Äänestys

Mikä ikkunamanageri käytössä?

Gnome
272 (72.9%)
KDE
72 (19.3%)
Joku muu
29 (7.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 344

Kirjoittaja Aihe: Gnome vai KDE  (Luettu 154619 kertaa)

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #200 : 07.07.06 - klo:07.44 »
Ja taas on menossa perinteinen "GTK+ on hidas" keskustelu GTK+ postituslistalla. GTK+ 2.0 ilmestymisen jälkeen ongelma on tullut esille pari kertaa vuodessa (ja varsinkin aina uuden version julkaisun myötä), mutta ainakaan toistaiseksi ongelmaa ei ole saatu korjatuksi. Noh.. kehittäjien mielestä ongelmaa ei ole, mutta monien käyttäjien mielestä kyllä. Itsekin olen sitä mieltä, että QT tuntuu huomattavasti nopeammalta mitä tulee ikkunoiden sisällön rendaamiseen, Windowssista nyt puhumattakaan ...
En varma mistä ongelma johtuu. Kuullut vähän kaikenlaista selitystä; milloin Pango, Cairo ja milloin synkronointi X:n kanssa jne.

Noh... taas mennään
http://thread.gmane.org/gmane.comp.gnome.gtk+.general/14403/focus=14403
« Viimeksi muokattu: 07.07.06 - klo:07.47 kirjoittanut Qwerty »

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #201 : 07.07.06 - klo:15.44 »
Jono Baconin (Lugradio) ajatuksia Gnome 3.0:sta.
http://www.jonobacon.org/?p=710

Luis Villan ajatuksia Gnomesta ja sen tulevaisuudesta noin yleensäkin.
http://tieguy.org/blog/2006/07/05/guadec-thoughts-1-health-of-gnome-and-helping-users-kick-ass/
http://tieguy.org/blog/2006/07/05/guadec-thoughts-2-client-development-platforms-and-the-web/
http://tieguy.org/blog/2006/07/05/guadec-thoughts-3-where-is-gnome/

Mielenkiintoisia idoita molemmilta. Alkaa Gnome 3.0 keskustelu taas nostamaan päätään.
Mielenkiinnolla odottelen ...

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #202 : 07.07.06 - klo:21.58 »
"As discussed during the Performance BOF, Matthias Clasen has been making patches to restore various
 parts of GTK+ to use plain GDK drawing calls instead of Cairo, where the results are exactly the same and
 thus where Cairo is not needed (clearing window backgrounds, painting rectangles). This will help while
 performance improves in Cairo." - Federico

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #203 : 07.07.06 - klo:23.21 »
Mä oon ruvennu miettimään pitäskö taas kokeilla Kubuntua. KDE:hen on saatavilla ulkoasuun paljon enemmän tavaraa kuin Gnomeen. Gnomeen en tiedä kuin pari hyvää teemaa, Human ja human blue.  :-\

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #204 : 07.07.06 - klo:23.34 »
Human ja human blue.  :-\

?! oletko tosissasi? :). Mielestäni Human on jotain järkyttävää ja tekee Ubuntusta todella synkän näköisen.
Siksi onkin hienoa, että Ubuntun Art-tiimi on saanut aikaan Edgyyn ehdotelmia (varo ettei mene myslit väärään kurkkuun...):
Frozen
Tropic

Odotan todellakin, että Ubuntu saisi joskus ammattitaitoisia graafikoita tekemään teemoja ja kuvakkeita. Noh, tavallaan mielestäni Human-kuvakkeet ovat joiltain osin ihan hienoja ja varmasti Edgyyn niitä vielä viilataan. Mielestäni kuitenkin Ubuntu on vain liian synkän näköinen :-|.

SUSE Desktop 10 on jotain sellaista mistä itse pidän ...

Tässä muuten mielenkiintoinen konsepti (Gimmie), mikä saattaisi esimerkiksi korvata Gnomessa taskbarin:
http://drewkerr.googlepages.com/gimmie-corners.png

Ja tässä Vistan uusi teema jos 'Glass' ei ole toiminnassa :
http://blogs.technet.com/windowsvista/archive/2006/07/06/440510.aspx

No tulipas hajanaista asiaa. Ehkä noista jotain mielenkiintoistakin löytyy ... ;)

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #206 : 07.07.06 - klo:23.48 »
Hyi! :P  ;D

Kohtuullisen lievä ilmaus ;)

No mutta kuukaudet kuluvat ja olisi todella hienoa nähdä jo pikku hiljaa jotain kilpailukykyisiä ehdotuksia. GTK+ 2.10 toi uusia mahdollisuuksia teemoitukseen, mutta saa nyt nähdä ehditäänkö niitä ottamaan käyttöön.
Eipä seuraava Ubuntu taida vielä ihan OS X:n tai edes Vistan tasolle päästä, mutta jos edes lähelle, niin olisi hienoa.
... Ei auta kuin odottaa (ja marista jos mitään ei tapahdu ;)

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #207 : 08.07.06 - klo:14.03 »
Gnome. Se tuli Ubuntun mukana :D
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #208 : 09.07.06 - klo:14.14 »
Nyt siirtyi meitsi KDE:lle ja tykkää kovasti.

Täytyy myöntää että oletusasetuksilla KDE on aivan hirveä, mutta pienen virittelyn jälkeen yltiösinisestä (sanoinko jo hirveä) kullattuun sävyyn jäi gnome taka-alalle.

KDE:ssä mielyttää sujuvasti piiloutuva paneeli, Maxemum Tv-guide ja hiirellä säätäminen siis lähinnä pikkuasioita. Lisäksi on hienoa, että  gdeskletsit toimivat myös KDE:n puolella (Superkaramballe ei kiitos). Miinuspuolena se ettei lepotila toimi ainakaan minulla :-\

Ubuntun GNOME:lla on selkeästi parempi aloitusteema, joka sai minut aluksi torjumaan hirveähkön näköisen KDE:n
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #209 : 10.07.06 - klo:01.56 »
Ubuntun GNOME:lla on selkeästi parempi aloitusteema, joka sai minut aluksi torjumaan hirveähkön näköisen KDE:n
Itse olin juuri päin vastaista mieltä :D Vaikkakaan kummastakaan en juurikaan pidä. Onneksi muokkaaminen on helppoa :)

aatu

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #210 : 11.09.06 - klo:07.26 »
Xfce on minulla päällä koko ajan ;D. Gnomekin löytyy mutta käytän sitä vaan pelkästään huoltotoimempiteisiin roottina. Xfce:ssä käytän sen omien ohjelmien lisäksi gnomen ja kde;n ohjelmia eli tavallaan otan ns. "rusinat pullasta" parhaimmat ohjelmat kummastakin ja hyvin toimivat etenkin Ylen elävä arkisto näkyy Konquerilla hyvin ;).

Juice

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
  • Komiaa.
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #211 : 11.09.06 - klo:08.28 »
Molempia tullut käytettyä. Riippuu aina vähän mielialasta kumman kanssa jaksaa painia. Tällä hetkellä KDE, mutta tiiä sitten taas.
Tähän sen piti tulla, mutta petyin jälleen karvaasti...

Palikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #212 : 11.09.06 - klo:09.12 »
Tuli mieleeni tälläinen välikysymys.
Risut ja ruusut Gnomesta ja KDE:stä?
Mitä risuja / ruusuja näille antaisit? Kuuluu ilmeisesti samaan aihepiiriin, niin laitan tänne väliin.
Palikka strikes again!

hegulix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #213 : 13.10.06 - klo:16.31 »
Oon hemmetin pitkään miettinny mikä oi oikee ja nyt parin viime viikon aikana on alkanu tuntuu siltä, että KDE on parempi. Miksi? No en tiiä, mutta jotenkin vaan tuntuu siltä!

Yks esimerkki: Koitin ladata Knoppixin isoa Ktorrentrilla ja sehän  toimi loistavasti (puoleen tuntiin tuli se mitä mirrorilta sais ottaa kaks tuntia) ja kun yritin polttaa ison levylle K3B teki automaattisesti MD3 tarkistuksenkin ja sen jälkeen tyylikkäästi poltti toimivan levyn!!! Muutenkin kun olen tässä nyt koittanu EDGE:ä vähän kokeilla nimenomaan KDE systeemillä, tuntuu, että on se edelläkävijä. Onhan GNOMEKIN hyvä  ja onneksi on vaihtoehtoja.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #214 : 13.10.06 - klo:16.57 »
Eikö tuohon voisi laittaa useita vaihtoehdon esim. tyyliin: Gnome+KDE ?  :) Ja voisihan siihen laittaa loppuun tietysti +joku muu mahdollisesti, mutta ehkä se ei ole tarpeellista. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ubuntudebisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #215 : 13.10.06 - klo:17.14 »
Tuli mieleeni tälläinen välikysymys.
Risut ja ruusut Gnomesta ja KDE:stä?
Mitä risuja / ruusuja näille antaisit? Kuuluu ilmeisesti samaan aihepiiriin, niin laitan tänne väliin.

Omasta mielestäni kyse on ehkä siitä mitä haet.

Itse tykkään Gnomesta ehkä juuri siitä syystä miksi monet pitävät enemmän KDE:stä.
KDE:ssä on paljon enemmän asioita joita voi säätää ja kikkailla.

Monet pitävät siksi enemmän KDE:stä oman käsitykseni mukaan.

Itse taas olen sitä mieltä että tietokoneet ovat tarpeeksi monimutkaisia ilmankin että päälle työnnetään graafinen työpöytä jossa on tziljoona säädintä. Itse haluan että työympäristö on tehokas, sisältää olennaiset toiminnot ja sen saa mahdollisimman helpolla kohtuu hyvän näköiseksi.
Konsolinkäytöllä ja ohjelmoimalla saan kyllä useimmat tarpeet täytettyä ilmankin työpöytää.

Omasta mielestäni keskiverto Windowsissa ja Gnome Linuxilla on tarpeeksi toimintoja useimpien ihmisten tarpeisiin.

En ole myöskään tavannut sellaista graafista ohjelmaa tai sovellusta jonka käyttömukavuus parantuisi valinnan mahdollisuuksien kasvaessa.
Mitä enemmän on säädettävää, sitä helpommon ne olennaiset säädöt hukkuvat sinne epäolennaisten sekaan.

En kumminkaan itse vierasta KDE:tä ja minusta se joskus vaikuttaa nopeammalta ja kevyemmältä kuin Gnome.

KDE:ssä en koskaan vain ole saanut samaa hallinna tunnetta kuin Gnomessa. Jotenkin KDE:ssä kaikki on jotenkin enemmän 'hajallaan'.

Eiköhän näissä asioissa ole enemmän kyse tunteesta?


Olkoon nimeni Mooses, jos Sebetiuksen poikien isän nimi on Sebetius!

hegulix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #216 : 13.10.06 - klo:19.09 »
Nimenomaa elikkä sitähän tässä justiinsa yrtitin sanoa , että onneks on vaihtoehtoja!!!

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #217 : 16.10.06 - klo:11.41 »
KDE:lle yksi ääni! Eipä siinä Gnomessakaan erityisesti vikaa ole mutta ajansaatossa vaan tottunut käyttään KDE:tä. KDE:n hyvinä puolina (minun mielestäni) verrattuna Gnomeen:

KDE:n mukana tulevat ohjelmat mielestäni parempia / mukavampia käyttää kuin Gnomen. mm. K3B, amarok, kopete, kcontrol, kmail...

KDE:tä on myös meikäläisen helpompi säätää koska löydän kaikki tarvittavat säädöt nopeasti. Gnomea jos käytän niin joudun etsimään ensin mistä säädöt löytää. (No mutta tuohan onkin vain tottumiskysymys.)

Bluetoothin sain muuten kans toimimaan heittämällä KDE:ssä. Ei ole nyt Gnomea asennettuna joten en tiedä miten se siihen asentuu mutta mitä olen lukenut niin aika monella ollut ongelmia.. Ilmeisesti Kubuntun mukana tulee jotain BT sälää mitä Ubuntun mukana ei tule?

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #218 : 16.10.06 - klo:18.15 »
Lainaus
KDE:tä on myös meikäläisen helpompi säätää koska löydän kaikki tarvittavat säädöt nopeasti. Gnomea jos käytän niin joudun etsimään ensin mistä säädöt löytää. (No mutta tuohan onkin vain tottumiskysymys.)

Totta, asensin pitkan gtk-ajan jalkeen nyt kubuntun ja aina joutuu miettiin et missa ne asetukset on ja meniks ne nyt oletukseks vai ei... mut tahan tottuu, ja kubuntussa ei oo onneks heti alkuun se tunne et on pakko vaihtaa gtk/qt teemaa... :)

Ubuntudebisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #219 : 16.10.06 - klo:18.21 »
Lainaus
KDE:tä on myös meikäläisen helpompi säätää koska löydän kaikki tarvittavat säädöt nopeasti. Gnomea jos käytän niin joudun etsimään ensin mistä säädöt löytää. (No mutta tuohan onkin vain tottumiskysymys.)

Totta, asensin pitkan gtk-ajan jalkeen nyt kubuntun ja aina joutuu miettiin et missa ne asetukset on ja meniks ne nyt oletukseks vai ei... mut tahan tottuu, ja kubuntussa ei oo onneks heti alkuun se tunne et on pakko vaihtaa gtk/qt teemaa... :)

Itseasiassa minäkin käytän juuri KDE:tä. :)

Vaihteeksi KDE tekee parempaa jälkeä ja on nopeampia, mutta itse tykkäsin kumma kyllä enemmän gnomen teemoista sekä yleisilmeestä.
Olkoon nimeni Mooses, jos Sebetiuksen poikien isän nimi on Sebetius!