Kirjoittaja Aihe: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?  (Luettu 36432 kertaa)

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät pitäisi olla Suomenkielisiä  ( varsinkin 10 - 30 vuotta tästä eteenpäin ). Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja käyttävät myös näitä vempaimia, suurimmalle osalle heistä ei missään vaiheessa ole opetettu sanaakaan englantia, osa oppinut pakosti työssä jos ei silloin aikoinaan käynyt ns, oppikoulua täytyy muistaa että senkin kävi vähemmistö ja suuri osa niistäkään ei ole pitänyt kielitaitoaan yllä.

Työelämä ei ole vaatinut jotenka mahdollisesti opittu on karannut käsistä.
M$ varmaan huolehtii että sen softat on, niin avoimen koodin ohjelmien kuten Ubuntu pitää myöskin olla suomenkielellä vaikka meitä onkin vain 5,3 miljoonaa.

 Äänestää ei kannata koska tällä foorumilla muitten kysymysten ikärakenteesta näkee että tulos olisi vääristynyt ja lujaa.
 Elikä tällä foorumilla kirjoittavat kysyvät & vastaajat ovat vähemmistö.

PS; Ja osana kansallista identiteettiä tuon 30;n vuoden jälkeenkin.
« Viimeksi muokattu: 27.06.07 - klo:15.04 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #1 : 27.06.07 - klo:14.46 »
Mielestäni kansa jakautuu hieman kahtia tässä. Eli juuri vanhemmat ikäluokat arvostaa sitä että asiat on suomen kielellä koska sillä he osaavat päätellä esim missä asiat ovat valikoissa yms.

Toisaalta ihmiset kuten minä ei halua käyttää ohjelmia suomeksi, koska joskus syynä ovat tökeröt suomennokset, joskus se että ohjetta ei sitten löydy kun ei tiedä suomenkielisen asetuksen tms vastinetta englanniksi.

Esim Ubuntuahan jaetaan jo molempina versioina...on tämä nordic versio jossa on suomenkielikin heti asennuslevyllä mukana mutta onkohan siinä normaalissa ns virallisessa levyssä suomea ollenkaan ? Muistaakseni ei.

Mielestäni kun henkilö lähtee hakemaan ubuntua, oli se sitten suomalaiselta tai ulkolaiselta(viralliselta) sivulta niin jossain pitäisi selvästi lukea että tästä suomeksi ja tästä muun maailman kielillä.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #2 : 27.06.07 - klo:14.46 »
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät saisivat olla Suomenkielisiä

Niin tai olet ”sitä mieltä”, että niiden pitäisi olla ”suomen kielisiä” :)

Suomenkielisyysvaatimukseen on muuten parempiakin perusteita kuin se, etteivät kaikki englantia osaa. Vaikka osaisivatkin, suomen kieltä on silti oikeus – jopa velvollisuus – käyttää kaikenlaisissa ympäristöissä ja tilanteissa. Kielen kuolema taas alkaa aina siitä, kun kielen käyttökontekstit supistuvat.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #3 : 27.06.07 - klo:14.51 »
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät saisivat olla Suomenkielisiä  (

Tietokonekieli on yleismaailmallista, joten jos käyttöjärjestelmät suomennetaan, vaikeuttaa se kaikkia käyttäjiä. Suomennokset ovat siis vahingollisia. Tekstinkäsittelyssä poikkeus, siinä olisi hyvä suomen oikoluku...

Ei se niin vaikeaa ole tuo tietokone- englanti.

Niin, ohjeet suomeksi ja kieli englantina, näin olisi kaikille paras, terv. Hig

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #4 : 27.06.07 - klo:14.52 »
pitäisi olla suomeksi, yllättävän moni Euroopassa asuva Linuxin käyttäjä itseasiassa opiskelee Suomea (kysyin eräältä heistä, miksi; Linus Torvaldsin kieli, sanoivat. No, ajatushan se on tärkein...), onko muuten jo olemassa käännöksiä Esperantoksi?
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #5 : 27.06.07 - klo:15.02 »
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät saisivat olla Suomenkielisiä

Niin tai olet ”sitä mieltä”, että niiden pitäisi olla ”suomen kielisiä” :)

Suomenkielisyysvaatimukseen on muuten parempiakin perusteita kuin se, etteivät kaikki englantia osaa. Vaikka osaisivatkin, suomen kieltä on silti oikeus – jopa velvollisuus – käyttää kaikenlaisissa ympäristöissä ja tilanteissa. Kielen kuolema taas alkaa aina siitä, kun kielen käyttökontekstit supistuvat.

Kyllä siis pitäisi on oikea muoto!     ;)
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Jone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
  • \,,/
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #6 : 27.06.07 - klo:15.12 »
Kyllä minä ainakin tykkään käyttää konettani suomeksi. Se on kyllä totta että ongelma tilanteissa jos lähtee suomenkielistä virhesanomaan vaikka googlettamaan, niin tulos saattaa olla laiha... Mutta eikös ubuntussakin tule virheet enkuksi joten siitäkään ei tule ongelmaa. Ihan peruskäyttö on mielestäni helpompaa jos ohjelmat on suomennettu. Jos käyttää jotain uutta ohjelmaa niin vähän tökeröistäkin suomennoksista saa selville että mitä mikäkin tarkoittaa. Englannin kielisissä ohjelmissa täytyy välillä laittaa kursori jonkun nappulan päälle ja katsoa se selventävä teksti joka monessa ohjelmassa tulee esille.

Lainaus
Esim Ubuntuahan jaetaan jo molempina versioina...on tämä nordic versio jossa on suomenkielikin heti asennuslevyllä mukana mutta onkohan siinä normaalissa ns virallisessa levyssä suomea ollenkaan ? Muistaakseni ei.
Kyllä siitä alkuvalikosta löytyy suomikin kun painaa F2, se ei tosin ole kovinkaan laaja, mutta kyllä sillä alkuun pääsee varmasti kaikki


SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #7 : 27.06.07 - klo:15.28 »
Itse asiassa koska Linuxia on rakennettu alusta pitäen dynaamisesti monikieliseksi, perinteinen väite suomenkielisyyden haitallisuudesta ongelmatilanteissakin on hölynpölyä. Jos haluaa englanninkieliset ilmoitukset guugletettavakseen, sen kuin käynnistää ohjelman sillä kertaa englanniksi (komentoriviltä ”LANG=en_US.UTF-8 ohjelman_nimi”).

Tietokonekieli on yleismaailmallista,

Ei vaan se on englantia. Mutta juuri tuolla perusteella suomen kielen tuloa hallinnon, tieteen, taiteen ja työelämän kieleksi vaikeutettiin 1800-luvulla: ruotsi oli ”yleismaailmallinen”, suomi sopi kyllä kotona puhuttavaksi muttei mihinkään vakavampaan. On aika säälittävää, että vanhojen svekomaanien umpihullut argumentit otetaan (vieläpä vapaaehtoisesti!) tosissaan vuoden 2007 Suomessa!
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #8 : 27.06.07 - klo:17.03 »
On aika säälittävää, että vanhojen svekomaanien umpihullut argumentit otetaan (vieläpä vapaaehtoisesti!) tosissaan vuoden 2007 Suomessa!

Pöh! Totuus nyt on kuitenkin se, että englanninkielisillä ohjelmilla oppii englantia, ja minä esim olen pystynyt hyödyntämään sitä esim ulkolaisilla käyttäjäfoorumeilla. Nyt viimeksikin minulle selviteltiin Wolvixin pakettienhallintaa ja kuinka asentaa Opera ko. distroon. Ei olisi onnistunut suomeksi...

Eli kannattaa jättää tunteet syrjään, ja käyttää englanninkielisiä ohjelmia... Tietysti, jos jo osaat englannin kuin vettä vaan, tai sitte et koskaan ulkomaanihmisten kanssa tietokoneen kautta kommunikoi, silloin voi myös ohjelmat olla suomenkielisiä.

Terv. Hig

juyli

  • Vieras
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #9 : 27.06.07 - klo:17.54 »
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät pitäisi olla Suomenkielisiä 

No, ei kai tuosta suomenkielisyydestä ole haittaakaan. Linux vahvuuksia on nimenomaan lokalisointi, joka mahdollistaa järjestelmän käyttämisen omalla kielimurteella. Savoksi tai Rauman murteella ei vielä ole näkynyt kielitiedostoja?
Auttava englanninkielentaito (tietotekniikan sanasto on loppujen lopuksi suht' suppea) on kuitenkin vähintäänkin eduksi jos ei aivan välttämätöntä, kun elämme globalisoituneessa maailmassa.

PS. Tämäkään viesti ei erityisesti liity 'Aloittelijoiden alueelle tai Ubuntun asentamiseen'. Osuvampi alue olisi voinut olla esim. 'yleinen keskustelu'. Sietää jopa hieman harkita tarjolla olevista alueista se sopivin.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #10 : 27.06.07 - klo:18.55 »
Tietystikin suomea. Miksi en haluaisi käyttää äidinkieltäni joka paikassa? En minä sitä sano, että englanti tuottaisi vaikeuksia, mutta en ole myöskään mikään engelsmanni/jenkki/irkku...
Alkoi tuo Dolphininkin englanninkielisyys särkeä silmiä ja nyt olen sen suomentanut itseäni tyydyttävällä tavalla...  :D
Suomi hieno kieli joka paikassa PRKL!
« Viimeksi muokattu: 27.06.07 - klo:18.57 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #11 : 27.06.07 - klo:20.20 »
Mielestäni kansa jakautuu hieman kahtia tässä. Eli juuri vanhemmat ikäluokat arvostaa sitä että asiat on suomen kielellä koska sillä he osaavat päätellä esim missä asiat ovat valikoissa yms.

Toisaalta ihmiset kuten minä ei halua käyttää ohjelmia suomeksi, koska joskus syynä ovat tökeröt suomennokset, joskus se että ohjetta ei sitten löydy kun ei tiedä suomenkielisen asetuksen tms vastinetta englanniksi.

Valitettavasti juuri vapaat ohjelmistot ovat niitä tökerösti suomennettuja.

Ohjelmien on oltava suomennettuja ja lokalisoituja niin kauan kun Suomessa puhutaan suomea. Ilman lokalisointia ohjelmat ovat suurelle osalla käyttäjäkuntaa käyttökelvottomia -- hupikäyttäjät ovat asia erikseen.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #12 : 27.06.07 - klo:20.22 »
Pöh! Totuus nyt on kuitenkin se, että englanninkielisillä ohjelmilla oppii englantia, ja minä esim olen pystynyt hyödyntämään sitä esim ulkolaisilla käyttäjäfoorumeilla.

Tietokoneilla käsitellään tietoa; englannin opiskelu on eri asia.

Stazzy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 105
  • yksinkertaisesti kaksinkertainen
    • Profiili
    • "Elle a deux passions: moutons et dormir."
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #13 : 27.06.07 - klo:20.37 »
Eikös Linuxista ja muista vapaista ohjelmista haluttaisi nimenoman vähitellen joka kotiin sopivia?

Niin kauan kuin ihmiset jarruttavat ohjemien kääntämistä ja väittävät että englanti parempi, niin kauan englantia taitamattomat (esim. minun vanhempani) käyttävät microsoftia ja kumppaneita. Jos ei yksinkertaisesti osaa englantia, niin huonokin käännös on parempi kuin täydellinen englanninkielinen versio.

