Kirjoittaja Aihe: Helsingissä ei osata käyttää OOo:ta -> siirtyvät MS Officeen  (Luettu 17980 kertaa)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Tiedätkö kuinka suurista summista on oikein kyse ? Kuinka paljon syydetään rahaa Tiedon ja Microsoftin Amerikkaan ja Intiaan joka vuosi suomen veronmaksajien kukkarosta? Jokainen penni (sentti) on poissa suomen kansantaloudesta ja joista jäämme velkaa ja joista tulee sitä kuuluisaa kestävyysvajetta.
Kyllä varmaan jonkin verran. Tarkkoja lukemia en kyllä tiedä.

Mutta ei se nyt ihan noin mene, siis että kaikki on menetettyä. Käsittääkseni esim. Rovion juuret on osittain kuitenkin mahdollistanut nuo investoinnit ja ovat varmaan tuoneet sitä rahaa takaisinpäin. Vai onko se enää edes kotimainen yritys? Monet tuuppaa muuttamaan noihin veroparatiiseihin.

Joo toki parannettavaa varmasti tuollakin alueella, mutta silti esim. telakkateollisuuden tappaminen ja nuo järjettömät kilometriverot yms. on sitä tasoa, että niillä tapetaan koko suomi ennen pitkää. Ja näitä erikoisuuksiahan on lähiaikoina riittänyt yllinkyllin vaikka Fortumin sähköverkon myynti ulkomaille miljardeilla.

Varmasti kyllä Office löytyy monista paikoista, missä sitä ei edes käytetä käytännössä lainkaan. Varsinkaan että kaikkia ominaisuuksia tarvitaan. Esim. Access ja Publisher on varmasti täysin turhia sovelluksia monissa paikoissa. No Publisheria ei sentään taida löytyä ns. perusasennuksena.
« Viimeksi muokattu: 29.12.13 - klo:16.48 kirjoittanut qwertyy »

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili

Lainaus
Mutta ei se nyt ihan noin mene, siis että kaikki on menetettyä.
Mitä on tullut takaisin? Kuinka paljon suomen kansataloutta hyödyttää MS:n Office ja muiden tuotteiden lisenssimaksut?

Lainaus
Käsittääkseni esim. Rovion juuret on osittain kuitenkin mahdollistanut nuo investoinnit ja ovat varmaan tuoneet sitä rahaa takaisinpäin. Vai onko se enää edes kotimainen yritys? Monet tuuppaa muuttamaan noihin veroparatiiseihin.
Koeta pysyä aiheessa.

Lainaus
Varmasti kyllä Office löytyy monista paikoista, missä sitä ei edes käytetä käytännössä lainkaan. Varsinkaan että kaikkia ominaisuuksia tarvitaan. Esim. Access ja Publisher on varmasti täysin turhia sovelluksia monissa paikoissa. No Publisheria ei sentään taida löytyä ns. perusasennuksena.

Kuinka moni tosiaankin tarvitsee MS office:n esim. Helsingin kaupungin hallinnossa ? 1/20 ? 1/100 ?
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
No se oli viittaus sinun aiemmin tekemään aiheen rönsyilyyn. Ei suoranaisesti liittyen Office lisensseihin.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Sanoisin, että normaaliin virkamiestyöhön LibreOffice riittää hyvin. Siinä on kaikki tarvittavat työkalut virallisten asiakirjojen laadintaan.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Sanoisin, että normaaliin virkamiestyöhön LibreOffice riittää hyvin. Siinä on kaikki tarvittavat työkalut virallisten asiakirjojen laadintaan.

Varmasti noin. Kun kuitenkin (hyvin) suurin osa tavan käyttäjistä ei ole innostunut opettelemaan uutta, on helpointa jatkaa jo opitulla ja käyttää oppimisen aika pakollisiin muutoksiin. Vaatisi isoja periaatteellisia muutoksia opettaa vaikkapa Helsingin henkilöstö LibreOfficeen ja silti he kotioloissa joutuisivat tekemisiin Microsoftin tuotteiden kanssa, kun muu perhe käyttäisi oman työpaikkansa / koulunsa puolesta niitä.

Yksittäisillä henkilöillä olisi kiinnostusta oppimiseen joko aatteellisesti tai uteliaisuuttaan. Itse esimerkkinä käytän Ubuntua ja avaan dokumentit sen tarjonnalla, tämä toimii näin. Kun sitten töissä on valittu Microsoftin tie, joudun siellä myös sitä käyttämään. Ja kun olen vuosien aikana oppinut edes hieman Excelin käyttöä, en ole kiinnostunut opettelemaan LibreOffice Calcin erinimisiä (ja ohjeeltaan erikielisiä) funktioita. Ja perään: "Meitä on monia"...

Ihmisten yleiset asenteet ja kiinnostuminen erilaisesta muuttuu hitaasti, turvallisuusasioissa ollaan tyytyväisiä viiden vuoden aikataulusta.

Ja mielestäni tuolla aiemmin heitetty kommentti tienaamisesta ei ollut kovinkaan rakentava.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili

Lainaus
Vaatisi isoja periaatteellisia muutoksia opettaa vaikkapa Helsingin henkilöstö LibreOfficeen ja silti he kotioloissa joutuisivat tekemisiin Microsoftin tuotteiden kanssa, kun muu perhe käyttäisi oman työpaikkansa / koulunsa puolesta niitä.

Niin, entäs sitten? Onko sitä muka ennenkään kysytty palkollisilta että mitä työkalua haluatte käyttää? Ja siihän oppisivat muitakin laitumia on olemassa kuin maksullinen M$ laidun jossa oleskelu maksaa.  Ja mitä sitä perheen muiden jäsenille kuuluu ja näkyy se mitä Office työkalua jokin käyttää.

Joo jonkun verran muutoksia joutuu tekemään ajattelussa mutta kuten Munchen osoitti, muutoksia ei voi viedä vuodessa taikka kahdessa. Munchenissä lähdettiin oamlle polulle ja siellä nykyään ei painoiteta säästöjä vaan sitä että tietohallintoa voidaan kehittää omista lähtökohdista katsottuna eikä siitä että nyt pitää saada Bill sedälle kunnon joulu bonukset.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Sanoisin, että normaaliin virkamiestyöhön LibreOffice riittää hyvin. Siinä on kaikki tarvittavat työkalut virallisten asiakirjojen laadintaan.

Varmasti noin. Kun kuitenkin (hyvin) suurin osa tavan käyttäjistä ei ole innostunut opettelemaan uutta, on helpointa jatkaa jo opitulla ja käyttää oppimisen aika pakollisiin muutoksiin. Vaatisi isoja periaatteellisia muutoksia opettaa vaikkapa Helsingin henkilöstö LibreOfficeen ja silti he kotioloissa joutuisivat tekemisiin Microsoftin tuotteiden kanssa, kun muu perhe käyttäisi oman työpaikkansa / koulunsa puolesta niitä.

Yksittäisillä henkilöillä olisi kiinnostusta oppimiseen joko aatteellisesti tai uteliaisuuttaan. Itse esimerkkinä käytän Ubuntua ja avaan dokumentit sen tarjonnalla, tämä toimii näin. Kun sitten töissä on valittu Microsoftin tie, joudun siellä myös sitä käyttämään. Ja kun olen vuosien aikana oppinut edes hieman Excelin käyttöä, en ole kiinnostunut opettelemaan LibreOffice Calcin erinimisiä (ja ohjeeltaan erikielisiä) funktioita. Ja perään: "Meitä on monia"...
....

Täällä yksi joka ilmoittautuu tuohon joukkoon:  "osa tavan käyttäjistä ei ole innostunut opettelemaan uutta"
Paitsi jos koen sen [hyödylliseksi|mielenkiintoiseksi|töitä helpottavaksi].

Ja niinpä jäi M$ Officen käyttö jonnekin aikaan kun oli vielä valikot...
Sen uusittu käyttöliittymä ei osunut yhteenkään alkuehdoistani.


ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Pari oheiskommenttia Officeen. 365:n kanssa voikin käydä niin, että toimistotöitä ei tehdäkään kun verkko on poikki Internetiin. Tällaista kertoi tuttu. Tavallisella Officella olisi pystynyt tekemään töitä lokaalina siinäkin tilanteessa.

Pilvipalveluita käyttävä sovellus on tietoturvaltaan epävarma. Tavallinen toimisto-ohjelmien käyttäjä ei tule ajatelleeksi, että pilvissä tietoturva ei ehkä olekaan aukoton.

Ripa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 196
    • Profiili
Pikku kysely?

Te kaikki MS Officen hehkuttajat kertokaa minulle, miten on kun kotona on vaikka neljä konetta ja kaikissa MS Office, niin kuinka monessa koneessa on se Microsoftin lisenssi ja kuinka monessa on origilal los piratos lisenssi?

Mulla on kannettavassa ihan laillinen MS office ja itse maksettu (käytän töissä).
Kotikoneelle olen löytänyt vaihtoehtoisen toimistopaketin ja hyvin olen sillä vuosia pärjäillyt.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili

Lainaus
Vaatisi isoja periaatteellisia muutoksia opettaa vaikkapa Helsingin henkilöstö LibreOfficeen ja silti he kotioloissa joutuisivat tekemisiin Microsoftin tuotteiden kanssa, kun muu perhe käyttäisi oman työpaikkansa / koulunsa puolesta niitä.

Niin, entäs sitten? Onko sitä muka ennenkään kysytty palkollisilta että mitä työkalua haluatte käyttää? Ja siihän oppisivat muitakin laitumia on olemassa kuin maksullinen M$ laidun jossa oleskelu maksaa.  Ja mitä sitä perheen muiden jäsenille kuuluu ja näkyy se mitä Office työkalua jokin käyttää.

Henkilökohtaisissa työkaluissa ei minulta ole kysytty, enkä ole minäkään kysellyt. Olen valinnut itselleni sopivimmat. Yhteisessä käytössä olevissa on valittu konsernin toimintaan yhteensopivat, käytän silloin niitä.

Perheen muita jäseniä ei hetkauta minun työkaluni töissä. Minä joudun kuitenkin kotona heidän kanssaan samoja(kin) käyttämään. Siksi minä en viitsi opetella vielä yhtä officea lisää.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Pari oheiskommenttia Officeen. 365:n kanssa voikin käydä niin, että toimistotöitä ei tehdäkään kun verkko on poikki Internetiin. Tällaista kertoi tuttu. Tavallisella Officella olisi pystynyt tekemään töitä lokaalina siinäkin tilanteessa.
Tuota.. Siihen 365:n kuuluu myös se "normaali Office". Sehän nyt on selvä, että pilviversiota ei voi käyttää jos ei ole yhteyttä.

Lainaus
Te kaikki MS Officen hehkuttajat kertokaa minulle, miten on kun kotona on vaikka neljä konetta ja kaikissa MS Office, niin kuinka monessa koneessa on se Microsoftin lisenssi ja kuinka monessa on origilal los piratos lisenssi?
Kolmella kotikoneella on asennettuna. Kaksi asennusta on vielä vapaana käyttöön. Myös mobiiliversion lisenssi on käytössä. Kuuluvat kaikki samaan "pakettiin" ja tuossa on lisenssimääränä minulle aivan yllinkyllin. Kaksi käyttöoikeutta riittäisi minulle kyllä jo ihan mainiosti.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Lainaus
Kaksi käyttöoikeutta riittäisi minulle kyllä jo ihan mainiosti.

 :P Et voi olla tosissasi ...
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Muutaman kuukauden tässä Office 365:sta käyttäneenä voisin sanoa, että meinaa kyllä tulla itku. On sen verran ankeaksi värkätty toi. Eivät vaan tunnu tajuavan Mikkisoftilla, eikä Canonicalilla, että tabletti käyttöliittymät ovat suoraan sieltä, tietokoneiden kanssa. Olennaista on saada hyödynnettyä näytön pinta-ala resoluutio, sekä tarkka osoittaminen tehokkaasti. mm. Uusimmassa outlookissa kaikki on niin harvassa, että sitä saa sitten rullalla sinne tänne, samoin toimintoja on piiloteltu vaikka millasiin valikoihin joten ennen asia hoitui yhdellä klikkauksella, ja nyt se on sitten klikuti, klikuti, swipe, lääh... Prosessin takana.

Ei ole kyllä ihan mennyt nappiin nyt tuo käytettävyyssuunnittelu, mutta eipä se mitään uutta ole.

Näin tuotepäällikkönä, toinen asia joka aiheutti ensin tyrmistymistä ja vähän myöhemmin vaan suunnatonta hilpeyttä ja repeilyä, on Mikkisoftin hostaaman SharePointin toimintavauhti. Hei ihan nyt oikeasti siellä, haloo. Eihän se voi olla noin }][+~?**&{'[*&,?//{( hidas, eihän? Oi, mutta kyllä se vaan on.

Jos toi olisi meidän tuote, joka olisi tuollaista roskaa, niin joku saisi selittää kyllä ja kovasti. Toivottavasti se en vaan olisi minä siinä selittäjän roolissa.
« Viimeksi muokattu: 31.12.13 - klo:05.31 kirjoittanut Sami Lehtinen »

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Lainaus
kuinka monessa koneessa on se Microsoftin lisenssi ja kuinka monessa on origilal los piratos lisenssi?

Väliaikaisena ratkaisuna(muutama päivä) tässä koneessa on Windows 7 Ultimate ja Office 2010. Kaikki hommattu Piraattilahden kirjastosta. Piakkoin vois laittaa pingviiniä tilalle.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Lainaus
Kaksi käyttöoikeutta riittäisi minulle kyllä jo ihan mainiosti.

 :P Et voi olla tosissasi ...
Pöytäkoneeseen ja läppäriin. Olen ihan tosissani.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili

Lainaus
Pöytäkoneeseen ja läppäriin. Olen ihan tosissani.
No hyvä juttu  ;D
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään