Kirjoittaja Aihe: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?  (Luettu 36408 kertaa)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #40 : 03.07.07 - klo:15.05 »
Ymmärtääkseni kukaan ei ole lähtenyt kääntämään esim HTML:n käskyjä suomeksi, tms...

No jaa... Wanhoina hywinä kotitietokoneaikoina levisi semmoinenkin villitys, että koneen ROMmiin piilotettu BASIC imaistiin RAMmiin, jolloin käskyjä päästiin muuttamaan – vaikkapa siis suomentamaan. Tosin monen taidot (tai into) loppuivat siinä vaiheessa, kun FOR...NEXT-silmukkaa yritti kääntää sujuvalle suomen kielelle :)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #41 : 03.07.07 - klo:15.11 »
Komentorivi on maailma omanansa, samoin kuin ohjelmointikielet.. Ymmärtääkseni kukaan ei ole lähtenyt kääntämään esim HTML:n käskyjä suomeksi, tms...

Jos ollaan tarkkoja niin HTML ei ole ohjelmointikieli vaan kuvauskieli. Mitä tulee ohjelmointikielten kääntämiseen niin ainakin Logosta on käännetty versioita useille eri kielille. Tokihan monia muitakin kieliä on käännetty mutta käsittääkseni Logo on ollut varsin suosittu kieli kääntämisen kannalta. Esimerkiksi KTurtle näyttäisi käyttävän Logoon perustuvaa kieltä ja sekin on käännetty usealle eri kielelle.

Omassa sarjassaan on perl-laajennus latinaa osaaville: Perligata. Alla kommentoitu esimerkki Perligatan kotisivulta.

Koodia: [Valitse]
       domus Specimen.                        # package Specimen;
        newere                                      # sub new
        sic                                         # {
            meis datibus.                           #   my %data;
            counto intra Specimen
                postincresce.                       #   $Specimen::count++;
            datibus nullum horum benedictum.        #   bless \%data, $_[0];
        cis                                         # }
        printere                                    # sub print
        sic                                         # {
            modus tum indefinitus inquementum mori. #   die 'method undefined';
        cis                                         # }
        domus princeps.                             # package main;
        meo objecto da                              # my $object =
                newementum apud Specimen.      #       Specimen->new;
        printe apud objectum;                       # $object->print;

peran

  • Vieras
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #42 : 03.07.07 - klo:15.38 »
Man sivut kun näyttäisi locale:n mukaisina teksteinä olisi kiva, mutta ei ehkä kannata ryhtyä urakkaan.

Nomersu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #43 : 03.07.07 - klo:16.47 »
Käyttöjärjestelmissä ja ohjelmissa tulisi olla vapaus valita millä kielellä valikot näytetään. Itse käytän englantia kaikkialla, mutta esim. vaimon logatessa sisään on hyvä olla eri kieli käytössä. Ei ole järkevää pakottaa ihmisiä opettelemaan englantia jos työkseen käyttää tietokonetta kotimaassaan eikä tarvitse englantia mihinkään. Turhaa rahan ja ajankulua siitä tulisi ja asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan.

Microsoft-puolellahan käyttikset ja softat saa jo suomeksi jos haluaa. Ikävä kyllä vaan pitää valita joko tai, englantia ei saa defaulttina (vai saako Vistassa). Ubuntussahan käyttäjäkohtaisesti käyttöliittymän kieleksi saa suomen tai vaikka kiinan kun vaan valitsee. Varmasti sovelluksetkin saisi suomeksi, mutta pitää huomioida että jonkun on otettava tehdäkseen se käännöstyö.

Eli nyt rahalla saa softat ja käyttiksen haluamallaan kiellellä. Jos sellaista haluaa ilmaiseksi, jonkun on se käännöstyö tehtävä ilmaiseksi. Tekisitkö sinä?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #44 : 03.07.07 - klo:17.27 »
Microsoft-puolellahan käyttikset ja softat saa jo suomeksi jos haluaa. Ikävä kyllä vaan pitää valita joko tai, englantia ei saa defaulttina (vai saako Vistassa).

Microsoftin käytäntö on ollut täysin pimeä. XP:n sai monikielisenäkin niin, että kielen saattoi dynaamisesti vaihtaa – mutta tätä versiota ei ollut tarjolla yksityiskäyttäjille. Nyt Vistassa tilanne on kuulemma se, että samalla dvd:llä on kyllä erikieliset versiot mutta halvemmissa lisensseissä niistä voi asentaa vain yhden – vaikka siis ne ovat kaikki siellä!!! Ei mitään tolkkua, pelkkää kiusantekoa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Vostok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #45 : 03.07.07 - klo:20.19 »
Ubuntussahan käyttäjäkohtaisesti käyttöliittymän kieleksi saa suomen tai vaikka kiinan kun vaan valitsee.

Tämäpä on se vahvuus joka sai meidän perheen hylkäämään Wintoosan.  Rouva on asettanut kielekseen venäjän ja minä suomen.  Saksalaisille vieraille taannoin tehtiin oma käyttäjätunnus ja heille kone kukkui saksaksi.  Lupasivat muuten germaanit viipymättä siirtyä Ubuntukantaan kun sen täällä oivaksi havaitsivat. Eivät olleet edes kuulleet Ubuntusta omalla maallaan.... :(

Jos käyttöjärjestelmä  olisi ainoastaan englannin kielellä niin jäisi emännyydeltä ja minulta kyllä koneen käyttö aika olemattomaksi.  kielivalikoima kun kummallakin on vain suomi ja venäjä.  Kunnia ja ylistys kaikille heille jotka kääntävät ohjelmia meidänlaistemme iloksi ja hyödyksi ! :D
Ubuntu?.... joo, se on ehdottoman ХОРОШИЙ!

% rm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #46 : 14.10.07 - klo:10.13 »
Ubuntussahan käyttäjäkohtaisesti käyttöliittymän kieleksi saa suomen tai vaikka kiinan kun vaan valitsee. Varmasti sovelluksetkin saisi suomeksi, mutta pitää huomioida että jonkun on otettava tehdäkseen se käännöstyö.
Tuohan on loistojuttu!  Mietin juuri kotikoneen hankintaa, ja olen tottunut käyttämään englanninkielistä PC:tä.  Lapset taas tarvitsee ainakin vielä muutaman vuoden ajan suomenkielistä, joten molempi parempi.

Onkohan jossain lista olemassaolevista suomenkielisistä sovelluksista?  Voishan tuohon kääntämiiseenkin pienen siivun vapaa-aikaa käyttää  :)
% rm

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #47 : 15.10.07 - klo:17.20 »
Tuosta kannattaa lähteä liikkeelle: https://launchpad.net/~ubuntu-l10n-fi/

Kaikki yleisimmät ohjelmat on pääosin suomennettu. Ohjeet ovatkin sitten huonommin suomennettu.
alias vililikku

vaari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #48 : 15.10.07 - klo:18.46 »
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät pitäisi olla Suomenkielisiä  ( varsinkin 10 - 30 vuotta tästä eteenpäin ). Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja käyttävät myös näitä vempaimia, suurimmalle osalle heistä ei missään vaiheessa ole opetettu sanaakaan englantia, osa oppinut pakosti työssä jos ei silloin aikoinaan käynyt ns, oppikoulua täytyy muistaa että senkin kävi vähemmistö ja suuri osa niistäkään ei ole pitänyt kielitaitoaan yllä.
Täysin samaa mieltä, tuskin olisin koskaan edes harkinnut Linuxia koneelle englannin kielisenä. Joka kodin käyttöjärjestelmän perusvaatimus on voida käyttää sitä omalla äidinkielellä. Tietokonekieli on Suomeksikin pääosin täyttä hepreaa tavalliselle kotikäyttäjälle, mutta jotain voi vielä oppia kun saa selviä ohjeita omalla kielellä. Meillä 50-luvun nuorilla alkaa olla lisäksi iän tuomia rasitteita, kun tahtoo unohtua jo päivänkin vanhat neuvot ja ohjeet. Onneksi on tämä Ubuntu palsta josta löytyy useimpiin ongelmiin valmiita vastauksia ja asiantuntijoiltakin voi kysyä jos ei asiat muuten selviä. Kiitos kaunis kaikille Suomennos talkoissa oleville taitajille ja Ubuntun käytössä auttaville tietäjille,  ilman teitä minäkin taistelisin vielä Windovsin matojen ja muiden ötököiden kanssa.javascript:void(0);

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #49 : 16.10.07 - klo:14.34 »
Oma mielipiteeni alkuperäiseen kysymykseen on, että ne jotka tekevät työkseen tietokoneiden ylläpitoa tai vastaavaa, pitää osata käyttää myös englanninkielistä käyttöjärjestelmää. Mitä tulee muihin käyttäjiin tai kotikäyttäjiin, niin tämä on minusta tällainen "oman maun mukaan"- tyylinen juttu.

