Kirjoittaja Aihe: Miksi aloitit Linuxin käytön tietokoneessa?  (Luettu 90288 kertaa)

yottabyte

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
  • software is like sex, it's better when it's free
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #180 : 30.07.08 - klo:23.29 »
Koska en tiedä mitä kaikkea se windows tekee tietämättäni...Haluan tietää mitä tietoa kone kuljettelee ja minne....

hyvä syy!
Ubuntu & Peppermint & Debian

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #181 : 31.07.08 - klo:00.16 »
Koska en tiedä mitä kaikkea se windows tekee tietämättäni...Haluan tietää mitä tietoa kone kuljettelee ja minne....

Minulle se ei ole selvää Ubuntussakaan, mutta koska siinä ei ole kenenkään intressejä, kuten esim. taloudellisia tai valtaan liittyviä, luulisin sen olevan luotettavampi. Ja vielä kun koodia kuitenkin kurkistellaan aika monen toimesta, niin sellaiset tulevat tietoon todennäköisesti. Ainakin paremmin kuin suljetun koodin ohjelmistoissa, se on varmaa.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

jjannej

  • Vieras
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #182 : 07.10.08 - klo:16.36 »
1. Ajattelin kokeilla uutta.
2. Ubuntu kuulosti hyvältä.
3. Ilmainen käyttis auttoi päättämistä

Bysmyyr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 212
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #183 : 07.10.08 - klo:19.39 »
1. Pikkuveli hommas viruksia winkkuun, sain hyvän syyn.
2. Yks kaveri usutti.
3. Aloin miettimään piratismia tarkemmin.
4. Hermostuin jumittamiseen.
5. Ihan yleisestä mielenkiinnosta.
6. Ehkä jotain palvelintakin joskus.

~unknown

  • Vieras
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #184 : 07.10.08 - klo:20.58 »
Siirryin Linuxiin, koska kyllästyin jatkuvaan kikkailuun ajureiden, F-Securen ja Windowsin päivitysten kanssa. Pelejä kaipaan mutta kaipa tässä joskus tulee virtuaalisesti asennettua vaikka Windows 98.
« Viimeksi muokattu: 21.11.08 - klo:18.39 kirjoittanut ~unknown »

Nollapiste

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
  • Saku Laukkanen
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #185 : 07.10.08 - klo:21.18 »
Aloitin sen windowsin kiroamisen lomassa. Taisin kyllä kirota sen maanrakoon koska se poistui suutuspäissäni grubin menu.list-tiedostosta heti linux-kokeilun jälkeen :D
Terveisin nollapiste
Jakelupaketti-informaatiota löydät tämän linkin takaa
(pahoittelen, että joku oli käynyt spämmäämässä wikin etusivua)

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #186 : 07.10.08 - klo:21.58 »
No mitäs, tässähän ne syyt on selvitetty

Osa 1: http://blog.ubuntu-fi.org/2007/viimeinen-naula-arkkuun-13/

Osa 2: http://blog.ubuntu-fi.org/2007/viimeinen-naula-arkkuun-23/

Osa 3: http://blog.ubuntu-fi.org/2007/viimeinen-naula-arkkuun-33/

Ei kai mitään niin dramaattista, mutta samalla tiellä tässä edelleen ollaan ja vuoden vaihteessa tulee 2 Ubuntu-vuotta täyteen. Oman koneen lisäksi olen ollut edesauttamassa neljän muun Ubuntu-herännäisen ensiaskelia Systeemin parissa. Jos näissä koneissa olisi windows, niin ylläpitäjän, siis minun, täystyöllisyys olisi varmasti taattu hamaan tulevaisuuteen. Nyt aktiviteettia pukka vain uuden LTS-version myötä - ja siinäkin vain siksi, että perefektionistina haluan rullata asennuksen puhtaalta pöydältä.

JaySee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #187 : 08.10.08 - klo:01.32 »
Ihan vaan mielenkiinnosta. Lattialla pyöri puoli tusinaa konetta, joista kaksi valjastin Linuxilla (Ubuntu ja PCLinuxOS). Mitään erityistä tarvetta siirtyä Linuxiin ei ollut. Oikeastaan teen yhä kaiken tuottavan työn (= sen mistä saa rahaa) WinXP:llä, sillä kaikkien asiakkaiden koneissa pyörii vastaava käyttöjärjestelmä. Ison osan tuosta työstä voisi toki tehdä Linuxillakin, mutta työpisteen jakaminen kahdelle koneelle ei kiinnosta.

samja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #188 : 08.10.08 - klo:19.18 »

Ihastuin komentorivin salamyhkäisyyteen.

Joku jännittävä systeemi sen takana.

Heh.

Lisäksi Unix kuulosti maineekkaalta.
Yleisfoorumi:  http://ajatusmylly.net

Muki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #189 : 08.10.08 - klo:21.24 »
Joskus 90-luvun jälkimmäisellä puoliskolla kaveripiirissä oli pari suurta gurua.

Sen ohella että he olivat kiireisen oloisia, ja kuitenkin niin joutilaita, he puhuivat paljon jostakin mikä kuulosti kiehtovalta. Ymmärsin että he olivat tietokoneiden kanssa tekemisissä. Minä en ollut, itse asiassa olin varsin myöhäsyntyinen atk:n pariin - vaikka kotonakin oli ollut siitä ekasta IBM:n pc-koneesta lähtien aina tietokoneita. Minua kiinnostivat tuolloin aivan muut asiat.

Kerran jouduin silloisella työnantajallani setvimään jotakin mitä kutsuttiin "kaatuneeksi ajoksi". Olin nimittäin käymässä lauantaina työpaikalla, ja siellä tietokoneen ruudut näyttivät jotenkin melankolisilta. Nohevana poikana soitin ATK-päällikölle, koska tilanne ei vaikuttanut hyvältä. Hän oli juuri sillä hetkellä parturissa.

ATK-päällikkö antoi puhelimitse ohjeet ja minä seikkailin tieni tuohon tietotekniikan katedraaliin, konesaliin. Siellä oli musta möhkäle jonka parissa suoritin initialisaatioriittini. Vasta myöhemmin ymmärsin tehneeni tuttavuutta AS/400-järjestelmän kanssa. Ilmeisesti hiustenleikkuukin sujui, jos kohta en sitä muista enää.

Palataan niihin guruihin.

Seurasin näitä guruja kasvaneella mielenkiinnolla - olinhan nyt itsekin saanut jonkinlaisen tulikasteen - kunnes he muuttivat ulkomaille leveämmän leivän pariin. Oma elämäni koki lähinnä alamäkiä kyseisinä vuosina. Joskus haaveilin alanvaihdosta. Olin saanut myös hankituksi oman PC-tietokoneen, joka vastasi lähinnä ehkä nykyaikaisen rannekellon tehoja mutta ei käytettävyyttä. Siinä oli Windows, mikä minusta tuntui jotenkin naiivilta.

Eräänä päivänä lähdin töihin kuten niin useasti aikaisemminkin. Kun hangilla loisti sinertävä valonkajo, mikä ei ollut neonvaloista peräisin, palasin kotiini. Tuolla hetkellä elämäni oli ottava suunnanmuutoksen, sillä vaimoni oli päivän aikana tyhjentänyt asuntomme omista tavaroistaan ja kansanomaisesti sanottuna ottanut pitkät.

Olin luonnollisesti ällistynyt, mutta sen ikäisenä ihminen ei kyenne murehtimaan edes silloin kun siihen olisi tarvetta. Istuin illan tyhjässä olohuoneessa katossa roikkuvan paljaan hehkulampun alla. Tupakoin ankarasti - mikä anteeksi annettakoon, se oli silloin enemmän muodissa kuin nykyisin - ja mietin mitä elämälläni tekisin.

Siviilistatuksen muutoksen myötä minulla oli nyt enemmän aikaa istuskella iltakahviloissa näiden gurujen seurassa. Aloin muistamaan ulkoa salaperäisten käyttöjärjestelmien nimiä ja säestämään loitsujen lausuntaa. Olin kuitenkin vielä vähemmän kuin noviisi, lähinnä haaveilija. Minulla oli nyt kuitenkin suunnitelma ja tie edessäni.

Minulla oli se pc mistä jo mainitsinkin. Olin siihen asennellut myös OS/2 ja muita nyttemmin historiaan jääneitä käyttöjärjestelmiä. Ne eivät tuntuneet minusta "oikeilta". Gurut sivuuttivat ne muodollisella olankohautuksella, ja kaatoivat lisää kahvia kuppeihinsa. Keräsin rohkeutta ja yritin selvittää, mistä tulee se mitä linuxiksi kutsutaan. Se pitäisi kuulemma 'daunloadata' , mikä oli minulle lähes yhtä selvä käsite kuin n-ulottuvuuksiset yhtälöt.

En enää muista mistä, kenen avustuksella ja miten sain ensimmäisen Linux-distribuutioni, enkä edes sitä mikä se oli. Yhtä kaikki kyseessä oli äärimmäisen turhauttava prosessi, jonka päätteeksi sain kuin sainkin sen asennetuksi tuohon pc:hen ja peräti jotenkin kirjauduttua siihen sisälle ja ulos. Join paljon Bailey's likööriä opiskeluni tiimellyksessä, mikä teki kaikesta ehkä hieman siedettävämpää. Heitin ensimmäisen Linux-asennukseni pois muutaman päivän kuluttua ja totesin: "never again". Ikuisuus kesti kaksi viikkoa, jonka jälkeen tältä tieltä ei olekaan tarvinnut palata.

Kotoani oli siis poistettu turhanaikaiset huonekalut ja minulla oli varsin tilava joskin sokkeloinen konehuone täten käytössäni. Aikakausi oli sellainen, että yrityksissä viis veisattiin tietoturvasta ja toisaalta erään käyttöjärjestelmän innokkaat myyntimiehet olivat onnistuneet tuotteensa salakuljettamaan ns. business-kriittisiin ympäristöihin. Tästä seurasi myönteinen suhtautuminen uteluihini, josko yrityksellä olisi käytöstä poistettuja mieluiten ns. "unix"-koneita ja varsinkin voisiko ne saada käyttöönsä.

Long story a little shorter.

Kolmiossani oli tuota pikaa noin 40 tietokonetta, joukossa sellaisia herkkuja kuin NCR Tower 32 (jossa oli siluurikautinen System V-pohjainen Unix), Digital VAX, Wanhoja Suneja jne. Sain tuon NCR:n koneen myötä tiiliskivien kokoisia systeemimanuaaleja, joiden varaan perustin Unix-opintoni. Sitten oli mm. 14" form factor VAX:in kiintolevy, jota varten piti lainata sähköä hellan takaa. No mihinkäs sitä bachelor hellaa tarvitsisi. Näiden kuriositeettien seassa oli tietenkin myös PC-koneita, joissa erilaisia enemmän tai vähemmän pieleen säädettyjä Linux-installaatioita, kun nyt vauhtiin oli päästy.

Lienee selvää, että noihin aikoihin alalle pääsy oli kuitenkin aika helppoa - vallankin jos ymmärsi että UNIX ei ole liimapurkki, pyykinkuivausteline tai kynä. Päädyin sitten ihan oikeisiin alan töihin erääseen käyttöpalvelualan taloon Helsingissä ja mikäs siinä, töistä maksettiin hyvin ja näitä guruja oli sitten jo enemmänkin lähipiirissä tämän myötä. Oli ajanjakso, jota kutsun unix-tieni renesanssiajaksi.

Linux oli tietty mukana matkassa koko ajan. Vielä tuolloin se katsottiin kuriositeetiksi eikä ns. "oikeaa" unix-konetta käynyt korvaaminen sellaisella. No, ei ainakaan kovin julkisesti. Linux hiipi konesaleihin samalla tavalla kuin nyt Ubuntun myötä se on jatkuvasti esillä myös non-geek väestönosan suhteen, mitä hassusti tavallisiksi ihmisiksi kutsutaan.