En minäkään teille tyrkytä Ubuntua ranskaksi, vaikka sitä välillä käytänkin.
Linux Mint 17
Dell Inspiron N7010
Paljon tyhmiä kysymyksiä.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #14 : 27.06.07 - klo:21.20 »
Kyllä ainakin minusta on erittäin tärkeää, että ohjelmia on mahdollisuus halutessaan käyttää muillakin kielillä kuin englanniksi. Erityisesti vapaiden ohjelmien periaatteiden mukaista on, ettei ketään pakoteta englanniksi ohjelmia käyttämään. Monen vahnemman ihmisen varsinkin on aivan turha alkaa opettelemaan väkisin englantia, jos ei sitä oikeastaan mihinkään tarvitse. (toki kielten osaamisesta on aina hyötyä)

Minusta nykyään on saatukin aikaan varsin tehokkaasti monikielisenä toimivat ohjelmistot. Esimerkiksi Gnomen saa helposti toimimaan kymmenillä eri kielillä samalla koneella. Ei taida Windowsilla onnistua ainakaan kotilisenssillä tuommoinen, kun vieläkin myydään erikseen englannin/ruotsin/suomenkielisiä versioita siitä.

Suomennoksia olen kyllä nähnyt hyvin vaihtelevan tasoisia, mutta kyllä ainakin Gnomen ja Ubuntun vakio-ohjelmien suomennos on mielestäni erittäin hyvä. KDE:ssa ainakin jokin vuosi sitten oli jotain aika käsittämättömiäkin ratkaisuja suomennoksessa tehty, mutta varmaan nekin ennemmin tai myöhemmin tulivat/tulevat korjattua. Hienoa on, että huonosta suomennoksesta voi harmistumisen lisäksi myös innostua tekemään paremman suomennoksen, joka sitten voidaan saada kaikille käyttöön.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Jula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #15 : 27.06.07 - klo:22.30 »
Olen myös itse vahvasti suomenkielisten käyttöjärjestelmien puolella. Teemmehän mm. töitä puhumalla pääosin suomea, kotona puhumme suomea, asioimme virastoissa suomeksi. Toki kaikki nämä asiat on mahdollista tehdä ainakin ruotsiksi, mutta valinnan vapaus pitää ehdottomasti olla. Lasten opettaminen tietokonemaailmaan ainakin on helpompaa, kun he saavat koneelta lukea samaa kieltä mitä opettelevat koulussa lukemaan ja kirjoittamaan. Eli valinnanvapaus pitää olla. Pakkohan ei ole käyttää, jos ei halua.

eap

  • Vieras
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #16 : 27.06.07 - klo:23.44 »
Annetaanhan kaikkien kukkien kukkia. Onhan vanha totuus, että yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ja sutkeimmat molemmista  :) .
Avoimuuteen kun kuuluu vapaus valita, niin onhan se hyvä, että eri vaihtoehtoja löytyy. Itse näkisin tärkeämpänä lokalisoida ensin varsinaiset ns. hyötyohjelmat ja pelit jos ajatellaan aloittelijoita ja meitä kypsään ikään ehtineitä. Jos ja kun vapaaehtoisia lokalisointiin löytyy nostan lippistäni heille todella korkealle. Eiköhän ne ajan kanssa pahimmat käännöskukkaset korjaudu mm. tällaisten foorumeiden ansiosta.

Hyvää kesää kaikille!
Fabulous Summer for everybody!

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #17 : 28.06.07 - klo:11.06 »
kyllä kielimahdollisuuksia pitää olla, ubuntussa on niin mukava kun voi luoda käyttäjätilit sen mukaan mitä kieltä käyttäjä puhuu.
ubuntun asennus cd llä löytyy kyllä kielet mutta jos nettiä ei ole käytössä niin kaikki eivät käänny, nordic cd llä saa suomenkielen ilman nettiä.
windowsin kanssa pitää renaa recovery tai asennuslevyn kanssa jotta saa kielet vaihdettua.
niin ja onhan suomenkieli aika hyvä tietoturva suoja kun vain 5miljoonaa puhuu sitä.

Storck

  • Vieras
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #18 : 28.06.07 - klo:13.09 »
Kyllä

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #19 : 28.06.07 - klo:17.49 »
Jep, mutta miksi tämä ei ole äänestys?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.