Kirjoittaja Aihe: Kamera vs. puhelimen kamera  (Luettu 15836 kertaa)

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Kamera vs. puhelimen kamera
« : 15.09.19 - klo:12.36 »
Canon Power Shot A530. Paras kuvanlaatu 2592 x 1944. Vuosimalli 2006.
Huawei P Smart vm.2018. Paras kuvanlaatu 3120 x 4160.
Olen todennut että kameralla saa huomattavasti parempia kuvia henkilöistä sisätiloissa. Kuvat kestävät myös suurentamista tietokoneen näytöllä
paremmin.
Puhelimen kameralla otetut kuvat pikselöityvät suurentaessa hyvin aikaisin.
En tiedä asiasta mitään ja nöyränä kyselen selitystä asialle?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #1 : 15.09.19 - klo:12.41 »
En tiedä asiasta mitään ja nöyränä kyselen selitystä asialle?

Optiikka on kamerassa todennäköisesti huomattavasti parempi, ja kameran kenno saattaa olla isompi.

Ei ne megapixelit suoraan kerro kameran hyvyydestä.

Toki puhelimen ohjelma on todennäköisesti parempi kuin vanhassa kamerassa.

startx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #2 : 15.09.19 - klo:15.17 »
Huawei ei ole tunnettu laadukkaista kameroistaan. Paremman luokan puhelimet todennäköisesti kyllä ottaa parempia kuvia, kuin tuo vanha kamerasi.

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #3 : 15.09.19 - klo:16.45 »
Lienee nämä arvot tärkeämpiä vertailussa?
Huawei: 1/30 s f/2,2 3,21 mm
Canon: 1/60 s f/2,6 5,8 mm

Ei tässä ole kysymys Huawein kameralaadusta, vaan siitä onko missään n. 200€ puhelimessa kunnollista kameraa.


« Viimeksi muokattu: 15.09.19 - klo:21.27 kirjoittanut TMD106 »

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #4 : 16.09.19 - klo:00.21 »
Lienee nämä arvot tärkeämpiä vertailussa?
Huawei: 1/30 s f/2,2 3,21 mm
Canon: 1/60 s f/2,6 5,8 mm

Ei tässä ole kysymys Huawein kameralaadusta, vaan siitä onko missään n. 200€ puhelimessa kunnollista kameraa.

Kun minulla sattuu olemaan Nokia 5 puhelin, joka maksoi uutena sen 200 €, niin ainakin tavallisiin muistokuviin olen ihan tyytyväinen. Oikeastaan tyytyväisempi kuin odotinkaan. Mutta aina tulee uusia malleja.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #5 : 16.09.19 - klo:09.48 »
Ei tässä ole kysymys Huawein kameralaadusta, vaan siitä onko missään n. 200€ puhelimessa kunnollista kameraa.

Pitäisi määritellä "kunnollinen kamera". Halvalla puhelimella voi saada ihan käyttökelpoista jälkeä ulkosalla hyvässä valossa, mutta ongelmat nousevat esille heikommassa valossa. Muitakin heikkouksia niissä toki on, mutta noin niin kuin yleistäen.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #6 : 16.09.19 - klo:09.49 »
Lienee nämä arvot tärkeämpiä vertailussa?
Huawei: 1/30 s f/2,2 3,21 mm
Canon: 1/60 s f/2,6 5,8 mm

Ei tässä ole kysymys Huawein kameralaadusta, vaan siitä onko missään n. 200€ puhelimessa kunnollista kameraa.

Nämäkään tiedot eivät välttämättä kerro kuvanlaadusta mitään. Objektiivin laatu on yksi tärkeimmistä asioista kuvanlaatua ajatellen.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #7 : 16.09.19 - klo:15.02 »
Puhelimella tosiaan ulkokuvat ovat parempia kuin sisäkuvat.
Vm.2006 Canon kameralla otettuihin sisä/ulkokuviin olen tyytyväinen.
Jos haluaisi vertailla puhelinkameroita, niin myyntiesitteissä on ainoastaan megapixelit.
Kameroissa sentään kerrotaan kennon tyyppi ym. Todennäköisesti ei ole mitään järkeä ostaa puhelinta kameran takia. Laadukkaamman kameran saa
halvemmalla.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #8 : 16.09.19 - klo:16.31 »
Todennäköisesti ei ole mitään järkeä ostaa puhelinta kameran takia. Laadukkaamman kameran saa halvemmalla.

Kuinka niin ?

Kännykkä on kuitenkin "aina" mukana toisin kuin erillinen kamera.

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #9 : 16.09.19 - klo:22.48 »
Kun otetaan kotona sisäkuvia niin kamerakin on lähellä.
Ulkokuvat taas ovat kelvollisia 200€ puhelimella.

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #10 : 17.09.19 - klo:00.21 »
Minusta puhelimissa on itse kameraa kiinnostavampia ohjelmat kuvaukseen liittyen.
« Viimeksi muokattu: 17.09.19 - klo:01.17 kirjoittanut juyli »
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1198
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #11 : 17.09.19 - klo:01.19 »
Ne välineet ... Valokuvaus on taidetta - välineillä ei ole tuohon erityistä lisäarvoa.
Kamerat ovat suunniteltu kuvien ottamiseen - puhelimet moneen muuhun käyttöön.
Lisäominaisuutena tosin kuvien ottaminen.
Vuoden 2006 laitteisto ei tosin pärjää tekniikassa tämän päivän laitteille,
mutta ne eivät korvaa kuvaajan kykyä nähdä kuva (tai hallita sen editointia?).

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #12 : 17.09.19 - klo:12.07 »
Minusta puhelimissa on itse kameraa kiinnostavampia ohjelmat kuvaukseen liittyen.

Tarkoitatko nyt jotain kuvankäsittelyä vai mitä?
Näillähän ei ole paljoa merkitystä, kun lähes kaikki softat saa kaikille puhelimille (IOS/Android rajauksella toki tosin mutta monet softat saa jo molemmille).
« Viimeksi muokattu: 17.09.19 - klo:12.10 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

ariv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #13 : 17.09.19 - klo:12.43 »
Olen nykyään aika laiska kuljettamaan kameraa erikseen mukana. Nyt kun sain vielä ilmaiseksi elämäni ensimmäisen älypuhelimen käyttöön niin muuta en tarvitse. Latasin siihen sitten open camera, https://play.google.com/store/apps/details?id=net.sourceforge.opencamera , sovelluksen ja sillä luultavasti mennään eteenpäin. Joillakin tuo ei toimi mutta minulla toimii erittäin hyvin. Huawei G620S.
« Viimeksi muokattu: 17.09.19 - klo:12.47 kirjoittanut ariv »

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #14 : 18.09.19 - klo:00.38 »
Minusta puhelimissa on itse kameraa kiinnostavampia ohjelmat kuvaukseen liittyen.

Tarkoitatko nyt jotain kuvankäsittelyä vai mitä?
Näillähän ei ole paljoa merkitystä, kun lähes kaikki softat saa kaikille puhelimille (IOS/Android rajauksella toki tosin mutta monet softat saa jo molemmille).

Eli puhelimissa ohjelmat kuvankäsittelyyn ovat mielenkiintoisempia kuin itse kamera.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #15 : 19.09.19 - klo:10.09 »
Puhelimen kameralla saa jonkinlaisia kuvia hyvässä valossa ja kun on sopiva kohde, johon puhelimen kovin laajakulmainen optiikka soveltuu. Megapikselimäärä ei pahemmin ratkaise, tai oikeastaan voi sanoa, että mitä enemmän megapikseleitä, sen vähemmän yksittäinen pikseli saa valoa, ja tämä tietysti korostuu puhelimen kameran surkean pienellä kennolla. Kunnon kamera hyvällä optiikalla pesee puhelimen mennen tullen. Tämä siis kaikki puhuttaessa kuvien teknisestä laadusta. Kuitenkin luova ja silmää omaava valokuvaaja voi saada puhelimen kameralla upeita otoksia verrattuna tavallisen pulliaisen kamerakuviin, kun tietää välineensä rajoitukset.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #16 : 19.09.19 - klo:11.28 »
Hämäräkuvauskin onnistuu nykyisillä ohjelmilla (Google Cameran Night Sightilla) yllättävän hyvin:

https://photos.google.com/share/AF1QipORpeUAZWxwy-Jti6zjM1TD47Nf-a3jTTsCLGDd9Ozhj04GIiB4OFpDuB59DYDlOg?key=RlEzaUU3WWNXdnh3NlNHb1lhbTZTQ1FmanpxMmdR
https://ai.googleblog.com/2017/04/experimental-nighttime-photography-with.html

Google Cameran saa asennettua epävirallisena versiona myös moniin muihin puhelimiin kuin Pixeliin: https://www.celsoazevedo.com/files/android/google-camera/

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #17 : 22.04.20 - klo:15.08 »
Tämä liittyy tuohon pixeliasiaan:
Läppäri näyttö on 1920 x 1080.
Puhelinkameralla otettu kuva on 8000 x6000.
Kun kuvaa suurennetaan tietokoneen näytöllä niin johtuuko pixelöityminen näytön vai alkuperäisen kuvan laadusta?

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #18 : 26.04.20 - klo:12.26 »
Tämä liittyy tuohon pixeliasiaan:
Läppäri näyttö on 1920 x 1080.
Puhelinkameralla otettu kuva on 8000 x6000.
Kun kuvaa suurennetaan tietokoneen näytöllä niin johtuuko pixelöityminen näytön vai alkuperäisen kuvan laadusta?

Puhelimesi kuva (24 Mpix) on näytölläsi voimakkaasti pienennnettynä itse asiassa. Pikselöityminen on kiinni monesta asiasta, alkuperäinen kuvadatan laatu yleisesti, kohina, pakkauksen voimakkuus. Kuten tuolla aiemmin todettu, ei megapikselimäärä ole mikään laadun tae. Puhelimen kuvakenno on surkean pieni, joten pikselitkin ovan sitä myöten kovin pieniä, ja mitä enemmän niitä on, sen pienempiä. Tämä tuo mukanaan sen, että kuvaan tulee helposti laatua huonontavaa kohinaa. Kuvaa voimakkaasti pakatessa laatu heikkenee myöskin. Minusta 24 megapikselin kamera on puhelimessa järjetön. Vasta kinokoon kennossa sellainen on järkevää.
Samoin, edelleen, puhelimen kameran optiikka ei yllä oikean kameran optiikan tasolle. Ystäväni kuvaa kukka-asetelmia puhelimella. Hyviä niistä kuvista tulee kuitenkin oikein hyvässä valossa ja puhelimella katseltuna.

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Kamera vs. puhelimen kamera
« Vastaus #19 : 27.04.20 - klo:18.00 »
Toteaisin vielä yhden puhelinkameran huonon puolen. Kuvattava seisoo esim. seinän vieressä. Tarkoitus on ottaa kuva jossa henkilö näkyy kokonaan ja täyttää kuvan pystysuunnassa. Jos kuvan ottaa niin läheltä että henkilö täyttää näytön niin pää vääristyy luonnottoman korkeaksi. Puhelimella kuva on
otettava kauempaa ja rajattava. Zoomaus aiheuttaa rakeisuutta. Testasin Honor 20 puhelinta, pitäisi olla kelvollinen puhelinkameraksi.
Vanhalla Canon PowerShotilla tätä ongelmaa ei ole, mittasuhteet säilyvät oikeina.