Kirjoittaja Aihe: ATI9200 näytönohjain ja Ubuntu  (Luettu 1420 kertaa)

mklahti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
ATI9200 näytönohjain ja Ubuntu
« : 03.07.12 - klo:18.26 »
Minulla on ollut vanhassa HP Vectra koneessa asennettuna Ubuntun versio 10.04. LTS. Muuten on toiminut vaatimattomassa koneessa kohtuullisesti, mutta nopeutta saisi olla internet-käytössä enemmän.  Kun muistia ei voi lisätä eikä prosessoria vaihtaa, kiinnitin huomiota näytönohjaimeen.  Näytönohjaimena toimii (emolevyllä) Matroxin piiri, omaa muistia vain 8 megaa.  Koneessa on 2 vapaata PCI-korttipaikkaa.  Olen kokeillut vanhaa ATI:n 9200 PCI-väyläistä, 128 megan muistilla varustettua korttia koneeseen.  Kone käynnistyy normaalisti ja näytölle tulee näkyviin järjestyksessä ensimmäinen sivu mutta lataus pysähtyy siihen.  Ilmeisesti Ubuntun tarvitsema ohjaintiedosto puuttuu ?
Olen pakettienlatausohjelmalla kokeillut useita eri ohjaintiedostoja tuloksetta ? Tämä keskustelualueen ohjeilla en ole päässyt eteenpäin, koska tiedostoja pitäisi tekstitasolla muuttaa ja osaa ko. ohjeissa mainituista tiedostoista en ole koneesta paikantanut !  Mm. hakemisto /etc/x11 löytyy, mutta siellä ei ole tiedostoa xorg.conf, johon pitäisi tarvittaessa tehdä tekstitasolla muutoksia.  Ko.tiedostoa en ole löytänyt muistakaan hakemistoista !  Missä vika ?
Kokeilin koneessa vanhaa SiS-näytönohjainkorttia, se toimi heti, mutta muistia siinä oli vielä vähemmän Matroxin näytönohjaimessa, joten se oli vielä hitaampi.  Kokeilu todisti kuitenkin sen, että PCI-väyläinen näytönohjain ko. korttipaikassa toimii.  Koneen Setup-ohjelman kautta tehtävät muutokset eivät vaikuta toimintaan.
Pakettienlatausohjelmalla olen kokeillut mm. keskustelupalstalla esitettyä fglrx-ohjainta ja ATI:omaa suljettua ohjainta ym.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: ATI9200 näytönohjain ja Ubuntu
« Vastaus #1 : 03.07.12 - klo:18.55 »
Olen kokeillut vanhaa ATI:n 9200 PCI-väyläistä, 128 megan muistilla varustettua korttia koneeseen.  Kone käynnistyy normaalisti ja näytölle tulee näkyviin järjestyksessä ensimmäinen sivu mutta lataus pysähtyy siihen.  Ilmeisesti Ubuntun tarvitsema ohjaintiedosto puuttuu ?

Radeon 9200:n pitäisi kyllä toimia suoraan avoimella ajurilla, eikä se vaadi mitään asennuksia tai asetusten muuttamista. Integroitu näytönohjain kannattaa tosin kytkeä pois käytöstä BIOS-valikon kautta, jotta näytönohjaimet eivät sotkeudu keskenään.


Tarkempaa analyysiä varten pitäisi saada X.org:n lokitiedosto tuosta Radeon-kokeilusta. Loki voi olla edelleen koneellasi esimerkiksi tiedostossa /var/log/Xorg.1.log tai Xorg.N.log, missä N käy 0:sta 9:ään. Oikea tiedosto löytyy kirjoitusajan tai sisällön perusteella.

Jos koneella on vain uusin lokitiedosto /var/log/Xorg.0.log, pitäisi Radeonin loki ottaa talteen kortin kokeilun aikana. Pystytkö kirjautumaan sisään tekstitilassa (konsoliin voi päästä näppäinyhdistelmällä Ctrl+Alt+F1) ja kopioimaan tiedoston talteen kotihakemistoosi:

Koodia: [Valitse]
cd
cp /var/log/Xorg.0.log .


Erillisen näytönohjaimen vaikutus nettiselauksen nopeuteen on kuitenkin rajallinen, etenkin kun joudut käyttämään hidasta PCI-väylää. Keskusmuistin lisäyksestä olisi todennäköisesti paljon enemmän apua, joten koneen vaihtamista kannattaa myös harkita. Ihmiset heittävät nykyisin roskiin useita kertoja tehokkaampaa rautaa, eli lompakko ei juuri päivityksestä kevene.
« Viimeksi muokattu: 03.07.12 - klo:18.59 kirjoittanut nm »