Siis oikeasti - se pieni viive, joka syntyy, kun painaa super-näppäintä tai vie hiiren vasenpaan reunaan / ylänurkkaan. Sitä ei ole gnome kolmosessa, mutta unityssä se on häiritsevä.
Ei tuota viivettä ole Unityssäkaan, mutta varmaankin sitten sinun koneellasi sellainen on. Syitä voi olla monia, ihan vain arvauksina:
No ainakin minulla on tismalleen sama, ja se on todella ärsyttävää.
Puhesävyni on sen takia näin kriittistä, koska haluan puhua kehittyvästä käyttöliittymästä kritisoivaan sävyyn mahdollisimman paljon, jotta epäloogisuuksia saataisi korjattua. Unity on mahtavin Linux-käyttöliittymä, jota olen käyttänyt ja en tule siitä pois vaihtamaan.
Tuskin tätä Canonicalilta lukee, mutta joitain pieniä käyttöliittymäparannusehdotuksia:
- Lyhyt vapaaehtoinen opetusohjelma, joka selittää nopeasti ja interaktiivisesti käyttöliittymän perusasiat, eli käynnistimen, Unity-valikon ja valikkopalkin ilmaisinvalikot. Ei ole pakko käydä läpi, mutta ehdottaa mahdollisuutta uudelle käyttäjälle ensimmäisellä käynnistyskerralla.
- Etenkin ennen työpöydän käynnistystä graafista karkkia on liian vähän. Esim. käyttäjän vaihtaminen on melko työlään näköinen operaatio, ja itse ainakin pelkään koneen kaatuvan hetkenä minä hyvänsä, vaikka kaikki lopulta meneekin hyvin.
- Bugi: jos pistän pyöreään kuulokeliitäntään kuulokkeet koneen käynnistämisen jälkeen, ääni tulee kuulokkeiden lisäksi koneen kaiuttimista. Kone pitää käynnistää uudelleen.
- Järjestelmäasetuksia on pelkistetty ehkä liikaakin. Etenkin käyttöliittymävalintoja voisi olla enemmänkin.
- Thunderbird ei osaa päivittää sähköpostia, ellei ohjelma ole päällä. Olisi hyvä, jos ilmoituksia uusista viesteistä tulisi, vaikka ohjelman sulkisi kokonaan, jos sitä ei tarvitse, mutta odottaa tärkeää viestiä.
- Windowsista tuttu "kohdistaminen" eli ikkunan vetäminen näytön reunaan ikkunoiden vertailemiseksi tuppaa bugaamaan helposti, eli ei palaudu alkuperäiseen kokoonsa jne...
- Kun kohdistetun ikkunan yläreunan oikeanpuoleisinta (Laajenna) painiketta napsauttaa, ikkuna ei muutu koko näytön kokoiseksi vaan menee n. 50 pikseliä alaspäin. Häh? Toinen napsautus laajentaa oikeasti ikkunan.
- Sisäisessä ohjeessa on vielä parantamisen varaa. Asetusnäytöistä voisi olla linkkejä aihetta käsitteleviin ohjeisiin, kuten jo nyt on salasananvalinnassa.
- Sovellusvalikoiman vaihtuva yläkuva on liian kapea 17,4" Full HD -näytölle, ja oikeaan reunaan jää noin 4 cm:n valkoinen tyhjä alue.
- Järjestelmässä on vieläkin liikaa teknistä tekstiä.
- Päivitysten hallinta on vanhentunut ja epäselvä. Windowsissa päivityksille on suomenkieliset kuvaukset. Myönnän, että Windowsissa tosin päivityskulttuuri on täysin erilainen, mutta jotain ohjelmalle täytyy tehdä.
Ongelmat koskevat 12.04:ää, joten osa on voinut jo muuttua 12.10:ssä.