Kirjoittaja Aihe: Kritiikki  (Luettu 76008 kertaa)

slux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #120 : 24.07.06 - klo:21.50 »
Eikös XGL:lle DRI-ajurilliset kortit riitä sitten?

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #121 : 24.07.06 - klo:22.47 »
Mitenköhän ne hoitaa esim näytönohjainajurit sitte? SLED:issä on XGL mukana ja sehän ei paljoo taida toimia ilman binääriajureita?

Luin jutun missä kerrottiin, että XGL ei ole oletuksena käytössä. Kun se kytketään käyttöön, niin ajuri
haetaan verkosta automaattisesti.

No eli periaatteessa ihan samalla lailla ku ubuntussakin.

Sinänsä kyllä ihan periaatteen mukaista jos se ei ole mukana edes cd:llä, mutta tuo lause kyllä jää hieman totuuden raja-alueelle.

Qwerty

  • Vieras
Re: Kritiikki
« Vastaus #122 : 24.07.06 - klo:23.29 »
No eli periaatteessa ihan samalla lailla ku ubuntussakin.

Ubuntun CD:ltä ilmeisesti kyllä suljettua löytyy - http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3165.msg27530#msg27530
Kuten myös ipw2100 / ipw2200.

Nooooh, nämä keskustelut tuntuvat lähinnä aiheuttavan närää, vaikka mielestäni
kyllä ihan tärkeää näistä ainakin kehittäjien keskuudessa keskustella.
Itse olen mielissäni, että Linux kehittäjät ovat todella tiukkana ajurien suhteen.
Harmi kun tuosta yhdestä puheesta ei ole materiaalia, missä käytiin läpi miten
suljetut ajurit ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat avointen ajurien kehittämiseen.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #123 : 25.07.06 - klo:00.21 »
Itse olen mielissäni, että Linux kehittäjät ovat todella tiukkana ajurien suhteen.

Niin mäkin. Suljettu softa on tosi nuivaa loppujen lopuksi, vaikka ensiksi ei eroa huomaakaan. GPL on aika namia kaikkien Microsoftin ja Applen  sun muiden EULA - tekstien jälkeen.

Se on nimenomaan se periaate, mikä avoimesta softasta tekee niin mukavan, se vähentää semmoista yltiökapitalistista meininkiä mitä näkee ihan liikaa.

Qwerty

  • Vieras
Re: Kritiikki
« Vastaus #124 : 25.07.06 - klo:10.31 »
Niin mäkin. Suljettu softa on tosi nuivaa loppujen lopuksi, vaikka ensiksi ei eroa huomaakaan. GPL on aika namia kaikkien Microsoftin ja Applen  sun muiden EULA - tekstien jälkeen.

Se on nimenomaan se periaate, mikä avoimesta softasta tekee niin mukavan, se vähentää semmoista yltiökapitalistista meininkiä mitä näkee ihan liikaa.

No ei minulla ole sinällään mitään suljettua softaa vastaan ja tottakai niitä käytän
jos avointa vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole.

Mutta kyllä ainakin itsestäni tuntuu, että suljetun käyttäminen on aina avoimelta pois,
kuten bugiraporttien yms. muodossa. Ja kun on valinnut avoimen käyttöjärjestelmän,
niin mielellään sellaista sitten myös käyttää ja tukee.

Kuten David M. Airlie kirjoittaa:
"If you load a 1MB binary into your Linux kernel or X.org, you are NO LONGER RUNNING AN OPEN
SOURCE OS
. Lots of users don't realise this, they tell their firends all about open source, but
use NVIDIA driver
."
« Viimeksi muokattu: 25.07.06 - klo:11.14 kirjoittanut Qwerty »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #125 : 25.07.06 - klo:17.19 »
Kuten David M. Airlie kirjoittaa:
"If you load a 1MB binary into your Linux kernel or X.org, you are NO LONGER RUNNING AN OPEN
SOURCE OS
. Lots of users don't realise this, they tell their firends all about open source, but
use NVIDIA driver
."

tulipa noista binääriajureista mieleen, että mitenhän tilanne mahtaa muuttua nyt kun AMD osti ATI:n. toivottavasti ATIn ajuritilannekin nyt paranee kaikilla alustoilla.
Janne

Qwerty

  • Vieras
Re: Kritiikki
« Vastaus #126 : 25.07.06 - klo:17.58 »
tulipa noista binääriajureista mieleen, että mitenhän tilanne mahtaa muuttua nyt kun AMD osti ATI:n. toivottavasti ATIn ajuritilannekin nyt paranee kaikilla alustoilla.

Toivotaan todellakin. Itse kärvistellyt Radeonien kanssa jo pidemmän aikaa.
En kyllä usko, että itse jään odottamaan yritysoston tuomia mahdollisia ihmeitä,
vaan sijoitan rahani joidenkin muiden kuin ATI(?):n kortteihin jatkossa. Tuleva
Open Source kortti todellakin kiinnostaa, mutta aikataulusta minulla ei tällä
hetkellä tietoa. Pitääkin kohta tarkistaa tilanne mikä on tilanne sen osalta.

Dave Airlie kirjoitteli tänään marinaa koskien ATI:n vähäisestä kiinnostuksesta
open source ajureja kohtaan.
TI X1(3,6,8,9)00 or r520 support update (NOTHING YET)!!

Dave Airlie kehuskelee myös Inteliä seuraavasti:
"Going forwards, Intel appears to be in the best
positions. Recent hirings show their support
for open source graphics, and Tungsten Graph-
ics have added a number of features to their
drivers and are currently implementing an open
source video memory manager initially on the
Intel chipsets. Once the mode-setting issues are
cleared up, the drivers will be the best example
out there.
"

Tomaatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #127 : 28.07.06 - klo:12.13 »
Miksei ohjelmat kysy "Haluatko tehdä tämän pääkäyttäjänä?" kysymystä, jos ei ole oikeuksia poistaa jotain tiedostoa tjsp.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #128 : 28.07.06 - klo:17.55 »
Miksei ohjelmat kysy "Haluatko tehdä tämän pääkäyttäjänä?" kysymystä, jos ei ole oikeuksia poistaa jotain tiedostoa tjsp.

Eikös tuo liity kääntämisen rutiineihin? Olisi varmaan mahdollista hienosäätää noita suomenniksia?
Ei kai noista kuitenkaan kannata ottaa herneitä nessuun  ::)
Poistuu taka vasemmalle - - -

Tomaatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #129 : 05.08.06 - klo:21.00 »
Ja voisin nyt avautua yleisistä ongelmista:
* Ihmiset eivät tee pelistä/ohjelmista binaaria, vaan tarjoavat lähdekoodia. Montako kertaa olet joutunut kääntämään ohjelman lähdekoodista saadaksesi sivuilla olevan ohjelman/pelin toimimaan? Ja jos distrosta riippumaton binaari sattuu löytymään, niin joudut usein lataamaan sdl:än jne. (Miksei niitä sisällytetä binaariin?). Asennusohjelmakin on yleensä tekstipohjainen, vaikka ohjelma onkin graafinen.

(Paketinhallinta on olemassa ja kaikki rpm/deb paketit, mutta se ei ratkaise tätä täysin. Mitä jos haluan kotikansiooni asentaa superkaramban?)
* Jos ohjelma on Windowssille, Macille ja Linuxille, niin Linux versio on usein jäljessä. Eikö olisi helpompaa tehdä ohjelma jotain wxwidgetsiä käyttäen?

* Distrojen oletusulkoasu on usein ruma. Dapperin oletustaustakuva tai sen värimaailma ei ollut hyvä.

moonstone

  • Vieras
Re: Kritiikki
« Vastaus #130 : 05.08.06 - klo:22.17 »
* Ihmiset eivät tee pelistä/ohjelmista binaaria, vaan tarjoavat lähdekoodia. Montako kertaa olet joutunut kääntämään ohjelman lähdekoodista saadaksesi sivuilla olevan ohjelman/pelin toimimaan? Ja jos distrosta riippumaton binaari sattuu löytymään, niin joudut usein lataamaan sdl:än jne. (Miksei niitä sisällytetä binaariin?). Asennusohjelmakin on yleensä tekstipohjainen, vaikka ohjelma onkin graafinen.

Tätä olen itsekkin useasti miettinyt.

Esim. Dvdrippaus on aloittelijalle (hiukan kokeneemmallekkin) ubuntussa hankalaa, koska rippaussofta vaatii mm. mplayerin, vobcopyn, mencoder, transcode + muuta softaa toimiakseen. Miksei näitä voisi sisällyttää suoraan rippausohjelmaan koska nekin ovat saman lisenssin alla? Ja jos joku haluaa välttämättä käyttää itse kääntämäänsä mencoderia tai mplayeria sen voisi asettaa sitten osaavampi itse.

Asiaa voisi perustella niin, että jokainen ohjelmisto päivittyy eri tahtia ja on siksi käytettävä erikseen... toisaalta jos hommat toimii niin miksi päivittää?

Qwerty

  • Vieras
Re: Kritiikki
« Vastaus #131 : 05.08.06 - klo:22.27 »
* Ihmiset eivät tee pelistä/ohjelmista binaaria, vaan tarjoavat lähdekoodia. Montako kertaa olet joutunut kääntämään ohjelman lähdekoodista saadaksesi sivuilla olevan ohjelman/pelin toimimaan?

Binaarien sisällyttämistä pakettiin pidetään hyvän ohjelmistokehityksen tavan vastaisena.
Aiheesta ollaan kiistelty useaan otteeseen uutisryhmissä.

* Distrojen oletusulkoasu on usein ruma. Dapperin oletustaustakuva tai sen värimaailma ei ollut hyvä.

Olen täysin samaa mieltä. Linuxin asentamisen jälkeen heti ensimmäisenä joutuu vaihtamaan
teeman. Tekee nykyisin jo täysin huomaamatta. Iskostunut selkärankaan.

Mielestäni SUSE:n teema on kyllä onnistunut:
http://shots.osdir.com/slideshows/slideshow.php?release=637&slide=26

Parin päivän sisällä pitäisi tulla uusi Human-teema näytille:
https://wiki.ubuntu.com/Artwork/Specs/PolishHumanGTKTheme/Incoming

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #132 : 05.08.06 - klo:23.26 »
Miksei ohjelmat kysy "Haluatko tehdä tämän pääkäyttäjänä?" kysymystä, jos ei ole oikeuksia poistaa jotain tiedostoa tjsp.

tämä johtunee siitä, että jos sinulla ei ole oikeuksia tehdä jotain, niin olet monasti tekemässä jotain mitä sinun ei kuuluisi saadakaan tehdä. se, että heti kättelyssä tarjottaisiin mahdollisuutta tehdä toiminto silti, olisi minusta vähintäänkin typerää.

siis jos tietää mitä on tekemässä, homma pelaa moitteetta ja jos ei tiedä/ymmärrä, niin ehkä on parempi miettiä hetken eikä vaan suoraan tarjota mahdollisuutta pakottaa kyseistä toimintoa.

* Ihmiset eivät tee pelistä/ohjelmista binaaria, vaan tarjoavat lähdekoodia.

tämä johtunee siitä, että distroja on x-kappaletta, distroen eri versioita on n*x kappaletta jotka  tietysti kaikki käyttävät eri yhdisttelmää kirjastoista. jotta binääripaketti toimisi kaikissa distroissa, pitäisi siitä tehdä staattisesti linkattu (tyhmää) ja sille pitäisi varmaankin tehdä joku installeri, sillä ainakaan minun hermoni ei kestäisi tar-pakettien purkamista optiin ja binäärien linkkaamista jokaisen ohjelma kohdalla. toisaalta asentaisipa nuo binäärit mitä kautta tahansa, se ohittaisi paketinhallinnan, mikä puoletaan olisi myös tyhmää.

lähdekoodi toimii kaikissa distroissa ja periaatteessa sen kääntämisvastuu on joko distron ymmäpitäjällä tai/ja aktiivisilla käyttäjillä jotka haluavat tarjota paketteja kyseiselle distrolle. jos distrolle ei ole valmiita binäärejä, no... se tarkoittanee, että montaakaan ihmistä ei ole kiinnostanut kyseinen softa niin paljoa, että sitä olisi viitsitty paketoida.

Montako kertaa olet joutunut kääntämään ohjelman lähdekoodista saadaksesi sivuilla olevan ohjelman/pelin toimimaan?

aika harvoin ja silloinkin kun olen kääntänyt, niin yleensä minulla ei ole ollut pakottavaa tarvetta siihen. olenpahan vaan halunnut kokeilla uudempaa versiota jostain valmiiksi paketoidusta tai jotain vastaavaa.

Ja jos distrosta riippumaton binaari sattuu löytymään, niin joudut usein lataamaan sdl:än jne. (Miksei niitä sisällytetä binaariin?).

staattinen linkkaa minen on typerää koska ei ole mitään järkeä, että jokainen sovellus sisältää oman versionsa kaikista kirjstoista. tuo tarkoittaisi vain sitä, että jokainen binääripaketti olisi merkittävästi suurempi, kirjastoista löytyvät tietoturva-aukot olisi mahdollista korjata vain asentamalla kaikista kirjastoa käyttävistä softista uusi versio ja softien ajonaikaiset muistivaatimukset olisivat suurempia.

tietty jos haluaa käyttää enemmän kiintolevytilaa ja muistia saadakseen tietoturvaltaan heikomman järjestelmän, niin tuohan olisi aivan unelma.

Asennusohjelmakin on yleensä tekstipohjainen, vaikka ohjelma onkin graafinen.

tätä en ymmärrä, mutta ehkä minun ei ole tarkoitettukaan.

(Paketinhallinta on olemassa ja kaikki rpm/deb paketit, mutta se ei ratkaise tätä täysin. Mitä jos haluan kotikansiooni asentaa superkaramban?)

kysymys kuuluukin, miksi kukaan haluaisi asentaa jotain epästandardiin paikkaan? tai miksi kukaan haluaisi ohjelmien ylläpitovastuun itselleen sen sijaan, että järjestelmä hoitaisi sen automaattisesti?

* Jos ohjelma on Windowssille, Macille ja Linuxille, niin Linux versio on usein jäljessä. Eikö olisi helpompaa tehdä ohjelma jotain wxwidgetsiä käyttäen?

riippuu ohjelmasta ja ainakaan minä en haluaisi järjestelmääni yhtäkään wxwidgets-sovellusta niin kauan kun wxwidgets on valtaosassa distroja linkattu GTK+ 1-sarjaa vasten.

* Distrojen oletusulkoasu on usein ruma. Dapperin oletustaustakuva tai sen värimaailma ei ollut hyvä.

no, tämä ei kosketakaan minua, sillä en juuri koskaan käytä distron omaa graafista ilmettä, vaan otan käyttöön gnomen oletuksen joka on mielestäni erittäin hyvä.
Janne

Tomaatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #133 : 05.08.06 - klo:23.40 »
Ja jos distrosta riippumaton binaari sattuu löytymään, niin joudut usein lataamaan sdl:än jne. (Miksei niitä sisällytetä binaariin?).
staattinen linkkaa minen on typerää koska ei ole mitään järkeä, että jokainen sovellus sisältää oman versionsa kaikista kirjstoista. tuo tarkoittaisi vain sitä, että jokainen binääripaketti olisi merkittävästi suurempi, kirjastoista löytyvät tietoturva-aukot olisi mahdollista korjata vain asentamalla kaikista kirjastoa käyttävistä softista uusi versio ja softien ajonaikaiset muistivaatimukset olisivat suurempia.

tietty jos haluaa käyttää enemmän kiintolevytilaa ja muistia saadakseen tietoturvaltaan heikomman järjestelmän, niin tuohan olisi aivan unelma.
Minä käyttäisin mielelläni enemmän kiintolevytilaa ja muistia, jos saisin erään assypelin toimimaan. Vaikka sen tietoturvan kustannuksella. Näinhän se Windowssissa on (?).

Lainaus
kysymys kuuluukin, miksi kukaan haluaisi asentaa jotain epästandardiin paikkaan? tai miksi kukaan haluaisi ohjelmien ylläpitovastuun itselleen sen sijaan, että järjestelmä hoitaisi sen automaattisesti?
Jos minulla ei sattuisi olemaan ylläpidon oikeuksia. Tai jos haluaisin testata beta julkaisua, mutta en haluaisi sitä kaikille käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 05.08.06 - klo:23.43 kirjoittanut Tomaatti »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #134 : 06.08.06 - klo:00.08 »
Minä käyttäisin mielelläni enemmän kiintolevytilaa ja muistia, jos saisin erään assypelin toimimaan. Vaikka sen tietoturvan kustannuksella.

minusta tuo olisi erittäin huono valinta. miksi muuten et saa?

Näinhän se Windowssissa on (?).

lähtökohtaisesti ei. kyllä winkkarissakin käytetään oletuksena dynaamisesti ladattavia kirjastoja (dll:t) mutta koska valtaosa ohjelmista on eri toimittajilta, niin käytäntö on hieman toista. uudet ohjelmat vaativat usein uudemman version kirjastosta → kaikkia kirjastoja ei voi olla järjestelmässä useampaa versiota → uusi kirjasto ei ole välttämättä yhteensopiva vanhan kanssa → vanhojen ohjelmien valmistajat eivät jaksaa päivittää softiaan → ongelmia. noita sitten koitetaan ratkaista eriliaisilla virityksillä (omat versiot dll:stä) jotka eivät ainakaan paranna tilannetta.

Jos minulla ei sattuisi olemaan ylläpidon oikeuksia.

jos koneelle ei ole ylläpidon oikeuksia, niin varsin usein koneelle on myös quota. tässä tilanteessa lähdekoodijakelu on optimaalinen, sillä se käyttää järjestelmästä jo löytyviä kirjastoja ja tilaa jää muuhunkin.

Tai jos haluaisin testata beta julkaisua, mutta en haluaisi sitä kaikille käyttöön.

itselleni lähdekoodijakelu olisi tässäkin tapauksessa hyvä, koska sen saa asentumaan juuri sinne minne itse haluaa ja samalla säästyy tietty sitä tilaa.
Janne

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #135 : 06.08.06 - klo:00.24 »
Uskon useimman tänne kirjoittavista alkujaan kirjautuneen tänne kohdattuaan hankaluuksia alku taipaleellaan Ubuntun kanssa.
Itse taidan olla poikkeus: Ei yhtään kysymystä liittyen vaikeuksiin Ubuntun kanssa.
Itsekseni pohdin kuinkahan suuri osa on Ubuntuun tyytyväisiä, eikä milloinkaan ilmoittaudu näille foorumeille. Onhan niin että kun kaikki menee kivasti, ollaan hiljaa, mutta kun tulee jotain kokkareita matkalle, nostetaan pirun moinen mekkala ja manataan koko tekele syvälle suohon.
Eli kuinka paljon uskotte olevan tyytyväisiä Ubuntun käyttäjiä?

Ed. tän olis tietty voinu laittaa ihan uudeks säikeeks  :)
« Viimeksi muokattu: 06.08.06 - klo:00.25 kirjoittanut Ryppy »
Poistuu taka vasemmalle - - -

Ninnnu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
  • LinuCaster
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #136 : 06.08.06 - klo:00.26 »
Eli kuinka paljon uskotte olevan tyytyväisiä Ubuntun käyttäjiä?
Paljon, koska ei Ubuntu muuten olisi niin suosittu kuin mitä se nyt on...

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #137 : 06.08.06 - klo:02.12 »
Ja voisin nyt avautua yleisistä ongelmista:
* Ihmiset eivät tee pelistä/ohjelmista binaaria, vaan tarjoavat lähdekoodia. Montako kertaa olet joutunut kääntämään ohjelman lähdekoodista saadaksesi sivuilla olevan ohjelman/pelin toimimaan? Ja jos distrosta riippumaton binaari sattuu löytymään, niin joudut usein lataamaan sdl:än jne. (Miksei niitä sisällytetä binaariin?). Asennusohjelmakin on yleensä tekstipohjainen, vaikka ohjelma onkin graafinen.
Eikö se riitä, että on koodannut softan vai pitääkö siitä tehdä kaikille mahdollisille alustoille myös binäärit? Tarvittavia kirjastoja ei sisällytetä binääriin (eli linkata staattisesti) johtuu siitä, että se olisi yksinkertaisesti tyhmää. Mietippä hetki miten kyseinen systeemi toimii... Nykyään riittää se, että päivität sen kirjaston ja kaikki kyseistä kirjastoa käyttävät softat käyttävät suoraan uutta versiota. Eli ei tarvitse jokaista softaa päivitellä sen takia, että kirjastoon on tullut esimerkiksi tietoturvakorjaus. Ja samalla säästetään myös levytilaa ja verkkoa, kun ei tarvitse samaa kirjastoa ladata jokaisen ohjelman mukana erikseen vaan yksi kappale riittää.

Lainaus
* Jos ohjelma on Windowssille, Macille ja Linuxille, niin Linux versio on usein jäljessä. Eikö olisi helpompaa tehdä ohjelma jotain wxwidgetsiä käyttäen?
Qt-softaa on vaikka kuinka paljon ja Qt-ohjelmat toimivat ihan hyvin myös muillakin kuin Linuxilla. Tilanne tulee vielä parantumaan, kun siirrytään Qt4:ta käyttämään, jonka saa GPL:n alaisena myös mäkille ja windowsille.

Lainaus
* Distrojen oletusulkoasu on usein ruma. Dapperin oletustaustakuva tai sen värimaailma ei ollut hyvä.
Tervetuloa itse tekemään parempaa, Ubuntun tekemiseen voi kuka tahansa halutessaan osallistua.

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #138 : 06.08.06 - klo:02.15 »
Esim. Dvdrippaus on aloittelijalle (hiukan kokeneemmallekkin) ubuntussa hankalaa, koska rippaussofta vaatii mm. mplayerin, vobcopyn, mencoder, transcode + muuta softaa toimiakseen. Miksei näitä voisi sisällyttää suoraan rippausohjelmaan koska nekin ovat saman lisenssin alla? Ja jos joku haluaa välttämättä käyttää itse kääntämäänsä mencoderia tai mplayeria sen voisi asettaa sitten osaavampi itse.
Ainakin jonkunlaisia lisenssiongelmia on ollut mplayerin ja mencoderin kanssa, koska Debian ei ainakaan aikoinaan niitä huolinut pakettivarastoihinsa. Tilanne on sittemmin ilmeisesti korjaantunut? Muistaakseni myös transcoden kanssa on jonkunlaista ongelmaa...

Qwerty

  • Vieras
Re: Kritiikki
« Vastaus #139 : 06.08.06 - klo:15.21 »
Mark Shuttleworth ja Matt Zimmerman Ubuntun saamasta kritiikistä:
blogi