Ja nyt seuravi aloittelijan kysymys: Kuinka vaihtaa lennossa KDE:hen?
sudo apt-get install kubuntu-desktop
Mä päätin kokeilla Kubuntua. Laitoin sen ihan omalle osiolleen. Halusin demota Ubuntusta Kubuntuun siirtymistä (jos joskus vaikka haluais vaihtaa), joten asensin ensin jonkun vanhan Dapper version. Sitten poistin libgtk2.0-0 paketin ja asensin kubuntu-desktop paketin. Pientä säätöä vaati että lähti toimimaan, esim xserver piti konffata uudelleen jne, mutta sain sen pystyyn. Lisäksi piti säätää fontteja yms pientä.
Nyt on uusin Kubuntu Dapper pelikunnossa, uusimmilla (repon) kerneleillä jne. Kokemuksia; alotin linux käytön KDE ympäristössä, silti mun on vaikea Gnomeen tottuneena löytää sieltä mitään. Ulkoasu on turhan karkkimainen, toki sitä saa muokattua jos haluaa. Oletus pakettienhallinta Synapticiin tottuneena näytti ja tuntui hankalalta käyttää. LIsäksi siinä on joku Dapperiin liittyvä bugi ja se ei käynnisty aina kunnolla.
Mutta mutta, kyllä tuotakin voisi käyttää jos vain käyttäis ja oppis KDE:n niksit ja jujut. Gnomeen olen tätä nykyä ihan tyytyväinen, joten tuskin ihan heti vaihtoa tekisin. Lisäksi pitäs taas vakuuttaa vaimoke systeemin vaihtdon välttämättömyydestä
Hänen elämäänsä auttavat esim nautilus-scriptit joita ei KDE ympäristöön taida saada?