Kirjoittaja Aihe: Toimiva, mahdollisimman yksinkertainen ja kevyt rippausohjelma [RATKAISTU]  (Luettu 22057 kertaa)

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Löytyykö? Musiikkimaijaa ja Rytmilaatikkoa koitin, kummastakaan ei pystynyt muokkaamaan mp3-profiilia. Rubyripperkään ei toiminut. Onko olemassa jotain mahdollisimman kevyttä ohjelmaa jolla saan levyt ämppäreiksi?

Miten saan tuon Rubyripperin pois koneelta?
« Viimeksi muokattu: 04.07.12 - klo:20.59 kirjoittanut Lups »

Mese

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Itse olen käyttänyt RipperX:ää. Siinä pystyy muokkaamaan mp3-profiilia.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
abcde, ainakin jollei komentorivi pelota. Käytössä nopein. Ensin täytyy vain luoda sopiva asetustiedosto, jonka jälkeen levyn toisensa jälkeen voi ripata haluamallaan tavalla haluamanlaisilleen tiedostonimille komennolla ”abcde”.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Kaikki Linux -ripperit tuntuvat minusta kevyiltä, ja on ne toimineetkin ihan ok. Mikä Rubyripperissä ei toimi? Minulla toimii aivan hyvin. Jos kuitenkin haluat poistaa sen, niin kirjoita se vain Sovellusvalikoimaan ja klikkaa "Poista". Liitteenä kuva.

Asunder on kyllä helppo, kuin mikä. RipperX ja RipOff tuntuvat käyttökelpoisilta myös. Kaikissa noissa voi tehdä myös helposti 320kb/s -profiilin.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Mikä mättää kun yritin poistaa Rubyripperia mutta en löytänyt sitä mistään... ei löytynyt tuolla tavalla mitä Eesaurus aiemmin neuvoi.  ???

Tuo RipperX vaikuttaa hyvältä, kiitos vinkistä!

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Jos joku neuvoisi RipperX:ssä että millä koodilla saan biisit kansioon esittäjän ja albumin mukaan?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
abcde, ainakin jollei komentorivi pelota. Käytössä nopein. Ensin täytyy vain luoda sopiva asetustiedosto, jonka jälkeen levyn toisensa jälkeen voi ripata haluamallaan tavalla haluamanlaisilleen tiedostonimille komennolla ”abcde”.


Tämä on hyvä, ja wikissäkin löytyy ohjetta sen säätämiseksi.

http://wiki.ubuntu-fi.org/abcde.conf-asetustiedoston_muokkaaminen

Tosin en ole kokeillut sen toimintaa 12.04:ssa, mutta aiemmissa toimi.

Edit - Tämä taitaisi olla ennemminkin multimediaa.
« Viimeksi muokattu: 26.06.12 - klo:13.20 kirjoittanut kamara »

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Hyvin toimii abcde myös 12.04 64bit Ubuntulla.

Mese

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Jos joku neuvoisi RipperX:ssä että millä koodilla saan biisit kansioon esittäjän ja albumin mukaan?

Rippaatko kokelma CD-levyjä, yksittäisiä tiedostoja vai yhden artistin/esittäjän CD-levyjä?
Itse olen pääasiassa ripannut viimeksimainittuja, jolloin RipperX on tehnyt niistä oman kansionsa määrittämääni hakemistoon.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Rippaatko kokelma CD-levyjä, yksittäisiä tiedostoja vai yhden artistin/esittäjän CD-levyjä?
Itse olen pääasiassa ripannut viimeksimainittuja, jolloin RipperX on tehnyt niistä oman kansionsa määrittämääni hakemistoon.

Rippaan viimeiseksi mainittuja. Se siis laittaa kaikki biisien nimet ja kansiot automaattisesti, ilman että tarvitsee muuttaa mitään?

Tuo abcde:kin kiinnostaa, eikä komentorivi kammota, haluan oppia uutta! Noista ohjeista ei kyllä ollut mitään apua ja kysyisin että jos joku kertoisi minulle koodin millä saan ripattua muotoon mp3 bitrate 320 ja että ohjelma luo kansiot esittäjälle ja albumille + tietenkin biisien nimet.  :)

Ja jos joku kertoisi vielä miten saan himputin Rubyripperin pois koneelta.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Ja jos joku kertoisi vielä miten saan himputin Rubyripperin pois koneelta.
Riippuu siitä miten asensit. Sovellusvalikoimasta asennetut ohjelmat saa pois sieltä mistä ne asennettiinkin Poista-napista. Vastaavasti päätteessä apt-getillä asennetut saa pois "sudo apt-get remove paketti", josta tietenkin korvaat paketti sanan ohjelman nimellä. Jos ohjelma piti kääntää lähdekoodista ja asentaa "make install" komennolla, silloin ylleensä tarvitaan Makefile eli käytännössä hakemistossa jossa käänsit ko. ohjelman komennetaan "make uninstall".
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Tuo abcde:kin kiinnostaa, eikä komentorivi kammota, haluan oppia uutta! Noista ohjeista ei kyllä ollut mitään apua ja kysyisin että jos joku kertoisi minulle koodin millä saan ripattua muotoon mp3 bitrate 320 ja että ohjelma luo kansiot esittäjälle ja albumille + tietenkin biisien nimet.  :)

Luo kotihakemistoosi .abcde.conf-niminen tiedosto. Sen sisältönä on minulla:

Koodia: [Valitse]
INTERACTIVE=n
EJECTCD=y
OUTPUTTYPE=mp3
OUTPUTDIR=/home/tn/Multimedia/Tilap
OUTPUTFORMAT='${ARTISTFILE}/${ALBUMFILE}/${TRACKNUM}-${TRACKFILE}'
VAOUTPUTFORMAT='${ALBUMFILE}/${TRACKNUM}-{ARTISTFILE} - ${TRACKFILE}'
LAMEOPTS=-V2

Lienee enimmäkseen aika helposti ymmärrettävä... OUTPUTFORMAT säätelee tiedostonimen muotoa, ”/” sen sisällä luo alikansioita. Tuossa esitetyssä muodossa luodaan siis kullekin artistille oma kansio ja sen alle kullekin albumille alikansio.