Olen huomannut, että varsinkin vanhempi sukupolvi osaa käyttää paremmin konetta, jos se on suomenkielinen. Sama pätee oikeastaan jokaiseen, jolle englanti on vähänkään hankalampaa. Nuorilla olisi hyvä olla käytössä englanninkielinen käyttis, koska se toimii myös hyvänä englannin kielen opetusvälineenä.

Kannatan vahvasti suomenkielisten käyttöjärjestelmien olemassaoloa. Kannatan myös englannin kielen osaamista, käyttäisikö tietokoneita tai ei.

AkuKalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 211
    • Profiili
    • ict manuaali
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #50 : 16.10.07 - klo:15.31 »
loppukäyttäjän kieli voi olla mikävaan kunhan sen saa myös lontooksi helpolla.

Meinasi tupee lentää tänään seinään, kun piti venäjän kielisen vistan ongelmia korjata....

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #51 : 19.01.10 - klo:02.03 »
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät pitäisi olla Suomenkielisiä  ( varsinkin 10 - 30 vuotta tästä eteenpäin ). Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja käyttävät myös näitä vempaimia, suurimmalle osalle heistä ei missään vaiheessa ole opetettu sanaakaan englantia,

Väittämäsi olisi pitänyt paikkaansa joskus -50 -luvulla. Tällä hetkellä jo suuri osa eläkkeelle siirtyvistä on varustettu Englanin alkeilla.
Sitäpaitsi, Suomettaminen johtaa tällä alalla metsään ja kauas. ATK-historia on täynnä esimerkkejä siitä, miten hölmö suomennos vain heikentää käytettävyyttä. Ainakin oma puhelimeni soi aina, kun asiakas törmää johonkin 'Heitto-vaihto-osioon' tai 'Siiloon'.
On paljon helpompaa opastaa asiakkaalle asioita lyhyillä ja nasevilla englanninkielisillä sanoilla. Käytön kannalta on aivan samantekevää, vaikka käskyt olisivat Swahilia, kunhan ne ovat helposti lausuttavia ja muistettavia. Pahinta on, jos joutuu arvuuttelemaan, pitääkö kone käynnistää Administrator, root vai Järjestelmänvalvoja -nimellä.
Koitapa mikrotukena kertoa puhelimitse asiakkaalle, että hänen pitäisi painaa 'Sitä kuvaruudun vasemmassa alakulmassa olevaa pyöreää kiekkoa, jossa on nelivärinen lipun kuva' -'Ai ei vai, no onkos vasemmassa yläkulmassa tai onko se mennyt automaattisesti piiloon...'.

Kaikkein kamottavin idea oli aikoinaan jossain tietokonelehdessä, jossa esiteltiin scripti, jolla komennot, siis ne, jotka piilevät tuolla /bin syövereissä, sai nimettyä Suomenkielisiksi. Sen jälkeen MIKÄÄN scripti ei enää toiminut.
Yhtä paha on se, että ohjelmien virheilmoitukset Suometetaan. Sen jälkeen käyttäjä ei saa enää mistään apua. Googlelle on aivan turha heittää 'Irroita ja yhdistä' -komennolla hakusanaa. ( tämä olisi tietenkin korvattavissa sillä, että virheviestit 'Suometettaisiin' merkkikoodeiksi ).

Suometetaan sitäpaitsi Linuxia vasta sitten, kun localet toimivat, myös serveriversioissa. Ja tätä koskeva ohje julkaistaan myös siten, että ei kerrota, miten se tehdään Gnomessa / KDE:ssä / tms. (yleisemminkin ohjeissa pitäisi kertoa, miten asiat hoidetaan mustalla ruudulla. Tällöin ei X-managerin versio tai puuttuminen sotkisi asiaa.)

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #52 : 19.01.10 - klo:10.19 »
Nyt kun on saatu taas tällainen ikivihreä aihe nostettua esiin, niin kommentoin sitä omasta puolestani.

Minusta on hyvä juttu, että Ubuntun saa millä kielellä tahansa. Olisi toki myös hienoa, jos kielen saisi muutettua helposti toiseksi, en nyt tarkoita sitä vaihtoehtoa että kirjautuessa valitaan toinen kieli. Itse olen markkinoinut Ubuntua uusille käyttäjille juuri sillä, että kielen saa valittua haluamakseen.

Virheilmoituksia suomennettaessa pitäisi avainsanojen, kuten swap, trigger yms. olla ihan englannin kielellä tai sitten molemmilla kielillä erotettuna nuo avainsanat vaikka suluilla. Muutaman kerran olen törmännyt suomennettuun virheilmoitukseen, josta en aivan heti keksinyt, että mitähän nyt pitäisi tehdä ja millä hakusanoilla etsiä apua.

Myös päätteellä suoritettavat komennut pitäisi pitää englanninkielisinä, sillä kovin moni graafiseen käyttöliittymään tottunut päätettä harvoin käyttää. Ja sitten jos käyttää niin eiköhän ole aivan sama millä kielellä hän yrittää komentoja kirjoittaa, kun suurin osa kuitenkin tekee sen leikkaa&liitä menetelmällä virheiden välttämiseksi. Ainakaan omassa tuttavapiirissäni nuo päätteelle kirjoitettavat komennot eivät aukea, vaikka kuinka yrittäisit selittää niitä ja niiden merkitystä. Tämä taas johtuu siitä, ettei ole käsitystä siitä, miten asiat toimivat, kun niitä joutuu harvoin käyttämään ja suurimman osan voi tehdä jollakin graafisella työkalulla.
« Viimeksi muokattu: 19.01.10 - klo:10.21 kirjoittanut Crisa »

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #53 : 19.01.10 - klo:10.37 »
Mistofelees "Väittämäsi olisi pitänyt paikkaansa joskus -50 -luvulla. Tällä hetkellä jo suuri osa eläkkeelle siirtyvistä on varustettu Englanin alkeilla." Olen itse nafti kuusikymppinen ja en siis vielä eläkekelpoinen. Kuitenkin se että väität ikäluokkani saaneen englannin opetusta pitää tosiaan paikkansa. Kävin Raisiossa kouluni ja kansalaiskoulussa sain tosiaan englannin opetusta kokonaiset 4 tuntia. 2 syyslukukaudella ja 2 kevätlukukaudella. Ammattikoulussa oli tuntimäärä 0 Joten tällä loistavalla tuntimäärällä olen nyt sinun mukaasi perehtynyt englanninkielen käyttöön. Joten olen vielä niitä, joiden sinun mielestä ei pitäisi olla olemassakaan, eli umpisuomalainen aasintollo, joka kaipaa suomeksi ohjelmia ja ohjeita :-[
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #54 : 19.01.10 - klo:11.50 »
Sitäpaitsi, Suomettaminen johtaa tällä alalla metsään ja kauas.

Tämä on niin täyttä sontaa kuin olla ja saattaa. Jos ihminen itse haluaa luopua omasta äidinkielestään, siitä vain, mutta toisia älköön siihen velvoitettako.

Onhan se tietysti hassua ja aivan käsittämättömän vaikeaa, että vaikkapa englannin telephone on suomeksi puhelin – voi kauheeta, kuinka sitä nyt ollenkaan osaa guuglata millaisia telefooneja maailmalla on? ::) Voi haloo. Jollei osaa kääntää paria avaintermiä suomesta englanniksi, paljonko siitä englanninkielisestä verkko-osumastaan muutenkaan hyötyisi?

Lainaus
Kaikkein kamottavin idea oli aikoinaan jossain tietokonelehdessä, jossa esiteltiin scripti, jolla komennot, siis ne, jotka piilevät tuolla /bin syövereissä, sai nimettyä Suomenkielisiksi. Sen jälkeen MIKÄÄN scripti ei enää toiminut.
Yhtä paha on se, että ohjelmien virheilmoitukset Suometetaan. Sen jälkeen käyttäjä ei saa enää mistään apua.

Ohjelmointikielten (jollaiseksi shell-skriptitkin voidaan laskea) kääntäminen on vähän toisen tason urakka kuin lokalisointi muuten: yleensä sitä ei kannatakaan tehdä, mutta jos se tehtäisiin, sen voisi tehdä myös järkevästi.

Virheilmoitusten suomentamisesta sen sijaan olen täysin vastakkaista mieltä: kielitaidotonta ei paljon auta kryptinen englanninkielinen virheilmoitus, vaikka kuinka voisi sitä sitten guuglata. Itse asiassa koko guuglaamisen tarve kertoo jo siitä, että ongelma on jossain muualla: virheilmoitus ei anna tarpeeksi tietoa, järjestelmä ei toimi oikein tai luontevasti tms.

Eikä kyse lopulta ole siitä, osaako englantia vai ei. Minä osaan, mutta katson silti oikeudekseni käyttää äidinkieltäni myös päivittäisen työkalun äärellä. Sen oikeuden poistaminen olisi ihmisoikeusrikos.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #55 : 19.01.10 - klo:11.59 »
kyllä pitäisi jo olla suomenkielisiä ja toimiva kääntäjäkin pitäisi olla jakelussa. eihän se sellaisia ihmisiä haittaa jotka englanninkielen kaikkine termeineen osaa mutta suppeamman englannin osaajille asiat ei aukea sitten millään. voisipa olla hyvä jos nämä vempeleet olisi kaikillakieleillä, oppisi monikin englantia osaamaton perusasioita ja jotku vaativampiakin ja mitä siitä seuraisi, lisää vempeleitä joista olisi iloa meille kaikille.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Frank Zappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #56 : 19.01.10 - klo:13.22 »
Niin vaankun Linuxporukka on niin pieni täällä suomessa ettei sen rahkeet riitä suomentamisiin, saatikka Linux T:n aika riitä siihen.

Toi suuret ikäluokat on häviävä porukka, jota ei edes tietokoneet kiinnosta, ja vielä vähemmän ruotsi ja enklanti.
Ne käyttä aikansa muualla kuin tylsässä tietokoneessa roikkumisessa.

Mitä tästä vois päätellä: suomi on maapallolla melkoisessa marginaalissa ja sinne myös häviää eli enklanti jää koneisiin.
Suomennokset vois tehä vaikka paperille tulostettaviksi.

Ite puhun kyllä suomia hamaan loppuun asti, mutta ei multa sitä kukaa kysykkää...selkis?

T:Frank Zappa  8)

~unknown

  • Vieras
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #57 : 19.01.10 - klo:15.38 »
Kyllähän se ainakin minun mielestäni on kivempi käyttää ohjelmia omalla äidinkielellään, vaikka osaankin englanninkieltä erittäin sujuvasti.
Joku muu ei välttämättä osaakaan englantia niin kovin hyvin ja syntyy ongelmia. Iso kiitos suomentajille  :P

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #58 : 19.01.10 - klo:15.52 »
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät pitäisi olla Suomenkielisiä  ( varsinkin 10 - 30 vuotta tästä eteenpäin ).

Sanoisin mielumminkin, että saa olla mahdollisuus käyttää sitä käyttöjärjestelmää sillä kielellä millä haluaa.
Itselläni kaikki mahdollinen on aina englanniksi sillä se helpottaa kummasti n+1 järjestelmän sekakäyttöä, kun asioita ei ole suomennettu vähän sinnepäin vaan ovat nimeltään sitä mitä niiden pitääkin =)
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Pitäisikö käyttöjärjestelmien olla Suomenkielisiä?
« Vastaus #59 : 19.01.10 - klo:16.02 »
Itse olen sitämieltä että käyttöjärjestelmät pitäisi olla Suomenkielisiä  ( varsinkin 10 - 30 vuotta tästä eteenpäin ).

Miksi pitäisi olla? Ei kukaa käytä tai ees näe käyttistä vaa muita softia. Sillei oo mitää syytä että käyttiksen pitäisi olla suomeksi kun niide kehitys tapahtuu englanniksi. Käyttöliittymät pitää ehottomasti olla saatavilla suomeksikin kute myös kaikki muutki softat.

Olis oikeesti kiva kuulla perusteluit miksi linuxin pitäis olla suomeksi?