Vaikka en aloittanut Linux-taivaltani silloin kun se oikeasti on saanut alkunsa, eikä minusta koskaan tullut suurta gurua, on Linux tosiasiassa keskeisessä roolissa siinä miten sain elämäni jotenkin ruotuun ja löysin itselleni ammatin. Nyt kun vuosia on kulunut, eikä minusta enää ole "oikeisiin" töihin, olen varsin tyytyväinen silloin tekemiini valintoihin.

Törmäsin siis Linuxiin enemmän tai vähemmän sattumalta. Eräs yhdistys tai vastaava aikanaan tutki asiaa tarkemmin, ja muistaakseni yli 80 prosenttia vastanneista kertoi "ajelehtineensa" näihin tehtäviin. Kyse on siis ammattimaisista järjestelmän ylläpitäjistä.

Tänä päivänä olen sellaisen yhtiön palveluksessa, jonka tuote on ajossa Linux-alustalla. Ja kyseessä on very high end. Minulle ei ole epäselvää onko Linux "valmis" johonkin vai ei. Se on ollut sitä jo pitkään, ja Ubuntu vie selvästi työasemakuvioita eteenpäin.

Petri Y

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #190 : 09.10.08 - klo:21.42 »
Törmäsin kirppiksellä jo vuosia sitten olikohan SOT Linux tuotepakettiinjota pidin hiukan mystisenä ja salaperäisenä ja johonka teinkin tuttavuutta ja jonka taisin jopa asentaa josta siirryin olikohan Mandrake linuxiin josta tykkäsinkin kovasti. Olin jo pitkään kärsinyt windows "syndroomasta" ja halusin vaihtoehdon joka näiden myötä täyttyi. Olin kyllästynyt windowsin uudelleen asennuksiin kun joku alkoi bukaamaan ja kaikenmaailman ajureiden päivityksiin joista piti aina olla jokin oikea versio. Sekä bluescreeneihin sekä windowssin maksullisuuteen. eli halusin ilmaisen käyttiksen josta myöhemmin on muotoutunut periaatteita joita nykyisin pidän hyvinkin tärkeinä.

*** Tiedon vapaus ja kaiken sen täydellinen jakaminen ilmaiseksi *** all information should be free

Debian on sitä puhtaimmillaan koska se on täysin vapaaehtois työllä kehitetty (joka mulla olikin pitkään kunnes törmäsin ubuntuun). Ubuntu variaatiot ei kuitenkaan täysin näitä periaatteita vaali koska alla on Canonical yhtiö jolla kuitenkin on tietynlainen lehmä ojassa:) Totuutta en tiedä vaan tämä on oma näkemykseni. Josta syystä kun aika on oikea niin Debian palaa takaisin koneeseen.
- kaunis päivä asentaa ubuntu -

theme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #191 : 11.10.08 - klo:17.08 »
Windows vistaan tuli joku messengervirus ja se oli niin v-mainen saada pois.
Jätin kyllä windouksen rinnalle, koska tällä ei tunnu nettipokerin pelaaminen onnistuvan, jopa suoraan selaimessa pelattavat saitit ilmottaa näin.

Unable to open the Flash Poker client. Your current operating system is not supported. Please try again using one of the following operator system(s):

# Windows
# Max OS X

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #192 : 11.10.08 - klo:18.53 »
LOL

Ootko kokeillu operan "naamioi internet exploreriksi" juttua. Auttaa kummasti joissain sivuissa.
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

theme

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #193 : 11.10.08 - klo:19.27 »
no lol vaan,

enpä tommosesta jutusta ollut kuullutkaan.
No aina oppii uutta. Asensimpa Operan ja kokeilin. Jotain ActiveX:ää kyselee nyt ja joku lontoonkielinen linuxfoorumi kertoi, ettei se onnistu.

Ps. Muuten tämä ubuntu kyllä toimii hyvin.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #194 : 11.10.08 - klo:19.39 »
lollia sanoin lähinnä sille että ovat mokomat pokeripaikan ylläpitäjät pistäneel linux estot  :P
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Ekkey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #195 : 11.10.08 - klo:20.14 »
Ensimmäisen kerran käytin joku aika sitten, kun tuli juttua isovelin kans linuxista..... sen asennuksen kyllä poistin aika ripeästi, koska pelasin silloin vielä paljon nettipelejä :P

ja nyt tuli semmonen olo että ei kiinnosta pelata niin aattelin vähä pelata sitte linuxin kans :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #196 : 12.10.08 - klo:08.42 »
Eikö nuo
Unable to open the Flash Poker client. Your current operating system is not supported. Please try again using one of the following operator system(s):

# Windows
# Max OS X
ja
Jotain ActiveX:ää kyselee nyt ja joku lontoonkielinen linuxfoorumi kertoi, ettei se onnistu.
ole vähän ristiriidassa vai saako tuon ActiveX:n johonkin muuhun kuin IE:n? ???
Macillehän ei taida olla ainakaan kovin uutta IE:tä...
Muutenkin kannattaisi jättä moiset ActiveX:t pois... :-\
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #197 : 12.10.08 - klo:14.32 »
Kyllä ton pitäisi periaatteessa toimia linuxeillakin, jos vain operan voisi naamioida esim. safariksi, silloin ei sivusto varmaan itkisi activexien perään ;)
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Legoman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #198 : 12.10.08 - klo:16.02 »
Joskus kokeilin wanhassa läppärissä blue flops linuxia, mutta kokeiluksi se jäi. Myöhemmin poltin ubuntu 6.06 levylle ja testasin lieve-cedeetä ja tyykäsin siitä, mutta sisko ei antanut asentaa sitä.. Sitten kun sain "kunnon" läppärin, kokeilin sillä lähes kaikkia jakeluversoita (mm. spectra, xubuntu, red hat jne), mutta sitten päädyin spectra Linuxiin/red hattiin. Kun ostin kunnollisen läppärin (meni hermot 233mhz koneen kanssa ;) ) asensin Xubuntun, ja sen jälkeen Kubuntun ja en katunut, ei ainakaan tarvi ajureitten kanssa tarvi säätää 24/7.
Ja joskus asensin Ubuntun äiskän koneelle (6.06), mutta myhemmin laitoin kubuntun kun alkoi ärsyttää ubuntun/xp:n lagaus, ja hyvin toimii, tosin äiskä ei edes harkitse Linux käytöstä, mutta onneksi on dual-boot, niin sekin asia selvisi ::)


Läppäri: Ibm thinkpad t30 [Pena4M 1,8ghz, 512mt ram][linux mint KDE/XFCE+windows xp+windows 7 RC]
Pöytäkone: bakcard bell [celereon 3,33ghz, 1.5gt ram][Windows xp]
Äitini kone: CompaQ [celereon 1,7ghz, 1gt ram][linux mint KDE+windows xp]

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Miksi aloitit Linuxin käytön?
« Vastaus #199 : 12.10.08 - klo:17.21 »
Mun ei ole ainakaan kotiväen kanssa pitäny tapella siitä että saako koneissa olla linux.
Sillon kun olin 8 niin ne kyrsiinty maksullisen käyttöjärjestelämän toimimattomuuteen ja vaihta linuxiin.
Ei niin että linux olisi silloin ollut jotenkin parempi vaihtoehto komentoriviä pelkäävälle ihmiselle, muttei ainakaan pitänyt maksaa, sitten törmäsin ubuntuun ja nyt se on kaikissa koneissa, mitä meillä on. Olen kotini "mikrotukihenkilö" ja parin kaverinkin ja äitin kavereiden myös... Ubuntussa osaan jotenkin auttaa ja kyllä tavikset ovat paljon harvemmin hukassa ubuntun kuin esim, susen tai mandrivan kanssa (siis ihan testattu juttu)
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle