Kirjoittaja Aihe: Kritiikki  (Luettu 75996 kertaa)

Qwerty

  • Vieras
Kritiikki
« : 13.05.06 - klo:17.01 »
Ettei aina menisi pelkäksi ylistykseksi, niin kertokaapas mikä Ubuntussa ei viehätä.

Olisi mielenkiintoista myös kuulla porukan ajatuksia siitä, että tulee Linux koskaan leviämään työpöydille suuremmassa mittakaavassa. Edelleenkin kuulee puhuttavan 0,5% - 3% suosiosta.

GNOME-yhteisö tossa väläytteli 10x10 visiotaan vuosi sitten
"To Own 10 % of the Global Desktop Market by 2010" - http://live.gnome.org/10x10
Pidättekö realistisena?

Edelleenkin Linux-käyttäjien pitää olla laitteiden ostamisessa aika tarkkana. Binaari-ajurit hajoilevat, mikä tuskin kaikkia laitevalmistajia miellyttää. Jotkut sanoneet, että tuon takia Linuxille ajurien tekeminen olisi 20% kalliimpaa.

Vista tuntuu vievän pelaamista huimasti eteenpäin, mikä on Linuxin kannalta hankalaa, koska monet tuntuvat juuri sen takia Windowssia käyttävän.

jne. :)

TQeng

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 157
  • Zenwalk / PCLOS / Kubuntu
    • Profiili
    • Vaihtoehto.org
Re: Kritiikki
« Vastaus #1 : 13.05.06 - klo:17.33 »
Mikä ei Ubuntussa viehätä? No, Gnome nyt ensinnäkin. Mutta onneksi Kubuntu ja Xubuntu ovat olemassa.

Jonkin verran tuo Ubuntu tahtoo bugata. Debian-tason vakautta ei tunnu olevan, ja toisaalta aivan kaikkein uusimmat paketitkaan eivät heti repoista löydy, esimerkkinä Firefoxin 1.5-version pitkä odottelu. Verrattuna esimerkiksi Fedoraan tuntuu olevan jonkin verran vanhempia paketteja keskimäärin käytössä. Tokihan myös suljetut formaatit voisivat toimia heti asennuksen jälkeen, mutta ymmärrettäväähän tuo on. Asuksen bundle-webbikameraani en ole saanut toimimaan.

Edit; Niin, Gnome-Ubuntun ruskeaa värimaailmaa olen aina pitänyt rumana, eikä KDE-puolen sininenkään oletuksena loistokas ole.

Noh, en minä nyt juurikaan muuta jakelukohtaista vikaa keksi. Linuxissa yleensä ottaen ainoana suurempana harmina on useimpien pelien toimimattomuus, WINEstä ja Cedegasta huolimatta. Ja kunnollinen NTFS-kirjoitustuki olisi myös hyvä asia.

Linux-käyttäjien määrä tullee kasvamaan hitaanlaisesti mutta varmasti, varsinaiseen käyttäjäräjähdykseen en jaksa uskoa. En myöskään viitsi toivoa Gnomelle noin suurta osuutta markkinoista, lähinnä olisi hienoa, jos Linux-työpöytien yhteenlaskettu osuus olisi tuo mainitut 10 %.
« Viimeksi muokattu: 13.05.06 - klo:17.39 kirjoittanut Tardé »
Satius est supervacua scire quam nihil.

Juha127

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 132
    • Profiili
    • Gimp Suomi
Re: Kritiikki
« Vastaus #2 : 13.05.06 - klo:17.49 »
Silti toivottavasti linuxin suosio nousee, uuden ubuntun myötä, kun dapper ilmestyy virallisesti.
Suurin osa silti pysyy windowsissa pelien vuoksi. Ja ne jotka eivät pelaa, pysyvät windowsissa, siksi että linuxissa joutuu tekemään enemmän käsin. Mutta näille käyttäjille taitaa dapper, olla jo käytettävä järjestelmä.

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #3 : 13.05.06 - klo:17.54 »
Lainaus
Olisi mielenkiintoista myös kuulla porukan ajatuksia siitä, että tulee Linux koskaan leviämään työpöydille suuremmassa mittakaavassa. Edelleenkin kuulee puhuttavan 0,5% - 3% suosiosta.

No kun nyt ennustamaan pyydät niin: TULEE.

Lainaus
Tokihan myös suljetut formaatit voisivat toimia heti asennuksen jälkeen, mutta ymmärrettäväähän tuo on.

Jenkki-Ubuntu sivuilla sanottiin että noiden suljettujen multimediakoodekkejen asentamien on laitonta USA:ssa... ehkäpä johtuu tästä?

Lainaus
Edit; Niin, Gnome-Ubuntun ruskeaa värimaailmaa olen aina pitänyt rumana, eikä KDE-puolen sininenkään oletuksena loistokas ole.

Juu olen kyllä tuosta Gnomen ulkoasusta samaa mieltä, siksipä en käytäkään Gnomea :D

Lainaus
Linuxissa yleensä ottaen ainoana suurempana harmina on useimpien pelien toimimattomuus, WINEstä ja Cedegasta huolimatta.

Minä en pelaa tietokoneella niin eipä haittaa... mutta ymmärrän kyllä että se on monelle W-maailmasta siirtyvälle iso asia.

Lainaus
Linux-käyttäjien määrä tullee kasvamaan hitaanlaisesti mutta varmasti, varsinaiseen käyttäjäräjähdykseen en jaksa uskoa. En myöskään viitsi toivoa Gnomelle noin suurta osuutta markkinoista, lähinnä olisi hienoa, jos Linux-työpöytien yhteenlaskettu osuus olisi tuo mainitut 10 %.

No uskoisin (toivoisin?), että tuo osuus kasvaa kaikkien linux-jakeluiden osalta suuremmaksi kuin tuo 10 %, ainakin mitä jos ihmisille tieto leviää (ja tällä hetkellä tuntuu leviävän nopeasti) Windowsin yleisestä epäkäyttäjäystävällisyydestä (ja kalleudesta). Ja oli nyt mitä tahansa mieltä Gnomen ulkonäöstä niin tuo apt-get (tai Synaptic) ja yleensäkin ohjelmien saatavuus/asennettavuus (myös pakettienhallinnan ohi) on Ubuntussa loistavaa.
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

Qwerty

  • Vieras
Re: Kritiikki
« Vastaus #4 : 13.05.06 - klo:18.09 »
Edit; Niin, Gnome-Ubuntun ruskeaa värimaailmaa olen aina pitänyt rumana, eikä KDE-puolen sininenkään oletuksena loistokas ole.

Nexenta hoitanut asian mielestäni mallikkaasti. Ruskea, mutta silti miellyttävän näköinen.
http://www.gnusolaris.org/gswiki/ScreenShots

Itse odotan lähinnä paljon nopeuspuolella. Paljon hyvää kuullut seuraavaa GNOMEa ajatellen ja varmasti kesän GUADEC messuilla tulemme kuulemaan asiasta lisää. Siellä on erikseen vielä "Performance hackfest" optimointia varten, joten mielenkiinnolla tapahtumaa odotan.

Uusi Cairo versio olisi tässä kuussa tulossa, mitä odotan erityisesti. Nykyinen tahmaa hävettävän paljon ja odotan nopeutta lisää rutkasti. Tosin versiossa 1.3 on optimointeja kuulemma paljon enemmän.

KDE4 vaikutta erittäin hyvältä kaikin puolin. Eihän tuosta tosin vielä hirveästi ole tietoa annettu. GCC 4.1 auttaa jo kuulemma huomattavasti, joten nopeutta jo sekin antamassa.
Wikissä lukee "KDE 4 will include major backend updates, including the port to Qt 4, which will result in an expected 20-30% performance increase", mikä erittäin hienoa kuulla.

Noi nyt lähinnä suorituskyvystä. Vistaa kun ei ole vanhemmille koneille tarkoitettu, niin Linuxin on mielestäni hyvä sauma iskeä niihin. Toki XP siellä, mikä erittäin vaikea lyödä.

Itse en pidä 10x10 visiota mahdollisena.
« Viimeksi muokattu: 13.05.06 - klo:18.26 kirjoittanut Qwerty »

Tomaatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #5 : 13.05.06 - klo:18.37 »
Ei kontrollikeskusta, missä voisi säätää palomuurin jne. Esimerkiksi voisi laittaa sellaisen, että voisi säätää automaattisen päivityksen joka päivä klo 16:00. Kaikkea tälläistä kivaa.

Värimaailma on myöskin aika huono. Mielummin vihreää tai sinistä. Asennusohjelmakin on hieman sieltä, koska siinä ei voi valita KDE/GNOME/Fluxbox/IceWM/OpenBox. Lisäksi asennusohjelma ei ole graafinen kikkare.

KDE on oletuksena ruma.

olga

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • Hurmetta ja lurexia
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #6 : 13.05.06 - klo:19.04 »
Minulla ainakin on KDE:ssä System Settings ja kcontrol ja palomuurin säätö onnistuu esimerkiksi Firestarterilla. Ja ajastetut toiminnot onnistuu Crontabilla. Värimaailman voi säätää itse ja harvassa on ne käyttikset (ja työpöytäympäristöt) jotka oletuksena miellyttää jokaisen ihmisen silmää :) Enkä näe myöskään suurta etua asennusohjelman graafisuudessa.

Itse en kuitenkaan mikään Linux-fanaatikko ole, vaikka olenkin täysin hurahtanut (K)Ubuntuun. XP:tä tulee käytettyä esim. satunnaiseen pelailuun ja .NET-kielillä koodaukseen (MonoDevelop kun ei taida vielä tukea J#:a). Takana kokemuksia Mandrakesta, SuSE:sta ja Fedoran eri versioista, mutta tällä hetkellä en näe mitään syytä vaihtaa Kubuntustani muuhun. Koskaan ei ole koneen käyttö ollut näin helppoa ja parempaa ympäristöä ohjelmointihommille en ole vielä löytänyt.

Aijjoo, niitä miinuksia :) No laitteistotuki voisi toki olla parempi. Itselläni ei mitään ongelmia ole ollut, mutta appi-isovanhempien pariin tulostimeen en löytänyt ajureita.

JPK1990

  • Vieras
Re: Kritiikki
« Vastaus #7 : 13.05.06 - klo:19.35 »
Gnome on aivan liian raskas verrattuna sen ominaisuuksiin, toimintoihin ja asetuksiin.

..Ja minä uskon käyttäjämäärän kasvavan hitaasti kunnes se tulee tiettyyn pisteeseen niin se kasvaa räjähdysmäisesti.
« Viimeksi muokattu: 13.05.06 - klo:19.37 kirjoittanut Kakeman »

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #8 : 13.05.06 - klo:19.47 »
Minäkään en pidä Ubuntun oletusteemasta. Dapper on jo vähän parempi tässä suhteessa, mutta kyllä esim. Suse, Linspire tai Mandriva ovat paljon viimeistellymmän oloisia. Itse en pidä Gnomea ollenkaan huonona asiana. Käytin vuosia KDE:ta ja en voinut kuvitellakaan Gnomen käyttöä, mutta jossain vaiheessa päätin, että nyt kokeillaan, onko Gnomesta mihinkään. Ja onhan Gnomesta, kun vaan vaihtaa enemmän itseään miellyttävän ulkoasun. Gnomessa on sellaista Maccimaista selkeyttä!

Toinen asia mitä Ubuntuun kaipiaisin, on Susen Yastin tai Mandrivan control centerin tyyppinen työkalu asetusten säätämiseen. Jotenkin olisi loogisempaa, kun kaikki järjestelmän hallintaan liittyvät asiat saisi tehtyä yhdestä paikkaa.

Itsekin uskon Linuxin leviämiseen, mutta onhan esteitä vielä. Monet tuntuvat olevan kiinni Windowsissa pelien tai joidenkin ohjelmien vuoksi, mutta moni valitsee Linuxin sijaan Macin. Uskon, että siihen on syynä parempi ohjelmatarjonta. Heti kun Linuxille on saatavissa yhtä hyvin kaupallisia ohjelmia kun Macillekin, niin Linux varmasti yleistyisi.

Macin etuna on myös se, että laitteisto ja käyttöjärjestelmä toimivat saumattomasti yhteen. Yksi mahdollisuus Linuxillekin olisivat esiasennetut koneet, joiden käyttöjärjestelmänä olisi joku Linux-distro. Esim. Linspire Mini on mielenkiintoinen laite: (http://www.linuxdevices.com/news/NS8464432110.html). Tällaiseen laitteeseen voitaisiin valita sellaiset komponentit, että kaikki toimii varmasti.

Joku joskus pohdiskeli Ubutulla varustettujen koneiden kasaamista ja myymistä. Mielestäni ihan harkinnan arvoinen idea!

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #9 : 13.05.06 - klo:20.06 »
Joku joskus pohdiskeli Ubutulla varustettujen koneiden kasaamista ja myymistä. Mielestäni ihan harkinnan arvoinen idea!

No siis ihan loistava idea! Pitäis vain saada joku toteuttamaan se. Duunari-nimimerkki täällä kyseli ohjeita ja suunnitteli tuommoista, toivottavasti homma pelasi (kaverista ei ole kuulunut mitään joten kaks vaihtoehtoa: homma toimi ja kauppa käy tai homma ei toiminut ja idea hylättiin...)
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

Qwerty

  • Vieras
Re: Kritiikki
« Vastaus #10 : 13.05.06 - klo:20.19 »
Gnomessa on sellaista Maccimaista selkeyttä!

Totta kyllä. Yksinkertaisuus ei minua häiritse kyllä yhtään - päinvastoin. KDE on mielestäni yksinkertaisesti sekava, minkä on kehittäjien tiedossa ja korjattu KDE4:ssa (Plasma yms. projektit).

Macin etuna on myös se, että laitteisto ja käyttöjärjestelmä toimivat saumattomasti yhteen.

En tiedä kuinka monelle tuttu projekti, mutta "The Open Graphics Project" vaikuttaa todella mielenkiintoiselta - http://lists.duskglow.com/mailman/listinfo/open-graphics.
Kysymys on siis näytönohjaimesta, minkä ajurin ja itse ohjaimen ohjelmiston lähdekoodi on avointa. Hintaa tuolla toki on enemmän tehoon nähden kuin ATI/NVidia, mutta kyllä itse tuon olisin valmis hommaamaan. Pieni askel laitteiston ja ohjelmiston saumattomaan toimivuuteen, mutta saa nyt nähdä miten projektin käy.

Näytönohjainten ajurisekoilu on vähän huolestuttavaa seurattavaa. Xgl on toki kiva, mutta vaatii kyllä Open Source ajurien tuen, ennen kuin mielestäni "hyväksyttävä".

Alkaa aika loppumaan Dapperin teemaa silmällä pitäen. Taitaa maanantaina umpeutua jo joitain ulkoasua koskevia deadlineja. Tavallaan kyllä ihan hyvä, että yritetään vähän jotain muuta kuin perinteistä sinistä/vihreää, mutta hmmh... ruskea oli ehkä huonohko valinta ;). Napit ja notifikaatiot saanut vaikutteita (suoria kopioita) aika vahvasti XP:stä, mistä varmasti tulee sanomista XP-käyttäjiltä.

"TEN DAYS! I'd like to set Monday 15 May 10am UTC as the deadline for a
decision from the art team as to:

 - two or three "external" themes (from Gnome-Look, for example)
 - two or three "internal" themes (from this team)

For a total of FIVE themes."
« Viimeksi muokattu: 13.05.06 - klo:20.50 kirjoittanut Qwerty »

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #11 : 13.05.06 - klo:20.59 »
Joku joskus pohdiskeli Ubutulla varustettujen koneiden kasaamista ja myymistä. Mielestäni ihan harkinnan arvoinen idea!

No löytyihän se:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2866.msg19779#msg19779
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4182
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #12 : 13.05.06 - klo:23.10 »
Ettei aina menisi pelkäksi ylistykseksi, niin kertokaapas mikä Ubuntussa ei viehätä.
Kiitos hyvästä kysymyksestäsi!  :)
Moni asia viehättää, Ubuntu on hyvin viehättävä kokonaisuus,
mutta nämä nyt näin aluksi mainitsen vähemmin viehättävinä ominaisuuksina:

1. Käyttöjärjestelmään "integroitu" selain, joka päivittyy sitten miten päivittyy,
ja jota ei kovin helposti saa irrotettua siitä. Muistaakseni erästä toista käyttistä rankaistiin samasta teosta aikanaan... Ei minulla mitään firefoxia vastaan ole, käytän sitä kyllä, työkaluna enimmäkseen.
Mutta mitä pahaa Eiphany on tehnyt, se olisi ollut paljon parempi vaihtoehto oletusselaimeksi,
kuten alla oleva kuvakin kertoo, se liittyy innoissaan Gnome-teemaan, mitä firefox ei todellakaan tee.

2. Käsittämättömät riippuvuudet, esim jos haluat poistaa Dictionaryn mielestäsi turhana (se on turha), joudut poistamaan myös levykkeen alustuksen. Mitä yhteistä voi olla sanakirjaohjelmalla ja levykkeen alustuksella?
Näitä ihmeellisiä riippumuuksia on paljon muitakin.

3. Asetusten sekavuus mainittiinkin jo, kyllä järjestelmän asetukset ja säädöt pitäisi saada yhteen paikkaan,
nyt niitä on kolmessa menussa (ainakin).

4. Asennusohjelman tapa asentaa kaikenmaailman läppäriajureita, virransäästöjä, bittorrentteja, sättejä
openofficeja, evoluutioita, bluetootheja, näytönsäästäjiä, ALSOJA, ppp-systeemejä, HP-tulostimen sälää jne. ja sitten jättää asentamatta esim Epiphanyn!

Asensin siis Breezyn tänään Dapperin päälle, sattuneesta syystä, asennuksen jälkeen poistin reilusti yli 300 megaa itselleni turhia ohjelmia. No ei se mitään.

Mitä taas tuohon Gnomen ulkoasuun tulee, niin sehän on helposti kunkin säädettävissä, teemoja löytyy taatusti jokaiseen makuun, ja asennus on helppoa: selaimesta sen kun vetää teemanvalitsimeen. Todistan puheeni tässä, Breezy on tänään asennettu, ja näyttää jo nyt tältä:

Breezy: Clearlooks 2 ikkunat, t-ish brushed kontrollit, ja Iris ikonit (ainoa oikea ikonisetti minusta, kevyt ja nätti).
Eikä ole raskas, kevyempi kuin alkuperäinen. Ubuntu on ihku, ja Gnomeassa silmä suorastaan lepää, ainakin minun silimä. 8)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #13 : 14.05.06 - klo:00.01 »
olenkin jo seurannut hetken tätä keskustelua ja ehkä nyt olisi aika vastatakin.

Moni asia viehättää, Ubuntu on hyvin viehättävä kokonaisuus,
mutta nämä nyt näin aluksi mainitsen vähemmin viehättävinä ominaisuuksina:

tuntuu, että linuxin paketointi ja ylipäätään paketinhallinnan toiminta/käytön hyvät puoleta ovat hieman hakusessa...

1. Käyttöjärjestelmään "integroitu" selain, joka päivittyy sitten miten päivittyy,
ja jota ei kovin helposti saa irrotettua siitä. Muistaakseni erästä toista käyttistä rankaistiin samasta teosta aikanaan... Ei minulla mitään firefoxia vastaan ole, käytän sitä kyllä, työkaluna enimmäkseen.

ei firefoxia ole millään tavalla integroitu ja sen voi poistaa tai vain vaihtaa oletusselaimen roolista. paketin- ja distronhallinnan paeriaatteiden mukaisesti se päivittyy silloin kun on tarvetta, eikä muulloin. joidenkin (mm. minun) mielestä käytäntö on hyvä. tosin jotkut tietysti haluavat hoitaa järjestelmänhallinnan käsipelillä ja ottaa itse vastuun tietoturvapäivityksistä, vaikka minä haluaisinkin hoitaa homman helpoimman kautta.

Mutta mitä pahaa Eiphany on tehnyt, se olisi ollut paljon parempi vaihtoehto oletusselaimeksi,
kuten alla oleva kuvakin kertoo, se liittyy innoissaan Gnome-teemaan, mitä firefox ei todellakaan tee.

kieltämättä minäkin haluaisin paremmin järjestelmään sulautuvan selaimen ihan jo käyttöliittymän yhtenäisyyden vuoksi, mutta silti firefox on edelleen minun tarpeisiini paljon parempi. pitää vaan toivoa, että galeon + evolution projekti tuottaa jotain hienoa :)

silti valinta on muutenkin varsin järkevä. ubuntu yrittää kuitenkin olla helpohko myös aloittelijoille, jolloin mahdollisesti vanhoista tietokonekokemuksista tuttu selain helpottaa siirtymää. se on jotain mitä firefox voi tarjota, mutta epiphany ei.

2. Käsittämättömät riippuvuudet, esim jos haluat poistaa Dictionaryn mielestäsi turhana (se on turha), joudut poistamaan myös levykkeen alustuksen. Mitä yhteistä voi olla sanakirjaohjelmalla ja levykkeen alustuksella?
Näitä ihmeellisiä riippumuuksia on paljon muitakin.

tässä ei ole kyse riippuvuuksista vaan paketoinnista. tosin tämä oli aikoinaan myös yksi syy miksi en pitänyt KDE:stä. pikku apuohjelmat vaan yleensä pakataan pieniksi kokonaisuuksiksi jotta niiden paketointi, asentaminen ja päivittäminen olisi helpompaa. gnome-games on aivan samanlainen paketti kuin gnome-utils.

3. Asetusten sekavuus mainittiinkin jo, kyllä järjestelmän asetukset ja säädöt pitäisi saada yhteen paikkaan,
nyt niitä on kolmessa menussa (ainakin).

järjestelmän asetukset ja käyttäjäkohtaiset asetukset ovat loogisesti täysin eri kokonaisuuksia ja minusta ne pitää kyllä erottaa myös käyttöliittymän puolella. kolmatta menua en kyllä äkkiseltään keksikään ja SUSEn YAST:in kaltaisen "kaikki yhdessä paketissa"-ratkaisun ensiihastuksen jälkeen pitää kyllä sanoa, että pidän huomattavasti enemmän ubuntun tavasta hoitaa konffaus.

4. Asennusohjelman tapa asentaa kaikenmaailman läppäriajureita, virransäästöjä, bittorrentteja, sättejä
openofficeja, evoluutioita, bluetootheja, näytönsäästäjiä, ALSOJA, ppp-systeemejä, HP-tulostimen sälää jne. ja sitten jättää asentamatta esim Epiphanyn!

aika moni käyttöjärjestelmä asentaa oletuksena erilaisia ajureita, näytönsäästäjiä ja oheissoftaa. itse asiassa en olekoskaan kokeillut yhtäkään joka ei asentaisi. aina on joku softanpätkä jota ei käytetä. tosin linuxin kohdalla ehkä vielä enemmän, sillä valtaosa ajureista tulee kernelin tai jokun tietyn osa-alueen tukemiseen tarkoitetun paketin mukana. vastapainoksi tämä sitten tarkoittaa sitä, että linux-koneeseen voi vaihtaa vaikka emon ja ainoa ylläpitotoimenpide jota kone vaatii on sammuttaminen päivityksen ajaksi ja boottaaminen päivityksen jälkeen.

mitä oeltussoftiin tulee, niin minusta ubutnun setti on varsin hyvä aloittelevalle käyttäjälle ja se toimii erinomaisesti myös minu käytössäni. linux-distron tehtävä on muiden hommien lomassa valita hyvät oletukset ja siinä on minsuta onnistuttu. itse asiassa kustomointimahdollisuuden puute perusasennuksessa on minusta aika nokkela temppu. omien linux aikojeni alussa ahlusin tietysti aina valita itse paketteja asennuksen yhteydessä, vaikka minulla ei ollut mitään käsitystä mitä halusin, koska en tuntenut softaa. sen seurauksena tuli koneelle asennetua kamalasti softaa joka ei sopunut minu käyttööni lainkaan.

toki osaaville ja niille jotka tietävät mitä haluavat on tarjolla expert/server-asennusvaihtoehdot.

no, mutta kai tässä pitäisi vähän kritiikkiäkin antaa...

ubuntu on tosiaan palvellut minuaerinomaisesti ja tureimman gnomen tarjoaminen oli yksi syistä miksi vaihdoin gentoosta ubuntuun. olin KDE:sta luopumisen jälkeen etsiskellytkin hyvää gnome-distroa. vaikka ubuntu on hyvä, oikein hyvä, jäin silti kaipaamaan joitain juttuja juuri gentoo-aljoiltani:

- virallisesti tuetun softan määrää voisi jonkin verran kasvattaa ja universeen voisi paketoida joitain aika keskeisiä softia, kuten cinelerran (tämä kyseinen paketi oli toki ehdolla jo dapperiinkin, mutta eipä ole vielä näkynyt).

- olisi hemmetin hienoa jos joku jaksaisi paketoida/tehdä metapaketteja suljetuista/kaupallisista peleistä. gentoossa NWN, doom3, quake3, americas army, wolfenstein, UT ym. asentuivat paketinhallinnasta ja niiden päivittäminen sujui näppärästi järjestelmän päivitysten yhteydessä.

- lisensioitu mp3-koodekki gstreamerille pitäisi ottaa distron valikoimaan heti, eikä vasta joskus myöhemmin. gentoon päivistystahti oli hieman toinen, mutta aiheutti toki omat ongelmansa.

- tärkeiden softien uudet versiot pitäisi saada nopeammin vaihtoehdoiksi backportsien puolelle, niille jotka haluavat urheilla ja niille jotka eivät ymmärrä paketinhallinnan ja tuetun softan hienoutta.

- eri runleveleillä käynnistyvien palveluiden hallintaa voisi olla parempi graafinen työkalu kuin mitä nykyiset ovat.

- beagle mukaan oletuksena.

[edit]
- meinasi kokonaan unohtua tuo oletusteema, josta en ole oikein kosnaan pitänyt. onhan se kieltämättä ajan kanssa parantunut, mutta silti minusta esim. gnomen oletusteema (clearlooks) on huomattavasti parempi.
« Viimeksi muokattu: 14.05.06 - klo:01.17 kirjoittanut janne »
Janne

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #14 : 14.05.06 - klo:00.12 »
Ettei aina menisi pelkäksi ylistykseksi, niin kertokaapas mikä Ubuntussa ei viehätä.
Olisi mielenkiintoista myös kuulla porukan ajatuksia siitä, että tulee Linux koskaan leviämään työpöydille suuremmassa mittakaavassa. Edelleenkin kuulee puhuttavan 0,5% - 3% suosiosta.

Komppaan vähän samaa itkuvirttä, mitä muutkin ovat rutisseet...
Asennus on kokeneimmille käyttäjille aika tuskainen - ei voi itse valita pakettikohtaisesti mitä heitetään koneeseen ja mitä ei (nyt tietysti joku tulee ja kertoo, että 'expert' -valinta löytyy asennuksesta ;)) ja aloittelijoille varmaankin liian vaikea.
perunan ruskea teema on kaikkea muuta kuin kaunis. Ja kyse ei nyt ole varsinaisesti ruskean värisävystä, vaan ylipäätänsä ko. teeman toteutuksesta.
Ja liikaa turhaa rompetta tämä kanssa asentaa oletuksena.

Mitä tulee tuohon Linuxin suosioon niin itselleni ainakin aivan sama. Windows käyttäjät saavat puolesta kärsiä kuten ennenkin niiden laatutuotteidensa äärellä :-*
« Viimeksi muokattu: 14.05.06 - klo:00.14 kirjoittanut MoB »
Registered Linux user #186837

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4182
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #15 : 14.05.06 - klo:09.34 »
tuntuu, että linuxin paketointi ja ylipäätään paketinhallinnan toiminta/käytön hyvät puoleta ovat hieman hakusessa...
Niinku minulla vai? No jos se vaan tuntuu...  8)
Kysymyksessä ei pyydetty erittelemään minkään asian hyviä puolia, vaan juurikin niitä huonoja.

Unohdin tuon loki-jutun ko Dictionary-osasta, jos poistan Dictionaryn sekin lähtee Floppy formaterin kanssa.
Jos sitten haluan asentaa levykkeenalustimen takaisin, joudun taas asentamaan Dictionaryn.

Suomeksi: en voi alustaa levykkeitä jos Dictionary ei ole asennettuna, ja se on ehdottomasti erittäin piipistä!
Ubuntulla siis on paketinhallinta sekaisin, ei niinkään minulla.  ;)


[ylläpito on poistanut liitteen]
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #16 : 14.05.06 - klo:11.36 »
Suurin puute Ubuntussa on mielestäni sama kuin muissakin ei MS-pohjaisissa distroissa:
Rauta kehitetään MS yhteen sopivaksi piste! >:(
Muistetaan Linuxin olevan vielä nuori ja Ubuntu vielä nuorempi. Kehitys on ollut mahtavan nopeaa ja rakentava kritiikki parantaa tilannetta koko ajan. Kuluneen vuoden aikana on .gov pohjaiset osoitteet siirtyneet Linux käyttäjiksi hurjalla vauhdilla. Se tietää hyvää Ubuntu kehityksellekin.
Ubuntu porukka toimii ja yhä suurempi osa saadaan vähitellen tyytyväisemmäksi :D
Puutteista on tiedoitettava. Näin niihin sitten voidaan puuttua. Hiljaisuus tappaa!
Poistuu taka vasemmalle - - -

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #17 : 14.05.06 - klo:11.52 »
tuntuu, että linuxin paketointi ja ylipäätään paketinhallinnan toiminta/käytön hyvät puoleta ovat hieman hakusessa...
Niinku minulla vai? No jos se vaan tuntuu...  8)

tuntuu. tuossa oli kyse enemmänkin siitä, ettet käsitä sitä miksi ja milloin firefox päivittyy.

Kysymyksessä ei pyydetty erittelemään minkään asian hyviä puolia, vaan juurikin niitä huonoja.

ei tietenkään, mutta jos huonot ovat sellaisia jotka johtuvat siitä ettei ymmärrä miten homma toimii, niin...

Unohdin tuon loki-jutun ko Dictionary-osasta, jos poistan Dictionaryn sekin lähtee Floppy formaterin kanssa.
Jos sitten haluan asentaa levykkeenalustimen takaisin, joudun taas asentamaan Dictionaryn.

edellisessä viestissäsi puhuiot riippuvuuksista ja nyt jatkat saman jankuttamista. väännetään... kyse ei ole siitä, että ohjelmat millään tavalla riippuisivat toisistaan vaan siitä, että ne on kaikki paketoitu yhteen pakettiin jonka nimi on gnome-utils, aivan kuten paketinhallinta kertoo (ja, että tästä ei tarvitsisi enempää jatkaa, niin kyseinen paketti tarjoaa myös ohjelmat gnome-search-tool ja gnome-screenshot).

koska niiden viemä tila on niin minimaalinen ja koska ne päivittyvät kuitenkin samaa tahtia, on ne nähty viisaammaksi niputtaa yhteen. suuremmilla softakokonaisuuksia tu okyllä ärsyttää minuakin, mutta pikkusoftilla ei minsuta oikeasti ole väliä. tosin noista vaihtoehdoista minusta turhin on selvästi gfloppy.

Suomeksi: en voi alustaa levykkeitä jos Dictionary ei ole asennettuna, ja se on ehdottomasti erittäin piipistä!

taas väärin. levykkeitä voi toki formatoida ilman tuota kyseistä softaakin, vaikka joku saattaa jotain muuta kuvitellakin.

Ubuntulla siis on paketinhallinta sekaisin, ei niinkään minulla.  ;)

ja edelleen väärin. paketinhallinta toimii tässä tilanteessa täsmälleen kuten sen kuuluukin. sinä olet koko ajan valittanut tämän asian tiimoilta paketoinnista vaikka et ole sitä selvästi tiennytkään.
Janne

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4182
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Kritiikki
« Vastaus #18 : 14.05.06 - klo:12.22 »
ei tietenkään, mutta jos huonot ovat sellaisia jotka johtuvat siitä ettei ymmärrä miten homma toimii, niin...
Pyydettiin esittelemään huonoja puolia, ja tuo nyt selkeästi on huono puoli että jos poistaa Dictionaryn niin pitää poistaa lokinnäyttäjä ja levykkeenformatointi. Sillä mitä minä mielestäsi en ymmärrä tai omasta mielestäni ymmärrän hyvinkin, ei ole mitään väliä. Sillä on väliä että se on huono ominaisuus että yjtä ohjelmaa ei voi erikseen poistaa muiden poistumatta. En käsitä mikä siinä nyt sinua kaivelee, sekö että uskallan arvostella firefoxin, openofficen ja evolutionin tarpeellisuutta Ubuntussa? Piste tälle asialle minun osaltani on tässä.

edit:
Ettei aina menisi pelkäksi ylistykseksi, niin kertokaapas mikä Ubuntussa ei viehätä.
Valitettavasti näyttää olevan niin, että täällä ei oikein saa kertoa mikä Ubuntussa ei itseä miellytä.
Joten perun kaikki esittämäni kohdat, kaikki miellyttää, mikään ei ole epämiellyttävää. :P
« Viimeksi muokattu: 14.05.06 - klo:12.29 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

moonstone

  • Vieras
Re: Kritiikki
« Vastaus #19 : 14.05.06 - klo:12.25 »
Ruskea teema on mielestäni hyvä ja selkeä :)

Itse kaipaan ubuntun kerneliin low-latency pätsejä, jotta pääsisin käyttämään jack-softia ilman jonkun toisen distron kerneliä tai itse pätsäiltyä vanilla kerneliä.

Tuo laitteistopuolen tuki harmittaa, ei linuxin puolelta vaan valmistajien puolelta, koska eivät anna ajureitaan vapaana jakoon, jotta ne voitaisiin vaivatta yhdistää kerneliin.

Laitteiston kanssa tulee olla tarkkana, mutta noudattamalla eri laittestoaiheisia webbisivuja on tullut hankittua oikeat laitteet. Laitteistosta vaikeimmaksi sanoisin webbikamerat, niissä kun vaihtuu piirit kuin minulla sukat.

Multimediatuki ei itseäni harmita, koska suosin avoimia standardeja, oggeja, niin videokäytössä kuin musassakin. Kuitenkin kyllä mplayer-w32codecs yhdistelmälle on ollut tarvetta kuluneen e3 messujen kuvauksien ja trailereiden katseluun :) ne kun ei prkl, tuo ulos avointa striimiä...

Muita pikkumiinuksia:
1.Openoffice on mielestäni liian raskas. (mutta ei varsinaisesti haittaa)
2. Suomenkielen oikoluku (soikko ok mutta ei avoin)