Tuli mieleeni tälläinen välikysymys.
Risut ja ruusut Gnomesta ja KDE:stä?
Mitä risuja / ruusuja näille antaisit? Kuuluu ilmeisesti samaan aihepiiriin, niin laitan tänne väliin.
Omasta mielestäni kyse on ehkä siitä mitä haet.
Itse tykkään Gnomesta ehkä juuri siitä syystä miksi monet pitävät enemmän KDE:stä.
KDE:ssä on paljon enemmän asioita joita voi säätää ja kikkailla.
Monet pitävät siksi enemmän KDE:stä oman käsitykseni mukaan.
Itse taas olen sitä mieltä että tietokoneet ovat tarpeeksi monimutkaisia ilmankin että päälle työnnetään graafinen työpöytä jossa on tziljoona säädintä. Itse haluan että työympäristö on tehokas, sisältää olennaiset toiminnot ja sen saa mahdollisimman helpolla kohtuu hyvän näköiseksi.
Konsolinkäytöllä ja ohjelmoimalla saan kyllä useimmat tarpeet täytettyä ilmankin työpöytää.
Omasta mielestäni keskiverto Windowsissa ja Gnome Linuxilla on tarpeeksi toimintoja useimpien ihmisten tarpeisiin.
En ole myöskään tavannut sellaista graafista ohjelmaa tai sovellusta jonka käyttömukavuus parantuisi valinnan mahdollisuuksien kasvaessa.
Mitä enemmän on säädettävää, sitä helpommon ne olennaiset säädöt hukkuvat sinne epäolennaisten sekaan.
En kumminkaan itse vierasta KDE:tä ja minusta se joskus vaikuttaa nopeammalta ja kevyemmältä kuin Gnome.
KDE:ssä en koskaan vain ole saanut samaa hallinna tunnetta kuin Gnomessa. Jotenkin KDE:ssä kaikki on jotenkin enemmän 'hajallaan'.
Eiköhän näissä asioissa ole enemmän kyse tunteesta?