Kirjoittaja Aihe: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?  (Luettu 36252 kertaa)

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #60 : 19.01.10 - klo:16.08 »
Niin vaankun Linuxporukka on niin pieni täällä suomessa ettei sen rahkeet riitä suomentamisiin, saatikka Linux T:n aika riitä siihen.

Toi suuret ikäluokat on häviävä porukka, jota ei edes tietokoneet kiinnosta, ja vielä vähemmän ruotsi ja enklanti.
Ne käyttä aikansa muualla kuin tylsässä tietokoneessa roikkumisessa.

Mitä tästä vois päätellä: suomi on maapallolla melkoisessa marginaalissa ja sinne myös häviää eli enklanti jää koneisiin.
Suomennokset vois tehä vaikka paperille tulostettaviksi.

Ite puhun kyllä suomia hamaan loppuun asti, mutta ei multa sitä kukaa kysykkää...selkis?

T:Frank Zappa  8)

Olet ihan oikeassa, että suuret ikäluokat on jo häviävä porukka, mutta jotenkin tuntuu lukea sitä hivenen raadollisena! Että pitäisikö mennä nurkan taakse ja saada siitä kuuluista halosta, katsos kun minäkin olen sitä "suurta" ikäluokkaa vielä ja olen kyllä mielestäni ollut hyvinkin aktiivinen näiden tietotekniikka laitteiden kanssa. Luulen myös, että täältä löytyy muitakin, jotka kuuluvat jopa vanhempaan ikäluokkaan, kuin minä.

Se että toteat, ettei mieltä ole kielet kiinnostaneet, on myös aika outo väite. Voisitko perustella sen? Kansakoulussa ei saanut kieliopetusta ja vanhemmilla ei ollut varaa oppikouluun ja töihin piti päästä niin nopeaan, kuin vähänkään koulun penkiltä pääsi.. Ei sitä silloin kyselty, onko halukas kielten opiskeluun. Ammattikoulun rehtorilta kyseltiin, josko vaikka saisi taskulaskimeen opetusta, se kun oli silloin ihan uutta. Rehtori totesi, että, ette ikinä, siis ikinä tule tarvitsemaan moista lelua ja teillä ei ole normaalina työssäkävijänä koskaan varallisuutta ostaa taskulaskinta, josta olis jotain hyötyä. Teille riittää ihan hyvin laskutikun opettelu, siinä teille taskulaskinta lopuksi ikää.

Suoraan sanoen frankki boy, minua ihan pikkuisen kismittää asenteesi meikäläisen ikäluokka kohtaan. Ainoa lohtu on siinä että perässä tulet poju, muista se, sillä eräänä päivänä sinäkin olet häviävä luonnonvara.... >:(

Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

sniveri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 322
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #61 : 19.01.10 - klo:16.46 »
Pitäisi kai miettiä että pitääkö maailmassa olla yleensäkkään eri kieliä, kaikille vaan sama niin eiköhän se siitä :D
Ubuntu 10.04 64-bit Desktop
Ubuntu 10.04 32-bit Desktop x 2
Ubuntu 10.04 32-bit Server

sniveri@diasp.eu

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #62 : 19.01.10 - klo:16.59 »
Mitä siitä tulisi, jos käyttöjärjestelmässä käytettäisiin sanaa "Suomenkielinen", vaikka meille koulussa opetettiin sen olevan "suomenkielinen". Ei näin vanha kyllä oppisi sellaista systeemiä käyttämään lainkaan.  :P

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #63 : 19.01.10 - klo:17.28 »
Pitäisi kai miettiä että pitääkö maailmassa olla yleensäkkään eri kieliä, kaikille vaan sama niin eiköhän se siitä :D

Niinhän se kuulemma raamatun mukaan on joskus ollut, mutta kun ihminen on sitä mitä on, niin tuskin tulee toiste. Suomi kuulemma vaikea kieli, mitä vielä, lapsetkin sitä osaa. Kuulkaahan lapset, kyllä se on niin, että jos me myymme oman kielemme atk sanastolle ja yleensä englannin kielelle, niin samalla myymme oman identiteetin. Jos tämä on vaikea ymmärtää, niin sitten vaan hylkäämään äidinkielen, jota syntymästä saakka olemme puhuneet.

Onneksi olen sitä häviävää ikäluokkaa, jonka ei ole enää pakko nähdä sitä päivää, kun nämä uusenglantilaiset ovat uutta suomen sukupolvea, joka varmaan polvistuukin englannin lipun juureen ja vannoo sen nimeen

 http://fi.wikipedia.org/wiki/Englanti    :'(
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #64 : 19.01.10 - klo:17.29 »
Kuulkaahan lapset, kyllä se on niin, että jos me myymme oman kielemme atk sanastolle ja yleensä englannin kielelle, niin samalla myymme oman identiteetin. Jos tämä on vaikea ymmärtää, niin sitten vaan hylkäämään äidinkielen, jota syntymästä saakka olemme puhuneet.

Monta peukkua pystyyn, whiski! Veit jalat suustani.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla suomenkielisiä?
« Vastaus #65 : 19.01.10 - klo:17.48 »
Jopas saitte vanhan hapanneen säikeen lämmitettyä tulikuumaksi. Hyvä sinänsä, että aihe kiinnostaa, mieltä saa pidellä.

Jos nyt hiuksia ruvetaan halkomaan, käyttöjärjestelmän ei tarvitse olla mitään inhimillistä kieltä, kunhan se on asianmukaista koulutusta saaneen ihmisen ohjelmoitavissa ja konekielelle muutettavissa. Loppukäyttäjän sovellusohjelmien käyttöliittymän kielestä tässä kai keskustellaan.

Äidinkieli on koti ja kotonaan ihminen on rennompi kuin kylässä. Siksi omankielisiä ohjelmia on mukavampi käyttää, vaikka miten olisi ihmis- ja konekielioppinut. Toinen asia sitten on, minkä verran kökköenglannin kääntäminen kapulasuomeksi auttaa tekniikkauntuvikkoa.

Jos verrataan kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen, avointen ja vapaiden ohjelmien käännöksissä on tapahtunut huimaa kehitystä: käännöksiä on ja ne ovat pääasiassa hyvälaatuisia. Syvä kumarrus kaikille käännöstyöhön osallistuneille. Ajattelen päivittäin lämmöllä vaikkapa Gnome- ja KDE-työpöytien, OpenOfficen, Gimpin ja Inkscapen kääntäjiä.

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #66 : 19.01.10 - klo:18.07 »
OIet ihan oikeassa tuossa kiitoksissa kääntäjiä kohtaan, samoin kuin siinä mitä on tehty vuosien varrella asian hyväksi. Mutta sitten moitteet näille uusenglantilaisille, oletteko nyt ihan todella, niin englannin kieleen koukussa, että ette voi hyväksyä meitä vanhoja muualle enää, kuin kuopan täytteeksi? Kyllä minusta pitäisi jonkin asteinen hyväksyminen sentään tulla meillekin, jotka olemme teidät kasvattaneet. Sillä se - 50 j a- 60 luvun nuoriso. joka on teidät kasvattanut ja kouluttanut, ja joka ei saanut mahdollisuutta kouluttautua, on nyt teidän halveksimaanne suurta ikäluokkaa, joka on häviävä , eikä edes kunnon luonnonvara, vaan ongelmajäte, joka vaatii suomalaisuutta ohjelmiin.1 0 - 15 vuotta, niin sen jälkeen luultavasti voitte unohtaa kokonaan suomenkielen, sillä silloin emme ole enää häiritsemässä teitä. :-\
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #67 : 19.01.10 - klo:18.30 »
Minä olen kai suurinta elossa olevaa vuosikertaa 40-luvulta ja minusta on aivan järjetön vaatimus, että käyttöjärjestelmien pitäisi olla suomeksi.

Tuollainen vaatimus lopettaisi niiden kehityksen kyllä kokonaan. Ei mistään löydy sitä työvoimaa, joka kääntäisi  oikein esim. suomenkielelle käyttöjärjestelmien kymmenet tuhannet komennot ja niiden sadat vivut ja kirjoittaisi niistä vielä paikkansapitävät suomenkieliset oppaat.

Sain jo vuosia sitten tarpeekseni yrittäessäni väsätä jotain simppeliä taulukkoa tuttavalle (Office 97 Excel ehkä). Siinä oli se ohjelmointikieli käännetty suomeksi, jolloin siitä oli tullut täydellinen sekasotku. Tietenkin oppaat oli kirjoittanut aivan eri henkilö eri aikoina kuin niiden komentojen suomentaja. Eihän siitä mitään tullut, kun niissä jo muutamassa tarvitsemassani funktiossa oli käännösvirheitä ja kokonaan eri nimiä manuaalissa kuin ohjelmassa.

Kunhan saataisiin edes nämä tavalliset ohjelmat ymmärrettävälle kielelle käännettyä.

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla suomenkielisiä?
« Vastaus #68 : 19.01.10 - klo:19.16 »
Tuskin kukaan näistä vanhoista parroista edes haluaa itse järjestelmän kääntämistä, vaan ohjelmien ja niiden ohjeiden kääntäminen riittää noin 99,99,99% olkoon prosenteissa, kun en jaksanut promille numeroita kaivaa esille. Ensinäkin meistä valtaosalle (viittaan tuohon prosenttilukuun) ei ole edes hajua, mitä siellä käyttöjärjestelmän puolella pitäisi tehdä, meille riittää kun valikot ja ohjeet on suomeksi. Sekä mahdollisimman paljon sitä surkeaksi haukuttua hiiren klikkailua. Olkoon ohjelmoijien kieli meille  yhä hepreaa ja saakoon he siitä mirhaa ja suitsukkeita, en siitä ole kateellinen.  :P Asenteesta tässä vain on kysmys. Ollaanko me vanhat parrat sitä rupusakkia, jotka voidaan olankohtauksella ja ylimielisellä asenteella heittää romukoppaan

"Toi suuret ikäluokat on häviävä porukka, jota ei edes tietokoneet kiinnosta, ja vielä vähemmän ruotsi ja enklanti.
Ne käyttä aikansa muualla kuin tylsässä tietokoneessa roikkumisessa.

Mitä tästä vois päätellä: suomi on maapallolla melkoisessa marginaalissa ja sinne myös häviää eli enklanti jää koneisiin.
Suomennokset vois tehä vaikka paperille tulostettaviksi."

Tässäkin kirjoittajan tapauksessa on suomi jo jäänyt toiselle sijalla, jota voi päätellä pelkästään oikolukemalla tekstiä...  :P Itselleni tulee virheitä roppakaupalla, mutta se syy menee taas erinäisistä syistä johtuvaan vikaan. :'(
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #69 : 20.01.10 - klo:11.38 »
Whiski veisteli hyvin.

Äidinkieleni on suomi. Puhun ja luen sujuvimmin suomea. Myös asioinnit sujuvat parhaiten vaikkapa pankkiasioissa suomella. Työskentelen mielelläni Suomessa ja suon sen niille muillekin, jotka niin toivovat. Ostan mieluusti suomalaisia tuotteita ja palveluita. Näin annan (vaikka pienen) mahdollisuuden toisillekin maassamme vielä työtä tekeville.

Pystyn kyllä ratkomaan ongelmia muutamilla eurooppalaisilla kielillä, joillakin paremmin, joillakin huonommin. Myös muiden erikoisalojen kuin tietokoneisiin liittyvien.

Eikä ongelmaa tuota (yleensä) epäonnistunut käännös, niiden määrä  on huomattavan pieni verrattuna onnistuneisiin tai kokonaan kääntämättömiin.

Vuodatuksesta voi päätellä, että arvostan lokalisointia. Yleisesti voi kenties jotain päätellä jonkin kansan kielitaidosta sillä, miten paljon ohjelmia lokalisoidaan. Harvoin suomi on kielipaketissa mukana.

vesurimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #70 : 20.01.10 - klo:12.22 »
Kyllähän tuo on hyvä olla suomenkielinen. Tosin ilmankin pärjää, mutta jos asennan jonkun käyttiksen laitan siihen oletuksena suomen jos sellainen optio on mahdollinen. Jotenkin oma kieli käyttöjärjestelmässä tekee siitä , kumma kyllä, kotoisamman oloisen, ehkäpä vielä hieman lämpimämmän ja "sympaattisemman". heh.

Eli aivopieru lyhennettynä; ilmankin pärjää mutta suosin kuitenkin mahdollisuuden mukaan suomalaista.
---Hän joka ei tiedä mitään ja tietää ettei tiedä mitään, tietää enemmän kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä ettei tiedä mitään---

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #71 : 20.01.10 - klo:13.52 »
Hieman asiaa sivuten:
http://www.youtube.com/watch?v=5jyi3Xt-MhU

Noin sen pitäisi mennä.  ;)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

tetrao

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Arch Linux - A simple, lightweight distribution

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #73 : 20.01.10 - klo:15.18 »
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät saisivat olla Suomenkielisiä

Niin tai olet ”sitä mieltä”, että niiden pitäisi olla ”suomen kielisiä” :)


Kun alkaa pätemään, kannattaisi tarkistaa faktat. Sitä mieltä -kohdassa olet oikeassa, mutta suomenkielinen pienellä alkukirjaimella ja yhteen. Suomen kieli sitten erikseen.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #74 : 22.01.10 - klo:10.07 »

 Ei kukaa käytä tai ees näe käyttistä vaa muita softia. Sillei oo mitää syytä että käyttiksen pitäisi olla suomeksi kun niide kehitys tapahtuu englanniksi. Käyttöliittymät pitää ehottomasti olla saatavilla suomeksikin kute myös kaikki muutki softat.

Tässä on minusta asian ydin.
Graafinen käyttöliittymä ohjelmien valikoineen voi olla minusta vapaasti mitä tahansa, vaikkapa Suomea. Jollain tavalla senkin kanssa tulee toimeen. Ainakin itse olen joutunut käyttämään tai virittelemään M$W:tä Suomeksi, Ruåtsiksi, Venäjäksi, kiinaksi, Hebreaksi, Ranskaksi, Italiaksi, Englanniksi, Tanskaksi, Japaniksi ja Thai-kielellä.

Ohjelmien syvempi sanasto, ohjelmien tosinimet ja järjestelmätason virheilmoitukset kannattaisi pitää englanninkielisinä.

Mieluiten siis siten, että käyttäjä itse voisi valita, millä kielellä mikin osa on.
Oleellisinta kuitenkin olisi, että kielivalinnat todella toimisivat. Ubuntu Srv 9.10:ssa SSH:n kautta käyttäen tähän on vielä matkaa.

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #75 : 23.01.10 - klo:14.35 »
Virheilmoitukset pitäisi saada myös englanniksi nappia painamalla. Nimittäin kun lähtee googlaamaa niitä virheitä niin suomenkielinen ei anna tulokseksi melkei mitään kun taas englanniksi saa vastaukset esille.
Mutta suomenkieline pitää olla site että voidaa keskustella kaverin kanssa missä vika. Koska lopulta kuitenki puhutaa suomeksi asioista "ikkuna" "valikko" "kuvake" "asetus" ja mitä kaikkea muuta onkaan.

Ja yksi mikä raivostuttaa joka kerta gnome suomentajilla onpi että niillä ei ole mitää ideaa mitä ne tekee! Ohjelmien nimiä ei saa suomentaa! Totem kuuluu olla Totem eikä mikää "videosoitin". Firefoxin kuuluu olla "Firefox" eikä "Tulikettu" tai "Panda".

Tämä onpi suuri ongelma Gnomen kanssa koska siellä ohjelmilla ei ole yksilöllisiä nimiä. Vaikka kuinka paljo porukka irvailee ja nauraa KDE tapaa nimetä ohjelmia site että niissä onpi K mukana nii ne luovat yksilöllisen nimen ohjelmalle. Tällöi Krooge, KMail, Konqueror ja muut on aina helposti löydettävissä googlellakin ja kaikki tietää mistä ohjelmasta puhutaa. Mutta jos ohjelmissa yritetää aina käyttää yleisiä sanoja nii meillä olisi ziljoonia "selain", "musiikkisoitin" ja "sähköposti" ohjelmia eikä kukaa tiedä mistä ohjelmasta oikeesti puhutaan!

Jote älkää koskaa kääntäkö ohjelmie nimiä ja älkää koskaa antako ohjelmie nimille yleisä nimiä jotka eivät ole yksilöllisiä koska muute niitä lähdetää kääntämää eri kielille ja te ammutte heti jalkaanne kun ei käyttäjät voi saada mitää kansainvälistä apua.
Sitä varte onpi sitte ohjelmissa valikoissa selitykset että mitä ne tekee ja ne voidaa suomentaa.
Ja tää onpi yksi ongelma gnomessa kun valikossa ei ole tilaa selitykselle vaa ainoostaa ohjelma nimelle joka on käännetty.

Ohjelmien nimiä ei kuulu kääntää kuin paikan nimiä.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #76 : 23.01.10 - klo:14.38 »
Kaikille yhteiseksi kieleksi savonkieli...sopii loistavasti ihan koodi kieleksikkin.

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #77 : 23.01.10 - klo:15.52 »
Kaikille yhteiseksi kieleksi savonkieli...sopii loistavasti ihan koodi kieleksikkin.
Savolainen BASIC on pyörinyt monistehuumorissa 80-luvun alusta. Nykyään sitä korvaamaan suunnitellaan olio-ohjelmointikieltä, jossa säikeen sisällä samaa oliota ei saa kutsua kahta kertaa samalla nimellä. Vertailuoperaattoreita on kuutisenkymmentä ja totuusarvot irrationaalilukuja.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #78 : 28.01.10 - klo:15.07 »
Lainaus
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät pitäisi olla Suomenkielisiä  ( varsinkin 10 - 30 vuotta tästä eteenpäin ). Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja käyttävät myös näitä vempaimia, suurimmalle osalle heistä ei missään vaiheessa ole opetettu sanaakaan englantia, osa oppinut pakosti työssä jos ei silloin aikoinaan käynyt ns, oppikoulua täytyy muistaa että senkin kävi vähemmistö ja suuri osa niistäkään ei ole pitänyt kielitaitoaan yllä.

Olen paljolti samaa mieltä, mutta hiukan eri syystä:
Me suuret ikäluokat osaamme nuoria paremmin vieraita kieliä. Jouduimme koulussa oppimaan niitä kutakuinkin samoja määriä kuin nykyisetkin koululaiset, ja opetimme niitä nuoriakin koko ikämme. (Ennen sotia syntyneillä oli hiukan huonompi tilanne.) Olemme myös ensimmäinen sukupolvi, joka sai matkailla maailmalla suuressa mitassa.
Suomenkieli on äidinkielemme ja meidän on sitä vaalittava. Ubuntu KK on ensimmäinen alun alkaen suomeksi tehty. Kiitos siitä suurtyöstä kehittäjille.

Mitä tulee itse tietokoneiden käyttöön ja ikäjakautumaan siinä, pyydän saada huomauttaa, että me suuret ikäluokat rakensimme nämä koneet ja internetin tähän uskoon, jota ne nyt ovat. Me myös opetimme nuoremmat jatkamaan sitä työtä. Meissä on todella paljon tietotekniikan käyttäjiä ja torjumme sillä yksinäisyyttä ja syrjäytymistä menestyksekkäästi. Ensimmäiset kuulentäjät kuuluvat meihin suuriin ikäluokkiin.

Edit: Kirotusvireitä korjasin. Ikänäköä nääs.
« Viimeksi muokattu: 28.01.10 - klo:15.10 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #79 : 28.01.10 - klo:17.24 »
Lainaus
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät pitäisi olla Suomenkielisiä  ( varsinkin 10 - 30 vuotta tästä eteenpäin ). Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja käyttävät myös näitä vempaimia, suurimmalle osalle heistä ei missään vaiheessa ole opetettu sanaakaan englantia, osa oppinut pakosti työssä jos ei silloin aikoinaan käynyt ns, oppikoulua täytyy muistaa että senkin kävi vähemmistö ja suuri osa niistäkään ei ole pitänyt kielitaitoaan yllä.

Olen paljolti samaa mieltä, mutta hiukan eri syystä:
Me suuret ikäluokat osaamme nuoria paremmin vieraita kieliä. Jouduimme koulussa oppimaan niitä kutakuinkin samoja määriä kuin nykyisetkin koululaiset, ja opetimme niitä nuoriakin koko ikämme. (Ennen sotia syntyneillä oli hiukan huonompi tilanne.) Olemme myös ensimmäinen sukupolvi, joka sai matkailla maailmalla suuressa mitassa.
Suomenkieli on äidinkielemme ja meidän on sitä vaalittava. Ubuntu KK on ensimmäinen alun alkaen suomeksi tehty. Kiitos siitä suurtyöstä kehittäjille.

Mitä tulee itse tietokoneiden käyttöön ja ikäjakautumaan siinä, pyydän saada huomauttaa, että me suuret ikäluokat rakensimme nämä koneet ja internetin tähän uskoon, jota ne nyt ovat. Me myös opetimme nuoremmat jatkamaan sitä työtä. Meissä on todella paljon tietotekniikan käyttäjiä ja torjumme sillä yksinäisyyttä ja syrjäytymistä menestyksekkäästi. Ensimmäiset kuulentäjät kuuluvat meihin suuriin ikäluokkiin.

Edit: Kirotusvireitä korjasin. Ikänäköä nääs.

Valitettavasti olet osittain väärässä tuosta kielien oppimismahdollisuudesta. Kun halusin oppikouluun, niin äiti ilmoitti, ettei meillä ole ennenkään kakaroita herroiksi koulutettu ja nyt vielä vähemmän, vaikka opettaja olisi järjestänyt ilmaisen koulun ja kirjat! Siis kansakoulu tuli käytyä 7 vuotta ja vuosi kansalaiskoulua. Siellä sain 4 tuntia englannin opetusta 2 tuntia syksyllä ja kaksi keväällä, joten siinä sitten oli nämä mainostamasi kielten opiskelut koulussa. Olet varmaan kirjoituksesi perusteella ollut oppikoulun käynyt kielten opettaja. Joka sitten myöhemmin on perehtynyt tietotekniikan opiskeluun ja siinäkin niin pitkälle kuin kirjoituksestasi voi päätellä.

Minä taas kuuluin siihen ryhmään, jota oppikoulaiset katsoivat pitkin nenänvarta halveksiva ilme naamalla. Tilanne oli minulle aika vaikea joskus, kun itsekin olisin halunnut opiskella, mutta heti töihin, kun koulusta pääsi, siinä minun oppikouluni sitten meni.... :-\
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis