Unity on Ubuntu Netbook Remixissä käytetyn käyttöliittymän perillinen. Täällä on Asuksen EeeTop-laite, jossa on kosketusnäyttö (valitettavasti myös Atom-suoritin) ja siinä on ajettu 10.04 LTS:n Netbook Remix versiota, joka toimi varsin hyvin siinä. Nyt siihen on päivitetty (juu, päivityksien hallinnalla) 12.04 LTS, jossa käytössä Unity 2D. Toimii ok, tosin käynnistys ja kirjautuminen tuntuvat hieman hitailta. Vaikka en uskokaan uudelleen asennuksiin, niin se saattaisi olla paikallaan.
Käyttöliittymässä on kyllä pari puutetta. Se hieno Global Menu yläpalkissa pitäisi olla aina näkyvillä, koska sitä on aika huono mennä tökkäämään, jotta saa näkyviin ne valikot. Tosin sitäkin onnistuu käyttää. Unity-valikko toimii ihan hyvin ja koneessa on erillinen näppäimistö sitä varten, sekä myöskin käytössä on näytöltä toimiva näppäimistö, mutta sitä käytetään harvoin.
En tiedä onko Ubuntussa jotain helpotusta vieritykseen, mutta se ei ainakaan ole käytössä normaaleissa ohjelmissa ja Ubuntun tapa toteuttaa vierityspalkki on huono kosketusnäytöllä. Unity-valikossa vieritys toimii hyvin (kuten kännyköissä). Firefoxiin olen asentanut lisäosan, jolla saan vierityksen toimimaan tablettityyliin. Eniten tuolla koneella kuitenkin käytetään MythTV:tä, josta en jostain syystä saanut Unityn 3D-version kanssa Legacy Fullscreeniä toimimaan kuten olisi pitänyt (jotta Unityn palkki olisi mennyt piiloon, 2D:ssä MythTV:n fullscreen toimii).
Minä kuulun siis niihin, jotka eivät vastusta Unityä, mutta olen sitä mieltä että Canonical olisi voinut mennä myös Gnome 3:n tietä. Nyt Canonical tuntuu vähän Android puhelinvalmistajalta, joka tekee omat muutoksensa käyttöliittymään ja kaikki eivät niitä halua (minä haluaisin mielummin muokkaamattoman Android 4.1:n). Käytän Unityä myös "työasemassani" (siis pöytäkoneessani), läppärissä on (ainakin vielä toistaiseksi) KDE4 Arch Linuxin päällä.