Itte en perusta oikein näistä lisensseistä yms. kunhan kaikki toimii. Mun näkökulmasta muutaman tarpeellisen binääriajurin (esim. nvidia, ati) mukana olossa ei ole mitään pahaa (eikä siitä seuraa doomsdaytä), ja Mr. Stallman mielipide jostai täydellisestä free software distrosta ei minua kiinnosta, varsinkin kun en niitä sourceja (esim. nvidia, ati) tarvitse.
Tietenkin Ubuntua ja sen takana olevia henkilöitä aletaan mollata, sillä Ubuntu vie muiden distrojen käyttäjäkuntaa (esim. aloittelijat saattavat valita Ubuntun Mandrivan sijaan). Ja onhan Shuttleworth hieman erikoinen, sillä hänellähän on rahaa vaikka muille jakaa.
Jos Linux haluaa tulevaisuudessa taistella kunnolla Windowsia vastaan, pitänee Linuxia ruveta markkinoimaan ja tarjoamaan tukea. Ubuntu ja sen takana olevat henkilöt ovat selvästi huomanneet tämän (toisinsanoen shipit ja toi dapperin myötä tullut supportti).
Ubuntun oletusteema on mielestäni hillityn tyylikäs (on se sitä myös xfce:llä ja kde:llä), suorastaan todellä tyylikäs. Jos se ei miellytä, niin varmasti moni osaa sen vaihtaa. Ubuntussa on hyvää myös se, että KDE:tä ja xfce4:ä tuetaan virallisesti, vaikka onhan tämä hieman sidottu Gnomeen.
Itseäni ei Ubuntussa tai Linuxissa yleensä viehätä yleiset pienet ongelmat, laitetuki, pelit (löytyy kyllä todella hyviä pelejä esim. freeciv ja on olemassa myös cedega, joka ei ole kuitenkaan ilmainen
). Ubuntun/Linuxin ongelma ei ole mielestäni säätö. Monet eivät siirry Linuxiin, koska luulevat sen olevan vaikeaa. Minun ei ole tarvinnut säätää juuri mitään ja pienetkin säädöt olivat helppoja ja loogisia. Toisaalta voi niitä ongelmia tulla, jos omistaa esim. sen Atin näyttiksen.
Se ettei laitteita ja pelejä tehdä juurikaan muita käyttöjärjestelmiä (lue: Linuxia) silmälläpitäen johtunee pienestä markkinaosuudesta ja sitä kautta valmistajien haluttomuudesta satsata muihin käyttöjärjestelmiin. Tosin ainakin laitteiden osalla näyttäisi tapahtuvan kehitystä.
T: yksinkertainen ihminen