Äänestys

Mikä ikkunamanageri käytössä?

Gnome
272 (72.9%)
KDE
72 (19.3%)
Joku muu
29 (7.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 344

Kirjoittaja Aihe: Gnome vai KDE  (Luettu 154865 kertaa)

okram

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 145
  • Too high to get it right
    • Profiili
    • homepage
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #160 : 16.04.06 - klo:13.52 »
Minä käytän GNOMEa, yksinkertainen ja omaperäinen ulkoasu miellyttää. KDE on taas hiukan liikaa sellainen säätöympäristö joka muistuttaa enemmän wintoosaa. Joidenkin mielestä GNOME on taas enempi windowsmainen...Tämä onkin mun mielipide  :-*
« Viimeksi muokattu: 18.04.06 - klo:10.22 kirjoittanut okram »
-okram-

TQeng

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 157
  • Zenwalk / PCLOS / Kubuntu
    • Profiili
    • Vaihtoehto.org
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #161 : 16.04.06 - klo:14.27 »
Minun valintani on ehdottomasti KDE. Gnomeakin on tullut kokeiltua, mutta en koskaan ole tuntenut oloani kotoisaksi siinä. Liian pelkistettyä, jopa tyhmennettyä minun makuuni. QT miellyttää selvästi GTK:ta enemmän, samoin kuin Konqueror tuntuu selkeästi Nautilusta paremmalta. Lisäksi KDE:n ohjelmistopaketeista löytyy melko paljon amaroKin ja Quantan kaltaisia helmiä. Saahan ne toki toimimaan Gnomellakin, jos oikein yrittää, mutta silti.

Mutta ei minulla sinänsä mitään Gnomea vastaan ole, jos jotkut pitävät niin hyvä heille. Valinnanvapaus on tärkeää.
Satius est supervacua scire quam nihil.

Lanahard

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #162 : 16.04.06 - klo:14.40 »
Gnome sydämen vei. Aluksi vain koska se tuli oletuksena, pian kuitenkin tykästyin siihen - esteettisempi ja intuitiivinen. Aikalailla okramia kompaten. SuSE:lla oli kuin olikin tullut vähän aiempaa kokemusta KDE:stä.

Ja nyt seuravi aloittelijan kysymys: Kuinka vaihtaa lennossa KDE:hen? - Olisi näet hyvä päästä käsiksi myös siihen.

fly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 265
    • Profiili
    • o_O
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #163 : 16.04.06 - klo:14.46 »
gnome on oletuksena itellä, vaikka just xfcen puolella oonki kun testailen että miltä näyttää. kivalta näyttää.

täytyy myöntää että jotku ohjelmat päätyny pistää kde:n puolelta vaikka ois gnomeltaki löytyny vastaava, esim bluetooth meni ihan itestään kde-bluetoohilla joka oli helpotus sen jälkeen kun gnome-bluetoothin kanssa tapellu. tosin ei kyllä niin paljoa toi kde miellytä että kokonaan siihen siirtysin, mutta onneks toimii aika hyvin yhteen nää työpöydät. nytki xfce:llä käytän kaikkea valikoista löytyvää joutumatta enempää miettii onko gnomen tai kden ohjelma.

kivaa hommaa tää eri juttujen kokeilu. oli tosi positiivinen yllätys miten yksiin nää ohjelmat toimii eri työpöytäympäristöjen välillä :D

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #164 : 16.04.06 - klo:21.26 »
Ja nyt seuravi aloittelijan kysymys: Kuinka vaihtaa lennossa KDE:hen?
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install kubuntu-desktop
Mä päätin kokeilla Kubuntua. Laitoin sen ihan omalle osiolleen. Halusin demota Ubuntusta Kubuntuun siirtymistä (jos joskus vaikka haluais vaihtaa), joten asensin ensin jonkun vanhan Dapper version. Sitten poistin libgtk2.0-0 paketin ja asensin kubuntu-desktop paketin. Pientä säätöä vaati että lähti toimimaan, esim xserver piti konffata uudelleen jne, mutta sain sen pystyyn. Lisäksi piti säätää fontteja yms pientä.

Nyt on uusin Kubuntu Dapper pelikunnossa, uusimmilla (repon) kerneleillä jne. Kokemuksia; alotin linux käytön KDE ympäristössä, silti mun on vaikea Gnomeen tottuneena löytää sieltä mitään. Ulkoasu on turhan karkkimainen, toki sitä saa muokattua jos haluaa. Oletus pakettienhallinta Synapticiin tottuneena näytti ja tuntui hankalalta käyttää. LIsäksi siinä on joku Dapperiin liittyvä bugi ja se ei käynnisty aina kunnolla.

Mutta mutta, kyllä tuotakin voisi käyttää jos vain käyttäis ja oppis KDE:n niksit ja jujut. Gnomeen olen tätä nykyä ihan tyytyväinen, joten tuskin ihan heti vaihtoa tekisin. Lisäksi pitäs taas vakuuttaa vaimoke systeemin vaihtdon välttämättömyydestä ;D Hänen elämäänsä auttavat esim nautilus-scriptit joita ei KDE ympäristöön taida saada?
« Viimeksi muokattu: 16.04.06 - klo:21.52 kirjoittanut Osku »

chiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #165 : 18.04.06 - klo:21.39 »
Oletus pakettienhallinta Synapticiin tottuneena näytti ja tuntui hankalalta käyttää. LIsäksi siinä on joku Dapperiin liittyvä bugi ja se ei käynnisty aina kunnolla.
Lainaus

Mulla oli sama ongelma heti kun tuo Adept manager tuli Kubuntuun. Vaihdoin sen synapticiin, tottakai. Mistähän mahtoi johtua? Ei virheilmoa, lopetti vain käynnistymisensä yllättäen.  ??? Kolmannella yrittämällä lähti yleensä käyntiin.

Mutta asiaan. Pidän kyllä kummastakin, mutta tällä hetkellä on koneessa vain gnome. Uutta E17 odotan innolla jos se nyt koskaan valmistuu. Odottavan aika on pitkä. Gnomessa on kaikki mitä tällä hetkellä tarvitsen, voisihan tuon kde:nkin laittaa, voisi elvistellä sitten windowsin käyttäjille sillä..  :)

Qwerty

  • Vieras
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #166 : 18.04.06 - klo:21.48 »
Myös XFCE 4.4 vaikuttaa ainakin tällä hetkellä erittäin lupaavalta.
http://xfce-diary.blogspot.com/2006/04/major-changes-in-xfce-44beta1.html

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #167 : 19.04.06 - klo:16.14 »
Myös XFCE 4.4 vaikuttaa ainakin tällä hetkellä erittäin lupaavalta.
http://xfce-diary.blogspot.com/2006/04/major-changes-in-xfce-44beta1.html

Aika tyylikästä. Kun vielä kirjoittais xfwm:n tukemaan xgl - pohjaisia kikkoja ni se olis juhlaa.

chiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #168 : 19.04.06 - klo:22.16 »
Hienolta tuo uus xfce vaan näyttää. Kohta aletaan olla siinä tlanteessa että voi joka päivä käytellä eri ikkunamanageria..   ;D

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #169 : 23.04.06 - klo:00.29 »
Hänen elämäänsä auttavat esim nautilus-scriptit joita ei KDE ympäristöön taida saada?
On tainnut saada kauemmin kuin Gnomeen, ja nuo tunnetaan servicemenu-skripteinä. Löytyy valmiina jonkun verran kde-apps.orgista ja helpostiko noita tekee itse lisää.

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #170 : 23.04.06 - klo:15.03 »
Gnomeen olen tykästynyt Ubuntuun siirryttyäni, muuten on ollut kokemuksia kde:stä susen ja mandraken kohdalla. Ubuntusta saa myös helpommin hyvän näköisen teemailtua...

henray

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #171 : 25.04.06 - klo:01.00 »
Ääneni menee openboxille. Ai miksi? Haluan pelkistetyn käyttöliittymän - openbox sen minulle kätevästi tarjosi. Hiiren toisesta napista aukeaa menu johon kaikki kriittinen on kasattu. pypanel näyttää kellon ja kertoo millä työpöydällä mennään. Thats it. Kevyt ja nopea.

Tomaatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #172 : 30.04.06 - klo:20.34 »
Vaihdan työpöytäympäristöä aika usein. Tässä lista:

1. KDE
2. GNOME (Pikakatsaus)
3. KDE
4. Fluxbox
5. KDE
6. GNOME
7. KDE
8. GNOME
9. Openbox
10. GNOME
11. KDE
12. GNOME

Tällä hetkellä siis GNOME.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #173 : 30.04.06 - klo:20.37 »
Itse käytän Openboxia, koska se on kevyt ja nopea. :)

EDIT: Sadas viesti. Jihuuu!!!
alias vililikku

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #174 : 30.04.06 - klo:22.39 »
Gnome KDE.n ohjelmia tukena.
Poistuu taka vasemmalle - - -

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #175 : 01.05.06 - klo:08.21 »
Myös XFCE 4.4 vaikuttaa ainakin tällä hetkellä erittäin lupaavalta.
http://xfce-diary.blogspot.com/2006/04/major-changes-in-xfce-44beta1.html
On kyllä aika nätti. Pitää asentaa kunhan ei enää ole beta. :)
alias vililikku

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #176 : 07.05.06 - klo:13.13 »
XFCE ja niin myös Xubuntu on mennyt todella paljon eteenpäin! Erityisesti uusi filemanager Thunar on paljon edeltäjjänsä parempi. XFCE:tä olen aina silloin tällöin testaillut ja Dapperissa Xubuntu on todella mainio. Ainakin, jos ei kaipaa kaikkia Gnomen ja KDE:n antamia mahdollisuuksia. Ehkäpä Xubuntu Dapperista tulee huomattavasti parempi vaihtoehto vanhoihin koneisiin, verrattuna esimerkiksi DSL:ään, Vectoriin tai Puppyyn, siitä yksinkertaisesta syystä, että kaikki Ubuntun ohjelmapaketit ovat siinä käytettävissä.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #177 : 07.05.06 - klo:13.17 »
Itselläni on nyt käytössä uusin Gnome. On tämäkin melko nätti ainakin XGL:län kanssa. ;)
alias vililikku

TQeng

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 157
  • Zenwalk / PCLOS / Kubuntu
    • Profiili
    • Vaihtoehto.org
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #178 : 07.05.06 - klo:14.26 »
XFCE ja niin myös Xubuntu on mennyt todella paljon eteenpäin! Erityisesti uusi filemanager Thunar on paljon edeltäjjänsä parempi. XFCE:tä olen aina silloin tällöin testaillut ja Dapperissa Xubuntu on todella mainio. Ainakin, jos ei kaipaa kaikkia Gnomen ja KDE:n antamia mahdollisuuksia. Ehkäpä Xubuntu Dapperista tulee huomattavasti parempi vaihtoehto vanhoihin koneisiin, verrattuna esimerkiksi DSL:ään, Vectoriin tai Puppyyn, siitä yksinkertaisesta syystä, että kaikki Ubuntun ohjelmapaketit ovat siinä käytettävissä.

Ei nyt ihan Xubuntuun liittyen, mutta Zenwalkissa olen viime aikoina Xfce:tä (4.4 BETA 1) testaillut, ja tosiaan, ihan käytettävähän tämä tätä nykyä on. Thunar on melkoisen hyvä työkalu verrattuna edeltäjiinsä tai Nautilukseen, tosin Konqueroria tulee melko paljon käytettyä. Keveys on hyvä juttu, ja käytettävyydessä Xfce voittaa minun näkökulmastani Gnomen selkeästi. Säätömahdollisuuksia tähän kaipaisi vähän enemmän, varsinkin autogeneroidun valikon muokkaaminen on tehty idioottimaisen epäkäteväksi. Mutta yhtä kaikki, KDE-ohjelmilla (amaroK, Kopete, Konversation, Quanta Plus) varustettuna Xfce on vähintäänkin kokeilemisen arvoinen ympäristö.
Satius est supervacua scire quam nihil.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Re: Gnome vai KDE
« Vastaus #179 : 23.05.06 - klo:00.27 »
Kokeilin ensin Kubuntua, asensin muutaman kerran. Parempi kuin windows: päivitys, vakaus ja turvallisuus. Kokeilin sitten Ubuntua, joka on hieman eri näköinen ja mielestäni helpommin muokattava.

Komentoriviä en osaa vielä (jos koskaan?) käyttää.  ??? Katson ohjeita, kopioin käskyt. Jos ei toimi niin ihmettelen vähän aikaa. Nyt kirjoittelen kylläkin windowsin puolelta.  :-[

Windows jää vähemmälle kunhan saan Skypen toimimaan. Ratkaisu: opettelen itse tai kysyn eräältä gurulta.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate