Kirjoittaja Aihe: Unity - huonoko?  (Luettu 70330 kertaa)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #120 : 14.09.12 - klo:13.16 »
Itse täytyy sanoa että pidän tästä ns. äänibugista. Omassa kone on sijoitettu sen verran perunamaisesti että etupaneelin kuulokoliitäntää joutuu hakemaan. Mutta nyt voi ihan vapaasti pitää kuulokkeet kiinni koneessa kaiken aikaa, ja vaihtaa pelkkien kuulokkeiden kanssa kuunteluun vääntämällä kaiuttimet sammuksiin.

Tuo on yksi syy sille, miksi käytän aina ulkoista äänikorttia - kuulokkeiden kuuntelu ei riipu vahvarin kautta tulevasta kaiutinulostulosta. Sitä paitsi tavalliset äänikortit ovat huonoja kuuloke-esivahvistimia.
« Viimeksi muokattu: 14.09.12 - klo:14.23 kirjoittanut ajaaskel »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #121 : 15.09.12 - klo:17.43 »
- Kun kohdistetun ikkunan yläreunan oikeanpuoleisinta (Laajenna) painiketta napsauttaa, ikkuna ei muutu koko näytön kokoiseksi vaan menee n. 50 pikseliä alaspäin. Häh? Toinen napsautus laajentaa oikeasti ikkunan.

Lainaus
Tätä ilmiötä en tunnista.

Lainaus
Minä sen sijaan tunnistan. Ikkunoiden puolen näytön kokoon napsauttaminen on totisesti buginen ominaisuus! Kokeilepa napsauttaa ikkuna puolen ruudun kokoiseksi, ja sitten suurentaa se otsikkopalkin suurennuspainikkeesta koko ruudun kokoiseksi. Minulla ainakin Firefox hyppää muutamankymmentä pikseliä ylöspäin, ja kansioikkuna muutamia pikseleitä alaspäin. Molemmat testit siis ensimmäisellä työpöydällä, eli vasemman yläkulman työpöydällä tehtynä.

Suurin harmi kuitenkin on, että kun olen tuollalailla ikkunat napsauttanut puolen ruudun kokoiseksi, ja sen jälkeen siirtynyt toiselle työpöydälle, en pysty palaamaan takaisin puolen ruudun kokoiseen ikkunaan napsauttamalla kyseisen ohjelman ikonia. Sen sijaan ikkuna siirtyy satunnaiseen suuntaan muutamia kymmeniä pikseleitä, ja Unity fokusoi tälle uudelle työpöydälle, jonne pieni siivu ikkunaa on siirtynyt. Todella ärsyttävä ominaisuus, joka myös heittää huolella järjestellyt ikkunat ihan mihin sattuu kohtaan ruutua. Gimpiä käyttäessä jatkuva harmi.

En edelleenkään tiedä mitä tarkoitatte. Mielestäni tässä puhutaan sujuvasti eri asioista saman otsikon alla.


1. Ikkunat

Käytän "puolikokoa" samoin kuin Win7:ssä - tekee tämän kun raahaa ikkunan näytön sivulle. (Tosin oikeasti en ole tätä käyttänyt juurikaan, mutta näin tämä toimii).

Käytän "täyskokoa" samoin kuin Win7:ssä - tekee tämän kun raahaa ylös. Toisaalta myös kun käyttää "maximize" nappulaa.

Palaa ihan normaalisti takaisin kun raahaa ylhäältä alaspäin. Palaa ihan normaalisti edelliseen kokoonsa kun klikkaa "unmaximize" nappia.

Siirtyy reunasta pois kun siirtää ikkunaan puolikokoisena ja pysyy edelleen puolikokoisena - ihan kuin Win 7:ssä.

Näissä toiminnoissa ei ole mitään ihmeellistä - enkä ole huomannut mitään bugeja. En sano, ettei niitä voisi olla, mutta käyttötavassani niitä ei tule esiin.


2. Työpöydän vaihtaminen (vanha tapa)

Samoin työtiloilta toiselle liikkuminen toimii samoin kuin Gnome 2:ssa ilman bugeja. Siis, jos valitsee erikseen työtilan ikonista TAI käyttää Control-Alt-nuolinäppäin -pikatapaa.


3. Työpöydän vaihtaminen (Unity-tapa)

Sen sijaan uusi kätevä Unityn ominaisuus, jossa työtila vaihtuu automaattisesti kun valitsee ohjelman, ei aina toimi luotettavasti. Tässä on eroja eri Unity -versioiden välillä. Tällöin ohjelma jää ikäänkuin eri työtilojen väliin ja joutuu raahaamaan ikkunan Alt-näppäimen avulla kohdalleen.

Jos käyttää vanhaa tapaa, niin tätä en ole huomannut tapahtuvan. Eikä aina tapahdu muutenkaan. Jotenkin on tullut se ajatus, että tämä liittyy joihinkin ei-Canonical -ohjelmiin kun tämä tuntuu tapahtuvan näiden kanssa useammin (esim. VMware ja Clementine) - mutta en mene takuuseen vian todellisesta syystä.

Tällä ongelmalla ei ole mielestäni mitään yhteyttä edellä mainittuun "puolikokoiseen" ikkunaan, koska en käytä näitä käytännössä ollenkaan Ubuntussa ja silti tämä ongelma esiintyy.

Selvyyden vuoksi mainittakoon, että tämäkin bugi on sen verran harvinainen että se ei estä käyttämästä tätä kätevää työpöydältä toiselle siirtymistä periaatteessa koko ajan. Harmi että tämä yleensäkään bugaa koska tämä on mielestäni huomattavasti kätevämpää kuin Gnome 2:n tapa (no, sitähän voi tässäkin käyttää yhtä kätevästi joka pikanäppäimistä tykkää).



EDIT: Nytpä muistankin. Jossakin vanhemmassa Unity-versiossa oli sellaista, että ikkunoiden koon muuttaminen sai ikkunan reunat ulos työpöydältä johonkin suuntaan. Tällöin ei pystynyt ikonista suoraan liikkumaan työpöytien välillä, vaan piti vaihtaa työpöytiä käsin

Nyt kun 12.04 selkeästi toimii hieman eri lailla, tuo vika voi ilmetä muulla tavalla kuin siten, niinkuin ennen, ettei vaihda (siis automattisesti) työpöytää tässä tilanteessa ollenkaan.

Onko siis teilläkin päivitetyt versiot käytössä, vai peräti vanha /home kaikkine asetuksineen?
« Viimeksi muokattu: 16.09.12 - klo:12.06 kirjoittanut Ganymedes »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5777
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #122 : 16.09.12 - klo:18.12 »
Unityn raskausväitteet ei ole ihan tuulesta tempaistuja.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_1210beta_desktops&num=1

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_quantal_intel2d&num=1

Tiivistettynä
Lainaus
Overall, when it came to the 2D benchmarks for Unity, KDE, GNOME Shell, GNOME Classic, Xfce, and LXDE, the lighter-weight Xfce and LXDE desktops ran the fastest. This is similar to last week's OpenGL benchmark of the different Linux desktops where the default Ubuntu desktop tended to be in last place. However, with GTK and other select 2D work, Unity didn't fair quite as bad for the non-3D test profiles used in this article.
« Viimeksi muokattu: 16.09.12 - klo:18.17 kirjoittanut qwertyy »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #123 : 16.09.12 - klo:18.45 »
Tässä säikeessä viimeksi esitetyt hitauskommentit ovat jotakin aivan muuta kuin Ubuntu 12.10 Betan antamat testitulokset - näin sekä suuruusluokaltaan että todennäköisiltä teknisiltä syiltään.

Esitetyt testitulokset ovat luultavasti myös toistettavissa samantyyppisissä systeemeissä. Tässä säikeessä esitetyt tulokset eivät ole ja huonolla raudalla on saatu noin 10-kertaa nopeampi toiminta - ei vaikuta oikein samalta asialta.
« Viimeksi muokattu: 16.09.12 - klo:18.55 kirjoittanut Ganymedes »

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #124 : 16.09.12 - klo:20.08 »
Sitten taas jos katsotaan näitä tuloksia niin saadaan lisää epävarmuutta tämmösiin "testeihin".

http://openbenchmarking.org/result/1209113-SU-1209080RA58

Loppupelissä meikäläiselle aivan sama. itsellä Unity pyörii kaikissa koneissa "aivan normaalisti", mitä se nyt kullekin sitten on. Mulle se nyt on sujuvaa käyttöä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5777
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #125 : 16.09.12 - klo:21.16 »
Pääpiirteittäin minusta näytti samalle nuo tulokset.

japfin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #126 : 17.09.12 - klo:10.03 »
Tulokset näyttää suurin piirtein sitä että Unity, KDE ja Gnome ovat jossain jutuissa joukon hitampia. Muissa jutuissa taas keskisakkia. Vain LXDE on kaikissa suht. nopea.

Jos taas valitaan joitain määrättyjä juttuja niin minkä tahansa näistä kolmesta saadaan näyttämään "hitaimmalta".

Loppupelissä tuolla ei ole käyttäjälle mitään merkitystä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5777
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #127 : 17.09.12 - klo:19.34 »
MB:n sivuilla oli koomiselta vaikuttava linkki "Apua! En pääse netistä pois". Paljastui että Unity ei myöskään ole aloittelija ystävällinen vaihtoehto :)
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1652562/apua_en_paase_netista_pois?ref=lk_mb

Oli ihan pakko linkata tänne.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #128 : 17.09.12 - klo:19.53 »
Tulokset näyttää suurin piirtein sitä että Unity, KDE ja Gnome ovat jossain jutuissa joukon hitampia. Muissa jutuissa taas keskisakkia. Vain LXDE on kaikissa suht. nopea.

Jos taas valitaan joitain määrättyjä juttuja niin minkä tahansa näistä kolmesta saadaan näyttämään "hitaimmalta".

Loppupelissä tuolla ei ole käyttäjälle mitään merkitystä.

Niinpä.

Nämä ovat siis niin tuttuja juttuja IT:n historiasta. Vastaava oli esim. Windows NT:n mukamas hitaus verrattuna Windows 3.11:een. Tämä oli tietysti luokkaa monumentaalisen hölmö väite - saihan siitä jutun juurta kun teki sopivat testit.

Tällainen Linux-leirien kinastelu ei tietysti ketään ulkopuolista edes kiinnosta - Windows-kinastelu oli ihan eri luokan asia, jossa todelliset tekniset syyt piilotettiin "asiantuntevien" testien taakse.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #129 : 17.09.12 - klo:20.05 »
Nyt kun tässä säikeessä on jo saatu todellisia teknisiä ongelmia esiin - Dashin hitaus - no yksi syy - niin voisi olla aika hakea niihin järkevää teknistä selitystä. Siksi avasin uuden aiheen "Unity kysely". Vastatkaa siihen - mieluiten aika tarkasti ympäristön kuvauksen osalta, jotta vastauksista voi päätellä jotakin.

Kokemukseni perusteella tällaisessa tilanteessa, jossa useilla toimii hyvin ja useilla toimii huonosti - on aina löydettävissä tarkka tekninen syy.
« Viimeksi muokattu: 17.09.12 - klo:20.07 kirjoittanut Ganymedes »

sivuahjo

  • Vieras
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #130 : 04.10.12 - klo:20.04 »
Ei kovin hyvältä vaikuta Unityn ja Dashin kehitys eteenkäpäin, jos linkin jutussa on perää!

http://www.infoworld.com/d/data-center/ubuntu-has-bigger-problem-its-amazon-blunder-203467

Tietojasi ja hakujasi kaikki tuntuvat haluavan myös omalta koneeltasi oletusasetuksina, jos et ymmärrä sitä estää. 

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #131 : 05.10.12 - klo:06.42 »
Ei kovin hyvältä vaikuta Unityn ja Dashin kehitys eteenkäpäin, jos linkin jutussa on perää!
Katsoppa täältä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=43577.0
Pari bugiakin liittyy asiaan. ;)


qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5777
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #132 : 05.10.12 - klo:18.44 »
Ubuntun tulevaisuus = Adware?
Sanoisin että vielä pahempi vaihtoehto kuin bloatware.....

"Ubuntusta ei koskaan tule maksullinen käyttöjärjestelmä". No suhteellista se tuokin taitaa olla miten asiaa katsoo.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #133 : 05.10.12 - klo:22.32 »
Tuo on tietysti ladattu kysymyksen asettelu ja siinä mielessä pätemätön.

Ei sillä, että keksisin miksi ostaisin noin huonosta WEB-kaupasta (Suomessa) kuin Amazon tai etteivätkö kaikki suomalaiset ketjut ja luottokorttiyhtiöt tietäisi jo kaiken kaikkien ostoskäyttäytymisestä ja etteikö tämä olisi huomattavasti oleellisempaa ... mutta itse asian perusteella Unityn tulevaisuus näyttää hyvältä.

Ennen Ubuntua käytännöllisesti katsoen kukaan ei ole ollut kiinnostunut Linuxin uusista versioista. Nyt kiinnostaa jo suunnitellut Ubuntun betatkin  ;D ... suurta edistystä on tapahtunut.

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #134 : 06.10.12 - klo:23.10 »
Unity on jo nyt  kelvollinen (11.10) ja paranee koko ajan. Minusta Ubuntun kehitykselle on valittu oikea suunta. Odotan mielenkiinnolla tulevia julkaisuja.

Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että tuollainen eye-candy olisi pitänyt jättää valinnaiseksi bugiksi.
Unity yrittää selvästi olla enemmän Win8, kuin Win8 onkaan.
- " Win8 on alusta alkaen suunniteltu käytettäväksi kosketusruudulla". Näin sanoi M$:n edustaja josssain haastattelussa. Ongelma on siinä, että ihmistä ei ole suunniteltu käyttämään tökittävää ruutua normaalissa työskentelyssä. Multimeteli-käytössä, missä konetta tökitään harvakseltaan, tökkiminen vielä menettelee, mutta tekstinkäsittelyssä ja taulukkolaskennassa homma ei toimi. Ei edes piirtelemisessä.

Unity jja sen kaltaiset on tarkoitettu multimeteli-sohvaperunoille. Tehokäyttäjille Unity on  riesa.

Juuri viime viikolla jouduin sivusta seuraamaan, kuinka mittalaitejärjestelmän asentaja ja käyttäjä kirosivat Unityä, Kaikki perustoiminnot olivat kukkapuskien ja puutarhatonttujen takana.

Olen itse ollut luomassa 'mittalaite'järjestelmää, jota pystyi käyttämään näppiksellä, hiirellä, joystickillä, tökittävällä ruudulla ja parilla muulla erikoisemmalla tavalla. Ääniohjaustakin kokeiltiin. Loppupeleissä ammattikäyttäjät halusivat perus-näppiksen ilman mitään turhia koristeluita.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #135 : 06.10.12 - klo:23.47 »
- " Win8 on alusta alkaen suunniteltu käytettäväksi kosketusruudulla". Näin sanoi M$:n edustaja josssain haastattelussa. Ongelma on siinä, että ihmistä ei ole suunniteltu käyttämään tökittävää ruutua normaalissa työskentelyssä.
En tiedä onko kosketusnäytöt tulevaisuutta mutta siltä vaikuttaa. Ja pakko sanoa että ei ihmistä suunniteltu hiirtäkään käyttäämään... Olen yrittänyt siirtää vanhenpiani nettiaikaan eikä ollut helpointa opettaa hiiren käyttö. Aikoinaan työväenopissa oli kursseja joilla opiskeltiin hiiren käyttöä pasianssia pelaamalla.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5777
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #136 : 07.10.12 - klo:01.28 »
En tiedä onko kosketusnäytöt tulevaisuutta mutta siltä vaikuttaa.
On. Laitteissa joiden koko rajoittuu tablet luokkaan. Isommat käyttökohteet tulee varmasti olemaan peruskäyttöpaneeleita yms. opastelaitteita. Laitteita joita ei tarvi tökkiä sormella kovin pitkään. Toki myös ms:n surface tyyppiset ratkaisut tulee yleistymään, kun halutaan pöytämäiselle pinnalle näyttötekniikkaa.

Lainaus
Ja pakko sanoa että ei ihmistä suunniteltu hiirtäkään käyttäämään...
No ei varmaankaan. Mutta vielä paljon vähemmän suunniteltu tökkimään pää alaviistossa koko päivää tablettia. Kannattelemaan yhdellä kädellä alumiinimönttiä ja tökkiin sitä toisella kädellä. Tai puhumattakaan kurkottelemaan työpöydällä olevaa isoa näyttöä työpäivää ja vielä kaupanpäälle ihailemaan sormista näyttöön jäänyttä peilaavaa rasvajälkeä.

Lainaus
Olen yrittänyt siirtää vanhenpiani nettiaikaan eikä ollut helpointa opettaa hiiren käyttö. Aikoinaan työväenopissa oli kursseja joilla opiskeltiin hiiren käyttöä pasianssia pelaamalla.
Ja edelleen on autokoulut yms. Edelleen lapsetkin taistelee sen hiirulaisen kanssa hetkisen, ennen kuin taitavat sen. Nuorena nyt vain oppii nopeasti asioita.

Siis pointtina se, että kosketusnäytöt soveltuu erittäin huonosti tuntikausien jatkuvaan käyttöön. Lue: työkäyttö tai todella aktiivinen muu pitempi käyttö. Siis toki mielestäni kosketusnäyttö puhelimessa ja tabletissa on todella näppärä. Mutta esim. tablettini nakkaan heti näppäimistötelakkaan kiinni jos haluan esim. kirjoittaa pariakaan riviä enemmän tekstiä. Ajankulu multimedia käyttö on taas eriasia. Jos haluan katsella vaikka TED:stä videoita, niin ihan jees sormeilla haluttu video esille ja katsoa se varttitunnin/puolentunnin videopätkä. Vaan kuinkas pitkä se sormeilusessio on? Luultavasti alle 2min kokonaisuudessaan.

Olen myös huomannut, että tabletillani todella mieluusti luen uutiset ja syötteet. Lähinnä siksi että UI ja kosketuseleet sopii siihen, mutta ennen kaikkea näytön tarkkuus tekee lukemisesta miellyttävää. Mutta jos kulutan sanotaan pari tuntia webin selailuun, niin olen huomannut, että aloitan sen helposti tabletilla, mutta ergonomia ja käytön tarkkuus alkaa vaivaan aika nopeasti ja mieluummin nappaan tietokoneen päälle ja istun ryhdikkäämpään asentoon ja katson isoa näyttöä. Tietysti myös kirjainmerkkien hallinta yms. onnistuu todella paljon nopeammin tietokoneella kun tableteilla. Siis toki tabletilla saa sekunnissa sen kirjanmerkin aikaiseksi, mutta että ne järjestelee halutulla tavalla on eriasia.

IMO kosketusnäyttölaitteet on varsin näppäriä, mutta todella epäergonomisia käyttää ja siksi muut käyttötavat tulee pysymään hengissä. Itselläni on varsin paljon kokemusta kosketusnäytöistä ja perinteisemmistä syöttölaitteista. Kotona ja jonkin verran myös töissä. Jopa monissa koneissa, laitteissa ja vaikkapa autoissa voi äkkiä ajatella kosketusnäytön olevan varmasti näppärä ja sitä se voi ollakin, mutta lähes aina unohdetaan yksi asia. Voitko käyttää kosketusnäyttöä sokkona? Yllättävän monessa kohteessa on hyvä pystyä operoimaan pitämällä huomio jossain ihan muussa, kuin käyttölaitteessa, tässä tapauksessa näytössä. Kosketuslaitteet vie joko todella paljon huomiota pois tai vaativat pahimmillaan jatkuvan näytön tuijottamisen sen käyttämisen ajan, joka monissa olosuhteissa voi aiheuttaa jopa turvallisuusongelman tai rajoittaa muuten käyttöä. Fyysisellä näppäimistöllä pystyy kirjoittamaan sokkona jos on vähänkään enemmän sitä käyttänyt, mutta tekeepä saman kosketusnäytön näppiksellä.

Esim. tablet on ihan loistava laite sohvalla löhöilyyn ja 5-15min pikaiseen nettisessioon. Tsekkaa esim. nopeasti sähköpostit, viimeisimmät uutiset ja somet läpi. Sen jälkeen käyttöergonomia alkaa vaivaan jos nyt ei puhuta musiikin kuuntelusta tai videon katsomisesta.
« Viimeksi muokattu: 07.10.12 - klo:01.31 kirjoittanut qwertyy »

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1089
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #137 : 07.10.12 - klo:09.04 »
qwertyy kirjaili: "IMO kosketusnäyttölaitteet on varsin näppäriä, mutta todella epäergonomisia käyttää ja siksi muut käyttötavat tulee pysymään hengissä."

Samaa mieltä. Käytän työssä maastossa tiedonkeruuseen kosketusnäytöllistä miniläppäriä (Toughbook) ja aloin varsin pian käyttää siinä mukana hiirtä. Sitä voi hieroa vasten auton penkkiä, housun lahjetta, möhömahaa tms. Myös hieman sateisella kelillä. Kosketusnäyttö sen sijaan on varsin epäkäytännöllinen omani kaltaisessa tuotantohommassa. Kun hiiren liike on pelikortille mahtuva, tikulla (sormi on liian suuri) tökkiminen muuhunkin, kuin painikkeen valintaan on liian laajaa. Ensin tökätään valinta toisesta reunasta, sitten valikkoa toisesta reunasta, sitten taas toisesta... Hiirellä nappeineen oikean kirjoitusnäppäimistön kanssa homma vaan on juohevampaa.

Jos kyse onkin lorvailusta sohvalla, kosketusnäyttö muutaman tökkäisyn kera on oiva. Kosketusnäytössä on kaikki sellaiseen tarvittava liittymä.

Olen vähään tyytyväinen ja joustava. Unity ei ole minun makuun mutta laiskana olen pitäytynyt valtavirran Ubuntussa, toki lisäksi asennettuna on helppokäyttöinen perinteinen valikkorakenne, josta kliklik löytyy harvemmin tarvittavat asiat.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #138 : 07.10.12 - klo:12.20 »
Tabletin ergonomiaa versus läppäriä sylissä versus työasemaa pöydällä, voisi toki tutkia ihan objektiivisestikin ja huomata siinä monenlaista ... varmasti onkin tutkittu - aikoinaan tutkimme vastaava autolla, mikä oli huomattavan mielenkiintoista opiskelijalle (=siis saada auto ilmaiseksi käyttöönkin  :) ).

Toisaalta, itselle riittää tässä tablettiasiassa ns. reality-check viime kesältä. Piti päättää otetaanko lomareissule mukaan tabletti vai mopoläppäri - kukaan ei halunnut tablettia kun hetken mietti mitä matkalla olisi mukava tehdä. Mopoläppäri ei ole paljoa isompikaan, paksumpi vain. Käytin sitten tätä mopoa, 12.04 Unity live-bootilla kun yllättäen vanha versio (9.04 NBR) ei enää toiminutkaan Wlan-yhteyksien kanssa. Hyvin sujui.

Jos verrataan Win8 Metroa, Ubuntu 12.04:n Unityyn, niin vertailu ei oikein osu kohdalleen. Pääasiassa tällainen kahden työpöydän vertailu ei osu kohdalleen siksi, että Metro ei ole työpöytä. Se on vain päälle patchattu käynnistysvalikko, josta sitten saa työpöydän ja "oikeat" sovelluksetkin (erotuksena Metron ihkaomista sovelluksista) auki. Win8:n työpöytä ei ole ihan yhtä hyvä kuin Win7:ssa, mutta ei olisi yllätys jos se SP1:ssä (tai jotain) jo onkin. Siinä mielessä Win8 ei muuttane työpöytäkäytössä mitään - onhan se toki nyt kömpelömpi, oletuksilla, kuin Win 7:ssa.

Usein puhutaan tehosteista ja effekteistä. Joskus sanotaan että Unityssä niitä on kuten Windowsissa. Mielestäni tässä sekoitetaan kaksi asiaa: lisääntynyt funktionaalisuus ja oikeat tehosteet. Esimerkki lisääntyneestä funktionaalisuudesta: raahaamalla esim. Nautilus ikkunaa ruudun reunaan, järjestelmä näyttää, että se aikoo skaalata ikkuna puolen ruudun kokoiseksi. Järjestelmä siis kertoo etukäteen mitä tapahtuu - toinen mahdollisuus olisi että ei tapahdu mitään vaan ikkuna siirtyy lähelle näytön reunaa - aivan oleellinen ero käyttäjän kannalta. Tällainen on Windows 7:ssakin ja näillä tempuilla jopa Windows on modernimpi kuin Gnome 2. Mitä enemmän tätä Gnome 2:ta katselee, sen epäoikeudenmukaisemmalta sen vertailu tuntuu Unityyn nähden, koska se alkaa vaikuttaa vanhalta. En tarkoita kuitenkaan että se olisi oleellisilta osin mitenkään huono, puutteellinen vain. Toinen esimerkki lisääntyneestä funktionaalisuudesta: Unityn ikoni kertoo: ohjelma on käynnistymässä, ohjelma on käynnissä, ohjelma on useampaan kertaan käynnissä, ohjelmassa tapahtuu jotakin erikoista kuten tiedostojen kopiointeja on menossa rinnakkain 3 kappaletta ja niiden eteneminen on tietyssä vaiheessa ja ohjelma on sammumassa. Mitään tällaista ei edes teoriassa saa Gnome 2:n hierarkisiin valikoihin, mutta jopa Windows 7:ssa osa näistä on toteutettu (tosin mielestäni ovat olleet aivan liian pelokkaita tekemään isompaa uudistusta).

Esimerkki tehosteista: Windowsissa kun kopioi tiedostoja näkyy animaatio missä papereita heitellään paikasta toiseen. Tämä ei lisää mitään funktionaalisuutta eikä anna mitään lisäinformaatiota. Esim. kopioitavien tiedostojen määrän, kopiointiajan tai kopiointinopeuden näyttäminen kertovat paljon enemmän siitä, että kopiointi on todella käynnissä.

Unityä saa käyttää tai olla käyttämättä tai siitä saa pitää tai olla pitämättä. Perinteisiltä tehokäyttäjiltä on turha kysyä, mitä he siitä pitävät - kukapa pitäisi jos kaikki osaaminen työpöytämielessä nollataan. Ammattilaiset taasen pitävät tai ovat pitämättä riippuen siitä miten uudistus sopii heidän ansainta-malliinsa. Windowsin uudistukset yleensä ovat positiivisiä, koska ne tuovat lisää työtä ja vastuuta ICT-organisaatiolle - kukapa ei pitäisi siitä, että muuttuu tärkeäksi henkilöksi uudistusten tullessa.

Eilen testasin suhtautumista Unityyn ottamalla "pystymetsästä" pari kaveria. Näytin Ubuntu 12.04 Unityä mopoläppärillä (1 GB, Atom jms). Näytin vain sitä mikä on Unityn perusidea sovellusten ja tiedostojen kanssa pelatessa. Kommentit olivat:

a) Tuo vaikuttaa jouhevalta käytöltä (huomaa että käytin mopoläppäriä)

b) Tuohan olisi nerokas järjestelmä ihmiselle, joka ei ymmärrä ohjelmista. Tuo haku (Dash) on tosi hyvä.

He siis ymmärsivät muutamassa minuutissa Unityn käyttöidean eikä suorituskyvyssä ollut moittimista.

Sitten näytin Xubuntua ja Lubuntua. Kumpikaan ei herättänyt suurempia intohimoja - toinen sanoi pikkaisen pirullaan, että tuohan näyttää Windowsilta - taustalla oli selvästi pettymys siitä, että Linux ei ollut yhtään parempi kuin Windows. Ei mikään yllätys, että nimenomaan Ubuntu/Unity on se jota he haluavat testata.

Vaikka tuossa sanoinkin, että Win 8 / Metro ei ole yhtä hyvä kuin Ubuntu Unity - niin markkinointimielessä se saattaa hyvinkin olla parempi Ubuntu/Unity tai Ubuntu/XCFE. Nimittäin Metron kanssa järjestelmä on uusi (ja siksi sitä pystyy hehkuttamaan), mutta lopulta mikään ei oletettavasti muutu ja Win 8:a voi käyttää samalla tavalla kuin Win 7:kin. Useimmat ihmisethän eivät mitään vihaa niin paljoa kuin sitä, että pakotetaan luopumaan vanhoista asioita.
« Viimeksi muokattu: 07.10.12 - klo:12.22 kirjoittanut Ganymedes »

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Unity - huonoko?
« Vastaus #139 : 10.10.12 - klo:12.40 »
Minä sen sijaan tunnistan. Ikkunoiden puolen näytön kokoon napsauttaminen on totisesti buginen ominaisuus! Kokeilepa napsauttaa ikkuna puolen ruudun kokoiseksi, ja sitten suurentaa se otsikkopalkin suurennuspainikkeesta koko ruudun kokoiseksi. Minulla ainakin Firefox hyppää muutamankymmentä pikseliä ylöspäin, ja kansioikkuna muutamia pikseleitä alaspäin. Molemmat testit siis ensimmäisellä työpöydällä, eli vasemman yläkulman työpöydällä tehtynä.

Suurin harmi kuitenkin on, että kun olen tuollalailla ikkunat napsauttanut puolen ruudun kokoiseksi, ja sen jälkeen siirtynyt toiselle työpöydälle, en pysty palaamaan takaisin puolen ruudun kokoiseen ikkunaan napsauttamalla kyseisen ohjelman ikonia. Sen sijaan ikkuna siirtyy satunnaiseen suuntaan muutamia kymmeniä pikseleitä, ja Unity fokusoi tälle uudelle työpöydälle, jonne pieni siivu ikkunaa on siirtynyt. Todella ärsyttävä ominaisuus, joka myös heittää huolella järjestellyt ikkunat ihan mihin sattuu kohtaan ruutua. Gimpiä käyttäessä jatkuva harmi.

En edelleenkään tiedä mitä tarkoitatte. Mielestäni tässä puhutaan sujuvasti eri asioista saman otsikon alla.


1. Ikkunat

Käytän "puolikokoa" samoin kuin Win7:ssä - tekee tämän kun raahaa ikkunan näytön sivulle. (Tosin oikeasti en ole tätä käyttänyt juurikaan, mutta näin tämä toimii).

Käytän "täyskokoa" samoin kuin Win7:ssä - tekee tämän kun raahaa ylös. Toisaalta myös kun käyttää "maximize" nappulaa.

Palaa ihan normaalisti takaisin kun raahaa ylhäältä alaspäin. Palaa ihan normaalisti edelliseen kokoonsa kun klikkaa "unmaximize" nappia.

Siirtyy reunasta pois kun siirtää ikkunaan puolikokoisena ja pysyy edelleen puolikokoisena - ihan kuin Win 7:ssä.

Näissä toiminnoissa ei ole mitään ihmeellistä - enkä ole huomannut mitään bugeja. En sano, ettei niitä voisi olla, mutta käyttötavassani niitä ei tule esiin.


2. Työpöydän vaihtaminen (vanha tapa)

Samoin työtiloilta toiselle liikkuminen toimii samoin kuin Gnome 2:ssa ilman bugeja. Siis, jos valitsee erikseen työtilan ikonista TAI käyttää Control-Alt-nuolinäppäin -pikatapaa.

Joo, tämä vanha tapa toimii hyvin. Bugeja ei esiinny.

3. Työpöydän vaihtaminen (Unity-tapa)

Sen sijaan uusi kätevä Unityn ominaisuus, jossa työtila vaihtuu automaattisesti kun valitsee ohjelman, ei aina toimi luotettavasti. Tässä on eroja eri Unity -versioiden välillä. Tällöin ohjelma jää ikäänkuin eri työtilojen väliin ja joutuu raahaamaan ikkunan Alt-näppäimen avulla kohdalleen.
Edelleen uusimmassa Unityssä (Ubuntu 12.04:n mukana tulevassa) on tämä sama ongelma aika ajoin.

Tällä ongelmalla ei ole mielestäni mitään yhteyttä edellä mainittuun "puolikokoiseen" ikkunaan, koska en käytä näitä käytännössä ollenkaan Ubuntussa ja silti tämä ongelma esiintyy.

Minun mielestäni tämä liittyy siihen, että ikkunan reuna on lähellä työpöydän reunaa. Aina kun vedetään ikkuna puolikokoiseksi, niin näinhän tapahtuu. Vastaavasti Gimpin paletit ovat yleensä ihan työpöydän reunoilla, ja myös pystysuunnassa ulottuvat työpöydän päästä päähän.

Väitän siis, että siinä logiikassa, jolla Unity päättelee, että millä työpöydällä ikkuna on, on jotain vikaa. Ilmeisesti Unity ei tutki, että millä työpöydällä on suurin osa ikkunasta. Tai jos tutkii, niin tutkimisalgoritmissa on jotain häikkää.

Tai ehkä tähän ongelmaan liittyy se, että ikkunat hyppivät ruudulla paikasta toiseen. Jos esimerkiksi ihan ruudun laidassa oleva ikkuna sattuu hyppäämään sivulle niin silloinhan osa ikkunasta joutuu toiselle työpöydälle. Näin on minulla monesti tapahtunut, ja yleensä Unity silloin fokusoi väärin. Voi siis olla niinkin, että tuo ikkunoiden hyppiminen on viime kädessä ongelma kohdennuksen takana.

Mistä ikkunoiden hyppiminen sitten johtuu? Olisi kiva tietää. En ole mitään selkeää logiikkaa asiaan löytänyt.

Selvyyden vuoksi mainittakoon, että tämäkin bugi on sen verran harvinainen että se ei estä käyttämästä tätä kätevää työpöydältä toiselle siirtymistä periaatteessa koko ajan. Harmi että tämä yleensäkään bugaa koska tämä on mielestäni huomattavasti kätevämpää kuin Gnome 2:n tapa (no, sitähän voi tässäkin käyttää yhtä kätevästi joka pikanäppäimistä tykkää).

Tästä olen eri mieltä. Joka kerta kun napsautan Nautilus-ikkunat puolen ruudun kokoisiksi kopioidakseni tiedostoja muistitikulta koneelle tms, tämä sama bugi häiritsee työskentelyäni. Samoin joka kerta kun käytän Gimpiä, minun täytyy muistaa olla klikkaamatta Gimpin kuvaketta Launcherissa, ja käyttää Ctrl+Alt+nuolinäppäimet -toimintoa. Olisi siis todella mukava, jos tämä bugi korjattaisiin. Minulla ei kuitenkaan ole toistaiseksi ollut aikaa ottaa selvää, kenelle tästä bugista pitäisi raportoida ja millä tavalla.

Tässä siis olen kuvannut ne kaksi täsmällistä tilannetta, jolloin tämä bugi minua vaivaa. Muulloin en sitä ole huomannut. Koko ruudun kokoiseksi säädetyillä ikkunoilla homma on toiminut aina moitteetta. Samoin niiden ikkunoiden osalta, jotka sijaitsevat keskellä työpöytää, eivät lähellä sen reunoja.

EDIT: Nytpä muistankin. Jossakin vanhemmassa Unity-versiossa oli sellaista, että ikkunoiden koon muuttaminen sai ikkunan reunat ulos työpöydältä johonkin suuntaan. Tällöin ei pystynyt ikonista suoraan liikkumaan työpöytien välillä, vaan piti vaihtaa työpöytiä käsin

Nyt kun 12.04 selkeästi toimii hieman eri lailla, tuo vika voi ilmetä muulla tavalla kuin siten, niinkuin ennen, ettei vaihda (siis automattisesti) työpöytää tässä tilanteessa ollenkaan.

Onko siis teilläkin päivitetyt versiot käytössä, vai peräti vanha /home kaikkine asetuksineen?

Joo, tästä ongelmasta juuri on kyse. 12.04 on alla, ja koko kotikansiokin on pyyhitty tämän ongelman poistumisen toivossa. Edelleen se kuitenkin kiusaa.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org