Kirjoittaja Aihe: Mitä Linuksilla pystyy tekemään, jota ei Windowsilla pysty ?  (Luettu 9287 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Eräs kaverini kysyi, mitä Linuksilla voi tehdä, jota Windowsilla ei pysty tekemään ?

Ihan relevantti kysymys, johon en osaa vastata. Lähinnä Linukan etu on työpöytäkäytön nopeudessa kuin ylimääräisissä ominaisuuksissa eli Linukka käyttää vähemmän resursseja kuin Winukka saman asian tekemiseen. Sitäkään ei pysty täysin yleistämään.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1064
    • Profiili
Yksi asia tulee ainakin mieleen. Kernelin kääntäminen oman raudan speksien mukaan. Windowsissa kaikilla on sama kerneli, mutta Linuxissa voit (jos haluat ja osaat) tehdä juuri oman koneen mukaisen ytimen.
Kahvi on väkevin juomani

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Eräs kaverini kysyi, mitä Linuksilla voi tehdä, jota Windowsilla ei pysty tekemään ?

Putket (pipes) ja ohjaus (redirection). Periaatteessa niiden käyttö lienee mahdollista Windowsissakin, mutta en ole koskaan kuullut, että kukaan olisi niitä juurikaan käyttänyt. Johtuu tietenkin siitä, että Windows on GUI eikä komentopohjainen. No, toki, onhan Gnu Linuxkin GUI, mutta siinä on myös vahvoja komentotulkkeja.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3999
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Itselleni aika oleellinen juttu on ollut mahdollisuus tarvittaessa vaikka itse suomentaa ohjelmat, jollei niitä jo valmiiksi suomeksi saa. Nykyään alan olla jo aika tyytyväinen KDE Plasman käännöksiin, kun olen toistakymmentä vuotta ollut käännöstyössä mukana :)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
Omia paneeleja :))
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Ehkä vähän laatikon ulkopuolelta, mutta itse koen, että Linuxia voi "harrastaa" ihan toisissa mitoissa kuin Windowsia, joka on se kulloinenkin yksi ainoa tuote, sellainen kuin se on, ota taikka jätä. Linux taas on...ihan vaikka mitä, mihin vain omat rahkeet ja into riittävät. Ei ole rajoja.


juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Eräs kaverini kysyi, mitä Linuksilla voi tehdä, jota Windowsilla ei pysty tekemään
Linux:lla ja ylipäätään avoimilla ohjelmilla ja käyttöjärjestelmillä, voi pitää kukkaronnyörit umpisolmussa.
MicroSoft Windows ei ole ilmainen, vaikka sen usein koneen painolastina saakin ilman mainittuja lisämaksuja.


Viimeaikaisina mainoksina kaupallinen avaruusmatkailu on käyttänyt Linux:ia - toivottavasti selviävät takaisin hengissä - toisin kuin jotkut matkustajakoneet, jotka ovat
putoilleet ohjelmointivirheiden vuoksi (arvailua - ei tarkempaa henk. koht. tietoa ko. ongelmista).
Avoimen lähdekoodin järjestelmä avaa mahdollisuuksia tarkistaa ohjelmien lähdekoodin kaikille kykeneville - Windows-järjestelmä suljettuna järjestelmänä ei tarjoa ko. vaihtoehtoa mahdollisten
ohjelmavirheiden tarkasteluun.

Lisäys: Linux:ia ja muita Unix-käyttöjärjestelmiä käytetään laajalti verkko- ja palvelin ympäristöissä. Ehkäpä näissä ympäristöissa nimenomaan on tarjolla edullinen ja muokattavissa oleva vaihtoehto
MS -Windows -palvelimiin verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 11.06.20 - klo:02.31 kirjoittanut juyli »

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Eräs kaverini kysyi, mitä Linuksilla voi tehdä, jota Windowsilla ei pysty tekemään ?

Ihan relevantti kysymys, johon en osaa vastata. Lähinnä Linukan etu on työpöytäkäytön nopeudessa kuin ylimääräisissä ominaisuuksissa eli Linukka käyttää vähemmän resursseja kuin Winukka saman asian tekemiseen. Sitäkään ei pysty täysin yleistämään.

Riippuu siitä, kysyykö kotitarvekäyttäjä, harrastuneempi käyttäjä vai ammattilainen. Ensimmäisen ja toisen vaihtoehdon väliin kuuluvana ehkä turvallisuus ja selkeys ovat mulle kriteerejä ja vain vähän on sellaista, mitä ei Windowsilla voisi tehdä.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili

Kehitystyössä Linux on aivan ehdoton vaihtoehto, varsinkin web puolella.  Blender, Krita, Inkscape ovat hyviä  työkaluja joita voidaan käyttää Linux:n puolella ongelmitta.

Miksi minä lähdin Wndows maailmasta oli ärsyttävät ongelmat päivityksien kanssa ...  kaikki on vain helpompaa Linux maailmassa.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
...  kaikki on vain helpompaa Linux maailmassa.

Tuo oli peremmäinen syy minullekin.
W98 pysyi vaimon koneena, hänen käyttämä CAD-ohjelmaa ei Linuksille ollut - ja Applen koneet liian kallita.

Toki (työpaikan koneen) NT5 toipui sinisestä ruudusta paljon hitaammin kuin w95, sekin joudutti siirtymää. Onneksi työnantajalla oli tarjolla firmakohtaisesti modattu RedHat.

kaulahuivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 375
    • Profiili
1. Kustannussäästö
2. Avoimuus
3. Tehokas komentorivi

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Hei,

Minä olen löytänä kokonaisen ura harrasteen linuxin kanssa, minun ei koskaan tarvitse huolehtia, milloin, jonkin tietyn ohjelman käyttöoikeus loppuu, taikka milloin loppuu tuki milloin mihinkin piirto- animaatio- video- ohjelmaan.

Linux mahdollistaa minulle oman rauhan kun kehittelen, oletan näet, että, linux jatkuu ainakin minun urani ajan.

On vaikeata käsittää että windows kanssa, voisi olla näin rentona ja onnellisena projektistaansa, päivämäärät olisivat paljon isommalla ajattelussa, windows puolella, tuo ohjelmien päivittäminen on monimutkaisempaa ja € vaativaa, minulla on Corel Draw ja useita muita piirto ja video ohjelmia, ja ne kaikki on ostettuna windows 7 kanssa vuosia sitten, niissä alkaa tuki loppua, linux puolella, gimp ja inkscape porhaltaa ihan kuten ennenkin, vaikka ovat olleet ihan saman ajan käytössä.

Ostin paljon videoedit ja piirtoohjelmia joskus 2014, mutta, en ole käyttänyt niistä mitään, ovat olleet vaan omistuksessa, jotta minulla on statusta mistä puhua kavereille, kaikki harrastaminen ja työ mitä olen tehnyt piirtoon, on ollut inkscape ja gimp kanssa.

:) :) :)

--
« Viimeksi muokattu: 12.06.20 - klo:01.44 kirjoittanut HannuTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Saadaan pidempi lista kun kysytään mitä Linuxilla ei pysty tekemään ja Windowsilla pystyy.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Saadaan pidempi lista kun kysytään mitä Linuxilla ei pysty tekemään ja Windowsilla pystyy.

Annas malliksi vaikka kolme ...

pena52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Saadaan pidempi lista kun kysytään mitä Linuxilla ei pysty tekemään ja Windowsilla pystyy.

Se pidempi lista Linuxin hyväksi löytyy täältä:

https://www.top500.org/statistics/list/

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Saadaan pidempi lista kun kysytään mitä Linuxilla ei pysty tekemään ja Windowsilla pystyy.

Annas malliksi vaikka kolme ...
Yksi taitaa olla erilaiset laitteet, joille ei ajuria löydy. Viesteistä päätellen.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
...
Yksi taitaa olla erilaiset laitteet, joille ei ajuria löydy. Viesteistä päätellen.

Nojoo. Mutta kai tulkitsin alkuperäistä kysymystä hiukan toisin.

Minulle tuli mieleeni tilanne että kumpikin systeemi toimii ja on asennettu tarvittavat ohjelmat.
Ja sitten aloitetaan hommat.

Sopiva testi olisi kun asennetaan käyttis, ruksaillaan asennuksen aikana mitä katsotaan tarpeelliseksi ja aloitetaan ...

Ei kai perusasennuksen jälkeen Windowsillakaan oikein mitään voi "tehdä".

Onko perussetissä edes toimivaa taulukkolaskinta?
(En oikeasti tiedä. Muistaakseni tekstieditori ja jonkinlainen selain on.)

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Saadaan pidempi lista kun kysytään mitä Linuxilla ei pysty tekemään ja Windowsilla pystyy.

Se pidempi lista Linuxin hyväksi löytyy täältä:

https://www.top500.org/statistics/list/
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Ei kai perusasennuksen jälkeen Windowsillakaan oikein mitään voi "tehdä".

Onko perussetissä edes toimivaa taulukkolaskinta?
(En oikeasti tiedä. Muistaakseni tekstieditori ja jonkinlainen selain on.)

Ei ole kuin Office 365, mutta kyllähän silläkin pystyy. Noin muutenkin on ihan hyvin ohjelmia useimpien perustarpeisiin. Jos verrataan vaikkapa Ubuntuun, niin Windowsista taitaa puuttua vain torrent -ohjelma ja pätevä kuvaeditori, joista etenkään jälkimmäistä ei moni tarvitse muutenkaan. Rajaukset ja sen sellaiset tavalliset jutut hoituvat Paintillakin.

Itsellä toisinaan käytössä Windows 10 Pro, tuo pätee siis ainakin siihen versioon, muista en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 15.06.20 - klo:10.15 kirjoittanut Eesaurus »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Onkoos tuo office jo vakiona mukana?
Takavuosina se piti ostaa erikseen.

Ei kauankaan kun tuli ruokakuntaan uusi kone, siinä oli W10. Mutta en huomannut kokeilla mitä siitä löytyy.
Hmm. Taisin yrittää levystä imagen ennen kuin asensin käyttiksen. Millaisia tiedostonimiä kannattaisi koettaa kaivella? Joku -exe kaiketi, mutta onko tarkempaa vinkkiä?