinä) Ubuntu 14.04 LTS -versio, joka kiintolevyltä löytyi. Mutta todennäköisesti tuonkin päivitän 14.10 -versioon, jotta saan järjestelmän päivitetyksi nyt keväällä 15.04 -versioksi ;)

BTW. Tag:ini oli jo hieman vanhentunut, sillä kiintolevyjen uudelleen järjestelyjen vuoksi ovat Slackwareen perustuvat käyttöjärjestelmät (SalixOS ja Zenwalk64) poistettu käytöstä. Eikä koneilta löydy edes Arch-jakeluun perustuvaa Manjaroa.  Ainakaan toistaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 23.01.15 - klo:22.00 kirjoittanut juyli »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #3 : 24.01.15 - klo:02.18 »
Joskus aikoja sitten sattui Mikrobitin kylkiäisenä tulemaan DVD:llä Ubuntun joku kasi versio se taisi olla. Sitä sitten kakkoskoneella kokeilemaan, toimihan tuo mutta ei siitä sitten niin ihmeemmin innostunut. Kunnes sitten v. 2010 tuli Ubuntu 10.04 asennettua ykkösmasiinaan ja siitähän tuo sitten lähti. Sen jälkeen on ollut yhtä sun toista Linuxia, mutta Ubuntuun on aina palattu, kuin juoppo pullon ääreen...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #4 : 24.01.15 - klo:08.49 »
Lol, tähän on pakko osallistua.

Käyttelin Linuxia joskus 90 luvun alkupuolella ja puoenvälin paikkeilla, silloin tosin pelkästään komentoriviltä. Toisaalta, silloin monissa koneissa oli myös käytössä vielä puhdas DOS Winblowssin rinnalla. Sitä ennen oli tietysti ollut käytössä rankemmat unixit, aixit tms isommissa jaetuissa järjestelmissä. Joten shelli, screeni ja muut perustyökalut oli varsin tuttuja.

Miten sitten palasin Linuxin pariin? No XP joka lienee yksi parhaita (?) Microsoftin käyttiksiä ajoi siihen älyttömällä lisenssivalidoinnillaan. Totesin lyhyesti että tollasta mä en jaksa katsella ja on ihan pakko olla parempia vaihtoehtoja. Aluksi asensin dualbootin koneeseen Ubuntun ja XP:n välille. Mutta about 3 kk jälkeen totesin ettei ole mitään syytä enää bootata Windowssin ja jyräsin tuon Windows levyn sileäksi ja heitin ext3:n tilalle.

Mainitsin tuon ext3:n tarkoituksella, koska inode datarakenne johti siihen, että isojen tiedostojen tuhoaminen oli huomattavan hidasta ja tuon muistan olleen yksi niistä hetkistä kun totesin, että duuh. Miten tää tallennusratkaisu voi olla näin antiikkinen verrattuna NTFS:n. Että ei se kaikki ruusuja ollut. Myös tuossa mitä olen kavereiden Ubuntun käyttöönottoja seuraillut, niin moni asia on kyllä aika kivikaudella, varsinkin Media puolella. Perus selainkäyttö, maili ja sovelluskehitystyökalut (Python, Tietokannan, GCC jne) kuitenkin toimii vallan mainiosti, enkä ole kotona Windowssia pätkän vertaa kaipaillut.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #5 : 30.01.15 - klo:18.42 »
Ubuntuun tutustuin 6.06 versiolla. Tarkoitus oli tehdä vain HTPC ilmaisella käyttöjärjestelmä.
No nykyjään Ubuntu on "pääkäyttöjärjestelmä"  kotikoneille. (2x läppäri + 1x pöytäkone(Xubuntu 14.04)).
Niin se HTPC kone jäi projekti asteelle, kun Ubuntu vei mennessään.
HTPC:n saikin sitten vuosia myöhemmin kaupasta valmiina.:)

luxudueu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #6 : 30.01.15 - klo:19.33 »
Kirjastossa, joskus syksyllä 2008. Hyvä kokemus oli se, ajoi asiansa harvinaisen tehokkaasti, ja jotenkin jäänyt 8.04 päähän kummittelemaan jopa BeOS:ia hienompana visuaalisena kokemuksena. Kotikoneellekin testiin päätyi, mutta sen aikaisten GIMP:n ja Blenderin myötä jäikin testiksi testien joukkoon. Ilman kunnon ohjelmia mitään tee vaikka kuinka olisi ylivertainen käyttöjärjestelmä muuten. Linuxeja kokeilussa käynyt jo ennenkin, 2003 ja Mandrake alkaen.

Syvällisempi tutustuminen tapahtui vasta syksyllä 2013. Vanhan XP-läppärin päivitykset jumittivat niin että sadattelujen määrä hipoi raamatullisia mittasuhteita, pakko oli saada joku toimivampi käyttöjärjestelmä tilalle. Xubuntu...Lubuntu...Crunchbang...Mint...sadan ja yhden distron hoppailu, yht'äkkiä kaikilta koneilta löytyikin Linux. Ubuntu valikoitui pohjaksi aika automaattisesti: vakaa, helppo, vaivaton, kaikki toimii - ja jollei toimi, Googlella yleensä helposti vastauksen. PPA:t aika lyömätön plussa.
Siivottu, JaniAlander
« Viimeksi muokattu: 30.01.15 - klo:19.38 kirjoittanut JaniAlander »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #7 : 31.01.15 - klo:10.41 »
2008 ollessani vuorotteluvapaalla silloisesta duunistani, surffailin XP:llä netissä ja törmäilin sattumalta sanoihin Linux ja Ubuntu. Linux oli käsitteenä tuttu, Ubuntu ei niinkään. Tuli oivallus, että hei, elämäähän on myös Windowsin ulkopuolella! Missään tai kenelläkään en ollut kuitenkaan Linuxia livenä nähnyt. No, kiinnostuin kuitenkin asiasta, ja vielä kun satuin sivustolle, jolla Ubuntusta puhuttiin varsin positiiviseen sävyyn, niin ei muuta kuin levykuva lataukseen, levylle poltto ja asennus. Ja heti ekalla kerralla sen enempää miettimättä suoraan XP:n päälle.  :D Rohkea rotan syö.

Ilmeisesti minulla kävi vähän tuuri, että koneeni oli varsin hyvin Linux -yhteensopiva HP Pavilion -pöytäkone. Periaatteessa kaikki toimi ongelmitta heti.

Noin se meni ja sillä tiellä ollaan. Välillä pompin tolkuttomasti jakelusta toiseen, mutta juuri tällä hetkellä olen vakiintunut taas Ubuntun käyttäjäksi, koska se nyt vaan on niin hyvä. Näillä mennään ainakin siihen saakka, kunnes ElementaryOS:n seuraava versio on käyttökelpoinen.


Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #8 : 31.01.15 - klo:11.50 »
Ensi kosketukseni Ubuntuun tapahtui vuonna 2008. Kokeilin silloisessa pöytäkoneessa livelevyä, mutta koska sen tietokoneen näytönohjain ei ollut yhteensopiva niin X kaatui aina jo alkuvaiheessa, eikä Ubuntun asentamisesta tullut mitään. Tuohon aikaan eräs ystäväni minulle kovin kehui Ubuntua, jota hän itse käytti ja hän sai minutkin kokeilemaan livelevyn kanssa.

Varsinaisesti Ubuntu-aikaan siirryin syksyllä 2012, kun asensin uudehkoon pöytätietokoneeseeni Ubuntu 12.10 -version. Ja pian löysin tieni myös tälle foorumille, jossa olen saanut arvokasta apua Ubuntu-ongelmissani, mistä olenkin hyvin kiitollinen! Nykyään käytössäni on sillä samalla tietokoneella Ubuntu 14.04 LTS Unityllä ja toimii hyvin.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #9 : 03.02.15 - klo:22.21 »
Lol, tähän on pakko osallistua.

Mainitsin tuon ext3:n tarkoituksella, koska inode datarakenne johti siihen, että isojen tiedostojen tuhoaminen oli huomattavan hidasta ja tuon muistan olleen yksi niistä hetkistä kun totesin, että duuh. Miten tää tallennusratkaisu voi olla näin antiikkinen verrattuna NTFS:n. Että ei se kaikki ruusuja ollut. Myös tuossa mitä olen kavereiden Ubuntun käyttöönottoja seuraillut, niin moni asia on kyllä aika kivikaudella, varsinkin Media puolella.

xfs on paljon parempi isoissa tiedostoissa kuin ext3. xfs oli pitkään vakaampikin kuin ext4, jossa ext3 puutteita on korjattu. Minusta tuli Linux-käyttäjä paljolti tuon mediapuolen takia. CD-levyjen ja myöhemmin DVD-levyjen poltto paljon varmempaa.  TV-kortti ja YLE:n tv-lähetysten digitalisoituminen auttoi myös. Kallis kaapelikortti ei toiminut millään Windowssissa. Sama usb-tikulla. Kaffeine taas näytti TV-kuvaa kunhan kanavat jaksoi virittää... XP ja lyhyt Vistakokeilu olivat multimedian kannalta katastrofeja. Kalliin studiotason äänikorttin ajuri oli vielä rikki, TV-kuvaa ei saanut, kauko-ohjain ei toiminut .... XP:llä oli alkuaikoina surkea tuki isommille levyille. Linux on siitä kiva, että ymmärtää isompia limppuja vanhemmassakin koneessa. Vieläkin vierastan ext3 tai ext4 tiedostojäjestelmää isommilla levyillä. Linuxin paketinhallinta järjestelmä on loistava. Samoin git jos haluaa uusinta uutta. Ei montaa komentoa tarvitse kun lähdepuu on päivitetty ja käännös on tehty.   

japujaa

  • Vieras
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #10 : 04.02.15 - klo:20.06 »
Minä tutustuin Ubuntuun 2 vuotta sitten. Asensin sen wubi-asennusohjelmalla windows 7 rinnalle. Minulla tuli jotain ongelmia (en enää muista mitä) niin poistin Ubuntun parin viikon kokeilun jälkeen. Nyt olen tilannut postin kautta Ubuntu 14.04 LTS (64-bit) asennuslevyn. Jospa levyltä asennettuna toimisi paremmin..

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #11 : 05.02.15 - klo:07.58 »
Taisi kaveri antaa asennuslevyn, olikohan Warty, eli Ubuntu 4.xx, muistaakseni. Sitä asti on täällä pysytty, siis Linuxissa.

e. kokeillut kaikenlaisia distroja, kuites pysynyt Ubuntu / Kubuntu.
« Viimeksi muokattu: 05.02.15 - klo:08.00 kirjoittanut shelby »
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #12 : 07.02.15 - klo:09.26 »
Lol, tähän on pakko osallistua.

Unohdin tuossa mun edellisessä postauksessa vielä sen. Että olin siirtynyt jo pitkälti käyttämään Open Source softia ennen tuota. Koneessa oli 7-zip, Notepad++, Python, MySQL, PostgreSQL, Openoffice, Filezilla jne. Eli mulla ei ollut yhtään ainoaa kaupallista Windows sovellusta. Joten jäin miettimään että miksi tästä Windows XP:n roskasta pitäisi maksaa jotain kun siitä on vaan harmia.
« Viimeksi muokattu: 07.02.15 - klo:11.19 kirjoittanut Sami Lehtinen »

Zaapon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #13 : 07.02.15 - klo:10.00 »
Muistaakseni vuonna 2005 Ubuntusta oli juttu Tekniikan Maailma lehdessä ja sen jutun perusteella päätin kokeilla Ubuntua. Hankin silloin asennuslevyn ostamalla, vasta myöhemmin tuli kuvaan isojen poltto omalla koneella.
 Ubuntua käytin siihen asti kunnes Unity tuli työpöydäksi. Unity ei vaan maistunut minulle, joten siirryin käyttämään Xubuntua. Tällä hetkellä taloutemme pöytäkoneessa on Xubuntu 14.04 (vaimolle ja teini-ikäiselle jälkikasvulle dual-boottina myös W7) ja tässä läppärissäni on Makulu 7.0 Xfce. Lisäksi testailen erilaisia kevyitä distroja ikivanhalla EEEPC:llä, tällä hetkellä siinä on LXLE.
« Viimeksi muokattu: 07.02.15 - klo:10.33 kirjoittanut Zaapon »

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #14 : 19.02.15 - klo:08.53 »
Windows XP:n vaikeuksien kautta. Windows jos mikä on tehnyt työtä sen eteen että kymmenet miljoonat ovat siirtyneet Linuxiin. Ihmisten uskomaton aloitekyvyttömyys ja "kädettömyys" vain hämmästyttää. Olen esim. asennellut jo pariinkymmeneen koneeseen Linux-järjestelmiä ja jatkuvasti tulee vastaan tilanteita että nämä koneen käyttäjät eivät ole jopa vuoteen ajaneet koneeseensa päivityksiä kommentein "ai, mitäs varten niitä pitäis päivittää".

Linuxiin siirtyminen tarkoittaa sitä että käyttäjä myös henkisesti irrottautuu Windowsin paina-exe-tiedostoa-ja-don't give a damn-asenteesta. Hänestä pitää kehittyä vastuuntuntoinen informaatioyhteiskunnan kansalainen.
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

poiuyt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #15 : 19.02.15 - klo:18.56 »
Vista alkoi muutaman vuoden jälkeen tahmailemaan ja uudelleenasennus oli edessä. Tämä oli 2010 alussa. Toimivan windows-asennuksen rinnalle en olisi ehkä viitsinyt alkaa nähdä vaivaa mutta kun kiintolevy piti jyrätä voisi siihen kokeilla tätä Ubuntua mistä olin kuullut. Vaikutelmat oli positiiviset, kone toimi paljon ripeämmin ja eikä Ubuntussa ollut mitään nörttimäistä, mitä silloin hiukan kuvittelin.
Palutin vistan takaisin ja kokeilusta rohkaistuneena asensin Ubuntun rinnalle ja ajattelin tutustua siihen paremmin. Sitä tuli käytettyä enemmän ja enemmän ja puolen vuoden jälkeen päätin ottaa sen pääkäyttöjärjestelmäksi ja sellaisena se on pysynyt tähän päivään asti. 

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #16 : 20.02.15 - klo:18.05 »
Minä tutustuin Ubuntuun 2 vuotta sitten. Asensin sen wubi-asennusohjelmalla windows 7 rinnalle. Minulla tuli jotain ongelmia (en enää muista mitä) niin poistin Ubuntun parin viikon kokeilun jälkeen. Nyt olen tilannut postin kautta Ubuntu 14.04 LTS (64-bit) asennuslevyn. Jospa levyltä asennettuna toimisi paremmin..
Tuo wubi on  tietääkseni lainatakseni lääketieteellistä termiä "fetus in fetu". En itse koskaan ole käyttänyt wubia, mutta mitä foorumeilta olen lukenut niin ongelmia on tiedossa.
Eli asenna mieluummin oikeasti  Windowsin rinnalle.

LowTech

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #17 : 28.03.15 - klo:19.03 »
Ensimmäinen kosketukseni Linuxiin oli AMK:ssa 10 vuotta sitten. Sinne oli ilmestynyt lehtisaliin kokeiltavaksi Mandrake KDE-työpöydällä. Mitään en siitä ymmärtänyt, mutta erilaisuus ja jonkinlainen tuoreus vei mennessään. Koulun loputtua asensin itselleni Ubuntu 5.04:n ja sillä tiellä ollaan. Työpöydäksi on vakiintunut KDE, mutta vähemmän tärkeissä ja hitaammissa koneissani on Lubuntu ja Debian Gnomella.

Monia muitakin distroja on tullut kokeiltua, mutta toistaiseksi Ubuntu on vienyt voiton. Se ei ehkä ole paras, mutta tuttu ja turvallinen.

99

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
    • URL-lyhentäjä
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #18 : 28.03.15 - klo:21.17 »
Ensimmäinen Linux distro oli RedHat 5.2 josta sitten Fedoran kautta Ubuntuun (8.04) pientä SuSE "syrjähyppyä" lukuun ottamatta. Nyt oikeastaan pelkästään Ubuntu pohjaisia käytössä (vain yksi CentOS yhdellä palvelimella käytössä).
http://shareitservice.com/
No one is in charge of your happiness, except you.

juhisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #19 : 29.03.15 - klo:14.31 »
Joulun jälkeen -07 sain pikkubroidilta sen testikoneen jossa oli Ubuntu 7.10 joka oli ensimmäinen oma kone, töissä sun muualla tietty koneita käytelly mutta tuo oli eka oma kone. Vuodenvaihteen jälkeen asensin myllyyn 8.04 kehitysversion ja tuon jälkeen käyttänyt vain noita kehitysversioita. No, toisella levyllä on vakaana versiona nyt Win 8.1