Kirjoittaja Aihe: Unity - huonoko?  (Luettu 62944 kertaa)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #100 : 08.09.12 - klo:13.01 »
Siis oikeasti - se pieni viive, joka syntyy, kun painaa super-näppäintä tai vie hiiren vasenpaan reunaan / ylänurkkaan. Sitä ei ole gnome kolmosessa, mutta unityssä se on häiritsevä.

Ei tuota viivettä ole Unityssäkaan, mutta varmaankin sitten sinun koneellasi sellainen on. Syitä voi olla monia, ihan vain arvauksina:

No ainakin minulla on tismalleen sama, ja se on todella ärsyttävää.

Omilla koneillani sitä ei ole eivätkä koneet ole erityisen uusia.

Osuiko noista arvauksistani mikään kohdalleen? Esim. tuo päivitys ja vanha /home? Nämä ovat helppoja ratkaista.

Näytönohjainasioita ei tietysti voi itse suoraan tietää ja niihin on vaikeampaa vaikuttaakin. Tosin onhan niissä valintoja avoimet ja suljetut.

Lainaus
...
Puhesävyni on sen takia näin kriittistä, koska haluan puhua kehittyvästä käyttöliittymästä kritisoivaan sävyyn mahdollisimman paljon, jotta epäloogisuuksia saataisi korjattua.
...

Rakentava kritiikki on mielestäni yksi tällaisen Foorumin perusasia. Toivottavasti joku kehittäjä lukee.

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #101 : 08.09.12 - klo:15.17 »
Lainaus
2. Itselläni on heikko aktiivinen nimimuisti. Tunnistan harvemminkin käyttämäni ohjelmien nimet ne nähdessäni, mutta aktiivinen muistiinpalauttaminen on hidasta ja epävarmaa. Harvemmin käyttämieni ohjelmien etsiminen valikosta on helpompaa ja nopeampaa kuin niiden "googlettaminen" omalta tietokoneeltani. Muistan spatiaalisesti ohjelman sijainnin valikoissa nopeammin kuin palauttamalla mieleeni ohjelman nimeä tai muita mahdollisia hakusanoja.

Kun kokeilin Ensimmäisen kerran Unitya minulle tuli tunne, että koko homma on suunniteltu toimimaan siten, että olet tottunut tekemään hommat näppäimillä ja näppäin komennoilla. Jos tarvitset hiirtä niin kaikki löytyy valtavan sekamelskan takaa ainoastaan etsimällä. Tuli myös tunne, että kehittäjät ovat unohtaneet erilaiset oppimistavat. Osa oppii parhaiten lukemalla, osa näkemällä, osa kuulemalla ja osa kokeilemalla. Ja tietysti nämä menevät ristiin siten, että selkeästi parasta oppimismetodia ei kaikilla löydy vaan kaikki on tasavahvasti edustettuina jne.

 En usko että olisi ollut kovinkaan suuri vaiva tehdä Unityyn sisään rakennettuna ainoastaan yhden painikkeen(esim. dash-menu painikkeen alla), josta avautuu Gnome 2 tyylinen valikko rakenne. Tuolloin kritiikki olisi ollut huomattavasti vähäisempää. Itse käytän läppäriä aika paljon sohvalla selällään maatessani, joten hiiri on suuressa roolissa ja mielestäni Unity ei sovi tällaiseen käyttötarpeeseen niin hyvin kuin Gnome 2. Onneksi on olemassa muiden tekemiä viritelmiä joilla Unityyn saa Gnomesta tuttuja valikko rakenteita

Lepotila zZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #102 : 08.09.12 - klo:15.41 »
Tietysti kaikki ohjelmat löytyvät valikostakin ja valikon saa (kuulemma) pysyväksikin.

Myönnän kokeilleeni Unitya vain yhden istunnon ajan. Pysyvä valikko olisi parantanut kokemusta. Toinen asia, josta en pitänyt oli palkin sijoittuminen vasempaan reunaan. Kuvittelin, että se olisi hyvä, koska full HD näytössä on leveyttä enemmän kuin korkeutta. En kuitenkaan pitänyt siitä - parempi kun kaikki työpöytäympäristön toiminnallisuus on yläpalkissa.

Paljon yleisempää kuin näppäimistön puuttuminen, lienee kuitenkin kunnollisen hiiren puuttuminen. Omassa käytössä on vaikeata kuvitella käyttötilannetta jossa mitään ei tarvitsisi kirjoittaa - tai jos sellainen tilanne on, niin ei siinä sitten paljoa tapahdukaan - esim. elokuva pyörii 2 tuntia, jolloin työpöytä on sinänsä merkityksetön.

Selaimen käyttö harvemmin vaatii näppäimistöä jos vain lueskelee foorumeita ja uutisia tai seuraa linkkejä. Googlattavat hakusanatkin voi useimmiten kopioida siltä sivulta, joka herätti kiinnostuksen aiheeseen. Tiedostoselaimella voi valita avattavat tiedostot (pdf-dokumentit, videot, musiikin tai kuvat) käyttämättä näppäimistöä. Joka päivä sille näppäimistölle joutuu kurottelemaan, mutta melko harvoin.

Varmasti Unitystä saisi muokattua itselleni melko hyvin soveltuvaksi - ehkä jopa yhtä hyväksi kuin xfce. En usko, että minulla on tarvetta Unityn edistyksellisille ominaisuuksille.

Ohjelmien nimiä ei tarvitse tietää - tätä on käsitelty näissä Unity säikeissä. Riittää, että tietää mitä aikoo tehdä: cd, dvd, burn, image, picture, movie, spreadsheet, music ...

Nämä löytyvät nopeasti hakemistosta katsomalla. Jotenkin en pidä siitä, että oman koneenkin sisältöön tulisi käyttää ensisijaisesti hakukonetta. Tykkään vanhoista kunnon valikoista ja tiedostoselaimesta.

Staattiset hierarkkiset hakemistot ovat minusta "voimaannuttavampia" kuin hakukenttä ja dynaamiset näkymät. Ne - ideaalisessa tapauksessa - näyttävät kaiken edustamansa sisällön. Hakukenttään ja dynaamisiin näkymiin joudutaan tietenkin turvautumaan kun hallittavaa tietoa on enemmän. Hakukone näyttää vain sen, mitä siltä osaa kysyä. Internetin kohdalla tämä on välttämätöntä - oman tietokoneeni kohdalla en pidä siitä.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #103 : 10.09.12 - klo:18.02 »
...
mutta joitain pieniä käyttöliittymäparannusehdotuksia:

- Lyhyt vapaaehtoinen opetusohjelma, joka selittää nopeasti ja interaktiivisesti käyttöliittymän perusasiat, eli käynnistimen, Unity-valikon ja valikkopalkin ilmaisinvalikot. Ei ole pakko käydä läpi, mutta ehdottaa mahdollisuutta uudelle käyttäjälle ensimmäisellä käynnistyskerralla.
- Etenkin ennen työpöydän käynnistystä graafista karkkia on liian vähän. Esim. käyttäjän vaihtaminen on melko työlään näköinen operaatio, ja itse ainakin pelkään koneen kaatuvan hetkenä minä hyvänsä, vaikka kaikki lopulta meneekin hyvin.
- Bugi: jos pistän pyöreään kuulokeliitäntään kuulokkeet koneen käynnistämisen jälkeen, ääni tulee kuulokkeiden lisäksi koneen kaiuttimista. Kone pitää käynnistää uudelleen.
- Järjestelmäasetuksia on pelkistetty ehkä liikaakin. Etenkin käyttöliittymävalintoja voisi olla enemmänkin.
- Thunderbird ei osaa päivittää sähköpostia, ellei ohjelma ole päällä. Olisi hyvä, jos ilmoituksia uusista viesteistä tulisi, vaikka ohjelman sulkisi kokonaan, jos sitä ei tarvitse, mutta odottaa tärkeää viestiä.
- Windowsista tuttu "kohdistaminen" eli ikkunan vetäminen näytön reunaan ikkunoiden vertailemiseksi tuppaa bugaamaan helposti, eli ei palaudu alkuperäiseen kokoonsa jne...
- Kun kohdistetun ikkunan yläreunan oikeanpuoleisinta (Laajenna) painiketta napsauttaa, ikkuna ei muutu koko näytön kokoiseksi vaan menee n. 50 pikseliä alaspäin. Häh? Toinen napsautus laajentaa oikeasti ikkunan.
- Sisäisessä ohjeessa on vielä parantamisen varaa. Asetusnäytöistä voisi olla linkkejä aihetta käsitteleviin ohjeisiin, kuten jo nyt on salasananvalinnassa.
- Sovellusvalikoiman vaihtuva yläkuva on liian kapea 17,4" Full HD -näytölle, ja oikeaan reunaan jää noin 4 cm:n valkoinen tyhjä alue.
- Järjestelmässä on vieläkin liikaa teknistä tekstiä.
- Päivitysten hallinta on vanhentunut ja epäselvä. Windowsissa päivityksille on suomenkieliset kuvaukset. Myönnän, että Windowsissa tosin päivityskulttuuri on täysin erilainen, mutta jotain ohjelmalle täytyy tehdä.

Ongelmat koskevat 12.04:ää, joten osa on voinut jo muuttua 12.10:ssä.

Itse tarkastelen tietokoneen käyttöympäristöä lähinnä funktionaalisuuden ja ergonomian kannalta - nämä ovat teknisesti määriteltyjä käsitteitä. Minua ei erityisesti kiinnosta käyttäjän psykologia ... jokainenhan voi varsin helposti heittäytyä minkälaiseksi haluaa ja siitä lukeminen ei oikein kiinnosta (ja samasta syystä salkkarit eivät kiinnosta). Enkä halua sen enempää luonnehtia sitäkään miksi muutoksia yleensäkin vastustetaan - ne ovat yleisesti tiedossa olevia asioita vaikka joku niiden esittämisestä kuitenkin aina hermostuu.

Sen verran voin järjestelmien miellyttävyydestä sanoa, että tuskin olisin koskaan alkanut käyttämään Windowsia jos tarkastelisin sitä miellyttävyyden kannalta - sama koskee Linuxiakin, sen varhaisia versioita.

Toisaalta, Canonicalin kannattaisi näistä kiinnostua, koska toimiva markkinointistrategia on kuitenkin heille hyvin tärkeätä - tämänhän Microsoft ja Apple osaavat hyvin omissa segmenteissään. Tuotteen funktionaalisuuden ja ns. "miellyttävän käyttökokemuksen" yhtäläisyys on varsin kyseenalaista kuluttajatuotteissa ... kuten puhelimet ovat viime aikoina osoittaneet.

Tässä säikeessä todellista kritiikkiä ei ole juurikaan esitetty - itse olen raportoinut joistakin bugeista. Paitsi sitten tämä alluk:n kirjoitus.

Joitakin tässä alluk:n postituksessa esitetyistä asioista en tunnista ja siksi näistä voisi hieman keskustella lisää. Seuraavassa näitä epäselviä kohtia:

Lainaus
- Etenkin ennen työpöydän käynnistystä graafista karkkia on liian vähän. Esim. käyttäjän vaihtaminen on melko työlään näköinen operaatio, ja itse ainakin pelkään koneen kaatuvan hetkenä minä hyvänsä, vaikka kaikki lopulta meneekin hyvin.

Mitä tämä tarkoittaa? Nuolinäppäimellä voi liikkua ylös alas ja taustakuva vaihtuu käyttäjän omaksi - mikä sen helpompaa ja havainnollisempaa? Taustakuvan pitää kuitenkin olla sellainen, että vasemmassa reunassa olevat tekstit ovat luettavissa - pieni ansa omien kuvien käyttäjille.

Lainaus
- Bugi: jos pistän pyöreään kuulokeliitäntään kuulokkeet koneen käynnistämisen jälkeen, ääni tulee kuulokkeiden lisäksi koneen kaiuttimista. Kone pitää käynnistää uudelleen.

Voi olla, mutta en käytä koskaan noita äänikortteja vaan ulkoista äänikorttia.

Voisiko silti Sounds -asetuksissa olla jotakin, jolla tilanne paranisi. Varmaan tähän joku kiertokonsti löytyy. Muutenkin - tuskin tarvitsee käynnistää konetta - X:n sammutus näppäimistöltä ja uusi sisäänloggaus varmaankin riittävät?

Tämä ei kuitenkaan ole Unity-asia.

Lainaus
- Thunderbird ei osaa päivittää sähköpostia, ellei ohjelma ole päällä. Olisi hyvä, jos ilmoituksia uusista viesteistä tulisi, vaikka ohjelman sulkisi kokonaan, jos sitä ei tarvitse, mutta odottaa tärkeää viestiä.

Tämä lienee säätökysymys tai sitten kyseisen ohjelman kehittäjän asia rakentaa ohjelmaan oma palvelunsa.

Tämä ei muutenkaan ole Unity-asia.

Lainaus
- Windowsista tuttu "kohdistaminen" eli ikkunan vetäminen näytön reunaan ikkunoiden vertailemiseksi tuppaa bugaamaan helposti, eli ei palaudu alkuperäiseen kokoonsa jne...

Niinpä tosiaan näyttää tekevän - käytän liian harvoin Ubuntussa joten en ole huomannut.

EDIT: Luulin tietäväni mitä tässä tarkoitetaan, mutta enpä taidakaan tietää. Ikkunan koko ei palaudu Win7:ssakaan kun sen vetää reunaan, saa siitä "puolikokoisen" ja sitten vie uudelleen pois. Varmaan tarkoitetaan jotakin muuta.

Lainaus
- Kun kohdistetun ikkunan yläreunan oikeanpuoleisinta (Laajenna) painiketta napsauttaa, ikkuna ei muutu koko näytön kokoiseksi vaan menee n. 50 pikseliä alaspäin. Häh? Toinen napsautus laajentaa oikeasti ikkunan.

Tätä ilmiötä en tunnista.

Lainaus
- Sovellusvalikoiman vaihtuva yläkuva on liian kapea 17,4" Full HD -näytölle, ja oikeaan reunaan jää noin 4 cm:n valkoinen tyhjä alue.

Mitä tämä oikein tarkoittaa? Mikä vaihtuva kuva ja missä?

Lainaus
- Päivitysten hallinta on vanhentunut ja epäselvä. Windowsissa päivityksille on suomenkieliset kuvaukset. Myönnän, että Windowsissa tosin päivityskulttuuri on täysin erilainen, mutta jotain ohjelmalle täytyy tehdä.

En ole tätä kaivannut, koska päivitän aina kaikki kerralla. Mielestäni ihan hyväksyttävä lähestymistapa, jos ei ole käytössä ulkopuolisia jakelulähteitä - muuten ehkä ei.

Update ohjelma muutoin toimii epämääräisesti. Olen laittanut sen kiinteäksi sovellukseksi jos se sitten toimisi paremmin. Aina voi päivittää kaikki helposti, mutta aina ei saa valikkoa esiin ennen päivitystä. Tämä oli epämääräinen varsinkin 11.10 -versiossa, mutta on vieläkin. Tämä voi olla kyllä jonkun sortin Unity-asia.
« Viimeksi muokattu: 11.09.12 - klo:13.19 kirjoittanut Ganymedes »

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #104 : 10.09.12 - klo:20.45 »
Unityn ja dashin perusidea, ohjelman käynnistäminen näppiksellä ja muutamalla alku- tai suunnilleen-millä-vaan -kirjaimella sopii mulle kuin nyrkki silmään. Ainoa asia, joka sai mut vaihtamaan on sen hitaus.

Siis oikeasti - se pieni viive, joka syntyy, kun painaa super-näppäintä tai vie hiiren vasenpaan reunaan / ylänurkkaan. Sitä ei ole gnome kolmosessa, mutta unityssä se on häiritsevä.

Tämän allekirjoitan täysin.. Unity on todella raskas ja menu eli tässä tapauksessa dash, pitää olla instant eikä muutaman sekunnin viiveellä. Oikein muutaman kerran olen itsekseen laskenut, niin Core 2 Duo koneella jossa on 2 gigaa muistia välillä klikkauksesta kestää lähes 10s ennen kuin dash tulee näkyviin ---> EPIC FAIL!

Ei tuota viivettä ole Unityssäkaan, mutta varmaankin sitten sinun koneellasi sellainen on. Syitä voi olla monia, ihan vain arvauksina:
- päivitys (siitä johtuvat vanhojen versioiden synnit)
- vanha /home (siitä johtuvat vanhojen versioiden synnit)
- huono näytönohjaimen tuki. Tuo temppuhan vaatii selkeästi tiettyjä erityisiä toimintoja näytönohjaimelta. Unity ei vaadi tehokasta näytönohjainta, mutta vaatii toimivan näytönohjaimen. Sama dilemma kuin tietyissä ammattiohjelmissa, jolloin niitä vartenkaan ei (joskus) osata/kyetä/haluta ostaa toimivaa ympäristöä eli kunnolla toimivaa näytönohjainta. Tietenkin kotikäytössä näytönohjaimen vaihto on isompi ja todellisempi kynnys eikä läppäreissä edes mahdollista.
- huono näytönohjain
- omat muokkaukset (lienee epätodennäköistä)

Näistä syistä puuttuu tärkein syy ja melko varmasti myös se oikea syy:
- surkea ja raskas toteutus

Jos työpöydän tärkein ominaisuus bugaa näin pahasti, niin aikalailla koko homma on menetetty. Eli tämä dashin hitaus on myös minulle tärkein syy miksi Unitya ei kiinnosta kauaa katella. Tosin on siellä muutama muukin bugi, jotka ärsyttää niin pahasti ettei kiinnosta käyttää.

Eli Jallun linjoilla.. keveämpää työpöytää pienemmillä ominaisuuksilla, niin vaikka jotain joutuisi etsimään, niin nopeammin se menee kuin turhanpäiväinen odottelu :)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #105 : 10.09.12 - klo:20.59 »
Unityn ja dashin perusidea, ohjelman käynnistäminen näppiksellä ja muutamalla alku- tai suunnilleen-millä-vaan -kirjaimella sopii mulle kuin nyrkki silmään. Ainoa asia, joka sai mut vaihtamaan on sen hitaus.

Siis oikeasti - se pieni viive, joka syntyy, kun painaa super-näppäintä tai vie hiiren vasenpaan reunaan / ylänurkkaan. Sitä ei ole gnome kolmosessa, mutta unityssä se on häiritsevä.

Tämän allekirjoitan täysin.. Unity on todella raskas ja menu eli tässä tapauksessa dash, pitää olla instant eikä muutaman sekunnin viiveellä. Oikein muutaman kerran olen itsekseen laskenut, niin Core 2 Duo koneella jossa on 2 gigaa muistia välillä klikkauksesta kestää lähes 10s ennen kuin dash tulee näkyviin ---> EPIC FAIL!
...

OK. Nythän tässä alkaa tulla jo todelliset tekniset syyt esiin Unityn vihaamiseen.

Olen täysin samaa mieltä, että noin hidas ei voi olla.

Ei kyllä olekaan kunnollisessa ympäristössä. Asus eeePC 901, 1 GB ei edes USB live-bootissa ole lähellekään huono tuossa mielessä. Nyt minulla on asennettuna, hitaammalle SATA-levylle, enkä pysty luotettavasti antamaan todellista aikaa koska se on reilusti alle yhden sekunnin.

Tuo mopompaa konetta minulla ei ole, tuskin muillakaan jotka Unityä ovat yrittäneet käyttää.

Hakisin syitä tuosta listasta jonka edellä kerroin.

Esim. halpis nVidia 9500GT (n. 50 eur) toimii oikein hyvin.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #106 : 10.09.12 - klo:21.19 »
Unity on paljon hyvää ja huonoa.


Hyvää

+ Selkeä taulukkoa pikanäppäimistä ja niiden toiminnoista. Windows(super)-painiketta pidettäessä pohjassa.

+ Modernin näköinen käyttöliittymä.

+ Ohjelmisto kauppa / Sisältää myös ilmaisia ohjelmia.

+ Hakupalkki on näppärä.

Huonoa

- Compiz jonka saa helposti kaadettu nopeasti klikkaamalla jotain valikkoa. Tosin en ymmärrä miksi Ubuntu on valinnut Compiz:n nykyiseen 12.04 LTS versioon. Nimttäin Gnome 3:ssa Compiz on poistettu. Gnome 3 työympäristön efektit tuntuu olevan kevyempiä kuin Unity + Compiz virityksessä.

- Ohjelmaan palaaminen eri työpöydältä valikko käyttämällä. Ohjelma voi kokonaan palautua siihen työpöytään takaisin. Tosin tajusin tässä joku hassu logiikka. Jos pidät ohjelmaa vasemmassa reunassa kiinni niin valikon kautta painamalla tätä ohjelmaan ohjaudut oikeaa työpöytään. Tosin jos pidät ohjelmaan oikeassa laidassa kiinni niin ohjelma palautuu siihen työpöytään missä painoit valikkon ohjelmaan. Samaa tekee myös ALT + TAB:lla. Tarkemmin googlettelin niin kyseessä on monen mielestä bugi. Ongelman voi kiertää jos asentaa Compiz Managerin valitsee sieltä toisen ikkuna switcherin.

- Viimeinen on tuo välillä bugaava ikkunan raahaminen reunoille, jos haluat ikkunan isona vasempaa tai oikeaan laitaan. Myös ylös vieminen voi bugittaa. Esimerkki ei anna isontaa ennen kuin päästä irti ja kokeilee uudelleen.

- Jos käytät piiloutuvaa vasenta palkkia niin se tuppaa tulemaan välillä eteen ilman syytä. Esimerkiksi Firefoxissa, jos modaat omaa valikko siihen. Palkin esiin hidastus tai nopeutus ei auta ongelmaan.


- Haulla saa myös Compiz kaatumaan nopealla kirjoittamisella. Vähän samanlainen ongelma kuin nopean tupla klikkauksen kanssa.



Tässä oli nopeasti kirjoitettu. Teksti voi sisältää kirjoitusvirheitä.
Kokemus Lenovo x220i:llä ja Ubuntu 12.04 LTS 64-bittisellä versiolla. Suhteellisen avointa rautaa on koneessa.
« Viimeksi muokattu: 10.09.12 - klo:21.21 kirjoittanut Karvameduusa »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #107 : 10.09.12 - klo:21.26 »
Unity on todella raskas ja menu eli tässä tapauksessa dash, pitää olla instant eikä muutaman sekunnin viiveellä. Oikein muutaman kerran olen itsekseen laskenut, niin Core 2 Duo koneella jossa on 2 gigaa muistia välillä klikkauksesta kestää lähes 10s ennen kuin dash tulee näkyviin ---> EPIC FAIL!

Lainaus
Näistä syistä puuttuu tärkein syy ja melko varmasti myös se oikea syy:
- surkea ja raskas toteutus

Jos työpöydän tärkein ominaisuus bugaa näin pahasti, niin aikalailla koko homma on menetetty. Eli tämä dashin hitaus on myös minulle tärkein syy miksi Unitya ei kiinnosta kauaa katella.

Ei hitaus ja raskaus ole mikään Unityn ominaisuus. Minulla keskiverto -pöytäkoneessa (i3, 6Gb RAM) Dash avautuu silmänräpäyksessä ja niin se teki myös edellisessä varsin mopokoneessakin. Vanhempien nuhapumppu Compaqissa 12.04 tosin oli hidas. Ei Dash erityisesti, vaan ylipäänsä.

Eli niin kuin on tässäkin ketjussa ainakin Ganymedeksen toimesta jo sanottu, niin Unity ei ole sinänsä yhtään hidas, se ei vain jostakin syystä kaikissa koneissa toimi ripeästi. Tuo ei tietysti lohduta yhtään niitä, joiden koneessa Unity hitailee. Eihän niin pitäisi olla, mutta minkäs teet. Toivottavasti alan ihmiset tutkivat asiaa.

LISÄYS: Tarkensin vähän.
« Viimeksi muokattu: 10.09.12 - klo:21.30 kirjoittanut Eesaurus »

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #108 : 10.09.12 - klo:21.32 »
Taas uusi miinus Unityn piikkiin. Skype toisessa ja Firefox toisessa työtilassa. Skypen ääni pätkii ohjelmaa & työtilaa vaihtaessa. Tätä ei tapahtunut 10.04:llä Gnome2:lla, eikä 12.04 XFCE:llä samassa koneessa.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #109 : 10.09.12 - klo:22.42 »
Älkää sitten ymmärtäkö väärin.. en siis tarkoittanut, että dash aukeaa joka kerta lähes 10s. Pääosin siis dash aukeaa 0.2-3s aikana, mutta tuossakin on jo 3s liikaa. Se pitää olla instant! Tämä on sitten testattu kolmella eri koneella: kaksiytimisiä ja 2gb muistia. Lisäksi sopivasti ollut kaikissa eri näytönohjain: ati, nvidia ja intel. Kaikissa dash tahmaa ihan yhtälailla, joten minä en ihan heti allekirjoita rautaongelmia. Kyllä mä luulen, että softassa ja tässä tapauksessa dashin toteutuksessa on vika.

Jotain LXDE:tä kun käyttää ja klikkaa jotain, niin se tapahtuu samantien. Sitten kun vaihtaa Unityyn, niin kaikkea saa odottaa. Tämä on kaikkein rasittavinta, sillä hitaus oli juurikin syy miksi itse olen heivannut mikkisoftan surkuhupaisuudet. Nyt tuohon listaan pääsee Unitykin.. KDE:tä en ole hetkeen kokeillutkaa, mutta luulenpa että sekin olisi listassa.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #110 : 10.09.12 - klo:23.23 »
Älkää sitten ymmärtäkö väärin.. en siis tarkoittanut, että dash aukeaa joka kerta lähes 10s. Pääosin siis dash aukeaa 0.2-3s aikana, mutta tuossakin on jo 3s liikaa. Se pitää olla instant! Tämä on sitten testattu kolmella eri koneella: kaksiytimisiä ja 2gb muistia. Lisäksi sopivasti ollut kaikissa eri näytönohjain: ati, nvidia ja intel. Kaikissa dash tahmaa ihan yhtälailla, joten minä en ihan heti allekirjoita rautaongelmia. Kyllä mä luulen, että softassa ja tässä tapauksessa dashin toteutuksessa on vika.

Ok. Joo, onhan se aika erikoista, että toisissa koneissa toimii hyvin, toisissa ei niinkään. Ja varmuuden vuoksi mainittakoon, etten minäkään tarkoittanut hidastelevissa koneissa olevan varsinaisia rautaongelmia, vaan että jostakin syystä Unity ei vain tietyissä kokoonpanoissa toimi optimaalisesti.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #111 : 11.09.12 - klo:08.05 »
Älkää sitten ymmärtäkö väärin.. en siis tarkoittanut, että dash aukeaa joka kerta lähes 10s. Pääosin siis dash aukeaa 0.2-3s aikana, mutta tuossakin on jo 3s liikaa. Se pitää olla instant! Tämä on sitten testattu kolmella eri koneella: kaksiytimisiä ja 2gb muistia. Lisäksi sopivasti ollut kaikissa eri näytönohjain: ati, nvidia ja intel. Kaikissa dash tahmaa ihan yhtälailla, joten minä en ihan heti allekirjoita rautaongelmia. Kyllä mä luulen, että softassa ja tässä tapauksessa dashin toteutuksessa on vika.

Ok. Joo, onhan se aika erikoista, että toisissa koneissa toimii hyvin, toisissa ei niinkään. Ja varmuuden vuoksi mainittakoon, etten minäkään tarkoittanut hidastelevissa koneissa olevan varsinaisia rautaongelmia, vaan että jostakin syystä Unity ei vain tietyissä kokoonpanoissa toimi optimaalisesti.

Toisaalta eikös tuo XFCE juuri ole positioitu noihin koneisiin, joissa Unity ei toimi kunnolla ... joten sikälihän tilanne on ihan ok.

Minua kuitenkin kiinnostaa se tekninen syy sille miksi Unity (ja "kaikki") toimii hitaasti juuri tietyillä koneilla. Koneiden tehostahan asia ei selvästikään ole kiinni. Itselläni on koneet Unityllä (yleensä 12.04 64-bit):

- AMD Dual Core aikakauden koneita jollakin halpis-nVidialla
- Dell M65 hyvällä nVidian kortilla (siis aikakauden läppäriksi hyvällä kortilla)
- Asus eeePC 901 mopoläppäri, 1 GB, 4+16 GB
- i7-pohjainen huipputyöasema vuoden takaa (11.10 64-bit)

Tuo alkuperäinen listani tuntuu edelleen relevantilta, lähinnä nyt puhuttaneen näytönohjaimesta. Kyse ei ole varsinaisesta rautaviasta, vaan:

- tukematon ominaisuus. Dash vaatii läpinäkyvyyttä, ja muutakin. Pitää tietysti olla aika heikkotasoinen jotta tätä ei tuettaisi, mutta oliko esim. XP:ssä tämä mikään vaatimus, en muista siinä vastaavanlaisia menuja? Vistassa oli mutta sehän sitten ei kaikilla toiminutkaan
- huonot ajurit. Tämä ei ole rautavika, vaan on version 12.04 vika. Toisaalta voi olla tietoisesti jätetty rajoitus kun resursseja ei ole ollut riittävästi ... jos näin on, niin ehkä olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin. Näiden rajoitusten esille tuonti on tyypillisesti jätetty juuri Foorumeille.
- näytönohjaimen väärä konfigurointi. Tällaiset asiat ovat tyypillisesti jätetty Foorumeille ja tuelle niiden kautta. Tässäkin mielessä tärkeä keskustelu.


Voiko joku kommentoida sitä, että mitkä edellä esitetyistä vioista johtuvat tai voivat johtua:

- siitä että vanha /home on jätetty (versiosta 10.04 tai vielä vanhemmasta)
- on päivitetty eikä tehty puhdasta asennusta (päivitys versiosta 10.04 ja peräisin mahdollisesti vielä vanhemmasta)

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #112 : 11.09.12 - klo:08.32 »
Älkää sitten ymmärtäkö väärin.. en siis tarkoittanut, että dash aukeaa joka kerta lähes 10s. Pääosin siis dash aukeaa 0.2-3s aikana, mutta tuossakin on jo 3s liikaa. Se pitää olla instant! Tämä on sitten testattu kolmella eri koneella: kaksiytimisiä ja 2gb muistia. Lisäksi sopivasti ollut kaikissa eri näytönohjain: ati, nvidia ja intel. Kaikissa dash tahmaa ihan yhtälailla, joten minä en ihan heti allekirjoita rautaongelmia. Kyllä mä luulen, että softassa ja tässä tapauksessa dashin toteutuksessa on vika.

Ok. Joo, onhan se aika erikoista, että toisissa koneissa toimii hyvin, toisissa ei niinkään. Ja varmuuden vuoksi mainittakoon, etten minäkään tarkoittanut hidastelevissa koneissa olevan varsinaisia rautaongelmia, vaan että jostakin syystä Unity ei vain tietyissä kokoonpanoissa toimi optimaalisesti.

Toisaalta eikös tuo XFCE juuri ole positioitu noihin koneisiin, joissa Unity ei toimi kunnolla ... joten sikälihän tilanne on ihan ok.

Minua kuitenkin kiinnostaa se tekninen syy sille miksi Unity (ja "kaikki") toimii hitaasti juuri tietyillä koneilla. Koneiden tehostahan asia ei selvästikään ole kiinni. Itselläni on koneet Unityllä (yleensä 12.04 64-bit):

- AMD Dual Core aikakauden koneita jollakin halpis-nVidialla
- Dell M65 hyvällä nVidian kortilla (siis aikakauden läppäriksi hyvällä kortilla)
- Asus eeePC 901 mopoläppäri, 1 GB, 4+16 GB
- i7-pohjainen huipputyöasema vuoden takaa (11.10 64-bit)

Tuo alkuperäinen listani tuntuu edelleen relevantilta, lähinnä nyt puhuttaneen näytönohjaimesta. Kyse ei ole varsinaisesta rautaviasta, vaan:

- tukematon ominaisuus. Dash vaatii läpinäkyvyyttä, ja muutakin. Pitää tietysti olla aika heikkotasoinen jotta tätä ei tuettaisi, mutta oliko esim. XP:ssä tämä mikään vaatimus, en muista siinä vastaavanlaisia menuja? Vistassa oli mutta sehän sitten ei kaikilla toiminutkaan
- huonot ajurit. Tämä ei ole rautavika, vaan on version 12.04 vika. Toisaalta voi olla tietoisesti jätetty rajoitus kun resursseja ei ole ollut riittävästi ... jos näin on, niin ehkä olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin. Näiden rajoitusten esille tuonti on tyypillisesti jätetty juuri Foorumeille.
- näytönohjaimen väärä konfigurointi. Tällaiset asiat ovat tyypillisesti jätetty Foorumeille ja tuelle niiden kautta. Tässäkin mielessä tärkeä keskustelu.


Voiko joku kommentoida sitä, että mitkä edellä esitetyistä vioista johtuvat tai voivat johtua:

- siitä että vanha /home on jätetty (versiosta 10.04 tai vielä vanhemmasta)
- on päivitetty eikä tehty puhdasta asennusta (päivitys versiosta 10.04 ja peräisin mahdollisesti vielä vanhemmasta)

Omalla koneella vieras tilillä dash on nopeampi kuin omalla tunnuksella, vanhat asetustiedostot siis vaikuttavat asiaan.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #113 : 11.09.12 - klo:12.42 »
Älkää sitten ymmärtäkö väärin.. en siis tarkoittanut, että dash aukeaa joka kerta lähes 10s. Pääosin siis dash aukeaa 0.2-3s aikana, mutta tuossakin on jo 3s liikaa. Se pitää olla instant!
Saatko sitä säädettyä: Järjestelmäasetukset - Ulkoasu - Toiminta. Siinä on liukusäädin herkkyydelle.

Minua nopeassa toiminnassa (siis ihan instant) häiritsee se kun klikkaan vasemmassa yläkulmassa olevasta ruksista ohjelmaa kiinni, sivupaneeli tunkee eteen ja sitten pitää hetki odotella sen poistumista. Jos sivupalkin saisi yläreunastaan hieman alemmas, ei pieni hiiren kursorin harhailu laukaisisi sivupalkkia.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #114 : 13.09.12 - klo:22.58 »

Lainaus
- Bugi: jos pistän pyöreään kuulokeliitäntään kuulokkeet koneen käynnistämisen jälkeen, ääni tulee kuulokkeiden lisäksi koneen kaiuttimista. Kone pitää käynnistää uudelleen.

Voi olla, mutta en käytä koskaan noita äänikortteja vaan ulkoista äänikorttia.

Voisiko silti Sounds -asetuksissa olla jotakin, jolla tilanne paranisi. Varmaan tähän joku kiertokonsti löytyy. Muutenkin - tuskin tarvitsee käynnistää konetta - X:n sammutus näppäimistöltä ja uusi sisäänloggaus varmaankin riittävät?

Tämä ei kuitenkaan ole Unity-asia.
Ongelma tuskin korjaantuu käynnistämällä X uudelleen, eikä siihen ole mitään graafista korjauskeinoa. Kyse on äänikortin ajureista, joissa on bugi. Tavallisesti ongelma korjataan laittamalla äänikortin ajurimoduulille joku sopiva parametri. Mutta kuten sanottua, Unity-ongelmasta ei missään tapauksessa ole kyse.

Lainaus
- Thunderbird ei osaa päivittää sähköpostia, ellei ohjelma ole päällä. Olisi hyvä, jos ilmoituksia uusista viesteistä tulisi, vaikka ohjelman sulkisi kokonaan, jos sitä ei tarvitse, mutta odottaa tärkeää viestiä.

Tämä lienee säätökysymys tai sitten kyseisen ohjelman kehittäjän asia rakentaa ohjelmaan oma palvelunsa.

Tämä ei muutenkaan ole Unity-asia.
Ei ole säätämällä ratkaistavissa, vaan Thunderbirdiin pitäis vaan tehdä tällainen ominaisuus (tottakai Ubuntukin sen voisi toteuttaa). Minä pidän nykyään TB:tä aina auki. Unity-asia tämäkään ei kuitenkaan ole.

Lainaus
- Kun kohdistetun ikkunan yläreunan oikeanpuoleisinta (Laajenna) painiketta napsauttaa, ikkuna ei muutu koko näytön kokoiseksi vaan menee n. 50 pikseliä alaspäin. Häh? Toinen napsautus laajentaa oikeasti ikkunan.

Tätä ilmiötä en tunnista.
Minä sen sijaan tunnistan. Ikkunoiden puolen näytön kokoon napsauttaminen on totisesti buginen ominaisuus! Kokeilepa napsauttaa ikkuna puolen ruudun kokoiseksi, ja sitten suurentaa se otsikkopalkin suurennuspainikkeesta koko ruudun kokoiseksi. Minulla ainakin Firefox hyppää muutamankymmentä pikseliä ylöspäin, ja kansioikkuna muutamia pikseleitä alaspäin. Molemmat testit siis ensimmäisellä työpöydällä, eli vasemman yläkulman työpöydällä tehtynä.

Suurin harmi kuitenkin on, että kun olen tuollalailla ikkunat napsauttanut puolen ruudun kokoiseksi, ja sen jälkeen siirtynyt toiselle työpöydälle, en pysty palaamaan takaisin puolen ruudun kokoiseen ikkunaan napsauttamalla kyseisen ohjelman ikonia. Sen sijaan ikkuna siirtyy satunnaiseen suuntaan muutamia kymmeniä pikseleitä, ja Unity fokusoi tälle uudelle työpöydälle, jonne pieni siivu ikkunaa on siirtynyt. Todella ärsyttävä ominaisuus, joka myös heittää huolella järjestellyt ikkunat ihan mihin sattuu kohtaan ruutua. Gimpiä käyttäessä jatkuva harmi.

Minua kuitenkin kiinnostaa se tekninen syy sille miksi Unity (ja "kaikki") toimii hitaasti juuri tietyillä koneilla. Koneiden tehostahan asia ei selvästikään ole kiinni. Itselläni on koneet Unityllä (yleensä 12.04 64-bit):

- AMD Dual Core aikakauden koneita jollakin halpis-nVidialla
- Dell M65 hyvällä nVidian kortilla (siis aikakauden läppäriksi hyvällä kortilla)
- Asus eeePC 901 mopoläppäri, 1 GB, 4+16 GB
- i7-pohjainen huipputyöasema vuoden takaa (11.10 64-bit)

Tuo alkuperäinen listani tuntuu edelleen relevantilta, lähinnä nyt puhuttaneen näytönohjaimesta. Kyse ei ole varsinaisesta rautaviasta, vaan:

- tukematon ominaisuus. Dash vaatii läpinäkyvyyttä, ja muutakin. Pitää tietysti olla aika heikkotasoinen jotta tätä ei tuettaisi, mutta oliko esim. XP:ssä tämä mikään vaatimus, en muista siinä vastaavanlaisia menuja? Vistassa oli mutta sehän sitten ei kaikilla toiminutkaan
- huonot ajurit. Tämä ei ole rautavika, vaan on version 12.04 vika. Toisaalta voi olla tietoisesti jätetty rajoitus kun resursseja ei ole ollut riittävästi ... jos näin on, niin ehkä olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin. Näiden rajoitusten esille tuonti on tyypillisesti jätetty juuri Foorumeille.
- näytönohjaimen väärä konfigurointi. Tällaiset asiat ovat tyypillisesti jätetty Foorumeille ja tuelle niiden kautta. Tässäkin mielessä tärkeä keskustelu.


Voiko joku kommentoida sitä, että mitkä edellä esitetyistä vioista johtuvat tai voivat johtua:

- siitä että vanha /home on jätetty (versiosta 10.04 tai vielä vanhemmasta)
- on päivitetty eikä tehty puhdasta asennusta (päivitys versiosta 10.04 ja peräisin mahdollisesti vielä vanhemmasta)

Minullakin Dash toimii välillä raivostuttavan hitaasti. Sama ongelma on välillä myös HUDin kanssa. Minulla on Core2Duo-prossuinen kone, ja 2G muistia, joten siitä ei pitäisi olla kiinni. Näytönohjain on Intelin integroitu, joka ei ole mitenkään huikea. Gnome 3 on kuitenkin toiminut sangen sulavasti. Minulla on kaksi veikkausta Dashin hitauteen:
1) Blur
2) Tiedostojen indeksointi

Nimittäin kun ensimmäistä kertaa vähään aikaan avaan Dashin, se kestää. Sen jälkeen Dash tuntuu aukeavan nopeammin. Olen miettinyt, voisiko Blurin laskeminen hidastaa prosessia niin paljon? Mutta ymmärtääkseni kyseessä kyllä on staattinen bluri.

Äsken kun testasin, Dashin ohjelmat-sivu aukesi hitaasti. Sen jälkeen koetin avata tiedostot, joka myös aukesi hitaasti. Tämän jälkeen aukaisin taas ohjelmat, ja nyt ohjelmat aukesivat näkyviin nopeasti. Kokeilin musiikkia, ja taas sai odottaa. Voisiko kyse siis ollakin siitä, että tiedostojen indeksointi on jostain syystä hyvin hidas? Tähän antaisi viitteitä myös se, että Unity toimii Vieras-tilillä nopeammin. Näin on minullakin.

Koneellani on melkoinen määrä pieniä tiedostoja, joiden indeksoimisessa luulisi menevän. Ehkä tässä on syy hitauteen?
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #115 : 14.09.12 - klo:06.45 »
Koneellani on melkoinen määrä pieniä tiedostoja, joiden indeksoimisessa luulisi menevän. Ehkä tässä on syy hitauteen?

Tätä minkäkin epäilen, mutta jos tämä on syy, niin edelleen toteutuksessa on se "EPIC FAIL". Indeksoinnin ei saa vaikuttaa GUIn toimivuuteen.

Otto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
    • FSFE.org
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #116 : 14.09.12 - klo:09.50 »
Unityn ja dashin perusidea, ohjelman käynnistäminen näppiksellä ja muutamalla alku- tai suunnilleen-millä-vaan -kirjaimella sopii mulle kuin nyrkki silmään. Ainoa asia, joka sai mut vaihtamaan on sen hitaus.

Siis oikeasti - se pieni viive, joka syntyy, kun painaa super-näppäintä tai vie hiiren vasenpaan reunaan / ylänurkkaan. Sitä ei ole gnome kolmosessa, mutta unityssä se on häiritsevä.

Tämän allekirjoitan täysin.. Unity on todella raskas ja menu eli tässä tapauksessa dash, pitää olla instant eikä muutaman sekunnin viiveellä. Oikein muutaman kerran olen itsekseen laskenut, niin Core 2 Duo koneella jossa on 2 gigaa muistia välillä klikkauksesta kestää lähes 10s ennen kuin dash tulee näkyviin ---> EPIC FAIL!
...

OK. Nythän tässä alkaa tulla jo todelliset tekniset syyt esiin Unityn vihaamiseen.

Olen täysin samaa mieltä, että noin hidas ei voi olla.

Ei kyllä olekaan kunnollisessa ympäristössä. Asus eeePC 901, 1 GB ei edes USB live-bootissa ole lähellekään huono tuossa mielessä. Nyt minulla on asennettuna, hitaammalle SATA-levylle, enkä pysty luotettavasti antamaan todellista aikaa koska se on reilusti alle yhden sekunnin.

Tuo mopompaa konetta minulla ei ole, tuskin muillakaan jotka Unityä ovat yrittäneet käyttää.

Hakisin syitä tuosta listasta jonka edellä kerroin.

Esim. halpis nVidia 9500GT (n. 50 eur) toimii oikein hyvin.


Minunkin koneellani Dash on todella hidas. Jos Dashia ei käytä vähään aikaan (esim. 10 minuuttia) niin sitä pyörittävä ohjelma siirtyy RAM-muistista swappiin ja kun painaa Super-nappia niin Dashin avautumiseen menee 10-20 sekuntia. Hirveää.

Jos Dashin avaa pari kertaa peräkkäin ja se tulee RAM-muistista, niin on huomattavasti nopeampi mutta silti 1-2 sekuntia siihen menee. Kone on Dellin Latitude E5420, jonka ostin kevällä 2011, malli on Dellin Ubuntu-kone, joten pitäisi olla aika hyvin optimoitu.

Nyt syksyllä ostin 4 GB RAM -muistipalikan, eli muistia on nyt yhteensä 6 GB, eikä Dash normikäytössä enää mene swappiin, mutta silti ärsyttää tuo 1-2 sekunnin avautumisaika.

Hitauden syyksi veikkaan että Dash on tehty Pythonilla eikä Ubuntun kehittäjät ole profiloineet sitä kunnolla suorituskykymielessä ja tajunneet kirjoittaa hitaimmat kohdat uusiksi C-moduuleina, kuten Python-optimoinnissa on käytäntö. Lisäksi Dashilla on hirveästi riippuvuuksia hakutoimintojen kautta, ja se laitailee niitä turhaan heti alussa, vaikka riittäisi että näytetään Dash heti ja ladataan hakujutut vasta kun haku käynnistyy. Lisäksi Dash pitäisi saada muistikooltaan pienemmäksi ja kernelifunktioilla estää swappiin siirtyminen kokonaan.

Samalla koneella kun ennen 12.04 käytin Gnome 3:sta (koska Unity oli pre-12.04 ihan käyttökelvoton muutenkin) niin voin todeta että Gnome 3 toimi salamannopeasti. Clutter selkeästi hakkaa Compitzin graafisessa suorituskyvyssä. Kun lueskelee  noita Phoronixin mittausartikkeleita, niin Gnome 3 näyttäisi olevan selkeästi Gnome 2:sta nopeampi, tietyissä asioissa jopa nopeampi kuin kevyenä mainostettu XFCE.

Kun Gnome 3.6 julkaistaan ja siitä tulee Ubuntu 12.04:een asennettavat paketit, siirryn takaisin Gnome 3:een. Gnome 3:ssa ärsytti oikeastaan vain ilmoitusviestien esitystapa, mutta se on nyt toteutettu paremmin versiossa 3.6.

Ubuntu on monella tapaa edelläkävijä helppokäyttöisyydessä ja käyttöliittymäasioissa, mutta Unity tuntuu virheeltä, enkä usko että huonosta ideasta tulee hyvä vaikka sen kuinka hyvin viimeistelisi ja viilaisi.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #117 : 14.09.12 - klo:10.49 »
Noilla koneilla, mitä minulla on, pääasiassa käytän edellä mainittuja halpis-AMD-koneita 2 GB:llä 12.04:n kanssa, ei Dash ole hidas missään tilanteessa.

Minulla on tuolla huonommallakin koneella, n. 100 000 tiedoston erillinen kirjasto.  Toisella koneella on 160 000 tiedoston kirjasto ja useampia lisälevyjäkin (joissa on kirjastoista varmistuksia) - enpä tiedä onko tuokaan sen parempi kone, prosessori on halpis/energiansäästö-AMD. Olen luopunut Catfish-hakuohjelman käytöstä koska Dash on itsessään paljon nopeampi ja täysin vaivaton.

Kolmatta konetta, 11.10 konetta en ole päivittänyt, koska Unity toimii siinä ihan mainiosti eikä varsinaista tarvetta päivitykseen ole. Siinäkään ei Dash ole koskaan hidas, vaikka levyjä on 6 kpl (1-2 TB) ja sikäli indeksoitavaa kohtuu paljon. Dash ei kuitenkaan ole menuiltaan yhtä kätevä tässä versiossa. Tämä on kunnollinen kone, n. vuoden vanha i7-kone.

Kummallakaan 12.04 läppärilläni, jotka ovat molemmat mopoja, en ole huomannut erityistä Dashin hidastelua, mutta käytän niitä aika harvoin. Nämäkin ovat kuitenkin puhtaita asennuksia. Tämä mopokin toimii paremmin 12.04:llä kuin 9.04 NBR:llä, joka oli tätä varten tehty.

Kaikki asennukset ovat puhtaita asennuksia ja vanhoja /home:ja en todellakaan käytä. Näytönohjaimet ovat yleensä halpis nVideoita, tässä paremmassa koneessa vähän parempi malli. Mitään epästandardeja ohjelmistoasennuksia ei tehty ja siinä mielessä järjestelmäni ovat virittämättömiä - toki lisäohjelmia on asennettu, mutta vain luotettavana katsomistani lähteistä.
« Viimeksi muokattu: 15.09.12 - klo:14.04 kirjoittanut Ganymedes »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #118 : 14.09.12 - klo:12.06 »
Minulla paljolti sama tilanne, kuin edellisellä, joskin tiedostojen määrä lasketaan kymmenissä tuhansissa. Asennukset aina puhtaita 64bit -asennuksia mitään vanhaa säästämättä. Koneina kaksi HP Pavilion pöytäkonetta, toisessa joku 1-ytiminen prossu ja 4Gb muistia, toisessa i3 ja 6Gb muistia. Molemmissa kaksi kiintolevyä käytössä. Koneet vuosilta -06 ja -12. Noilla spekseillä ei Dash tai Unity ole hidastellut.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #119 : 14.09.12 - klo:12.51 »
Itse täytyy sanoa että pidän tästä ns. äänibugista. Omassa kone on sijoitettu sen verran perunamaisesti että etupaneelin kuulokoliitäntää joutuu hakemaan. Mutta nyt voi ihan vapaasti pitää kuulokkeet kiinni koneessa kaiken aikaa, ja vaihtaa pelkkien kuulokkeiden kanssa kuunteluun vääntämällä kaiuttimet sammuksiin.
« Viimeksi muokattu: 14.09.12 - klo:14.23 kirjoittanut ajaaskel »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.