Jokainen foorumille rekisteröitynyt on suostunut olemaan kirjoittamatta tänne mm. loukkaavia tai persoonaan meneviä viestejä ja kaikille tämän tarinan keskeisille henkilöille tuttu Code of conduct kehottaa välttämään trollausta ja toistoa.
Code of conduct...
Kyllä jokaisella pitäisi olla pään sisällä jonkinlaiset arvot kohdillaan muutenkin.
Täällä on muutamalla ihmisellä tapana puhua ihan mitä sattuu, muista välittämättä, ilman mitään kunnioitusta toisia kohtaan. Kunhan saa purettua sen oman "pahan olon" pois. Parempi ratkaisu, jos pitää henkilökohtaisuuksin mennä, niin,
keskustelkaa yksityisviesteillä!.
Ketjujen lukituksen ja poistot on minun mielestäni melko härskiä toimintaa. (poislukien jotkut puhtaasti spämmiviestit). Jos vapaata keskustelua ruvetaan rajoittamaan, nostattaa se enemmän pahaa mieltä, kuin sen salliminen. Esimerkkinä openSUSE keskustelu (ei, en linkkaa siihen), paljon annettiin siimaa, mutta toisille oli tärkeämpää rakentavan keskustelun sijaan siirtää keskustelua aivan toisarvoisille linjoille.
Ketjujen moderointi poisto/siistiminen, kumpi on teidän mielestänne parempi vaihtoehto, se että, käyttäjää kannustetaan itse huomioimaan omaa kielenkäyttöä, viestin selkeyttä ja yleistä ulkoasua.
Vai se että moderaattorit tekevät sen heidän puolestaan? (Arvatkaapas kumpi on parempi ratkaisu, pidemmän päälle.)
Tähän voisi myös aktiivikäyttäjät puuttua, huomauttakaa siitä kielenkäytöstä, että viestin yleisasusta
(viestistä saa selvää mitä tarkoitetaan.)
Käyttäjien allekirjoitukset/avatarit, itse olen poistanut ne käytöstä, koska joillain käyttäjillä ei ole mitään tolkkua niiden käytössä. Muutama rivi tekstiä pitäisi riittää, ei sinne tarvitse tunkea pikkukuvia työpöydästä, käyttäjäpalkkeja ja muuta epämääräistä. Yrittäkääpäs katsoa sivuja joillain pikkunäyttöisellä koneella, niin johan rupeaa savu nousemaan korvista.
Samoin on tehosteiden käyttö tekstinmuotoilussa, ehkä jollakin on käytössä 50" näyttö, jolla
tämäkin teksti näkyy. Vähän järkeä siihen toimintaan kiitos. Kenenkäs mielestä tällainen on raivostuttavaa? Ei pitäisi olla tarpeen käyttää ylimääräisiä keinoja vain lukeakseen viestin!Kiitos kun sai taas vähän purkautua.