Kirjoittaja Aihe: Helsingissä ei osata käyttää OOo:ta -> siirtyvät MS Officeen  (Luettu 17799 kertaa)

Petri Y

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Juttu uutiseen:

http://www.tietoviikko.fi/msareena/msuutiset/kaikkiareenauutiset/openoffice+osoittautui+helsingissa+liian+vaikeaksi++tilalle+microsoft+officea/a736721

Jaa a, mikähän tässä nyt on, pitäisikö mennä työttömänä konsultoimaan noita tai jotain?  ;D

Mun kaaliin ei ainakaan mahdu kohta: "Open Officella ei pysty tekemään esityksiä." Itse oon sitten vissiin unissani tehnyt kyseisiä esityksiä?  ;)

Miettikää nyt ne on Hesalaasia?
Hesalaisillahan on rahhoo niin ostakee vaan paaljoon officee :)

Sinänsä kumma juttu kun ajatellaan mitä me suomalaiset ollaan....
Osta kotimaista, osta naapurilta  tyyliin ja sitten softat pitää hakee ISOSTA naapurista?
Luulisi nyt että suomalaisillakin käyttäjillä olisi hiukan sitä ISÄNMAALLISUUTTA mitä mm. Chinassa on. Siellä valtio panostaa omaan softa kehitykseen ja varsinkin omaan Linuxiin ja sen ohjelmoimiseen:)

Mutta tekosyitä on aina ollut ja jollakin ämmässäläisellä on jalka tukevasti oven raossa.

- kaunis päivä asentaa ubuntu -

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Kaikkien tulisi suunnata katseensa LO käyttöön. 

LibreOfficea ainakin kehitetään aktiivisesti. Tulossa HTML5 ja Android versiot. Melkoinen urakka edessä.

http://arstechnica.com/business/news/2012/02/libreoffice-developer-shows-prototype-android-and-html5-ports.ars

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
jep,

Lucid sai LOO:sta versio päivityksen 3.4.5:n ... :D Hieman yllättäen varsinkin kun tietää LTS päivityksen olevan nurkan takana. No, ehkä kaikki ei päivitä heti uuteen LTS:n.

Tietenkin kyseessä LibreOffice PPA päivitys ... ::) Kuitenkin viimeisin stable riliisi...
« Viimeksi muokattu: 08.02.12 - klo:11.04 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
"Miettikää nyt ne on Hesalaasia?
Hesalaisillahan on rahhoo niin ostakee vaan paaljoon officee :) "


Hesalaiset ovat tulleet kehä kolmosen ulkopuolelta.
Fiksut stadilaiset ovat valitettavasti vähemmistöä.

e. typoja
Poistuu taka vasemmalle - - -

juyli

  • Vieras
InternetExplorer on virallinen selain ko. miljöössä - eikä siinä ole varaa valita toimisto-ohjelmistojen MS-office tai Libre-officen välillä.

Pitääpä korjata harhaanjohtava tieto: MS-Officen lisäksi on Oraclen OpenOffice.org 3.3 käytettävissä.

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Näyttää siltä että ainakin osa Suomen putoamisesta IT-kehityksen kelkan kyydistä johtuu kyvyttömyydestä ja henkisestä laiskuudesta omaksua Linux. Viimeisimmän tilaston mukaan (Net Application) olisi USA ohittanut Linuxin käytössä jo Suomen ja vaikka noita Net Applicationin lukemia on syytä olla liikoja tuijottamatta on trendi kiinnostava. Aiemmin selvänä ykkösenä (yhdessä Islannin kanssa) ollut Suomi on jäänyt jälkeen monista maista. Viimeisempien uutisten mukaan maailmalla yritykset ja organisaatiot pitivät eteenkin Linux-osaamista suorastaan ensisijaisena tekijänä valintaa ajatellen. Ja mikä kiinnostavinta kysyntä kohdistuu nyt ei suinkaan huippunörtteihin vaan aivan tavallisiin "keskitason Linux-peeloihin".  ;D

Millaisessa jamassa on Suomen Linux-koulutus ylipäätänsä armon vuonna 2012?
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

ubuntu-6db

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Helsingin kaupunki on niin naimisissa MicroSoft:in käyttöjärjestelmään sekä ohjelmistoihin, etteivät nuo avoimet, vapaat sovellutukset tule kyseeseen.
InternetExplorer on virallinen selain ko. miljöössä - eikä siinä ole varaa valita toimisto-ohjelmistojen MS-office tai Libre-officen välillä.
Toki sähköpostiohjelmistojen välillä on useita vaihtoehtoja kuten Outlook tai Outlook tai jopa Outlook.

On noita "naimisissa" olevia organisaatioita muuallakin.
Hyvänä esimerkkinä oppilaitokset, joissa suorastaan pakotetaan opiskelijat hankkimaan ensin joku mso2010 -ja sitten kuinka ollakaan koneessa pitääkin sitten jo olla win8, ennenkuin toimivat kunnolla.
Sellaista on Microsoft -politiikka.
Opiskeluaineistot julkaistaan heidän oppimisalustoillaan sellaisissa muodoissa ja niin mutkikkaasti muotuiltuina, että niiden täydentäminen ja tehtävien tekeminen esim. Oo:lla tai Lo:lla vaatii kyllä hieman ylimääräistä työtä.
Siltikin palautetut tehtävät ym. usein ovat sitten opettajalla jonkinlaisena palapelinä...

Olen yrittänyt yhtä tällaista opiskelijaa pitää Oo:n tai Lo:n käyttäjänä, mutta hankalaa on joskus ollut..
Juuri nuo Mso:n docx ym. x-päätteiset tallennusmuodot aiheuttavat usein hankaluuksia muotoiluissa..
-erilaisissa kehyksissä ym.
Jos tuohon on teillä hyviä vinkkejä, niitä otamme mielellämme vastaan.

Välillä vain niin suututtaa tuo mso:n pakkokäyttöpyrkimys..

juyli

  • Vieras
Hyvänä esimerkkinä oppilaitokset, joissa suorastaan pakotetaan opiskelijat hankkimaan ensin joku mso2010 -ja sitten kuinka ollakaan koneessa pitääkin sitten jo olla win8, ennenkuin toimivat kunnolla.
Sellaista on Microsoft -politiikka.

Tuosta vain oppia, kuinka hallitsevaa markkina-asemaa hyödynnetään maksimaalisesti vuosia ja vuosikymmeniä.
Olettekos kuulleet Word Perfect tai TeKo -ohjelmista? Entä Mosaic- tai Netscape -selaimista?

Heureka - alkemistit ovat kehittäneet kultalähteen! Tosin tuo lähde pulppuaa vain vihreitä $-seteleitä.
« Viimeksi muokattu: 17.09.13 - klo:21.20 kirjoittanut juyli »

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1270
  • Kubuntu
    • Profiili
Viitisen vuotta sitten mietiskelin avoimia dokumentteja. Idea yhdestä kaikkialla toimivasta formaatista on hieno. Valitettavasti bisness on bisnestä. Isot it-alan yritykset haluavat varmistaa rahan saannin ja kehittävät oman epäyhteensopivan avoimen formaatin. Vain heidän ohjelmilla voidaan käyttää kyseisiä formaatteja. Näin tulkitsin tilannetta silloin viisi vuotta sitten.

Toinen ajatus liittyy MS Officeen ja varsinkin PowerPointtiin. Bisnesmaailmassa on tarve tuottaa nopeasti näyttäviä tuloksia. Yksi, mitä olen kaivannut GNU-tuotteisiin, on laaja mallikirjasto. PowerPointissa on suuri määrä puolivalmiita esitysmalleja, joista saa pienellä muokkauksella näyttäviä esityksiä. Olen kokeillut käyttää OpenOfficen Impressiä muutama vuosi sitten. Vie paljon aikaa yrittää elävöittää esityksiä grafiikalla, eikä tulos ole edes välttämättä hyvä. Valmis mallivalikoima oli Impressissä suppea. Tilannetta voi korjata tekemällä lisää malleja ja laittamalla ne jakeluun. Hyvä olisi, jos niitä tulisi valmiina toimisto-ohjelmiston asennuksessa.

Tiedän foorumin kirjoittajien innon ilmaisiin ohjelmistoihin. Niitä voi kehittää edelleen. Ihmisillä on tapana käyttää helppokäyttöisiä ohjelmia, joilla saa aikaan näyttävää ja paljon pienellä työllä.
« Viimeksi muokattu: 26.12.13 - klo:09.11 kirjoittanut ilkant »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Hyvänä esimerkkinä oppilaitokset, joissa suorastaan pakotetaan opiskelijat hankkimaan ensin joku mso2010 -ja sitten kuinka ollakaan koneessa pitääkin sitten jo olla win8, ennenkuin toimivat kunnolla.
Melkoista Fudia. Täällä on käytetty useampia vuosia XP:llä 2010:ä ja nyt myös seiskalla 365:sta ::)

En oikein ymmärrä tuota Office antipatiaa. Se vain yksinkertaisesti on mainio hyötyohjelmapaketti. Varsinkin tuoreemmissa One note, Skydrive tila ja sitä kautta dokumenttisynkronointi ja revikat on suorastaan mielettömästi OO:ta pidemmällä.

En kyllä myöskään ymmärrä tuota dokumenttiformaatti murinaa. Office ainakin minulla aina asennuksen jälkeen tarjonnut avointa tiedostomuotoa tallennuksiin oletuksena ja huomauttanut, että jos valitsee MS:n muodon, niin yhteensopivuus ei välttämättä ole taattu.

Eihän esim. Openofficella voi tehdä jos on Wacomin kynä käytössä minkäänlaisia muistiinpanoja järkevästi "paperille", kun Office hoitaa homman erittäin mallikkaasti. Tai toinen erinomainen ominaisuus on, että nykyään voi heti tietokoneella muokkauksen jälkeen katsoa samat muistiinpanot/tiedostot Androidilla. Jopa jossain määrin muokata näitä tiedostoja.
« Viimeksi muokattu: 26.12.13 - klo:15.04 kirjoittanut qwertyy »

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Hyvänä esimerkkinä oppilaitokset, joissa suorastaan pakotetaan opiskelijat hankkimaan ensin joku mso2010 -ja sitten kuinka ollakaan koneessa pitääkin sitten jo olla win8, ennenkuin toimivat kunnolla.
Melkoista Fudia. Täällä on käytetty useampia vuosia XP:llä 2010:ä ja nyt myös seiskalla 365:sta ::)

En oikein ymmärrä tuota Office antipatiaa. Se vain yksinkertaisesti on mainio hyötyohjelmapaketti. Varsinkin tuoreemmissa One note, Skydrive tila ja sitä kautta dokumenttisynkronointi ja revikat on suorastaan mielettömästi OO:ta pidemmällä.

En kyllä myöskään ymmärrä tuota dokumenttiformaatti murinaa. Office ainakin minulla aina asennuksen jälkeen tarjonnut avointa tiedostomuotoa tallennuksiin oletuksena ja huomauttanut, että jos valitsee MS:n muodon, niin yhteensopivuus ei välttämättä ole taattu.

Eihän esim. Openofficella voi tehdä jos on Wacomin kynä käytössä minkäänlaisia muistiinpanoja järkevästi "paperille", kun Office hoitaa homman erittäin mallikkaasti. Tai toinen erinomainen ominaisuus on, että nykyään voi heti tietokoneella muokkauksen jälkeen katsoa samat muistiinpanot/tiedostot Androidilla. Jopa jossain määrin muokata näitä tiedostoja.

Aikamoista MS-hehkutusta. Paljonko tienasit?

Kaikki mitä qwertyy kehuu tekevänsä msofficella, saa tehtyä uusilla android ja ipad- tableteilla. Ainoa ero ms:ään on että tabletit toimii.

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Lainaus
Aikamoista MS-hehkutusta. Paljonko tienasit?

Lisätäänpä pökköä pesään sen verran, että Linus Torvalds käyttää myös Powerpoint esityksissään mitäpä muutakaan kuin Ms officen powerpointtia. Muistaakseni syynä oli se, että se vaan on selkeästi hyvä tuote omalla alallaan. Tällaisen uutisen luin muutama vuosi sitten ja tilanne tuskin on paljoa muuttunut.

Itse käytän Libreofficea enkä vielä koe tarvetta siirtyä maksullisiin/piraattituotteisiin. Joka tapauksessa jokaisella on omat tarpeensa näille ohjelmistoille ja veikkaan että aika harvalla meistä työn tai jonkin muun syyn vuoksi olisi pakko käyttää ms officea. Sen olen kuitenkin huomannut, että libreofficella tehdyt työt eivät aina näy 100% samalla tavalla Ms Officella, mutta eipä tuo ole haitannut menoa.

Tuon pilvipalvelun olen ratkaissut siten että tallennan kirjoitus yms. työt suoraan nautiluksen dropbox kansioon, joten pilvessä ovat ja pysyvät mutta ei niitä niin helposti voi lennosta muokata kuin Google Driven ja vastaavien palveluiden dokumentteja.

Back to the basics eli kysymykseen että siirrytään takaisin officeen. Nuosee isosti mieleen kysymys että onko koulutukseen ja ohjeistukseen panostettu riittävästi ja onko työntekijöillä helppo saada apua ongelmien ilmetessä?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Aikamoista MS-hehkutusta. Paljonko tienasit?
Useita satoja euroja tietysti.

Lainaus
Kaikki mitä qwertyy kehuu tekevänsä msofficella, saa tehtyä uusilla android ja ipad- tableteilla. Ainoa ero ms:ään on että tabletit toimii.
Saa tehtyä. Jos käyttää paria kolmea tai isompaa määrää sovellusksia hommaan. 365:lla nuo ominaisuudet toimii ns. out-of-box. Kaikki valmiiksi konffattuna.

Kerrotko sinä nyt sitten teet esim. seuraavatt tableteillasi. Se ja ihan sama millä mallilla.
- Kirjoitat käsin muistiinpanot. Vielä lisähaasteeksi voisi lisätä, että tee matemaattisia kaavoja ja muuta ne tietokonetekstimuotoon.
- Oikoluet ne suoraan normaalitekstiksi
- Tallennat ne saataville pilvipalveluun esim. PDF-tiedostoksi.
- Lisäät dokumenttiin haluttuun kohtaan lisää muistiinpanoja/sivuja.
- Käytät mahdollisesti satoja erilaisia valmiita dokumenttipohjia, joita on luotu eri käyttötarkoituksia varten valmiiksi.
- Liität jostain _kuvasta_, vaikkapa nettisivulta _tekstit_ suoraan tuohon dokumenttiin. Tai liität edes rajatun kuvan sama mistä kohtaa ja sama mistä sovelluksesta laitteen näytöltä ilman minkäänlaista kuvanmuokkausvaihetta.
- Jatkat välittömästi luodun dokumentin muokkausta toisella laitteella.
- Huomaat että haluat palata muokkauksissa syystä x takaisinpäin. Miten otat näppärästi askeleita takaisinpäin.

Se nyt vaan on sellainen homma, että minulle ei ainakaan tule mieleen mitään muuta vaihtoehtoa, kuin tuoreimmat Officet. Pakko kyllä myöntää, että omppu ympäristön softat on minulle ihan outoja, eli sieltä voi ehkä löytyä jotain vastaavaa. Tosin turhaan varmaan MS on alkanut kaupittelemaan Officea myös sille alustalle. Olen kokeillut monia Android toimistosoftia ja toki esim. perustaulukkojen tekeminen onnistuu, mutta homma tuuppaa menemään kankeaksi jo ihan perus taulukkograafin tekemisessä. Itsellä oli nimittäin hyvä Android tabletti, jossa oli myös hyvä näppäimstö ja touchpad. Silti myin sen loppuviimein pois, koska se ei vaan ollut lähelläkään esim. Libreofficen tasoa. Puhumattakaan Cad-ohjelmista yms. Ne olivat aivan järkyttävää kuraa kaikki.

Jos tiedät avoimen ratkaisun noille, niin olen kyllä ihan täytenä korvana. Korkeakoulutasolla monet ovat aivan haltioissaan, kun enää ei oikeasti välttämättä tarvitse ottaa paperilehtiötä ja kansiota mukaan, koska viimeinkin on alettu pääsemään sille tasolle, että voit oikeasti tehdä _kaikki_ muistiinpanot käsin tietokoneelle paikanpäällä. Ja jos alat väittämään, että esim. ammattikorkeakoulutasolla kerkeät tehdä jollain kaavaeditorilla kesken kurssin kaikki matemaattiset yhtälöt, niin nauran kyllä päin naamaa. En usko ennen kuin se todistetaan. Pääsääntöisesti tahti on niin ripeää, että käsinkirjoitus on ainoa mahdollisuus.

Minä ainakin olen oikeasti vaikuttunut siitä, mitä mahdollisuuksia esim. pelkästään ja siis pelkästään One Note mahdollistaa.
https://www.youtube.com/watch?v=YLPpSHlHZUE

Nyt pitää alkaa odotteleen, että Ballmer siirtää taas pari tonnia tilille  ::)

Minä ainakin nauran jos joku väittää, että Androidilla voi tehdä kaikki työhommat näppärästi. Jos niin on, niin silloin on kyllä vaatimustasokin erittäin alhainen. Toki esim. Samsungin Android tableteista löytyy jo ihan kohtuullisia kynälaitteita, mutta silti niiden käyttö ja tehokkuus on todella alhaisella tasolla. Peruspiirtäminen onnistuu jo hyvin, mutta paljoa pitemmälle ei olla vielä päästy. Puhumattakaan niistä tehokkaista softista, joissa ominaisuuksia voi edes hyödyntää.

En väitä, etteikö Libreoffice olisi hyvä ohjelmisto. Mutta ei se minusta kyllä ole vielä lähelläkään Office tasoa. Se kyllä otti hyvin kiinni tuolla 2010 paikkeilla, mutta tilanne on minusta taas muuttunut merkittävästi Officen eduksi. Eikä sinänsä ihme. Mahtaa sen dev-teamissa olla kuitenkin aika paljon porukkaa kiinni.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Aikuisten oikeesti  Mäsän Officen uudet versiot ovat ergonomisesti jostain syvältä, etenkin vannhempiin ohjelmiin tottuneille Ja perus virastokäyttäjät osaavat käyttää nykyisten tekstinkäsittelyohjelmien ominaisuuksista noin 2%, joten heille riittäisi Office 95 bugikorjauksin, senkään ominaisuuksista ei osattu käyttää kuin 5%. sen jälkeen tulleet ominaisuudet ovat pelkkää softaähkyä.

Ainakin minä olen kyennyt tekemään TTY:llä kaiken tarvittavan Open-/LibreOfficella, joten on pelkkää FUD:ia väittää yliopistotasolla tarvittavan Mäsän rahastustuotteita.

K.I.S.S.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Kaikki on mahdollista. En kyllä mielestäni väittänyt että Office olisi pakollinen. Mutta henk.kohtaisesti pidän kuitenkin Officea merkittävästi parempana ja erityisesti tehokkuuden kannalta parempana vaihtoehtona.

Kuten mainitsin niin jopa noilla Androin ohjelmilla nyt ihan perusjutut onnistuu ihan ok. Minusta vain homma alkaa meneen Libreofficen kanssa täysin reisille jos pitää tehdä toisiinsa kytkettyjä dokumentteja ja erityisesti jos pitäisi yrittää ottaa pakkaan mukaan tietokannat. Erikoisempien toimintojen kanssa Office minusta oikeasti maksaa itsensä hyvin nopeasti takaisin jo pelkästään sen merkittävästi paremman dokumentoinnin takia. Tietysti myös lukuisat muut nyky Officen ominaisuudet kuten Office.com. Minä ainakin osaan arvostaa sitä, että voin käyttöjärjestelmästä ja tietokoneesta riippumatta loggautua palveluun ja myös käyttää Office paketin perusominaisuuksia tiedostojen muokkaukseen. Se sisältää kuitenkin enemmän toimintoja, kuin esim. Google Drive.

Mitä tulee UI:n niin minusta on erittäin hyvä asia, että tuosta 90-luvun alun tyylistä ollaan menossa pois. Mutta tämä on tietysti makuasia.

Mutta jos Libreoffice kelpaa käyttöön, niin sehän on vain erinomaisen hyvä asia osalle käyttäjistä ja suurimpaan osaan peruskäytöstä se käy oikein mainiosti. Itse mieluusti maksan Officesta. Koen sen niin paljon parempana kokonaisuutena. Se kun sisältää niin paljon muutakin hyödyllistä, kuin sen mitä Libre tekee.
« Viimeksi muokattu: 28.12.13 - klo:22.46 kirjoittanut qwertyy »

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Hei!

Alkuperäinen uutinen on jo pari vuotta vanha, eikä siitä ehkä kannata liian paljon väitellä. Muistelen, että yksi syy OpenOfficen/Libre Officen hylkäämiseen on se, että Helsingissä on satoja ellei tuhansia ohjelmistoja, jotka on sidottu MS Officeen. Siis erilaisia järjestelmiä, joita kaupunki on ulkopuolisilta toimittajilta tilannut. Eli jos koko kaupungissa siirryttäisiin avoimeen koodiin, kustannukset olisivat melkoiset. Tätä on selvitetty pari vuotta sitten julkaistussa raportissa, joka liittyi uutisessa mainittuun kokeiluun.

Sen sijaan tuo luottamushenkilöille tehty kokeilu oli melko erikoinen. Luottamushenkilöille ei tarjottu muistaakseni lainkaan tukea OpenOfficen käyttöön, vaan tietoteknisesti pätevämmät luottamushenkilöt neuvoivat muita, ja siten ohjelmiston käyttöä opittiin. Moni luottamushenkilö piti ohjelmistoa hyvänä, ja olisi halunnut jatkaa sen käyttöä.

Nyt Helsingissä on pari vuotta käytetty uutta Ahjo-nimistä sähköistä kokousjärjestelmää, joten myös valtuutettujen tietotekniset tarpeet ovat muuttuneet. Dokumentit ovat yhä useammin sähköisiä, ja niitä muokataan käsittääkseni selainpohjaisen liittymän kautta. Itse en ole Ahjoa koskaan nähnyt, joten en lähde arvailemaan onko se jotenkin sidoksissa MS Officeen.

----

Mitä tulee qwertyyn kommentteihin, niin minusta on ihan selvää, että maailman suurimman tietotekniikkayrityksen kalliilla tekemä toimisto-ohjelmisto – yksi firman päätuotteista – on ominaisuuksiltaan kattavampi kuin LibreOffice. Esimerkiksi esityspohjia on LibreOfficessa vain kymmenkunta. Ihan laadukkaita nykyään toki, mutta auttamatta suppea valikoima. Writeristä en ole löytänyt kovin hyödyllisiä asiakirjapohjia etenkään suomalaiseen käyttöön (US Letter on suoraan sanottuna aika hyödytön), ja Calc on ok, mutta hieman hankalakäyttöinen tällaiselle amatööritaulukkolaskijalle: kaipaisin enemmän kädestäpitelyä.

Ja tämän siis sanon Libre Officea päivittäin kaikkiin työtoimiini käyttävänä. PDF-exporttaus on muuten korvaamaton ominaisuus, jota MS Officessa ei ainakaan takavuosina ollut. Toivottavasti se on jo nykyisissä versioissa olemassa...

--

Vielä tiedostomuodoista: nykyään LibreOfficessa on tuki docx:lle ja docille, ja vastaavasti MS Officessa kai odt:lle. Silti ongelmia syntyy, koska yksikään ohjelma ei tulkitse näitä tiedostomuotoja samalla tavalla. Jopa MS Officen eri versioiden välillä saattaa olla eroja esim. dokumenttien ulkoasussa. Itse käytän aina PDF-tiedostoa säilyttääkseni ulkoasun dokumenteissa.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Mutta jos Libreoffice kelpaa käyttöön, niin sehän on vain erinomaisen hyvä asia osalle käyttäjistä ja suurimpaan osaan peruskäytöstä se käy oikein mainiosti. Itse mieluusti maksan Officesta. Koen sen niin paljon parempana kokonaisuutena. Se kun sisältää niin paljon muutakin hyödyllistä, kuin sen mitä Libre tekee.
Jos lompakkosi kestää, niin siitä vaan, mutta julkisten varojen haaskaaminen moiseen turhuuteen on tarpeetonta ja kestämätöntä. Emäntänikin (julkisessa toimessa) tekee työjuttunsa mielummin kotikoneen Linuxilla ja LibreOfficella, kuin työpaikan winkulakoneilla ja MSOficella:lla, jotka hänenkin mielestään ovat hankalakäyttöisiä.

T:Jallu59

P.S. Oikeusministriö jakelee vapaasti lukuisia suomalaisia odx-asiakirjapohjia. Linkit löytynevät edelleen open-/libreofficen suomenkielisiltä sivuilta.
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Lainaus
Itse käytän aina PDF-tiedostoa säilyttääkseni ulkoasun dokumenteissa.

Näin pitääkin olla, MS officet ja muut vastaavat ohjelmat ovat tekstinkäsittelyä varten. Kun dokumentti on 'valmis' se pitäisi exporta vaikka pdf muotoon.

Lainaus
Nyt Helsingissä on pari vuotta käytetty uutta Ahjo-nimistä sähköistä kokousjärjestelmää, joten myös valtuutettujen tietotekniset tarpeet ovat muuttuneet. Dokumentit ovat yhä useammin sähköisiä, ja niitä muokataan käsittääkseni selainpohjaisen liittymän kautta. Itse en ole Ahjoa koskaan nähnyt, joten
en lähde arvailemaan onko se jotenkin sidoksissa MS Officeen.

Vähän Googlefuta ja vastaus löytyi. M$:n Infopath ja Tieto kansalaisten rahojen välistä vetäjänä.

http://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/data/helsinki/Ahjo/OpenAhjo-tiedonvalitysrajapintaratkaisu.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_InfoPath

Kysymys kuuluu, maksetaanko M$:lle tarpeeksi hyvin että kyseinen pulju pysyy pystyssä forever?

Kaikki Helsingin kaupungin työntekijät eivät tarvitse maksullista M$ office paketia että heidän jokapäiväinen työnsä pystyisi hoituisi. Härskeintä tässä on että kun on kyseessä tietotekniikka niin rajaa ei ole veronmaksajien rahojen tuhlaukselle.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Härskeintä tässä on että kun on kyseessä tietotekniikka niin rajaa ei ole veronmaksajien rahojen tuhlaukselle.
Kyllä. Vaan pientä on nuo lisenssimaksut vrt. niihin valtiomme oikeisiin ongelmiin ja ongelma henkilöihin.

Jorma Ollila, iso pirun kiitos hänelle, poltti juuri sen plus 300k€ veronmaksajien rahoja, vain tutkiessaan väkisin eduskunnassa läpi lyötävää kilometriveroa, vaikkei se menisi läpi. Ja sehän oli vain se pienin mahdollinen aloitus summa. Seuraavaksi siirrytään sitten melkoisen paljon isompiin summiin. Mitäs se viimeisin arvio oli? +430 miljoonaa euroa ja tämä meidän tietotekniikan reliikki, jota kaikki naavaparrat kannattaa, on masinoimassa tätä projektia, jonka onnistumisesta ei ole mitään takeita.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Älä viitsi vaihtaa puheenaihetta - tai et edes tehnyt sitä. Ongelma on läpeensä mätä virkamieshallinto sekä sitä pyörittävästä poliitikko katraasta. Ongelma on globalisaatio. Se ilmentymiä on rahan veronmaksajien rahojen työntäminen M$:n kitaan ja Ollilan ehdottamien laitteiden hankinta. Kaiken takana sama organisaatio tai tapa tehdä uutta markkinataloutta ja jonka yksi sen vastustaminen muodoista on open source ja avoimet ohjelmistot kuten Linux ja lIbreOffice.

Lainaus
Kyllä. Vaan pientä on nuo lisenssimaksut vrt. niihin valtiomme oikeisiin ongelmiin ja ongelma henkilöihin.

Tiedätkö kuinka suurista summista on oikein kyse ? Kuinka paljon syydetään rahaa Tiedon ja Microsoftin Amerikkaan ja Intiaan joka vuosi suomen veronmaksajien kukkarosta? Jokainen penni (sentti) on poissa suomen kansantaloudesta ja joista jäämme velkaa ja joista tulee sitä kuuluisaa kestävyysvajetta.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään