Aikamoista MS-hehkutusta. Paljonko tienasit?
Useita satoja euroja tietysti.
Kaikki mitä qwertyy kehuu tekevänsä msofficella, saa tehtyä uusilla android ja ipad- tableteilla. Ainoa ero ms:ään on että tabletit toimii.
Saa tehtyä. Jos käyttää paria kolmea tai isompaa määrää sovellusksia hommaan. 365:lla nuo ominaisuudet toimii ns. out-of-box. Kaikki valmiiksi konffattuna.
Kerrotko sinä nyt sitten teet esim. seuraavatt tableteillasi. Se ja ihan sama millä mallilla.
- Kirjoitat käsin muistiinpanot. Vielä lisähaasteeksi voisi lisätä, että tee matemaattisia kaavoja ja muuta ne tietokonetekstimuotoon.
- Oikoluet ne suoraan normaalitekstiksi
- Tallennat ne saataville pilvipalveluun esim. PDF-tiedostoksi.
- Lisäät dokumenttiin haluttuun kohtaan lisää muistiinpanoja/sivuja.
- Käytät mahdollisesti satoja erilaisia valmiita dokumenttipohjia, joita on luotu eri käyttötarkoituksia varten valmiiksi.
- Liität jostain _kuvasta_, vaikkapa nettisivulta _tekstit_ suoraan tuohon dokumenttiin. Tai liität edes rajatun kuvan sama mistä kohtaa ja sama mistä sovelluksesta laitteen näytöltä ilman minkäänlaista kuvanmuokkausvaihetta.
- Jatkat välittömästi luodun dokumentin muokkausta toisella laitteella.
- Huomaat että haluat palata muokkauksissa syystä x takaisinpäin. Miten otat näppärästi askeleita takaisinpäin.
Se nyt vaan on sellainen homma, että minulle ei ainakaan tule mieleen mitään muuta vaihtoehtoa, kuin tuoreimmat Officet. Pakko kyllä myöntää, että omppu ympäristön softat on minulle ihan outoja, eli sieltä voi ehkä löytyä jotain vastaavaa. Tosin turhaan varmaan MS on alkanut kaupittelemaan Officea myös sille alustalle. Olen kokeillut monia Android toimistosoftia ja toki esim. perustaulukkojen tekeminen onnistuu, mutta homma tuuppaa menemään kankeaksi jo ihan perus taulukkograafin tekemisessä. Itsellä oli nimittäin hyvä Android tabletti, jossa oli myös hyvä näppäimstö ja touchpad. Silti myin sen loppuviimein pois, koska se ei vaan ollut lähelläkään esim. Libreofficen tasoa. Puhumattakaan Cad-ohjelmista yms. Ne olivat aivan järkyttävää kuraa kaikki.
Jos tiedät avoimen ratkaisun noille, niin olen kyllä ihan täytenä korvana. Korkeakoulutasolla monet ovat aivan haltioissaan, kun enää ei oikeasti välttämättä tarvitse ottaa paperilehtiötä ja kansiota mukaan, koska viimeinkin on alettu pääsemään sille tasolle, että voit oikeasti tehdä _kaikki_ muistiinpanot käsin tietokoneelle paikanpäällä. Ja jos alat väittämään, että esim. ammattikorkeakoulutasolla kerkeät tehdä jollain kaavaeditorilla kesken kurssin kaikki matemaattiset yhtälöt, niin nauran kyllä päin naamaa. En usko ennen kuin se todistetaan. Pääsääntöisesti tahti on niin ripeää, että käsinkirjoitus on ainoa mahdollisuus.
Minä ainakin olen oikeasti vaikuttunut siitä, mitä mahdollisuuksia esim. pelkästään ja siis pelkästään One Note mahdollistaa.
https://www.youtube.com/watch?v=YLPpSHlHZUENyt pitää alkaa odotteleen, että Ballmer siirtää taas pari tonnia tilille
Minä ainakin nauran jos joku väittää, että Androidilla voi tehdä kaikki työhommat näppärästi. Jos niin on, niin silloin on kyllä vaatimustasokin erittäin alhainen. Toki esim. Samsungin Android tableteista löytyy jo ihan kohtuullisia kynälaitteita, mutta silti niiden käyttö ja tehokkuus on todella alhaisella tasolla. Peruspiirtäminen onnistuu jo hyvin, mutta paljoa pitemmälle ei olla vielä päästy. Puhumattakaan niistä tehokkaista softista, joissa ominaisuuksia voi edes hyödyntää.
En väitä, etteikö Libreoffice olisi hyvä ohjelmisto. Mutta ei se minusta kyllä ole vielä lähelläkään Office tasoa. Se kyllä otti hyvin kiinni tuolla 2010 paikkeilla, mutta tilanne on minusta taas muuttunut merkittävästi Officen eduksi. Eikä sinänsä ihme. Mahtaa sen dev-teamissa olla kuitenkin aika paljon porukkaa kiinni.