Kerron kokemuksista lisää jahka tuo lataus tuosta valmistuu.
Eli, alkaen asennusohjelmasta.. ihan selkeä ja yksinkertainen. Kestää tosin helkkarin kauan asentaa eikä samalla asennuksen aikana voi surffailla netissä, kuunnella musiikkia tai mitään muutakaan, kuten Ubuntulla voi. Pisteet siis Ubuntulle tässä asiassa.
Graafiselta ilmeeltään SuSE on oletuksena valovuosia Ubuntua edellä. Todella siistin ja huolitellun näköinen kaiken puolin, muttei kuitenkaan liian "karkki" vaan sopivan "pro"
Jos oikein ymmärsin niin tuohon SuSE 10.2 versioon ei taida saada asennettua nvidian 8-sarjalaisia ajureita? Ainakaan minä en siinä onnistunut kovista ponnisteluista huolimatta.. 9-sarjalaisissa on taas se vikana että 19" kuvaputkinäyttöön ei saa 58hz isompaa virkistystaajuutta 1280x1024 resoluutiolla. Kokeilin näytön omilla ajureilla sekä vesa ajureilla. Ohjekirjasta näpyttelin kuvaputken koon sekä HorizSync ja VertRefresh arvot niinkuin pitääkin mutta virkistystaajuus vaan pysyy 58hz.
Uskoisin vian olevan nvidian ajureissa koska sama ongelma tuli Ubuntun kanssa vastaan kun kokeilin 9-sarjan ajureita.
Ja tuo 58hz on aivan liian pieni virkistystaajuus kuvaputkinäytölle!
Paketinhallinta on kehittynyt huomattavasti parempaan suuntaan verrattuna aikaisempaan. Tosin nopeudessa se ei edelleenkään pärjää apt:ille. Zypperillä asentelin komentoriviltä ja yast:in graafisella härpäkkeellä myös. Vaan ei SuSE:nkaan paketinhallinta enää mitenkään häiritsevän hidas ole! Pitäisi tässä jossain vaiheessa yrittää vetää solmuun toi paketinhallinta ja kokeilla miten hyvin se osaa itse neuvoa käyttäjää ongelma tilanteessa. Apt ainakin taitaa tuon oikein hyvin!
Yhteenvetona toimiva ja hienon näköinen käyttis. Varmasti aloittelijalle todella hyvä vaihtoehto, ja uskoisin että SuSE saa varmasti lisää käyttäjiä itselleen tällä 10.2 versiolla. Kuitenkaan en vielä yhtäkään hyvää syytä keksinyt miksi itse haluaisin Kubuntuni siihen vaihtaa.
Noh, testaus jatkuu vielä.. taidanpa itsekin käydä rekisteröitymässä SuSE:n suomenkieliselle foorumille ja tuun sitten vaikka sinne kyseleen tyhmiä kun saan sen jakelun vedettyä solmuun..