...
mutta joitain pieniä käyttöliittymäparannusehdotuksia:
- Lyhyt vapaaehtoinen opetusohjelma, joka selittää nopeasti ja interaktiivisesti käyttöliittymän perusasiat, eli käynnistimen, Unity-valikon ja valikkopalkin ilmaisinvalikot. Ei ole pakko käydä läpi, mutta ehdottaa mahdollisuutta uudelle käyttäjälle ensimmäisellä käynnistyskerralla.
- Etenkin ennen työpöydän käynnistystä graafista karkkia on liian vähän. Esim. käyttäjän vaihtaminen on melko työlään näköinen operaatio, ja itse ainakin pelkään koneen kaatuvan hetkenä minä hyvänsä, vaikka kaikki lopulta meneekin hyvin.
- Bugi: jos pistän pyöreään kuulokeliitäntään kuulokkeet koneen käynnistämisen jälkeen, ääni tulee kuulokkeiden lisäksi koneen kaiuttimista. Kone pitää käynnistää uudelleen.
- Järjestelmäasetuksia on pelkistetty ehkä liikaakin. Etenkin käyttöliittymävalintoja voisi olla enemmänkin.
- Thunderbird ei osaa päivittää sähköpostia, ellei ohjelma ole päällä. Olisi hyvä, jos ilmoituksia uusista viesteistä tulisi, vaikka ohjelman sulkisi kokonaan, jos sitä ei tarvitse, mutta odottaa tärkeää viestiä.
- Windowsista tuttu "kohdistaminen" eli ikkunan vetäminen näytön reunaan ikkunoiden vertailemiseksi tuppaa bugaamaan helposti, eli ei palaudu alkuperäiseen kokoonsa jne...
- Kun kohdistetun ikkunan yläreunan oikeanpuoleisinta (Laajenna) painiketta napsauttaa, ikkuna ei muutu koko näytön kokoiseksi vaan menee n. 50 pikseliä alaspäin. Häh? Toinen napsautus laajentaa oikeasti ikkunan.
- Sisäisessä ohjeessa on vielä parantamisen varaa. Asetusnäytöistä voisi olla linkkejä aihetta käsitteleviin ohjeisiin, kuten jo nyt on salasananvalinnassa.
- Sovellusvalikoiman vaihtuva yläkuva on liian kapea 17,4" Full HD -näytölle, ja oikeaan reunaan jää noin 4 cm:n valkoinen tyhjä alue.
- Järjestelmässä on vieläkin liikaa teknistä tekstiä.
- Päivitysten hallinta on vanhentunut ja epäselvä. Windowsissa päivityksille on suomenkieliset kuvaukset. Myönnän, että Windowsissa tosin päivityskulttuuri on täysin erilainen, mutta jotain ohjelmalle täytyy tehdä.
Ongelmat koskevat 12.04:ää, joten osa on voinut jo muuttua 12.10:ssä.
Itse tarkastelen tietokoneen käyttöympäristöä lähinnä funktionaalisuuden ja ergonomian kannalta - nämä ovat teknisesti määriteltyjä käsitteitä. Minua ei erityisesti kiinnosta käyttäjän psykologia ... jokainenhan voi varsin helposti heittäytyä minkälaiseksi haluaa ja siitä lukeminen ei oikein kiinnosta (ja samasta syystä salkkarit eivät kiinnosta). Enkä halua sen enempää luonnehtia sitäkään miksi muutoksia yleensäkin vastustetaan - ne ovat yleisesti tiedossa olevia asioita vaikka joku niiden esittämisestä kuitenkin aina hermostuu.
Sen verran voin järjestelmien miellyttävyydestä sanoa, että tuskin olisin koskaan alkanut käyttämään Windowsia jos tarkastelisin sitä miellyttävyyden kannalta - sama koskee Linuxiakin, sen varhaisia versioita.
Toisaalta, Canonicalin kannattaisi näistä kiinnostua, koska toimiva markkinointistrategia on kuitenkin heille hyvin tärkeätä - tämänhän Microsoft ja Apple osaavat hyvin omissa segmenteissään. Tuotteen funktionaalisuuden ja ns. "miellyttävän käyttökokemuksen" yhtäläisyys on varsin kyseenalaista kuluttajatuotteissa ... kuten puhelimet ovat viime aikoina osoittaneet.
Tässä säikeessä todellista kritiikkiä ei ole juurikaan esitetty - itse olen raportoinut joistakin bugeista. Paitsi sitten tämä alluk:n kirjoitus.
Joitakin tässä alluk:n postituksessa esitetyistä asioista en tunnista ja siksi näistä voisi hieman keskustella lisää. Seuraavassa näitä epäselviä kohtia:
- Etenkin ennen työpöydän käynnistystä graafista karkkia on liian vähän. Esim. käyttäjän vaihtaminen on melko työlään näköinen operaatio, ja itse ainakin pelkään koneen kaatuvan hetkenä minä hyvänsä, vaikka kaikki lopulta meneekin hyvin.
Mitä tämä tarkoittaa? Nuolinäppäimellä voi liikkua ylös alas ja taustakuva vaihtuu käyttäjän omaksi - mikä sen helpompaa ja havainnollisempaa? Taustakuvan pitää kuitenkin olla sellainen, että vasemmassa reunassa olevat tekstit ovat luettavissa - pieni ansa omien kuvien käyttäjille.
- Bugi: jos pistän pyöreään kuulokeliitäntään kuulokkeet koneen käynnistämisen jälkeen, ääni tulee kuulokkeiden lisäksi koneen kaiuttimista. Kone pitää käynnistää uudelleen.
Voi olla, mutta en käytä koskaan noita äänikortteja vaan ulkoista äänikorttia.
Voisiko silti Sounds -asetuksissa olla jotakin, jolla tilanne paranisi. Varmaan tähän joku kiertokonsti löytyy. Muutenkin - tuskin tarvitsee käynnistää konetta - X:n sammutus näppäimistöltä ja uusi sisäänloggaus varmaankin riittävät?
Tämä ei kuitenkaan ole Unity-asia.
- Thunderbird ei osaa päivittää sähköpostia, ellei ohjelma ole päällä. Olisi hyvä, jos ilmoituksia uusista viesteistä tulisi, vaikka ohjelman sulkisi kokonaan, jos sitä ei tarvitse, mutta odottaa tärkeää viestiä.
Tämä lienee säätökysymys tai sitten kyseisen ohjelman kehittäjän asia rakentaa ohjelmaan oma palvelunsa.
Tämä ei muutenkaan ole Unity-asia.
- Windowsista tuttu "kohdistaminen" eli ikkunan vetäminen näytön reunaan ikkunoiden vertailemiseksi tuppaa bugaamaan helposti, eli ei palaudu alkuperäiseen kokoonsa jne...
Niinpä tosiaan näyttää tekevän - käytän liian harvoin Ubuntussa joten en ole huomannut.
EDIT: Luulin tietäväni mitä tässä tarkoitetaan, mutta enpä taidakaan tietää. Ikkunan koko ei palaudu Win7:ssakaan kun sen vetää reunaan, saa siitä "puolikokoisen" ja sitten vie uudelleen pois. Varmaan tarkoitetaan jotakin muuta.
- Kun kohdistetun ikkunan yläreunan oikeanpuoleisinta (Laajenna) painiketta napsauttaa, ikkuna ei muutu koko näytön kokoiseksi vaan menee n. 50 pikseliä alaspäin. Häh? Toinen napsautus laajentaa oikeasti ikkunan.
Tätä ilmiötä en tunnista.
- Sovellusvalikoiman vaihtuva yläkuva on liian kapea 17,4" Full HD -näytölle, ja oikeaan reunaan jää noin 4 cm:n valkoinen tyhjä alue.
Mitä tämä oikein tarkoittaa? Mikä vaihtuva kuva ja missä?
- Päivitysten hallinta on vanhentunut ja epäselvä. Windowsissa päivityksille on suomenkieliset kuvaukset. Myönnän, että Windowsissa tosin päivityskulttuuri on täysin erilainen, mutta jotain ohjelmalle täytyy tehdä.
En ole tätä kaivannut, koska päivitän aina kaikki kerralla. Mielestäni ihan hyväksyttävä lähestymistapa, jos ei ole käytössä ulkopuolisia jakelulähteitä - muuten ehkä ei.
Update ohjelma muutoin toimii epämääräisesti. Olen laittanut sen kiinteäksi sovellukseksi jos se sitten toimisi paremmin. Aina voi päivittää kaikki helposti, mutta aina ei saa valikkoa esiin ennen päivitystä. Tämä oli epämääräinen varsinkin 11.10 -versiossa, mutta on vieläkin. Tämä voi olla kyllä jonkun sortin Unity-asia.