Kirjoittaja Aihe: Unity8:n kehitys loppuu - Ubuntu 18.04 LTS tulee GNOME työpöydällä  (Luettu 15295 kertaa)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili

Keskustelu näyttää lähtevän sivuraiteille ...  ;)

Todennäköisesti tästä lähtien Unity on jälkilämmöllä ja haudataan kun viimeisinkin sitä käyttävä ubuntu versio on EOL tilassa. Todennäköistä on että myöskin Canonical myös parantaa GNome Shell ulkoasua erottuakseen markkinoilla.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Harmi juttu, että Unity tapetaan. Siis tietenkin isossa kuvassa, mutta myös siksi, että minä tykkään siitä. On toiminut hyvin minun koneissani.

Gnomen kanssa voi elää, mutta ei se ole (minusta) samalla tavalla eheä kokonaisuus, kuin Unity. Gnomea on muokattava, on asenneltava vaikka mitä lisäosia, että siitä saa hyvän, mutta kun suunnilleen joka toinen niistä lisäosista ei edes asennu tai toimi kunnolla muuten vaan. Oletuksena se Gnomen työpöytä ei oikein toimi allekirjoittaneelle. Yksi vaihtoehto on tietysti se, että nöyrtyy ja opettelee käyttämään systeemiä niin kuin sen kehittäjät ovat tarkoittaneet. Tylsä vaihtoehto.   :P

PS. Antergosissa on muuten varsin toimiva tulkinta Gnomesta, istuu aika hyvin käteen. Näyttääkin kivemmalta.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Welcoming Ubuntu to GNOME and Wayland
GNOME kehittäjät positiivisella mielellä tästä uudistuksesta. Itse kyllä mietin, että tuleeko Canonical käyttämään Gnomea sellaisenaan vai parantelevatko sitä esimerkiksi jollain laajennuksilla. Sellaisenaan hyppäys Unitystä Gnomeen saattaa olla vähän turhan iso monelle käyttäjälle.

niin, hyvä kysymys ja onhan tässä kaikkia hyviä laajennuksia joita unityssakin taitaa olla
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Kyllä tyhmien puhelimien käyttäjiä on niin paljon, ettei tunnuskortteja voida vielä korvata pitkään aikaan. Muutenkin puhelinten tietoturva on jatkuvasti otsikoissa, enkä kyllä mihinkään Androidin pankkisoftaan luottaisi pätkän vertaa.

Tunnuslukukorttikeskustelu jaettu omaan säikeeseensä: Tunnuslukukorttien korvaaminen
« Viimeksi muokattu: 07.04.17 - klo:16.47 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
OMG Ubuntu listasi 5 ubuntu tulevaisuutreen liittyvää kysymystä jossa pui tilannetta läpi.

Oma huomioni osui erityisesti kohtaan 2.

Lainaus käyttäjältä: OMG Ubuntu
...That said, switching back to GNOME doesn’t have to mean using GNOME Shell. Take Budgie, for example. It’s a GNOME-based desktop environment that (cleanly) sits atop GNOME technologies, but it’s not a fork. It’s an alternative...

Nimittäin Budgie 10 kyllä on Gnome pohjainen, mutta gnomen jatkuvien muutosten takia jatkokehitys on sen verran työlästä, että Budgie 11 vaihtaa QT taustaan. Näinollen on vaikea uskoa etä Canonical / Ubuntu lähtisi toistamaan Budgie tyylillä toteutettavaa ratkaisua ainakaan. Ennemminkin kyseessä olisi varmaan Gnome Shellin kevyempi viilaus / mahdollisesti yhteistyössä gnomen kanssa eteenpäin kehitys. Saatan toki olla väärässäkin..

Itseäni aihe ei ainakaan toistaiseksi kosketa kuin mielenkiintotasolla, sillä käytössä Bunsenlabs Linux  - debian stretch pohjalla. Mutta näin muutoin on toki mielenkiintoista nähdä mitä tuosta seuraa, vaikka itse tuskin tulen tekemään paluuta takaisin ubuntuun.
Linux: Be root
Windows: Reboot

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Kauanko Gnome jatkaa 32.Bit tukea?

Ubuntu Maten kotisivulla lukee,että 32 bit.tuki loppuu 16.04 jakeluun.

Minulla Gnome vaati aikaa oppia ja  löytää kaikki sen piilotetut sovellukset.

Asensin  Unityn puhtaana  pari päivää sitten ja otankin sen pois.
En luota sen päivittymiseen Gnomeen.
Pitää asentaa Gnome puhtaana ,niin toimii.

Pieleen meni minulla  Lubuntu 14.04-16.04 päivitys.
Alkoi toistamaan samaa tunnista tuntiin.
En halua samaa Ubuntu Unityn kanssa.

No jaa nyt alkaisi olla korkea aika jo 32-bittisten tuen kokoe 16-bittisten tuen kohtalo. Ts. 32-bittinen rauta alkaa olla sitä ikää, että oikea paikka sille alkaa olla ser-kierrätys.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Minulle on kertynyt tänne näitä vanhoja 32 bittisiä.
Käsittääkseni Xubuntu ja Lubuntu ainakin jatkavat 32 bit.tukea vielä kauan.
Näin minulle on tälläkin foorumilla vastattu.

Ubuntu Gnome mainitsee sivustollaan,ettei vanhoihin koneisiin sitä suosittele.
Mainitsee Xubuntun ja Lubuntun.

On täällä kaksi 64 bittistä.
Toiseen aion Ubuntu Gnomen taas asentaa.
Gnome 14.04 jo aiemmin kokeilin.

Nyt luin Brittiläisestä Linux lehdestä,
että Ubuntu Gnome 16.04 sisältää parannetun Formaattisoittimien käytön-käsittelyn.

Silloinhan se on kuin nenä päähän minulle.
Juuri tuo on tärkeää minulle.
Ei välttämättä Ubuntu Gnomen muut sovellukset ja ominaisuudet.

Jyrge

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Saas nähdä, miten mahtaa Ubuntu GNOMEn käydä tämän ratkaisun jälkeen. Lakkaakohan olemasta vai pysyykö jonkinlaisena "remixinä" puhtaasta GNOMEsta.

Oli mun puolesta hyvä uutinen tämä paluu GNOMEen. Voi taas hyvällä omallatunnolla palata varsinaisen Ubuntun käyttäjäksi. Innolla odotan, millaisia viilauksia ympäristöön on luvassa. Toivoisin, että edes joku Dash to Dockin kaltainen ratkaisu ois luvassa oletuksena. Pelkkään Activities-näkymään nojaaminen saattaisi karkoittaa mahdollisia uusia käyttäjiä. Äkkiäkös tietenkin niitä laajennuksia asentaa, mutta ei sitä uusi käyttäjä välttämättä tiedä/jaksa vaivautua tekemään.
« Viimeksi muokattu: 09.04.17 - klo:03.07 kirjoittanut Jyrge »

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/ubuntu-gnome-projekti-yhdistetaan-ubuntuun-6641954

Vastaus on että se sulautetaan Ubuntuun eli Ubuntu GNOMESta tulee Ubuntu ... KDE version toiveet on siis pelkkää toiveunta ...

Isommassa kaavassa vahvistuu vain se näkökulma että Canonical keskittyy palvelimiin ja Ubuntu Core ja muut hörhöilyt karsitaan. Toivottavasti edes Desktop versio säilyy, ehkä tämä antaa siihen mahdollisuuden.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Itse siirryin Unityyn kun KDE 4 tuki loppui ja uusi Plasma ei miellyttänyt. Gnomesta en ole oikein tykännyt.
Nautilus turhan simppeli tiedostonhallinta. Pakko välillä hypätä KDE puolelle jotta saa jonkun asian tehtyä.
Työpöydällä ei niin suurta merkitystä kun Qt ja GTK ohjelmat toimivat siinä. Jos on vuosia tottunut siihen, että
valikko löytyy vasemmasta alakulmasta oli se sitten Windows tai Kde ei sitä heti totu että se on muualla. Se on
hyvä että pikakomennot toimivat pitkälti samoin eri Ubuntuissa. Saa ainakin päätteen helposti auki ei tarvitse
miettiä mistä sen löytää.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili

Olen miettinyt sitä että onko tämän muutoksen takana mahdollisesti jakelutyypin muutos eli olisiko Canonical muuttamassa rolling jakeluksi ?
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
http://www.omgubuntu.co.uk/2017/05/mark-shuttleworth-on-state-of-ubuntu

Lainaus
Where we failed, and I feel responsible for miscalculating effectively, was our push into personal computing: phones, tablets, PCs.

The desktop remains really important to us in support of developers, who are really the lifeblood of free software and open-source and IT innovation.

But as a business we chose to focus on these two: the cloud, where we are very strong, and IoT, where I think the story is only just beginning. But, again, y’know, we’re at the centre of everything you’ve ever read about self-driving cars, for example.

Eli suomeksi sanottuna Ubuntu Desktop tulee palvelemaan Ubuntu Cloudin ja IoT kehitystyötä.  Tämä sinänsä ei haittaa jos vain Canonical tuottaa niin hyvä Desktop ympäristön että sitä pystyy käyttämään pelaamiseen ja webbiselailuun.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 660
    • Profiili
Tämä sinänsä ei haittaa jos vain Canonical tuottaa niin hyvä Desktop ympäristön että sitä pystyy käyttämään pelaamiseen ja webbiselailuun.

Mutta foorumit ovat vastanneet kuihtumalla. Ja ilman foorumeita Ubuntu ei toimi; tai sanotaanko että "tunteen palo" foorumeila on niin suuri mainosarvoltaan että yksi miljardööri ei sitä kykene sitä korvaamaan.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Näinhän se on. Nähdäkseni ainoa mikä muuttuu on se Canonical ei enää yritä työntää Linuxia kuluttajille ja kuluttajalaitteisiin.   Ja Ubunutua nähdään vain minun mielestäni yrityksille suunnatuissa PC  tai työasemissa. Tämä ei muutu, ehkä valmiiden Ubuntu tietokoneiden valikoima vähenee.

Mahdollisia vaihtoehtoja on se että SteamOS nousee suurempaan osaan kuluttajalaitteiden käyttöjärjestelmämarkkinoita. Nähdäkseni on selvää että  kuluttajamarkkinoilla on kuitenkin tarvetta avoimelle käyttöjärjestelmälle koska Windowsia viedään suljettuun käyttiksen suuntaan jossa ohjelmat ladataan Windows Storesta.

Mielenkiintoiseksi menee. 
« Viimeksi muokattu: 10.05.17 - klo:09.48 kirjoittanut matsukan »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään