Kirjoittaja Aihe: Kuinka tutustuin Ubuntuun  (Luettu 13690 kertaa)

henkkus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #20 : 29.03.15 - klo:18.39 »
Ensimmäinen linux jakelu oli IT-Linux vuonna 2001, sai silloin Mikrobitin tilaajana jonkun kampanja tarjouksen paketista. Tästä jokunen vuosi  RedHat ja Fedora linjalla. Ensimmäinen Ubuntu taisi olla 4.04. Välissä kokeillut paljon eri jakeluita. Mieleisin ollut tähän mennessä Gentoo, mutta ajan puutteen vuoksi palannut Ubuntu-pohjaisiin. Tällä hetkellä käytössä Xubuntu. Kyllä se linux joka laitteelle tulee asennuttua, kun ei oikein enää muuta osaa käyttää.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #21 : 29.03.15 - klo:22.17 »
Syksyllä 2005 W2k koneeni irtisanoi sopimuksensa tuhoten samalla kiintolevyn. Asiakkaillani olin perin kyllästynyt XP:hen ja etenkin sen yhteensopimattomuuteen vanhempien koneiden Windows-versioiden kanssa out-of-the box.. No uusi runko kierrätyskeskuksesta ja yritin siihen tunkea Debian Sargea huonoin seurauksin. Asennus meni hyvin, mutta uudelleenkäynnistyksen seurauksena oli musta näyttä. Tietokone-lehdestä luin Ubuntusta ja 5.10 asentui heittämällä. Erityisesti viehätti komentorivi, joka totteli opiskeluaikanani opittuja unix-komentoja. Sillä tiellä olen vieläkin, joskin Unity, Gnome3 ja KDE4 eivät viehättäneet minua (käytin niitä vuoden verran) ja nykyään asentelen pitkän tuen Xubuntuja ja Lubuntuja ihmisille, firmoille ja perheellenikin.
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #22 : 29.03.15 - klo:22.58 »
Mikrobitissä oli artikkeli, en muista tarkkaan oliko kyseessä 5 vai 6 -sarjan Ubuntu mutta tuon artikkelin perusteella kokeilin wanhassa PC:ssäni Ubuntua, olikohan peräti 667MHz Celeron, muistin määrästä en tiedä. Nvidian ajurien, Flashin ja Javan kanssa oli säätämistä mutta muistaakseni ne kaikki sitten lopulta toimivat.

Jostain syystä oli omalla tavallaan mielenkiintoista säätää sellaisten asioiden kanssa jotka Windowsissa olivat itsestäänselviä, mm. Wolfenstein ET:n asentelin ja kyllä se ihmetytti kun piti päätteessä kirjoitella koodeja eikä Nextin klikkailu riittänyt.

Nyttemin tietoturva ja joidenkin distrojen kohdalla myös nopeus (esim. Lubuntu) on tehnyt ihan varteenotettavia vaihtoehtoja noista etenkin jos kone on niin hidas ettei Windows 7:aa kannata asentaa, XP:tähän ei ole suositeltavaa nettiin enää kytkeä joten Lubuntulla on siinä saumaa.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1064
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #23 : 31.03.15 - klo:01.18 »
En ole kovinkaan paljoa käyttänyt *buntuja. Itseasiassa en ole tykännyt Ubuntusta ja sen varianteista.

Olen Debian mies. Vielä viimme vuonna oli pystyssä suomenkielinen Debian-foorumi. Sen loppuessa olin "koditon". Sitten joku vihjasi Linux.fi foorumilla, että Ubuntu Suomen foorumilla on paljon langoilla tietäväisiä ja aktiivisia keskustelijoita. Joten suuntasin tänne. Ja olen huomannut, että täällä homma pelittää. Ja saa kysyä myös muista Distroista tai jopa Windowsista.

Olen siis yllättynyt positiivisesti Ubuntu -käyttäjien foorumin tasosta.

Kiitos yhteisö!!

Ps. Minulla on yksi näyttövikainen läppäri ja olen aikeissa korjata sen sekä asentaa ensimmäinen *buntuni. 8)
Kahvi on väkevin juomani

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #24 : 01.04.15 - klo:13.52 »
joskus kauan sitten 6.06 ubuntun aikoihin mulla oli se surullisen kuuluisa XP koneessa mikä ei tietenkään mua miellyttänyt, sain sitten kaverilta DamnSmallLinuxin jota kokeilin ensin cd:ltä ja pari kokeilun jälkeen päätin heittää sen koneeseen, tolla DSL:llä tuli surffailtua jonkin aikaa mutta koska noobille ohjelmien asennus oli liian monimutkaista lähdin etsimään jotain muuta ja törmäsin ubuntuun jossain, en muista enää missä mutta siitä sain tilattua ensimmäisen ubuntu levyni (joita vielä silloin postitettiin ilmaiseksi) tilasin sen myös siksi, että tiesin jo mikä on live-cd. ensi kokeiluiden jälkeen ihastuin tietenkin ulkonäköön mikä oli hienompi kuin DSL:n ja ohjelmien asentaminenkin tuntui vaivattomalta synapticin ansiosta joten eikun ubuntun käyttäjäksi, tämän foorumin löysin samoihin aikoihin ku asensin ensimmäiseni ja tällä tiellä jatketaan vaikka onhan tässä nykyisin tullut kokeiltua ties ja vaikka mitä distroa, nykyään ubuntu-mate mikä sais olla virallisessakin käytössä (kiitos kosketusnäyttöjen ettei näin ole)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #25 : 02.04.15 - klo:09.45 »
CD-levy "arkistosta" löytyy vielä "Ubuntu 7.04" asennuslevy. 450MHz Pena ykkönen heräsi talviunesta tuon avulla. Aluksi dual boottina XP:n kanssa myöhemmin ainoana käyttöjärjestelmänä. Hieman tuo pelotti asennella Ubuntua kun mitään virallista ATK-koulutusta ei ollut. Onneksi foorumilta löytyi tukea ja neuvoja pystymetsän pojalle pahimpien karikoiden välttämiseksi alkutaipaleella.   terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #26 : 02.04.15 - klo:15.54 »
Täh saiko Pentium ykköstä 450 mhz:senä? Mun muistaakseni 233 taisi olla sen huiput.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #27 : 02.04.15 - klo:22.01 »
Lainaus
Täh saiko Pentium ykköstä 450 mhz:senä? Mun muistaakseni 233 taisi olla sen huiput.
Todellakin, Pena II, vanha Compaq serveri. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #28 : 02.04.15 - klo:23.17 »
Minun Linux-taipaleeni alkoi "tuskailulla" itselle ostetun RHEL:n (Red Hat Enterprise Linux) kanssa kun sain päähäni että Linux on cool ja Windows ei sitä ole. Suurin tuskailu loppui kun jostakin netin syöveristä törmäsin Ubuntuun ja tilasin levyn (5.10 eli Breezy Badger), ajankohta oli kai alkuvuosi 2006. Breezy-levy on vieläkin tallessa ja kuvassa. Silloin kun Ubuntun organisaatio lähetti noita CD-levyjä ihan ilmaiseksi kaikille halukkaille.

Enää sekään RHEL ei ole yhtään "tuskastuttava", mikään ei oo niinku ennen! :)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Vs: Kuinka tutustuin Ubuntuun
« Vastaus #29 : 07.04.15 - klo:22.36 »
Olipa kerran takkuileva XP-työasema, joka ei enää suostunut käynnistämään Windowsia.

Kirjastosta löytyi muistaakseni Ubuntu 6.04-levy, minkä avulla sai koneeseen uuden hengen. 8.04-päivitys tuntuikin sitten tuovan mainiosti uutta, ja sekin aivan ilmaiseksi.

Sitten on tullut ubuntu-versioita 10.04, 12.04 ajeltua vain pienellä ja heikolla miniläpänderillä, mikä on saanut ubunkin tuntumaan pieneltä ja heikolta? Nyt kun korjasin särkyneen isonäyttöläppärin ja tein siitä dual-boot-koneen, saan ajaa 14.10-ubuntua peräti kaksoisprossulla ja 4G-muistilla, mikä saa ubuntun tuntumaan mahtavalta! Paljon mainiompi, kuin samalla koneella bootattu Windows 7, mikä tuleekin harvoin käynnistettyä.