LAMEOPTS määrittää Lame-kooderin asetukset. -V2 on vaihteleva bittinopeus (0 olisi paras). 320 kbps vakiobittinopeus olisi kai:

Koodia: [Valitse]
LAMEOPTS=-b 320
Kun asetukset on saanut mieleisikseen, albumin toisensa jälkeen saa näppärästi kopioitua komennolla ”abcde”. Jos verkosta luetuissa ID3-tiedoissa on vikaa, ne on sitten parempi koodata jälkikäteen jolla ID3-muokkaimella.

Samaan asetustiedostoon voi työntää kaikkien eri tiedostomuotojen asetukset, jolloin halutessaan voi tehdä esim. FLAC-tiedostoja helposti komentamalla vain abcde:n tulosmuodon muuksi:

Koodia: [Valitse]
abcde -o flac
OUTPUTTYPE-rivi määrittää oletustyypin silloin, kun -o-valitsinta ei anneta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Ymmärsin kaiken muun paitsi miten .eabcde.conf-tiedosto luodaan?  ??? Ja onko tuo koodi siellä automaattisesti vai pitääkö se kirjoittaa?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vaikkapa tekstimuokkaimella. Kopioi tuo teksti siihen, korvaa haluamasi kohdat (ainakin OUTPUTDIR) ja tallenna sitten nimellä .abcdef.conf kotihakemistoosi.

Vinkki tekstimuokkaimen (gedit) avaamiseen.
Koodia: [Valitse]
gedit ~/.abcdef.confAvaa suoraan kotihakemistossa (~) olevan tiedoston (.abcdef.conf) tekstimuokkaimeen (gedit), jolloin tallenna nappi tallentaa suoraan oikeaan paikkaan.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Kiitos, nyt selvisi. :) Mutta kysyisin vielä että mitä tuohon OUTPUTDIR:iin pitäisi kirjoittaa? Kirjoitanko sen musiikki kansion sijainnin tämän (~) merkin tilalle?

Mese

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Rippaatko kokelma CD-levyjä, yksittäisiä tiedostoja vai yhden artistin/esittäjän CD-levyjä?
Itse olen pääasiassa ripannut viimeksimainittuja, jolloin RipperX on tehnyt niistä oman kansionsa määrittämääni hakemistoon.

Rippaan viimeiseksi mainittuja. Se siis laittaa kaikki biisien nimet ja kansiot automaattisesti, ilman että tarvitsee muuttaa mitään?

Tuo abcde:kin kiinnostaa, eikä komentorivi kammota, haluan oppia uutta! Noista ohjeista ei kyllä ollut mitään apua ja kysyisin että jos joku kertoisi minulle koodin millä saan ripattua muotoon mp3 bitrate 320 ja että ohjelma luo kansiot esittäjälle ja albumille + tietenkin biisien nimet.  :)

Ja jos joku kertoisi vielä miten saan himputin Rubyripperin pois koneelta.

Piti oikein kokeilla, kun ei ole hetkeen tullut ripattua.
Kyllä tallettaa mp3:t CD:n esittäjän ja nimen mukaiseen kansioon. Jokaisen kappaleen oikealla nimellään.
CD:n koneeseen laiton ja RipperX:n käynnistyksen jälkeen painetaan ensin scan-nappia ja sitten CDDB-nappulaa, niin hakee levyn tiedot netistä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Ja jos joku kertoisi vielä miten saan himputin Rubyripperin pois koneelta.

Asensitko täältä http://linuxappfinder.com/package/rubyripper/ sen? Minä asensin Rubyripperin tuolta, ja kyllä se minulla Sovellusvalikoimalla tai Synapticilla näkyy ja voidaan niillä myös tarvittaessa poistaa. Tai komentoriviltä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get remove rubyripper
Jos asensit jollain muulla tavalla, niin sitten en välttämättä osaa neuvoa. Mutta olipa niin taikka näin, niin ei se siellä koneella mitään haittaa, vaikket saisikaan poistettua.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Kiitos, nyt selvisi. :) Mutta kysyisin vielä että mitä tuohon OUTPUTDIR:iin pitäisi kirjoittaa? Kirjoitanko sen musiikki kansion sijainnin tämän (~) merkin tilalle?

~ merkki tarkoittaa kotihakemistoa. Tuohon OUTPUTDIR=jotain kohtaan laitetaan polku siihen hakemistoon jonka alle haluat musiikkitiedostot. Eli esimerkiksi OUTPUTDIR=~/Musiikki eli kotihakemiston alla oleva Musiikki hakemisto. Samalla tavalla minun tapauksessani toimisi OUTPUTDIR=/home/tomin/Musiikki
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Kiitos kaikille! Toivottavasti nyt onnistuu. :)

Täällä foorumilla on ilo käydä kyselemässä "tyhmiäkin" asioita kun porukka auttaa mielellään ilman kettuilua. :)

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Kokeilin, se ilmoitti ettei abcde ole asennettuna. Muutenkaan en noita ohjeita tainnut sisäistää, loin tuon tiedoston ja sitten yritin ripata mutta ei onnistunut.